پاورپوینت کامل راویان عاشورا چه کسانی هستند؟ ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل راویان عاشورا چه کسانی هستند؟ ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل راویان عاشورا چه کسانی هستند؟ ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل راویان عاشورا چه کسانی هستند؟ ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

راویان جریان عاشورا را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

الف. خود اهل بیت امام حسین علیه السلام که در صحنه حاضر بودند؛ به ویژه زینب کبری علیهاالسلام و امام سجاد و امام باقر علیهما السلام، که بسیاری از وقایع از این بزرگواران نقل شده است.

ب. راویانی که در لشکر عمر بن سعد و از افراد آن لشکر بودند که کیفیت جنگ و قتل ها را نقل کرده اند و حتی در مواردی خود قاتلان، کار خود را توضیح داده اند؛ مثلاً حمید بن مسلم ازدی، خودش گزارش گر حوادث کربلاست. او از لشکر عمر سعد بود و روز عاشورا، پس از شهادت امام حسین علیه السلام بر سر آتش زدن خیمه ها، با شمر مجادله داشت و از کسانی بود که سر امام حسین علیه السلام را به کوفه بردند. او در لشکر توّابین هم حضور داشت و به قولی از اصحاب امام سجاد علیه السلام بوده و بیشتر وقایع کربلا از قول او نقل شده است.۱

به هر حال، عظمت حادثه کربلا و تأثیرات عمیق و گسترده سیاسی و اجتماعی آن در تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ تشیع، هر ذهن کنجکاو و علاقه مند به درک و فهم حقایق تاریخی را به شناخت منابع گزارش های این رویداد، سوق می دهد. منابع قابل اعتماد تقریباً اتفاق نظر دارند که برای اولین بار در اوایل سده دوم هجری، ابومخنف، لوطبن یحیی بن سعیدبن مخنف بن سلیم ازدی کوفی گزارش های مربوط به واقعه کربلا را در کتابی که آن را «مقتل الحسین علیه السلام» نامید، گرد آورد. قرائن تاریخی نشان می دهد که ابومخنف کتاب مقتل خود را در حدود دهه سوم از سده دوم هجری، تألیف کرده است. از این رو، می توان با ظن قریب به یقین گفت که کتاب مقتل الحسین در سال های پایانی دهه سوم سده دوم هجری، یعنی بین سال های تا که دوره ضعف امویان و مقارن با آغاز دعوت عباسیان است، تدوین شده است و به گفته برخی از محققان، هیچ بعید نیست که این تألیف از سوی امام یا عباسیان، به ابومخنف پیشنهاد شده باشد؛ تا از این گزارش های هولناک تاریخی که لکه ننگی بر دامان خاندان اموی بوده، در تبلیغ و پیشبرد نهضت خود بر ضد امویان و سقوط آنان و بهره گیرند.

جد ابومخنف، زائد، یعنی مخنف بن سلیم، در جنگ جمل از همراهان امام علی علیه السلام بوده و پیش از نبرد صفین از سوی امیرالمؤمنین علیه السلام به فرمانداری اصفهان و همدان گماشته شد و با شروع جنگ صفین دو نفر را به جای خویش قرار داد و خود در صفین حضور یافت. دانشمندان شیعه درباره مذهب ابومخنف، اختلاف نظر دارند. برخی از آنان به شیعه بودن وی تصریح کرده اند؛ ولی در این که او شیعه امامی باشد، تردید دارند. همچنین قابل ذکر است که هر چند ابومخنف از نظر عالمان اهل سنت به وثاقت شناخته نشده، ولی مورخان بزرگی چون واقدی، ابن قتیبه، طبری و ابن اثیر، از او روایت نقل کرده اند.

همچنین بسیاری از راویان اصلی واقعه عاشورا در روایات ابومخنف، شاهدان عینی و حاضران در میدان کربلا بودند.

راویان موثق بسیاری را می توان نام برد که شاهد عینی حادثه بوده اند و گزارش های آنان برای شیعه و سنی حجت و سند است. در این جا فقط از امام سجاد علیه السلام یاد می کنیم که سند برخی از روایات ابومخنف با دو واسطه به آن حضرت می رسد. ابومخنف روایاتی را نیز با یک واسطه از امام محمد باقر علیه السلام و روایاتی را هم بی واسطه از امام جعفر صادق علیه السلام نقل کرده است. کتاب مقتل الحسین علیه السلام ابومخنف که بر پایه منابع شفاهی محکمی تدوین یافته، از طریق راویان مورد اعتمادی مانند هشام بن محمدبن السائب کلبی، نسب شناس معروف کوفی، به دست مورخان بعدی، چون واقدی، طبری، ابن قتیبه، مسعودی، شیخ مفید و دیگران رسیده است. در این جا باید از اخبار مورخ دیگری که در ثبت و نقل این روایات سهم بزرگی داشته، یعنی عوانه بن الحکم هم یاد کرد.

هشام بن محمد کلبی

بخش مهمی از اخبار عاشورا که به وسیله هشام بن محمد کلبی به دست مورخان بعدی رسیده، نتیجه تلاش ابومخنف و عوانه بن الحکم است و می توان همه مورخان بعدی را میراث خوار این دو اخباری بزرگ دانست.

اگر کتاب ابومخنف بر جای مانده و به دست ما رسیده بود، با اطمینان خاطر بیشتری می توانستیم آن را معتبرترین تاریخ واقعه کربلا بخوانیم؛ اما متأسفانه این کتاب در دسترس نیست و حتی کتاب مقتل الحسین کلبی نیز که براساس کتاب و روایات ابومخنف و عوانه بن الحکم تدوین شده بود، بر جای نمانده است.

تاریخ طبری

قدیمی ترین و شاید معتبرترین تاریخی که حاوی گزارش های مربوط به این واقعه است، «تاریخ الرسل و الملوک» ابوجعفر محمد بن جریر طبری معروف به «تاریخ طبری» است. هر چند طبری کتابی مستقل در باب این واقعه تألیف نکرده، ولی اخبار و گزارش های هشام کلبی را در ذیل حوادث سال های و آورده است. با دقت در عبارات طبری آشکار می شود که وی این اخبار را از کتابی که در اختیار داشته، نقل کرده است و بر پایه قرائنی، می توان دریافت که کتاب های هشام کلبی تا سده های بعد، مثلاً تا سده هفتم هجری، موجود بوده است.

کتاب الارشاد

قدیمی ترین متن تاریخی که

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.