پاورپوینت کامل امریکا و التیام مذهبی ۶۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل امریکا و التیام مذهبی ۶۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل امریکا و التیام مذهبی ۶۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل امریکا و التیام مذهبی ۶۸ اسلاید در PowerPoint :
۲۷
در چند دهه اخیر، سردمداران جهان غرب برای رشد تمدن مادی و به انزوا کشاندن مذهب در غرب، تلاش همه جانبه و شدیدی
را جهت حاکم نمودن ارزش های مادی به جای ارزش های الهی، آغاز کرده اند . تاملی مختصر در تاریخ اجتماعی و سیاسی غرب و یا
نوشته ها و سخنان متفکران فعلی آنها برای اثبات این مطلب کافی است .
امریکایی ها در دو دهه اخیر برای یافتن راه های عملی رهبری جهان، مؤسسات و افراد زیادی را به خدمت گرفتند; به خصوص پس
از فروپاشی شوروی در ۱۹۹۰، که وظیفه این مؤسسات و بنیادها برای به عینیت رساندن رهبری مطلق امریکا، سنگین تر گشت .
بنیاد هریتیج، از مؤسسات بسیار مهمی است که پروژه های فراوانی را در این زمینه به انجام رسانده است . یکی از مهم ترین این
پروژه ها، پروژه ای است با نام «تعهدی برای رهبری » که از آن به عنوان انجیل دولت امریکا یاد می شود . مهم ترین ویژگی این پروژه
آن است که هر چند سال یکبار در آن تجدیدنظر و تکمیل می شود تا طبق شرایط جدید، راهکارهای تازه و عملی تر را برای رسیدن
به هدف نهایی، یعنی رهبری جهان، ارائه دهد، و یکی از قدم های مهمی که در این راه برداشته است، بیان ضعف ها و مشکلات
پایه ای و اصلی امریکا و راهکارهای اصلاح آنهاست .
یکی از فصل های مهم این پروژه، درباره مسائلی مذهبی در امریکاست که «پاتریک فاگان » و «جوزف لاکنت » مدیریت آن را بر عهده
دارند .
تاکید اولیه طراحان این پروژه بر وضعیت وخیم مذهبی در امریکا در چند دهه اخیر و مخالفت نهادهای دولتی با رشد مذهب
می باشد که به نظر طراحان، این وضعیت نابهنجار بازتاب های فراوانی در چند سال اخیر داشته و تغییرات عمیقی در میان مردم
به وجود آورده و کار دولتمردان را دشوارتر ساخته است . آنها ابتدا تاکید می کنند: «تجربیاتی که از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و به دنبال
به انزوا کشاندن مذهب بوده است، نتوانسته آن مدینه فاضله موعود را به ارمغان بیاورد و تزریق دلارهای فراوان به جامعه و تولید
صدها برنامه اجتماعی، نتوانسته جلو از هم پاشیدگی خانواده ها و نابودی فضایل آموزشی را بگیرد .»
در ادامه، مطالب مهمی را در مورد رابطه خصومت آمیز مؤسسات و شرکت های مختلف در گذشته با دین و مذهب ذکر می کنند:
«برخی از مؤسسات سعی می کنند اهمیت مذهب و دعا را کتمان کنند و علت موفقیت خود را بی اعتمادی به مسائل الهی می دانند .
در ۵۰ سال گذشته، تصمیمات دادگاه های امریکا نسبت به مذهب، کاملا خشونت آمیز و تهاجمی بوده است و احکام دادگاه ها بیان
می کند که شرکت مؤسسات مذهبی در برنامه های دولتی، زمانی قانونی است که هدف آن برنامه سکولار باشد و دین را تایید یا رد
نکند . طبق این تصمیمات، گروه های مذهبی، نباید در برنامه های بازپروری معتادان، تامین مسکن برای افراد فقیر و بازپروری
زندانیان، شرکت کنند . گروه های آموزش انجیل برخلاف گروه های پیشاهنگی و کلوپ های بازی، اجازه ملاقات با دانش آموزان را
در ساعات درسی ندارند و دولت اجازه کمک مالی به مدارس مذهبی را نداشته است . بیمارستان های مذهبی نه تنها حق دریافت
پول از دولت را ندارند، بلکه اجازه شرکت در برنامه های مراقبت پزشکی را نیز نخواهند داشت . در بسیاری از کالج ها مربیان و
اساتید، هیچ جایگاهی برای مذهب در آموزش قائل نبوده اند .»
به طور عمومی نویسندگان این طرح، تاکید می کنند که این مخالفت ها به خاطر وجود «اصلاحیه اول » قانون اساسی امریکاست که
بیان می کند: «کنگره نباید قانونی را تصویب کند که مربوط به تاسیس یک مذهب به طور رسمی شود یا انجام دادن آزاد اعمال
مذهبی را منع کند» و در نتیجه هرگونه کمک به مؤسسات مذهبی، به عنوان کمک به یک دین خاص تلقی می شود . به همین
دلیل، «ویلیام سیمون » از اعضای هیات امنای بنیاد «هریتیج » تاکید می کند که «به مرور زمان با استناد به این قانون سعی کرده اند
که آزادی از مذهب را به جای آزادی مذهبی تبلیغ کنند و آن را در سطح جامعه به عینیت برسانند و به مرور زمان معنای آزادی
برای مذهب از بین رفته است .»
او خود ادامه می دهد: «علاوه بر استناداتی که مخالفان مذهبی به این قانون می کنند، سه عامل دیگر نیز باعث رشد و
رویج بی دینی گشته است که عبارتند از: ظهور و توسعه پلورالیسم و تکثرگرایی، توسعه قدرت دولت و محوریت دولت فدرال که
باعث به حاشیه رانده شدن مذهب شده است، و رشد گروه ها و مؤسساتی که به طور وسیع جداسازی مطلق دین و دولت را ترویج
می کنند .»
این مخالفت با حضور مذهب در صحنه اجتماع و سیاست، ریشه تاریخی و عمیقی در غرب دارد . این مخالفت ها در گذشته به
صورتی کاملا آشکار و صریح، حتی در میان توده مردم نیز وجود داشته است . به عنوان مثال، همان طور که «ویلیام سیمون » در
سخنرانی خود با عنوان «چرا امریکا به مذهب نیاز دارد» بیان کرده است، شعار انقلابیون جمهوری خواه فرانسه این بود که: «بیایید
آخرین شاه را با روده آخرین کشیش خفه کنیم » . و در بسیاری از کتب نظریه پردازان غربی، مانند «مادیسون » تاکید شده است که
«سیلاب های خون به نام دین های رسمی در دنیای قدیم جاری شده اند و اکنون راه علاج آن جدایی دین از دولت است .»
وضعیت فعلی مذهب در امریکا
جهان غرب، با وجود تلاش های فراوانی که در راستای حاکمیت ارزش های مادی انجام داده است، در حال حاضر با دو بحران اصلی
و محوری، درگیری جدی دارد که نحوه رفتار آن با این دو بحران، کیفیت ادامه حیات جهان غرب را تعیین می کند . رشد گرایش
عمومی به مذهب و اعتقاد نظریه پردازان به کارکرد اجتماعی دین، در کنار تلاش آنان برای استمرار قوانین سکولار غربی، که یک
پارادوکس عملی می باشد، دو بحران اصلی است که بررسی آنها به علت ارتباط مستقیم مذهب، ما را در شناخت وضعیت مذهبی
جهان غرب در سال های اخیر یاری می کند .
۱ . رشد گرایش عمومی به مذهب
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اقبال عمومی جهان به مسائل اعتقادی و الهی، رشد چشمگیری یافت و در این امر و حرکت
مهم جهانی، اراده مادی گرایانه متولیان تمدن غرب بی اثر بوده است . این احیای مجدد دینداری در عالم، بزرگ ترین چالش را برای
جهان مادی به وجود آورد که با عقب نشینی آنها نیز همراه بود .
بسیاری از نظریه پردازان امریکایی و از جمله مهم ترین آنها، یعنی طراحان پروژه مذکور، معتقدند که در چند سال اخیر در سراسر
امریکا رویکرد دوباره ای به مذهب در بین عموم مردم به وجود آمده است . آنها در ادامه پروژه خود آورده اند که شکست راه حل های
لیبرال و سکولار کاملا واضح می باشد و به این خاطر بسیاری از مردم به سمت کمک به مؤسسات مذهبی روی آورده اند . در
جولای ۱۹۹۹، مؤسسه گالوپ – که یکی از مؤسسات معروف آمارسنجی در امریکاست – در گزارشی آورده است که در نتیجه
تیراندازی های اخیر در مدارس دولتی، افراد زیادی خواستار بازگشت به ارزش های سنتی خانوادگی، مانند نیایش در کلاس های
مدارس شده اند . همان مؤسسه در یک نظرسنجی که به کمک شبکه و روزنامه «یو . اس . تودی » انجام داده است، تاکید می کند که
۷۰ درصد مردم امریکا طرفدار نیایش در مدارس هستند .
در ادامه پروژه به آمارهای مهمی که از سوی مؤسسات نظرسنجی امریکا مخصوصا مؤسسه گالوپ تهیه شده است، استناد
می کنند و آورده اند: «۹۲ درصد مردم امریکا اعتقاد به خداوند یکتا و قدرتمند دارند، ۸۸ درصد مردم اعتقاد به معجزه، ۸۵ درصد
اعتقاد به بهشت و ۷۲ درصد اعتقاد به جهنم دارند . حدود ۱۰۰ میلیون انسان بالغ امریکایی قسمتی از عید پاک سال ۱۹۹۹ را در
کلیسا گذراندند، ۶۱ درصد از افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال گفته اند که عضو یک کلیسا یا کنیسه هستند و این میزان برای سنین بین ۳۰
تا ۴۹ سال به ۶۶ درصد و افراد بالای ۵۰ سال به ۷۶ درصد می رسد .»
۲ . مخالفت عملی با کارکرد اجتماعی دین
گذشته از بحران رشد معنویت که به طور فزاینده و از منبعی خارج از مرزهای جغرافیایی تمدن غرب، آنها را تهدید می کند،
تمدن غرب از درون نیز با چالش مهم دیگری درگیر است و آن مواجه شدن با یک پارادوکس عملی در نحوه رفتار در برابر رابطه
دین و مسائل اجتماعی می باشد، که خود این امر به تنهایی حیات تمدن الحادی را با تهدید جدی مواجه ساخته است . به طور کلی
در حال حاضر نظریه پردازان و عامه مردم را در غرب می توان به دو گروه تقسیم کرد:
یک . گروه های بسیاری از طبقه متفکران و عامه مردم در کشورهای غربی، اعتقاد راسخی به کارکرد اجتماعی دین پیدا کرده اند و
برای به عینیت رساندن آن تلاش می کنند .
اکثر مردم و محققان غربی، نسبت به تاثیر جدی و بی بدیل دین بر ثبات اجتماعی و مسائل اخلاقی اجتماعی، تاکید می کنند . به
عنوان مثال، طراحان پروژه بنیاد «هریتیج » تاکید می کنند: «تحقیقات علوم اجتماعی ثابت کرده است که عبادت منظم مذهبی،
زندگی خانوادگی و ازدواج را مستحکم تر می سازد . در تحقیق مهمی که در دهه اخیر، اساتید چندین دانشگاه غربی انجام داده اند،
آورده شده که علت اصلی اعمال جنسی نامشروع در دوران بلوغ، نبود رفتارها و اعمال مذهبی است نه پویایی یا عدم پویایی خانواده
. محققان، نتیجه گیری کرده اند که پویایی خانواده نیز به وجود باورهای مذهبی بستگی دارد . کمتر از ۱۰ درصد از دانش آموزانی که
الکل مصرف می کنند، گفته اند که در فعالیت های مذهبی شرکت دارند . گرایش به مذهب در تمایل بیشتر به کار و موفقیت شغلی و
کم شدن اعتیاد نیز اثر چشمگیری داشته است . طبق آماری که در دهه اخیر گرفته شده است، اغلب زندانیان، کسانی هستند که
به کلیسا نمی روند و در فعالیت های مذهبی شرکت نمی کنند .»
این نوع گرایش (تاثیر مذهب در مسائل فردی در بین عموم مردم امریکا) در حال گسترش است . نظریه پردازان امریکایی نیز
مجبورند صادقانه یا از روی نفاق به آن معترف باشند . بدین رو بنیاد «هریتیج » در گزارش دیگری به نام «تاثیر اعمال مذهبی بر
ثبات اجتماعی » تاکید می کند که شرکت در مراسم مذهبی باعث امیدواری به آینده و تمایل به کنترل آینده خواهد شد و مهم تر از
آن عزت نفس به طور مشخص به تصویر فرد از خداوند ارتباط دارد و آنهایی که عزت نفس بالایی دارند، به خداوند عشق می ورزند .
«کارل جانگ » ، یکی از پیشگامان روانشناسی و روان پزشکی مدرن می گوید: «در بین همه بیماران من در نیمه دوم عمرم، هیچ
کس نبود که مشکل خود را نداشتن دیدگاه مذهبی نداند . همه آنان تا وقتی که دیدگاه مذهبی خود را به دست نمی آوردند، بهبود
نمی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 