پاورپوینت کامل متن پایه دو مخصوص مشترکین دوره دبیرستان ; جوان و اعتماد به نفس قسمت آخر ۱۰۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل متن پایه دو مخصوص مشترکین دوره دبیرستان ; جوان و اعتماد به نفس قسمت آخر ۱۰۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل متن پایه دو مخصوص مشترکین دوره دبیرستان ; جوان و اعتماد به نفس قسمت آخر ۱۰۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل متن پایه دو مخصوص مشترکین دوره دبیرستان ; جوان و اعتماد به نفس قسمت آخر ۱۰۲ اسلاید در PowerPoint :

در شماره پیش، چهار مورد از راه کارهای تقویت اعتماد به نفس را بیان کردیم، که
عبارت بودند از: خود ارزش مندی، خودشناسی، خود پنداره مثبت و خود اتکایی; اینک راه
کارهای دیگر را پی می گیریم.

۵. رویارویی با مشکلات

متأسفانه بعضی افراد مادامی که در زندگی شکست نخورده اند یا مانع و مشکلی بر سر
راهشان قرار نگرفته، نمی توانند از توانایی های خود آگاه شوند; به عبارت دیگر گوهر
نهفته این عده فقط در سایه شداید آشکار می گردد. جوانی که زیر سایه پدر و مادر در
ناز و نعمت زندگی کرده، انگیزه ای برای تلاش و فعالیت در خود نمی بیند و نمی تواند
روی پای خود بایستد، اما پس از مرگ پدر یا بروز مشکلات زندگی احساس می کند عصا و
تکیه گاه خود را از دست داده است. از این رو سخت به تکاپو می افتد و موانع را از
پیش روی خود برمی دارد و بدین طریق به خودباوری می رسد.

استاد مطهری(ره) می گوید: (به حکم قانون و ناموس خلقت، بسیاری از کمالات است که جز
در مواجهه با سختی ها و شداید، جز در نتیجه تصادم ها و اصطکاک های سخت، جز در میدان
مبارزه و پنجه نرم کردن با حوادث، جز در رو به رو شدن با بلایا و مصایب حاصل نمی
شود. نه این است که اثر شداید و سختی ها تنه، ظاهر شدن و نمایان شدن گوهر واقعی
است; به این معنا هرکس یک گوهر واقعی دارد که رویش پوشیده است مانند یک معدنی است
در زیر خاک، و اثر شداید فقط این است که آن چه در زیر خاک است نمایان می شود، اثر
دیگر ندارد; نه، این طور نیست، بالاتر است; شداید و سختی ها و ابتلائات، اثر تکمیل
کردن و تبدیل کردن و عوض کردن دارد، کیمیا است، فلزی را به فلز دیگر تبدیل می کند،
سازنده است، از موجودی، موجود دیگر می سازد، از ضعیف، قوی و از پست، عالی و از خام،
پخته به وجود می آورد.)۱

ییکی از روان شناسان می گوید: (به جوانان باید یاد داد که برای رسیدن به هدف و
منظور خود نباید انتظار داشته باشند در جاده ای کوبنده و صاف طی طریق کنند، کمتر
کسی بدون برخورد با مشکلاتِ دل سرد کننده، به جایی رسیده است. هرگاه ما به طرز صحیح
با مشکلات رو به رو شویم، مشکلات نه تنها مانعی فرا راه ما نخواهند بود، بلکه به
پیش رفت و ترقی ما کمک خواهند کرد. هیچ تمرینی مفیدتر از تلاش برای غلبه بر مشکلات
نیست.)۲

نقش رویارویی با مشکلات در ایجاد خودباوری حتی در مورد پرندگان نیز صادق است.
درباره بعضی پرندگان می نویسند: وقتی که جوجه آن ها پر درمی آورد، برای این که به
جوجه خود فنّ پرواز را یاد دهد، او را با خود از آشیانه بیرون می آورد و در فضا
بالا می برد و آن گاه او را رها می سازد. جوجه مدتی تلاش می کند و پرپر می زند تا
خسته می شود. همین که در اثر خستگی می خواهد به زمین بیفتد، مادرش او را روی بال
خود می گیرد، پس از لحظه ای دو مرتبه او را از اوج بلندی رها می کند. باز مدتی این
حیوان تلاش می کند، پایین و بالا می رود و خود را خسته می کند. همین که کاملاً خسته
شد، مادر دو مرتبه او را می گیرد و روی بال می نشاند و به همین ترتیب چند بار عمل
می کند تا فرزندش عملاً بر پرواز کردن مسلط گردد.)۳

کسی که می خواهد شنا کردن را بیاموزد، علاوه بر آموزش تئوری، باید خود را در آب
بیندازد و با امواج آن رو به رو گردد. انسان باید در میدان عمل با تجربه اندوزی از
شکست ه، راه رسیدن به موفقیت را بیازماید که امام علی(ع) می فرماید: (اذا خفت
صعوبه امر فاصعب له یذلّ لک; هرگاه سختی چیزی باعث بیم و هراست شد، تو نیز در مقابل
آن سخت و مقاوم شو که با تن دادن به سختی ها مشکل بر تو آسان خواهد شد.۴)

بهترین راه برای پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوان، روبرو کردن آن ها با
مشکلاتی است که با وضع فکری و جسمی شان تناسب دارد. البته این سخن به معنای نفی
حمایت مستقیم یا غیر مستقیم والدین از فرزندانشان نیست، بلکه مراد ما این است که
کودکان و نوجوانان همواره در صحنه های واقعیِ اجتماعی حاضر باشند و در برخورد با
مسائل زندگی و تجارب حاصل از آن، شخصیتشان شکل گیرد.

حمایت بی دریغ و افراطی و محبت های بیجای بعضی پدران و مادران و دور نگه داشتن
فرزندان از صحنه های سخت زندگی، عامل اصلی ضعف و سستی اراده آن ها در ایام جوانی
است. کودکانی که لوس و از خود راضی بار آمده اند و همه چیز برای آن ها فراهم بوده و
با مشکلی مواجه نشده اند، روحی ضعیف و روانی زود رنج دارند و در نبردهای زندگی خیلی
زود شکست می خورند و توان مقابله با حوادث روزگار را ندارند.

(ژان ژاک روسو) درباره این گونه تربیت های غلط می گوید: (اگر مردم تا آخر عمر در
کشوری که متولد شده بودند می ماندند، اگر تمام سال یک فصل بیش نداشت، اگر افراد نمی
توانستند هیچ وقت سرنوشت خود را تغییر دهند، این گونه تربیت ها از بعضی جهات خوب
بود. اما اگر تغییر سریع اوضاع بشر را در نظر بگیریم، باید اقرار کنیم که هیچ روشی
بی معناتر و غلط تر از این نیست که کودک را با این فرض پرورش دهیم که هرگز نباید از
اتاق خارج شود و همیشه باید نوکر و کلفت، دور او را بگیرند و اگر آن بدبخت فقط یک
قدم بر روی زمین بگذارد و اگر یک پله پایین بیاید، نیست خواهد شد.

[ایشان هم چنین می گوید]: اگر جسم زیاد در اسایش باشد، روح فاسد می شود. کسی که درد
و رنج را نشناسد، نه لذت شفقت را می شناسد، نه حلاوت ترحم را.)۵

فرزند خُرد را به مشقت بزرگ کن

کز رحمت است هر که به راحت رسیده است

پیوسته در نیاز و نقم پاید آن پسر

کو را پدر به ناز و نعم پروریده است

آسان کشد به ساحل مقصود رخت بخت

آن ناخدا که سختی دریا کشیده است

متفکران و اندیشمندان تاریخ غالباً از خانواده های فقیر یا متوسط برخاسته اند و با
سختی های روزگار دست و پنجه نرم کرده اند. در این جا فقط به نقل گوشه ای از زندگی
یکی از فرزانگان بزرگ تاریخ که در عصر ما می زیسته است، یعنی علامه طباطبائی(ره)،
می پردازیم.

مفسر کبیر قرآن، صاحب تفسیر المیزان، علامه طباطبائی(ره) در سن پنج سالگی مادر و در
سن نُه سالگی پدرشان را از دست می دهند و ممرّ معاش ایشان و برادرشان از کودکی،
منحصر به زمین زراعتی در قریه شادآباد تبریز بوده است. علامه طباطبایی به علت تنگ
دستی ناچار می شود از نجف اشرف به ایران مراجعت نمایند و ده سال در همان قریه به
کشاورزی اشتغال ورزند.۶ با این وصف، ایشان با تلاش پی گیر و مجاهدت مستمر، توانست
تفسیری به رشته تحریر درآورد که به جامعیت آن، تفسیری یافت نمی شود.

پذیرش شکست و ناکامی، احتیاج به قدرت تطبیق و سازگاری با شرایط زندگی دارد. رسول
اکرم(ص) یکی از صفات مؤمنان را انعطاف پذیری می داند و می فرماید: (مثل المؤمن مثل
السنبله تخرّ مرّه وتستقیم مره ومثل الکافر مثل الارزه لایزال مستقیماً لایشعر;۷
مؤمن در برابر طوفان حوادث هم چون خوشه رسیده است که وقتی باد می وزد، روی زمین خم
می شود و چون باد ایستاد، دوباره به پا می ایستد. ولی کافی مانند درخت صنوبر است که
با سرسختی خود از جا کنده می شود.)

این روایت، به همه می آموزد که واقعیات زندگی را باید پذیرفت، چه تلخ باشد و چه
شیرین، زندگی توأم با شکست و پیروزی است و شکست، انگیزه انسان را برای پیروزی دو
چندان می کند. چرخ های زندگی با افکار و تخیلات خام به گردش درنمی آید. کسی که
تصویر صحیحی از زندگی و فراز و نشیب های آن داشته باشد، خود را برای شرایط نامساعد
آماده می کند.

۶. تقویت اراده

یکی از مهم ترین راه کارهای پرورش اعتماد به نفس، تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری
است. تقویت اراده، بسیاری از عوامل بی اعتمادی; از قبیل: نقص های جسمی، شکست ها و
فقر و تنگ دستی را از کارایی می اندازد. بعضی از نام آوران بزرگ تاریخ با وجود نقص
عضو یا معلولیت، هرگز ضعف و سستی به خود راه ندادند و اعتماد به نفس خود را حفظ
کردند. درباره (جاحظ) که از دانشمندان نام آور جهان بود، گفته اند: زشت رویی او
زبان زد عموم مردم بود ـ به طوری که پس از سال های متمادی هنوز ضرب المثل است۸ ـ
اما همین فرد با عزم و تصمیم خود توانست نام خویش را در صف بزرگان تاریخ جاودانه
سازد.

رودکی، شاعر بلند آوازه تاریخ ادبیات ایران، نابینا بود. ابوالعلای معری، شاعر ادیب
و نقاد عرب نیز از نعمت چشم بهره ای نداشت.۱۰ زمخشری، مفسّر بزرگ قرآن کریم، یک پا
نداشت و با کمک چوب حرکت می کرد.۱۱

(فوتبالیست مشهور ستام دمیسیز با وجود این که یک دستش ناقص بود و فقط یک نیمه از
پای راست را داشت، از فاصله ۶۳ یاردی۱۲ گلی زد که در دنیای ورزش بی سابقه است و همه
را حیرت زده کرد. او پدر و مادری فوق العاده داشت که هرگز اجازه ندادند [تام] از
نقص اعضا رنج ببرد و در نتیجه تمام اعمالی را که پسران هم سالش از عهده آن برمی
آمدند، انجام می داد. با پیش آهنگان به اردو می رفت و با بچه ها بازی می کرد.)۱۳

افتخارات و توفیقات بزرگی که جانبازان عزیز انقلاب در میادین مختلف فرهنگی، ورزشی و
علمی به دست آوردند، شاهد گویایی از نقش اراده در خودباوری است. جانبازان سلحشور با
وجود نقص جسمی و ناتوانی ظاهری، با عزم راسخ خود از بوستان همت و اراده ثمر
برگرفتند و به قله های رفیع موفقیت نایل گشتند. در این جا به یک نمونه اشاره می
کنیم:

(در سال ۱۳۷۱ تعداد ۱۹۷ نفر از جانبازان، مربیان و سرپرستان هشت استان کشور، قله
۳۷۵۲ متری سهند را با گام های استوار خود فتح کردند. این گروه پس از ۶ ساعت کوه
پیمایی سخت، از بین صخره ها و یخچال های طبیعی گذشته و خود را با هم در قله سهند
دیدند. ده تن از کوهنوردان با آسیب دیدگی بالای هفتاد درصد در این صعود تاریخی شرکت
کردند.۱۴)

در پیرامون خود به افرادی برمی خوریم که فاقد امکانات مادی و در نهایت فقر به سر می
برند، اما با اتکا و اعتماد به خود و پی گیری های خستگی ناپذیر توانسته اند به
مدارج عالی برسند. بزرگان به ما آموخته اند که داشتن امتیازات و امکانات و فقدان آن
ه، نقش تعیین کننده ای در سرنوشت انسان ندارد. پس باید زاده خصال خویشتن باشیم نه
وابسته به امتیازات فردی و اجتماعی.

چون شیر به خود، سپه شکن باش فـرزنـد خـصال خویشتـن باش۱۵

بنابراین، عوامل خارجی بدون دخالت انسان، توانایی اثرگذاری بر نفس را ندارد. افراد
با اراده نمی گذارند شکست ها و ناکامی ها آن ها را از پای درآورد. خودباوران از هر
شکستی درس پیروزی می گیرند، برخلاف افراد سست اراده که با یک شکست، خود را می بازند
و صحنه فعالیت را خالی می کنند. ناپلئون می گوید: (آن قدر شکست خوردم که راه شکست
دادن را یاد گرفتم.۱۶)

صائب تبریزی می گوید:

ما شیشه ایم و باک نداریم از شکست شیشـه چو بیشتر شکنـد تیزتـر شـود

بیان جمله هایی از قبیل: اگر چنان چه این کار را کرده بودم و اگر فلان کار را نمی
کردم، اگر بهتر فکر می کردم و غیره، به گونه ای فاصله گرفتن از آینده و موفقیت های
احتمالی است. از شکست های گذشته نالیدن و در گرداب افسوس های بی حاصل و اگرهای بی
معنا دست و پا زدن و اندیشه خود را صرف گذشته کردن، نتیجه ای جز ضعف اراده و
ناامیدی ندارد.

نخستین گام در جهت کسب اعتماد به نفس، پذیرش گذشته و نگاه به آینده و توجه به این
واقعیت است که گذشته، گذشته است و آن را نمی توان تغییر داد. از این رو نباید چندان
دل مشغول آن بود، ولی آینده هنوز خلق نشده است. در حقیقت، آینده را اندیشه و تلاش
ما می آفریند. احساس شکست خوردگی، ناشی از عدم پذیرش محدودیت ها است. کسی که
ارزیابی صحیح از خود ندارد و بخواهد در همه عرصه ها نفر اول باشد، بدون شک عقب
خواهد افتاد. اما شخصی که خود را در آینه واقعیت ببیند، نه خود را می فریبد و نه به
خود لطمه می زند، بلکه ضمن درس گرفتن از خطاها و شکست های گذشته، بر قابلیت های خود
می افزاید.

روش های کاربردی تقویت اراده

سؤالی که بسیاری از جوانان به دنبال پاسخ آنند، این است که: چگونه می توان اراده را
تقویت کرد؟ در این جا متناسب با بحث، بعضی از روش های تقویت اراده را بیان می کنیم.

۱. ارتباط با خدا: یکی از مهم ترین عوامل تقویت اراده، یاد خدا و ارتباط مداوم با
پروردگار است. قرآن مجید درباره نماز شب که از مظاهر بارز یاد خدا است، می فرماید:
(انّ ناشئه اللیل هی اشدّ وطأً وأقوم قیلاً;۱۷ نماز در دل شب، گامی ثابت و استوار و
پایدارترین سخن است.)

ملکه تقوا و خویشتن داری و تسلط بر نفس، ثمره یاد خدا است. با این ملکه، غلبه بر
احساسات و عادات ناپسند و تصمیم گیری در موقعیت های خطیر، میسّر می شود. امام
علی(ع) در این باره می فرماید: (الا وان الخطایا خیل شمس، حمل علیها راکبها وخلعت
لجمها فتقحمت بهم فی النار الا وان التقوا مطایا ذلل حمل علیها راکبها واعطوا
ازمتها;۱۸ خطاها و گناهان، مانند اسب های سرکش و چموش است که لجام از سر آن ها
بیرون آورده شده و اختیار از کف سوار بیرون رفته باشد و عاقبت اسب ها سوارهای خود
را در آتش افکنند، و مَثَل تقو، مثَل مرکب های رهوار و مطیع و رام است که مهارشان
در دست سوار است و آن مرکب ها با آرامش، سوارهای خود را به سوی بهشت می برند.)

استاد مطهری(ره) می گوید: (در این روایت، حقیقت بزرگی بیان شده و آن [عبارت است] از
این که لازمه مطیع هوا و هوس بودن و عنان را به نفس سرکش واگذاردن، زبونی و ضعف و
بی شخصیت بودن است. انسان در آن حال، نسبت به اداره حوزه وجود خودش مانند سواره
زبونی است که بد است. سرکشی سوار است و از خود اراده و اختیاری ندارد. و لازمه تقوا
و ضبط نفس، افزایش قدرت اراده و شخصیت معنوی و عقلی داشتن است; مانند سوار ماهر و
مسلطی که بر اسب تربیت شده ای سوار است و با قدرت فرمان می دهد.)۱۹

۲. مبارزه با عادات ناپسند: یکی دیگر از راه های تقویت اراده، ترک عادات ناپسند و
مخالفت با خواسته های نفسانی است. امام علی(ع) می فرماید: (غالِبوا أنفسکم علی ترک
العادات تغلبوها وجاهدوا اهوائکم تملکوها;۲۰ به وسیله ترک عادات، بر نفوس خود مسلط
شوید و با هواهای نفسانی پیکار نمایید تا تحت اراده نیرومند شما درآیند.)

استاد مطهری می گوید: (مرحوم آیهاللّه حجت(ره) یک سیگاری بود که من واقعاً نظیر او
را ندیده ام. گاهی سیگار از سیگار قطع نمی شد. وقتی مریض شدند، برای معالجه به
تهران آمدند و در تهران اطبا گفتند: چون بیماری ریوی هم دارید، باید سیگار را ترک
کنید. ایشان ابتدا به شوخی گفته بود: من این سینه را برای سیگار می خواهم. اگر
سیگار نباشد، سینه را می خواهم چه کنم؟ گفتند: به هر حال برایتان خطر دارد و واقعاً
مضر است. فرمود: مضر است؟ گفتند: بله. گفت: نمی کِشم. یک نمی کشم کار را تمام کرد.
یک عزم و یک تصمیم، این مرد را به صورت یک مهاجر از یک عادت قرار داد.)۲۱

البته ترک عادات به یک باره آسان نیست، چون عادات مانند صفات ذاتی، مقتدر و
نیرومندند تا جایی که امام علی(ع) می فرماید: (العاده طبع ثان;۲۲ عادت، طبیعت دوم
انسان است). ولی هرچه باشد مقهور اراده و خواست آدمی است.

می گویند: (مأمون عادت داشت به خاک خوردن. اطبا و دیگران را جمع کرد تا کاری کنند
که خاک خوردن را ترک کند. معجون دادند. گفتند: چنین کن، چنان کن و هرکس چیزی گفت،
فایده نبخشید. روزی در این زمینه صحبت می کردند. ژنده پوشی که دم در نشسته بود،
گفت: دوای این درد نزد من است. پرسیدند: چیست؟ گفت: یک تصمیم شاهانه. به رگ غیرت
مأمون برخورد. گفت: راست می گوید و همان شد.)۲۳

باید دانست که نقش روزه نیز در تقویت اراده قابل توجه است. روزه دار با وجود گرسنگی
و تشنگی، از غذا و آب و لذات جنسی و تمایلات نفسانی چشم می پوشد و زمام نفس را به
دست می گیرد و با محدودیت های موقت به خواسته های درونی خود پاسخ منفی می دهد و
همین مخالفت موجب تقویت اراده او در برخورد با مشک

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.