پاورپوینت کامل دین و چرتکه دکارتی ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دین و چرتکه دکارتی ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دین و چرتکه دکارتی ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دین و چرتکه دکارتی ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
۲۴
اگر برخی مسائل و موضوعات اسلامی با استدلال های عقلی ما تضاد یا تناقض داشته باشد
و ما برای یافتن پاسخ و راه انطباق، تلاش کنیم و به پاسخ نرسیم، وظیفه چیست؟
هیچ گونه تضادی میان اسلام و عقلانیت نیست؛ البته گاهی جای دادن امری خارج از قلمرو
دین، در حیطه دین یا برخوردار نبودن استدلال عقلانی از شرایط و مقدمات درست و یا
گزینش معنایی خاص از عقل، ما را به سوی این ناسازگاری رهنمون می شود. برای آشنایی
با وجوه مختلف این بحث، توجه به نکات زیر، ضرورت دارد:
الف) عقل و رویکردهای عقلانی در تاریخ فلسفه به گونه های مختلفی مطرح شده که
عبارتند از:
۱. افلاطون میان dianoia (عقل استدلالی و جزئی) و noesis (عقل شهودی یا عقل کلی)،
فرق می نهاد؛ متعلق اولی را مفاهیم ریاضی و متعلق دومی را صور علوی شهودی یا عالم
مثل می خواند؛ مثال عقل استدلالی و جزئی، اثبات تمام قضایای ریاضی است که توسط
dianoia صورت می گیرد؛ مثل مجموع زوایای یک مثلت، صد و هشتاد درجه است و یا اگر به
طرفین تساوی، مقدارهای مساوی اضافه شود، به تساوی طرفین، خللی وارد نمی گردد.
همچنین مثال عقل شهودی و کلی، اثبات حقایق عالم تجرد، اثبات اسما و صفات حضرت حق،
اثبات وحدانیت حضرت پروردگار و این که هر علتی، معلولی دارد و علت، اصل و معلول،
فرع آن است.
۲. در زبان لاتین، دو واژه ratio و intellectus، برای عقل به کار برده می شوند.
متفکران قرون وسطا نیز به تفاوت این دو عقل واقف بودند. در نگاه آنان، محصول ratio،
علم و شناخت جزئی است و نتیجه intellectus، حکمت و دانایی یا معرفت به حقایق ازلی،
به ویژه خداوند است.
برای شناخت جزئی علم نیز میتوان محسوسات و امور جسمانی پیرامون ما را مثال زد؛ مثل
این که ماه به دور زمین می چرخد؛ خورشید نورانی است و امروز هوا گرم است و مثال
برای حکمت و دانایی، این است که عالم ملکوت، بر عالم ماده و جسم، مقدم است؛ خداوند،
غنی مطلق است و همه ممکنات در سلسله وجود، به واجب منتهی میشوند.
۳. دکارت، عقل کلی را نمیپذیرد و به آن اشاره نمی کند و تمام توجه وی، به عقل
حسابگر و دوراندیش است.۱ عقل حسابگر و ابزاری، همان عقلی است که چرخ فعالیت های
روزمره انسان را به حرکت در می آورد؛ مثل عقل معاش، عقل مدیریت، عقل حساب و کتاب و
عقل موفقیت در امور زندگی.
۴. از دیدگاه مکتب پراگماتیسم، عقلانیتی مثمرثمر است که گره ای از مشکلات تجربی ما
بگشاید و به عبارت دیگر، این مکتب، عقل را خادم رغبت های انسان میداند و ارزش معرفت
را به جنبه عملی، منحصر می کند.۲
این مکتب، اصطلاحات خاصی از قبیل «ارزش نقدی»، «ثمره و نتایج» و «منافع» را به
گونهای به کار می برد که گویا می خواهد تمام افکار و اندیشه های خود را درخور فهم
کاسبان و بازاریان ارائه کند و هیچ مسئله ای برای این مکتب ارزش ندارد؛ مگر این که
در راهنمایی و تشویق امور دنیوی ما مؤثر باشد.۳
عقل در مکتب پراگماتیسم، پشتوانه اقتصاد، بازار، داد و ستد و بانکداری و در یک
کلام، سرمایهداری است؛ یعنی آنچه سرمایه را بارور می سازد، عقل است؛ حال از هر طریق
ممکن که صورت پذیرد و اصل، زیادی ثمره و نتیجه است و وسیله، هر چه باشد، باکی نیست.
۵. از نظر کانت، عقل نظری در حل مسائل متافیزیکی، ناتوان و احکام عقلی، در این
زمینه، فاقد ارزش علمی است. وی به صراحت گفت: مسائلی از قبیل وجود خدا، جاودانگی
روح و اراده آزاد را نمی توان با برهان عقلی اثبات کرد؛ ولی ایمان به آنها برای
پذیرش نظام اخلاقی، ضرورت دارد.۴
ب) عقل و عقلانیت از نظر فلسفه اسلامی
یکی از امتیازات بارز انسان، نیروی تفکر است. تفکر، فعالیتی درونی است که بر روی
مفاهیم ذهنی انجام می گیرد و بر اساس معلومات شناخته شده، مسائل مجهول، حل می شوند؛
روش تعقلی، بر قیاسی که از مقدمات عقلی محض تشکیل می شود، مبتنی است و مقدمات، یا
از بدیهیات اولیه هستند و یا به آنها منتهی می شوند؛ مانند همه قیاس های برهانی که
در فلسفه اولی و ریاضیات و بسیاری از مسائل علوم فلسفی به کار می روند. فرق روش
تعقلی و تجربی در این است که تکیهگاه روش تعقلی، بدیهیات اولیه و تکیهگاه روش
تجربی، مقدمات تجربی هستند.۵ فلسفه اسلامی، هستی شناسی، خداشناسی و انسان شناسی را
به روش تعقلی ارائه می دهد.
روش انبیا و روش عقلانی
اصولاً بین روش انبیا در دعوت مردم به حق و حقیقت و بین آنچه انسان از طریق استدلال
درست و منطقی به دست میآورد، تفاوتی نیست و تنها فرق آن است که پیغمبران از مبدأ
غیبی کمک می جستند و از زلال چشمه وحی، می نوشیدند. آن بزرگان، با این که به جهان
بالا مرتبط بودند، اما خود را تنزل می دادند و به اندازه فهم و درک مردم، سخن
می گفتند و از بشر می خواستند تا این نیروی فطری و همگانی را به کار برده، به
استدلال و دلیل استوار و منطقی، چ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 