پاورپوینت کامل چشمان انتخابات ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چشمان انتخابات ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چشمان انتخابات ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چشمان انتخابات ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
نظارت بر انتخابات در نظام های سیاسی
نظارت بر انتخابات، راهکاری برای تضمین سلامت انتخابات به عنوان اساسی ترین ابزار تحقق دمکراسی در نظام های سیاسی جهان می باشد.
نظام جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر اصول اسلامیت و جمهوریت است و قانون اساسی، «نظارت بر قانون گذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات» را از وظایف شورای نگهبان برشمرده است. از این رو، مهم ترین رسالت شورای نگهبان، پاسداری از جامعیت نظام، یعنی اسلامیت و جمهوریت است.
چیستی، چگونگی و علت نظارت بر انتخابات در ایران و سایر کشورهای جهان را در این نوشتار، به طور خلاصه و گذرا، بیان می کنیم.
مفهوم نظارت
«نظارت» در لغت به معنای «مراقبت کردن» و «تحت نظر گرفتن» است و از نظر حقوقی، مقصود از نظارت بر انتخابات، مجموعه عملیاتی است که نهاد ناظر انجام می دهد؛ تا از اجرای دقیق و صحیح قانون و سلامت انتخابات، اطمینان حاصل کند.
انواع نظارت
بحث نظارت در فقه، معمولاً در باب وقف آمده است و در حقوق نیز جایگاه اصلی آن در حقوق خصوصی و یا مدنی می باشد و از آن جا به حقوق اساسی، راه یافته است. از حیث تفکیک بین نظارت و اجرای قانون، نظارت را به دو گونه استصوابی و استطلاعی تقسیم می کنند.
الف. نظارت استصوابی؛ در این نوع نظارت، ناظر حق دارد بر اساس یافته های خود، تصمیم سلبی یا ایجابی بگیرد؛ مانند نظارت پلیس راهنمایی رانندگی هنگام جریمه کردن متخلفان.
ب. نظارت استطلاعی؛ در این نوع نظارت، ناظر صرفاً یافته های خود را به اطلاع دست اندرکاران می رساند؛ مانند نظارت نماینده داوطلبان برکار رأی گیری و یا جمع آوری مدارک توسط پلیس؛ برای اعمال قانون توسط قاضی.
ضرورت نظارت بر انتخابات
فلسفه نظارت بر انتخابات، پیش گیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان و نیز جلوگیری از تخلفات و خطاهای برگزارکنندگان انتخابات و صیانت از آرای مردم است.
مرجع نظارت بر انتخابات
در اصل ۹۹ قانون اساسی چنین آمده است: «شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد».
با توجه به این اصل، نظارت بر انتخابات به طور کلی، در صلاحیت شورای نگهبان است؛ جز در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که قانون اساسی نظارت بر آن را به شورای نگهبان محوّل نکرده است. در اصل ۱۰۰ قانون اساسی، درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آمده است: «… شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را. .. قانون معین می کند». مقصود از قانون در این اصل، قانون عادی مصوب مجلس شورای اسلامی است.
ماهیت نظارت شورای نگهبان
الف. نظریه تفسیری شورای نگهبان؛
هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از شورای نگهبان به عنوان مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی، تفسیر اصل ۹۹ را درخواست کرد و شورای نگهبان نیز در تفسیر اصل فوق، چنین گفته است: «نظارت مذکور در اصل ۹۹ قانون اساسی، استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها می شود».
ب. ماهیت نظارت در قوانین عادی؛
در ماده ۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب۷/۹/۱۳۷۸ آمده است: «نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، به عهده شورای نگهبان می باشد. این نظارت، استصوابی و عام و در تمام مراحل، در کلیه امور مربوط به انتخابات، جاری است».
در ماده ۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۵/۴/۱۳۸۶ نیز آمده است: «نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، به عهده شورای نگهبان می باشد. این نظارت، عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات، جاری است».
نظارت بر انتخابات در کشورهای جهان
الف. مراجع اعمال نظارت بر انتخابات عبارتند از:
۱. دادگاه قانون اساسی.
۲. شورای قانون اساسی.
۳. نظارت توسط خود مجلس.
۴. وزارت کشور.
۵. شورای عالی انتخابات.
ب. ماهیت نظارت بر انتخابات نیز به شرح زیر است:
۱. استصوابی بودن نظارت.
۲. قدرت ابطال نمایندگی یا ابطال انتخابات.
۳. عدم پاسخ گویی مرجع نظارتی به هیچ نهادی در مورد تصمیم اتخاذی.
۴. عام و فراگیر بودن نظارت (از ابتدای انتخابات تا پایان آن).
شبهاتی درباره نظارت استصوابی
نظارت استصوابی، نظارتی درون گراست؛ یعنی در مواردی که نظارت به خود نهاد واگذار شده، آن نهاد، خود در درون خودش عمل نظارت را انجام می دهد. بعضی به اشتباه تصور می کنند که ماهیت نظارت قوه قضاییه، همان نظارت سازمان بازرسی کل کشور است؛ در حالی که سازمان بازرسی کل کشور، وظیفه اعمال نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری را بر عهده دارد و وسیله نظارت برای قوه قضاییه است و نظارتش، نظارت استطلاعی، یعنی ارجاع به مراجع ذی صلاح است؛ اما نظارت قوّه قضاییه، نظارتی درون گرا و استصوابی است؛ برای این که مربوط به درون قوه قضاییه است.
بر نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات، اشکالات متعدد دیگری نیز گرفته شده است که بعد حقوقی چندانی ندارند و بیشتر به اشکالات سیاسی و منطقی شبیه می باشند.
برخی از این
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 