پاورپوینت کامل سرمقاله;نوروز در آینه تاریخ ۲۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سرمقاله;نوروز در آینه تاریخ ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سرمقاله;نوروز در آینه تاریخ ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سرمقاله;نوروز در آینه تاریخ ۲۱ اسلاید در PowerPoint :
۱
نوروز امسال مصادف با محرم است و از این سال تا شش سال دیگر نوروز را عید نمی
گیریم. نقل است که امام صادق(ع) وقتی ماه محرم فرا می رسید، کسی ایشان را خندان نمی
دید. از این رو ما شیعیان هم به تأسی از ائمه هدی ـ علیهم السلام ـ جشن و شادی عید
را تعطیل می کنیم.
اغلب ملل جهان برای بعضی از روزهای سال به فراخور فرهنگ و سنن ملی و مذهبی خود
اعتبار و احترام خاصی قائلند. ایرانیان نیز مطابق مذهب و سنن قدیمی خود بعضی از
روزها را محترم می شمرند، که مهم ترین و معروف ترین آن ه، روزهای (نوروز)، (جشن
مهرگان۱)، (جشن سده۲) و گاهنبارها۳) است.
با این که بسیاری از سنت های ملی و دینی ایرانیان با پذیرش آیین اسلام از میان رفته
و سنن اسلامی جای آن را فراگرفته، اما عظمت نوروز هم چنان پا برجا و ماندگار است.
شاید این پرسش به ذهن خیلی از افراد خطور کند که آیا اسلام عید نوروز را به رسمیت
شناخته است؟ و اصولاً علل بقای این عید باستانی در ایران اسلامی چیست؟
در پاسخ به این سؤال ه، نخست باید نوروز را از نظر تاریخی مطالعه کنیم، سپس روایات
مربوط به آن را از نظر گذرانده و به داوری نهایی بنشینم.
ابوریحان بیرونی در کتاب خود به صورت مبسوط از نوروز سخن به میان آورده است. وی می
نویسد: نوروز یا روز نو، اول سال پارسیان می باشد و آن طولانی ترین روز سال است و
از جمشید به یادگار مانده است و این انتخاب به دو علت است: یکی، علت طبیعی; مانند
دراز بودن و امتداد سایه انسان در ظهر که شناخت آن نیازمند هیئت و رصد نمی باشد.
دوم، علت اجتماعی; می گویند: جمشید در چنین روزی به جنگ رفت و روز پنجم با فتح و
پیروزی برگشت و بدین جهت این روز را نوروز بزرگ خواندند و آب پاشیدن به یک دیگر را
سنت قرار دادند، چرا که به عقیده ایشان، اسم روز پنجم (اسفندارمذ) همان مَلِک موکل
بر آب است.۴
از مجموع لغت نامه ها و تاریخ ایران باستان معلوم می شود که سال فرس قدیم، دوازده
ماه بوده و هر روزی اسمی خاص داشته است. هرگاه اول سال می شد، ماه اول را فروردین و
روز اول را نوروز می خواندند.
فردوسی، شاعر آزاده و حماسه سرا می گوید:
چنین روز فرّخ از آن روزگار
بمانده از آن خسروان یادگار
نوروز در عصر ساسانیان
در دوره ساسانیان که هنگام ظهور اسلام بود، موسم این جشن با گردش سال تغییر می کرد
و آغاز فروردین هر سال ثباتی نداشت، بلکه مانند عید فطر و قربان در گردش بود و چون
مبدأ جلوس یزدگرد، آخرین شاه ساسانی، نوروز بود، از این رو همه ساسانیان در روز
نوروز تاج گذاری می کردند. و این جشن مصادف با ۱۶ حزیران بود که تقریباً اوایل
تابستان می شد. پس از آن، چهار سال یک روز این جشن به دلیل عدم اجرای کبیسه عقب تر
افتاد و در حدود ۳۹۲ هجری قمری، این جشن به اول حمل رسید و در سال ۴۶۷، نوروز به ۲۳
برج حوت (هفده روز به پایان زمستان) افتاد. در این جا بود که به دستور ملکشاه
سلجوقی، علمای نجوم از جمله حکیم عمر خیام، سال را اولِ بهار، مقارن تحویل آفتاب به
برج حَمَل قرار دادند که به نوروز جلالی مشهور شد و تاریخ رسمی گردید. سعدی در این
باره سروده است:
اول اردیبهشت ماه جلالی
بلبل گوینده بر منابر قضبان
نوروز در عصر ظهور اسلام
در عصر رسول خدا و خلفای سه گانه ا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 