پاورپوینت کامل دانشکده های مجازی و مدارس هوشمند ۹۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دانشکده های مجازی و مدارس هوشمند ۹۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دانشکده های مجازی و مدارس هوشمند ۹۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دانشکده های مجازی و مدارس هوشمند ۹۸ اسلاید در PowerPoint :

۲۶

عباس زارع

فن آوری های اینترنتی، با سرعت چشمگیری در حال گسترش است و پدیده «آموزش با تکیه بر فن آوری های اینترنتی » اکنون
موضوع توجه و رقابت فزاینده بیشتر دانشکده ها و مدارس دنیا قرار گرفته است . بنا به پیش بینی «سازمان جهانی داده » ، در سال
۲۰۰۴، آموزش سنتی نسبت به آموزش نوین درصدی معادل ۲۵ به ۷۵ را خواهد یافت . از سوی دیگر، دولت جمهوری اسلامی ایران،
در حال حاضر توجه فراوانی به لزوم توسعه زیرساخت های ارتباطی – اطلاعاتی خود نموده و مایل است گسترش استفاده از
فن آوری های اطلاعاتی را به طور جدی پی گیرد . بر این اساس، به نظر می رسد آن دسته از سازمان ها و موسسات حوزوی که به
نحوی به امر آموزش، اشتغال دارند و نیز رسالت عرضه آموزه های دینی در سطح فراگیران جهانی را برای خود قائل می باشند،
نظیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور، مرکز جهانی علوم اسلامی، جامعه
الزهرا، مجمع جهانی اهل بیت و . . . لازم است تاملی اساسی در موضوع تحولات آموزشی سال های اخیر و امکان آموزش در
قالب های نوین بنمایند . مقاله حاضر در شش بخش به معرفی پدیده «آموزش از طریق اینترنت » می پردازد .

الف . مقدمه; ب . آناتومی دوره های آموزشی رومی شبکه، ج . مزایای آموزش از طریق اینترنت; د . عوامل و زمینه های محدود
کننده آموزش از طریق اینترنت، ه . رهیافت استفاده از کامپیوتر در آموزش از طریق اینترنت; و . عناصر اصلی یک برنامه آموزشی
فوق .

الف: مقدمه

آموزش از طریق اینترنت، تحول یافته ترین نوع از انواع «آموزش از راه دور» است .

«آموزش از راه دور» ، (Distance education) هر نوع آموزشی است که میان استاد و دانشجویی که به لحاظ جغرافیایی از
یکدیگر دور هستند، رخ می دهد . این نوع آموزش که از دهه ۶۰ در شکل آموزش از طریق پست و ارسال بسته های آموزشی
نوشتاری و صوتی شروع شد، در دهه های بعد، از طریق فن اوری ویدئو، تلویزیون های کابلی و پخش ماهواره ای تکامل یافت . اکنون
این آموزش با بکارگیری فن آوری های اینترنت، نظیر صفحات پیام، (Message boards) اتاق های چت، (Chat rooms) ، میز ویدئو، (Desktop – video) یا کنفرانس کامپیوتری (۱، ((conferencing Computer) فضای
مجازی، (Virtual) آموزش را بسیار کارآمدتر از فضای واقعی آموزش بازسازی نموده و پیشرفته ترین فناوری های اطلاعات و
ارتباطات را در خدمت آموزش قرار داده است آموزش از طریق اینترنت، بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد و در این مدت کوتاه
نیز، تحولات بسیاری به خود دیده است . در سال های اخیر انفجاری از تمایل به آموزش از طریق اینترنت پدیدار گشته است . در
سطح مراکز دانشگاهی، این اظهار تمایل، مرهون پدید آمدن دو عقیده است: نخست، باور هیات علمی دانشگاه ها مبنی بر توانایی
تکنولوژی بر اصلاح آموزش; و دوم، درک ناگهانی مدیران دانشگاه ها مبنی بر اینکه آموزش از طریق اینترنت تولید کننده حجم
بالایی از ثروت (سود بازگشتی) است و ظرفیت بالقوه تولید بیشتر ثروت را نیز دارد .(۲) امروزه، وب سایت های بسیاری، قالب های
جذاب، نظیر گزینه های تعاملی، انیمیشن، ویدئو، ناراتیو و متن نوشتاری را به کار گرفته اند تا دانشجویان را با یک منبع خودآموز، (Self – helplearning) که مکمل کتاب های درسی سنتی است، تدارک کنند .

اکنون برخی از سازمان های آموزشی اطلاع رسانی و تبلیغی کشور، مایل اند نگاهی تامل آمیز به وضعیت جدید انداخته و با نظر به
حجم رقیبانی که وارد عرصه آموزش جهانی شده اند و نیز نوع فعالیت های آموزشی نو و میزان بهره وری در این نوع فعالیت های
آموزشی، در کارنامه فعالیت خود بازبینی کنند .

در حال حاضر، سازمان های یاد شده، تقریبا در بیشتر نقاط کشور و نیز کشورهای مختلف جهان، حضور داشته و در همه این
مناطق، تاسیس مدرسه یا مرکز تبلیغی و تجهیز آن، ارسال ماموران اعزامی – به عنوان مدیر، استاد و یا کارگزار – جذب دانشجو و
طلبه، نگهداری و مراقبت از مکان ها و ساختمان های ذیربط، تامین و حمایت دانشجویان و طلاب و . . . ، از وظایف اجتناب ناپذیر
این سازمان ها تلقی می شود . انجام این وظایف، هزینه های ریالی و ارزی سرسام آوری را نیز به سازمان های مزبور تحمیل می نماید .
ضمن اینکه ضریب آسیب پذیری فعالیت این گونه مراکز در مناطق مختلف، قابل اعتنا و هشدار دهنده است . اکنون این پرسش
به وضوح هویدا می شود که آیا در مقایسه با فراگیران شرکت کننده در این نوع مراکز، انجام هزینه های مربوط دارای توجیه جدی
است ؟ آیا فراگیران و دانش پژوهان این مراکز، فراگیران واقعی آموزش های مربوطه و یا معارف اسلامی اند یا انگیزه های ثانوی
دیگری آنها را جذب این مراکز نموده است ؟ پس از گذراندن دوره آموزش، چه نوع کاربری و بهره وری از آموزش ها و برنامه های
ارائه شده، متوجه فراگیران مزبور می باشد ؟ آیا کشوری که مدرسه در آن تاسیس شده و نوع آموزشی که برای فراگیران آن کشور
در نظر گرفته شده، بر پایه مطالعات کارشناسی و مقدماتی دقیقی انتخاب شده است ؟

به نظر می رسد پاسخ بسیاری از پرسش ها، نظیر آنچه در محورهای پیش گفته اشاره شد، در تغییر شیوه ها و الگوهای آموزشی و
حرکت به سوی راه اندازی «آموزش از طریق اینترنت » میسر خواهد بود . آغاز این نوع آموزش، مستلزم تنها هزینه ای معادل یک
سال اداره و نگهداری یکی از مدارس و یا مراکز فرهنگی و اطلاع رسانی حاضر در خارج از کشور است; حال آنکه اولا موانع
جغرافیایی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و . . . اصولا موضوعیت خود را از دست می دهد و فراگیرانی که پیش از این دچار هر گونه
موانع یاد شده بودند، اکنون می توانند به جمع دانشجویان آموزش از طریق اینترنت به پیوندند . از سوی دیگر، در این نوع آموزش
تعداد فراگیرانی که با انگیزه های غیر آموزشی جذب می شوند، به حداقل می رسد و صفحه وب، در حداکثر ظرفیت، با فراگیران
واقعی خود ارتباط می یابد . همچنین، افزایش دامنه کمی فراگیران نیز، با وضعیت موجود آموزش، تبلیغ و یا اطلاع رسانی
حضوری در مدارس و مراکز فرهنگی قابل مقایسه نیست . در وضعیت فعلی، برخی مراکز خارج از کشور به رغم هزینه سنگینی که
بر سازمان های ذیربط تحمیل می کنند، با مخاطبانی کمتر از مجموع انگشتان دو دست اداره می شوند، حال آنکه شاید که در
مناطق مربوط به این مراکز، فراگیران بسیار بیش تری وجود دارند که به دلیل وجود موانع نامبرده، قادر به بهره گیری دوره های
آموزش حضوری نمی باشند . همه دلایل پیش گفته و دلایل دیگری که شرح آن در اینجا میسر نیست، شاهد این نکته است که
رویکرد سازمان های یاد شده به ارائه دوره های آموزش از طریق اینترنت در شرایط فعلی، امری کاملا موجه و قابل دفاع به نظر
می رسد .

ب . آناتومی دوره های آموزشی روی شبکه، (On-line)

۱ . محتوای این دوره های آموزشی، همانند کلاس های حضوری، (On – campus) است که در محل دانشگاه ارائه می شود; اما
شیوه ارائه مطالب متفاوت است . به جای حضور هفتگی دانشجو در جلسات کلاس دانشگاه، فراگیر، دوره را به عنوان یک تجربه – learning Asynchronous می گذراند; یعنی یادگیری از هر جا در هر زمان، با به کارگیری کامپیوتر خود .

۲ . فراگیران در یک فضای یادگیری فعال، (Active learning) کار می کنند که به مثابه یک محیط یادگیری مبتنی بر
همکاری و تشریک مساعی متقابل، (Collaborative) شناخته می شود; به گونه ای که یک فراگیر با فراگیر دیگر جفت می شود
تا عنداللزوم حمایت های آنی را دریافت کند . بنابراین، ارتباطات یک جنبه حیاتی برای برنامه آموزش است و فرد نباید حس کند
که در انزوا قرار دارد .

۳ . وجود یک استاد زنده و پاسخگو، امری ضروری است . از آنجا که انسان ها در صحبت چهره به چهره تکامل یافته اند، انطباق با
اشکال نوین ارتباطی، مستلزم صرف کار ذهنی بسیار است . در استفاده تلفن ما می توانیم بشنویم اما نمی بینیم، پس مغز ما برای
ارتباط بیش تر تلاش می کند . در پست الکترونیکی، (E-mail) وضعیت یک رتبه خراب تر است; زیرا نه می بینیم و نه می شنویم .
مطالعات اخیر نشان می دهد که در پست الکترونیکی ۵ تا ۱۵ بار بیش تر طول می کشد تا پیام مشابهی در مقایسه با صحبت چهره
به چهره منتقل شود . بنابراین، داشتن یک شخص زنده که فراگیران بتوانند در طول ساعات کاری، با او صحبت کنند در یادگیری
بسیار مؤثر است .

۴ . با احتمال بسیار بالا، فراگیران تریبون بحث و مناظره، (Discussionforum) را برای ارتباطات کلاسی به کار می برند .
آنها تشویق می شوند پرسش هایی را برانگیزانند و پاسخهایی به یکدیگر دهند . استادان نیز ساعت های کاری روی شبکه، (online) دارند که در طول آن در دفاتر خود هستند و از طریق تلفن، فاکس و بحث «زنده » در تریبون، در دسترس اند .

۵ . استادان همچنین یک جلسه مشاوره و راهنمایی برای فراگیر، (orientation Student) تنظیم می کنند که در طول آن
فراگیر قبل از اینکه دوره خود را آغاز کند، یاد می گیرد چگونه از طریق دوره های مبتنی بر وب، مطالعه کند که «اثر بخش » ، (Effective) و «کارآمد» ، (Efficient) باشد .

۶ . برای موفقیت در یک دوره مبتنی بر وب، فراگیر باید «انگیزه مند» ، (Motivated) و «خودجهت یاب » ، (Selfdirected)
باشد . موارد زیر حداقل آیتم هایی است که برای این امر لازم است:

برای کودن ها، (Goof – offs) نیست که در صدد
به دست آوردن آسان مدرک اند . فراگیران مجازی باید آماده باشند که دست کم زمان انجام تکالیف را به اندازه دوره های سنتی،
صرف کنند .

۲- ۶ . «خودنظم بخشی » ، ; (Self – disciplined) بر عهده فراگیر است که زمان خود را برای انجام بسامان تکالیف، تنظیم
کند . فراگیر باید خلاق باشد و با برنامه های خود، خوب سازگار شود .

۳- ۶ . «خوداتکایی » ;reliance) _ (Self توانا بودن فراگیر برای حل مسئله یا پژوهش در اطلاعات، به طور مستقل، یک
ضرورت است . پرسش ها از طریق پست الکترونیکی می تواند پاسخ گیرد، اما وقت گیر است .

۴- ۶ . «مهارت های دقیق خواندن » ، ; (Careful reading skills) از آنجا که سخنرانی های کلاسی عمدتا با کلمات مکتوب
جایگزین می شود، فراگیران نیازمند آنند که خوانندگانی دقیق باشند و در حین خواندن به آرامی تفکر کنند .

۵- ۶ . «مهارت های کامپیوتری » ، ; (Computer skills) فراگیران باید در به کارگیری کامپیوتر و اینترنت راحت باشند . این
امر، شامل استفاده از E-mail Word processing downloading, web browsing می شود .

۷ . یادگیری روی شبکه، شخص را قادر می سازد اطلاعات را از منابع مختلف، در هر زمانی و در هر جا استخراج کند . کسی لازم
نیست شرم کند از اینکه چیزی را نمی داند یا اینکه مدت زمانی طول می کشد تا بر اطلاعات جدید تسلط یابد . یادگیری از طریق
وب، زیر چشم قضاوت و داوری دیگران قرار نمی گیرد و فرد به تنهایی مسیر خود را می جوید . به کارگیری مزایای این فن آوری
برای گسترش فرصت های یادگیری به ویژه مهم است; زیرا ما در زمانی زندگی می کنیم که یادگیری یک ضرورت است، نه یک امر
لوکس .(۳)

ج . مزایای آموزش از طریق اینترنت

آموزش از طریق شبکه اینترنت، به سرعت رشد تحولات اینترنت، در حال گسترش است، و دانشگاه های بسیاری در این راه
سرمایه گذاری اساسی کرده اند . بزرگ ترین مزیت آموزش روی شبکه، (on-line) ، تعاملی بودن، (Interactive) آن است;
خواه به لحاظ سطح تعامل و یا به لحاظ شرایط و وضعیت آن . برای مثال، برخی، ایده های خود را از طریق اتاق چت مجازی، (Virtualchatroom) عرضه می کنند، برخی دیگر پرسش خود را پست الکترونیکی، (E-mail) می کنند و . . . . به علاوه،
هزینه فن آوری آموزشی technology) (Learning به شدت کاهش یافته، هزینه عمده فن آوری آموزشی به هزینه های اولیه
سخت افزاری (کامپیوتر، ویدئو، دوربین ها، امکانات ماهواره ای و) . . . و نرم افزاری (برنامه های کامپیوتری) محدود می شود که در
مقایسه با هزینه های آموزش چهره به چهره، (facetoface) ناچیز است . هزینه های حفظ و نگهداری و حتی هزینه های
توسعه ای نیز با هزینه های موجود در آموزش مستقیم، قابل مقایسه نیست .

مزیت دیگر این نوع آموزش جلب مخاطبان خارجی و مخاطبان دور از مراکز آموزشی (۴) است . موانع جغرافیایی، سیاسی، ملیت،
نژاد و دیگر عوامل محدود کننده در آموزش های مستقیم، در این نوع آموزش رنگ می بازد و اصولا استاد و دانشجو، از هر فاصله
جغرافیایی و به رغم هر گونه محدودیت های سیاسی، ملیتی، نژادی و . . . می توانند در یک کلاس مجازی شرکت جویند . از دیگر
مزایای این نوع آموزش، امکان ارائه پاسخ سریع تر به لحاظ زمان پاسخگویی است (۵). در این آموزش، فن آوری چنان رابطه میان
دانشجو و استاد یا بخش های طراحی شده پاسخگو را تنگاتنگ می سازد که گویا همواره دانشجو و استاد در کلاس درس حاضرند .

به کارگیری بهتر کارشناسان و متخصصان، مزیت دیگر این نوع آموزش است; به گونه ای که می توان از کارشناسان محدود و البته
متنوع با بهره وری و بازدهی بالا بهره گرفت . سرانجام، معیارهای اندازه گیری و سنجش عملکرد در این نوع آموزش با شفافیت و
معناداری بالایی وجود دارد و به نحو شایسته ای می توان عملکرد آموزش را مورد سنجش قرار داد .(۶)

مزایایی که برشمرده شد، برخی مزایای کلی این نوع آموزش بود . می توان برخی مزایای ویژه فراگیران را نیز مورد اشاره قرار داد:
نخست اینکه لازم نیست استاد، محتوای آموزشی را به دست فراگیر برساند و یا فرایند یادگیری را اعتبار بخشد; استاد ارائه دهنده
مجموعه ای از امکانات آموزشی است و این فراگیر است که خود اقدام به شرکت در هر یک از بخش های مورد علاقه می کند . دوم،
فراگیر خودجهت یاب، (Self – directed) است و از طریق تعامل با سیستم آموزشی، مسیر خود را باز می یابد . سوم، یک
مشاور راهنما همواره به عنوان یک منبع در دسترس است و فراگیر می تواند به او مراجعه کند و از او راه جوید . چهارم، فرصت و
امکان یادگیری، در طول ۲۴ ساعت در روز و ۳۶۵ روز در سال در دسترس می باشد . پنجم، توانایی یادگیری در محل کار یا منزل،
بنابر اینکه فراگیر در سلوک شخصی خود کدامیک را ترجیح دهد، می تواند متغیر باشد . ششم، آموزش از راه دور، فراگیر را قادر
می سازد تا از ابتدا آموزش ببیند یا صرفا آن بخش از دانش خود را که مایل است، از طریق مرور کردن تازه کند .

در این نوع آموزش، هزینه سفر و دیگر هزینه های ملزوم، حذف می شود .(۷) این نوع آموزش برای بازار کار و استخدام کنندگان
نیز مزایایی در بر دارد که در این نوشتار از آن صرف نظر می شود .

کسانی که با توجه بسیار به موضوع آموزش از طریق وب مخالفت نموده اند، جدیدترین اشکال خود را معطوف بدین امر می دانند
که این آموزش، نمی تواند جایگزین آموزش مستقیم، (face – to – face) شود و قادر نیست به طور شایسته، آن گونه که در
آموزش مستقیم ممکن است، خدمت کند . آقای استول به گفته پروفسور آرشام استدلال می کند: مدارس باید راه هایی را برای
اصلاح آموزش واقعی به کار ببرند، به جای آنکه بر فن آوری کامپیوتر سرمایه گذاری کنند و یا بر ارتباطات از راه دور در آموزش
تکیه کنند . به علاوه به عقید

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.