پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی بر مدار نوسانی ۴۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی بر مدار نوسانی ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی بر مدار نوسانی ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جنبش دانشجویی بر مدار نوسانی ۴۷ اسلاید در PowerPoint :

۷

تحلیل شناخت طبقه دانشجویان و جنبش دانشجویی، به عنوان یکی از گروه های تاثیرگذار در جریانات سیاسی اجتماعی قبل و
بعد از انقلاب، طی مقاله ای در شماره ۷۴ نشریه، تحت عنوان «بازخوانی ۵ دهه جنبش دانشجویی » مورد بررسی قرار گرفت و طی
آن به ادوار و فراز و فرود این جنبش در مراحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته شد; لیکن نویسنده مقاله در تبیین دوره
اخیر این فراز و فرود، به اختصار و گزینه گویی بسنده کرده بود .

اکنون با تلاش در جهت جبران این گزینه گویی، شرایط مذکور و جریان شناسی جنبش دانشجویی را در ادوار مختلف پس از
انقلاب، به ویژه تبیین فضای دهه اخیر و شرایط پس از دوم خرداد ۷۶ بازکاویده و با ارائه تحلیلی از تحولات به وجوده آمده در
حرکت های جنبش دانشجویی و تطبیق آن با نظریات جامعه شناسانی چون «آلن تورن » و دیگر اندیشمندان علوم اجتماعی،
آسیب شناسی این جنبش را در دوران واخوردگی و سرخوردگی سیاسی برمی رسیم .

این مطلب را در دو بخش: تبیین جنبش دانشجویی و جریان شناسی آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در این شماره و شماره آتی
از نظر خواهید گذارند:

در ۲۸ مرداد ۳۲، زمانی که در ارتش سه شکاف مهم وجود داشت و به نظر می رسید، وجود گرایش های طرفدار شاه، مصدق و
حزب توده (۱) کار را برای اقدام جمعی، مناسب و قاطع ارتش در قبال تحولات ایران سخت و ناممکن کرده است . ارتش
شاهنشاهی به آسانی نهضتی دو ساله را درهم کوفت و به رژیم پهلوی این امکان را داد که نهضتی پنجاه ساله (از مشروطیت تا سال
۳۲) را به بن بست بکشاند . گروه های ریشه داری هم چون حزب توده، احزاب جبهه ملی و فداییان اسلام بی درنگ و با قدرت
سرکوب شدند و ملت، به سکون، سکوت، شگفتی و سرخوردگی کامل دچار شد .

شاه که در داخل به موقعیت ممتاز و بی رقیبی رسیده بود، برای محو آخرین رقبا تصمیم گرفت مجلس را منحل کند و زاهدی را –
که آن روزها شریک شاه در حکومت شناخته می شد (۲) – کنار زند; زیرا صرفا از درون و به صورت مقطعی از جانب آنها احساس
خطر می کرد .

مجلس در دی ماه منحل شد و مجلس سرسپرده ای از محافظه کاران و زمینداران شکل گرفت . زاهدی نیز طبق برنامه شاه،
یکسال و نیم بعد (۱۷ فروردین ۳۴) از گردونه خارج شد . درست زمانی که اعضای جبهه ملی، فدائیان اسلام و مهمتر از همه حزب
توده و سازمان افسری ششصد نفره آن تارومار شده بودند; افسرانی که به طور رسمی حداقل یازده نفرشان اعدام شدند . بالاخره
در آبان ماه همان سال نیز علیرضا پهلوی، برادر مقتدر و با نفوذ شاه کشته شد .

در سیاست خارجی، شاه بر آن بود که علاوه بر اتحاد با غرب و به ویژه آمریکا، سیاست تنش زدایی با همسایگان را نیز دنبال کند .
در نهایت در سال ۳۸ پیمان سنتو را امضا کرد . هم چنین رابطه دوستانه ای با شوروی پی گرفت .

شاه، برنامه های مفصلی را پس از کودتای ۲۸ مرداد در نظر داشت . این برنامه به شاه امکان تغییر رژیم از وضعیتی مشروطه به یک
نمونه عالی سلطانی – آن گونه که وبر تعریف می کند و به آن عنوان حد افراطی پدرسالاری (پاتریمونیالیسم) می دهد – می داد . او
بالاخره سلطانیسم را در سال های پس از ۱۳۴۲ بر پا نمود . رژیمی که به واسطه اتحاد سلطه پذیرانه اش با آمریکا – بنا بر تعریف
گازیوروسکی – او را از گروه های داخلی مستقل می کرد و استقلال عمل بالایش، امکان سرکوب گروه های معارض و حتی منتقد را
فراهم تر می نمود .

در پی چنین برنامه ها و هدف هایی بود که شاه آسوده خاطر، رئیس جمهور تازه برگزیده شده ایالات متحده را به ایران دعوت کرد .
در همان زمان سفارت بریتانیا نیز بازگشایی شد . سفر نیکسون در رابطه با برنامه اجرای حکومت سلطانیستی موردنظر شاه
ضروری بود . البته او از داخل جامعه، خیالی آسوده داشت .

جنبش دانشجویی ایران در چنین جامعه سرخورده، وازده و متحیری بود که دست به اقدامی بزرگ زد: راهپیمایی دانشجویان در
دانشگاه تهران . شاه خشمگین و ناباورانه، سیاست سرکوب پیش گرفت . جنبش دانشجویی ضمن آنکه اعلام ادامه حیات برای خود
کرد، نشان داد جامعه ایرانی کاملا از پا نیفتاده است .

با قتل سه دانشجو (بزرگ نیا، رضوی، قندچی) جنبش دانشجویی وارد مرحله جدیدی شد; مرحله ای که به شراکت در سرنگونی
شاه تا آخرین لحظه ادامه داد .

جنبش دانشجویی ایران پیش از مشروطه آغاز شده بود . از زمانی که نخستین دانشجویان ایرانی با کمک عباس میرزا، سپهسالار
قجری و ولیعهد فتحعلی شاه به فرنگ رفتند و در بازگشت، هوای فرنگی مآبی را با خود به ایران آوردند . این جنبش ختم به
مشروطه خواهی شد . ولی واقعیت این است که جنبش دانشجویی نام برده در حقیقت، یک جنبش روشنفکری بود که توسط فارغ
التحصیلان پایه گذاری شده بود .

از نظر تئوریک جنبش دانشجویی را باید در متن جنبش های روشنفکری جست که خود آن نیز در درون پدیده ای به نام
جنبش های اجتماعی می گنجد . تمایز گذاری میان جنبش های دانشجویی و دیگر جنبش های اجتماعی، کاری دشوار است; زیرا
یک جنبش دانشجویی یا معلول یک جنبش اجتماعی است یا عامل آن . به عبارت دیگر این دو پدیده به گونه ای شگرف در هم
آمیخته اند . حتی جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰ فرانسه نیز جنبش خالصی نبود، بلکه کارگران و اصناف دیگری به آن پیوستند .

در ایران به واسطه آنکه پایگاه های اقتصادی و شان های اجتماعی بارز و شفاف نیستند، این در هم تنیدگی گسترده تر نیز هست .
اما به طور معمول حرکتهای شکل گرفته توسط دانشجویان، به نحوی که عموم بدنه و رهبری آن را تشکیل دهند، دانشجویی
خوانده می شود و چنانچه این گونه حرکت ها در فرایندی بلندمدت، اهداف ویژه ای را پیگیری کنند، یک جنبش دانشجویی نامیده
می شوند; حتی اگر قشرهای دیگر اجتماع نیز در جنبش های اجتماعی دیگری، این اهداف را دنبال نمایند .

بنا بر تعریف گی روشه، جنبش اجتماعی یک سازمان یافتگی برای دفاع، گسترش یا دستیابی به هدف های خاصی است . این
اهداف می تواند طیف گسترده ای را در بر گیرد: از دگرگونی و حتی واژگونی نظم مستقر تا درخواست حذف یا تصویب یک ماده
قانونی . (۳) همین سازمان یافتگی است که آن را از پدیده های دیگر، مانند آشوب، متمایز می کند .

بر اساس تعریف فوق، جنبش دانشجویی ایران، پیش از انقلاب، صفات بارزتری از خود نشان می داد تا پس از انقلاب; زیرا در این
دوره بیش تر تابع هیجان ها، حادثه محوری و گاه تابعی از جریان های سیاسی حاکم یا اپوزیسیون بوده است .

عقاید و اهداف جنبش های دانشجویی، عموما توسط روشنفکران تبیین می گردد . جنبش های دانشجویی دارای ویژگی های
خاصی هستند که در نتیجه به آنها رنگی آرمانگراتر می بخشد .

جمعیت های دانشجویی در متن روابط اقتصادی جای ندارند و هماره حاشیه نشین اند، در نتیجه به طبقه اقتصادی خود پایبندی
نشان نمی دهند . به واسطه دور افتادگی از خانواده، رابطه قوی دانشجویی و احساس خاص تعلق به محیط دانشگاه، توجه جدی ای
نیز به شان اجتماعی خود ندارند . در نتیجه از متن زندگی واقعی اجتماع به دور هستند و دارای یک احساس گسیختگی و آزادی
در انتخاب راه زندگی می باشند . (۴) دانشجویان بیش از آنکه با بایسته های علمی روابط و مناسبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی
آشنا باشند، با آرمان ها و ادعاهای اصلاحی – نظری و مباحث روشنفکرانه مانوسن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.