پاورپوینت کامل مقایسه تطبیقی ارتش دولتی و ارتش ملی ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مقایسه تطبیقی ارتش دولتی و ارتش ملی ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مقایسه تطبیقی ارتش دولتی و ارتش ملی ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مقایسه تطبیقی ارتش دولتی و ارتش ملی ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

۱۸

با تکیه بر تجربه ۸ سال جنگ ایران و عراق

جنگ ۸ ساله ایران و عراق یک فرصت تاریخی برای آزمودن ارتش های مردمی در مقایسه با ارتش های دولتی بود که توانست
کارآمدی و بسامدی نظامی و فکری خود را به اثبات برساند، در حالی که ارتش دشمن (عراق) از ساختاری بی نهایت اقتدارگرایانه
برخوردار بود، در مواجهه نظامی با نیروهای ایرانی، در خطوطی که تفکر ارتش مردمی (بسیج) بر آن حاکم بود، همواره عاجز از
مقابله بود، و تفوق شیوه های ابداعی نیروهای مردمی، تمامی نقشه ها و تاکتیک های از پیش تعیین شده جنگ های کلاسیک را به
چالش طلبید و در یک قضاوت کلی می توان گفت که اعتبار تاکتیک های کلاسیک را زیر سؤال برد و بار دیگر پس از انقلاب فرانسه،
نقش بسیج نیروهای ملی و تشکل های مردمی در رویارویی های نظامی اهمیت یافت .

یک مقایسه تطبیقی در پیدایش، ویژگی های ساختی، سطح آگاهی و دانش، و درک سیاسی و بهره مندی از نیروهای معنوی درونی
در بعد شخصیتی نیروها، در مقایسه با بهره مندی از تکنولوژی تسلیحاتی، انگیزش های اولیه و روحیه نبرد می تواند، ابعاد گسترده
اهمیت ارتش ملی را در کنار ارتش دولتی بازگو باشد .

پس از هر چیز، مطلب بر این پیش فرض استوار خواهد بود که فلسفه وجودی ارتش و عملکرد آن جنگیدن است و همین وظیفه
است که سازمان نظامی را از دیگر سازمان های اجتماعی جدا می کند . از این نظر، نقطه مشترک ارتش های دولتی و مردمی نیز در
همین پیش فرض نهفته است و این وظیفه مشترک هر دو قسم آن است . بنابراین، تمایزهای موجود میان دو ساختار نظامی دولتی
و مردمی، محدوده ای خارج از این وظیفه مشترک می شناسد .

الف . پیدایش

پیدایش ارتش و کارایی، آن تحت تاثیر ساخت نظام سیاسی حاکم و میزان پیشرفت تکنولوژی تسلیحاتی است . «ماکس وبر» در
این زمینه بر سه نکته تاکید دارد: ۱ . تکنولوژی نظامی، سلاح، سازمان و نیروهای حامل آن بر ترکیب درونی اشکال متفاوت
تاریخی نظام سیاسی تاثیر دارند . ۲ . بین تشکیل بوروکراسی مدون و نوع حاکمیت عقلانی با سازمان ارتش و نقش و هدف آن،
ارتباط تنگاتنگی وجود دارد ۳ . ارتش به عنوان با انضباطترین سازمان ها، سرمشق و الگوی سایر سازمان های اجتماعی جامعه
است .

لیکن پیدایش ارتش مردمی مطابق الگو و تجربه ایران در جنگ تحمیلی، ممکن است متاثر از ساخت نظام سیاسی باشد، اما
قطعا متاثر از میزان پیشرفت تکنولوژی تسلیحاتی نبوده است . نسبت میان نیروهای مردمی و تکنولوژی، نسبتی غریب بوده و
اساسا ارتباطی با بوروکراسی مدرن مورد نظر در سازمان ارتش دولتی نداشته، و نه به عنوان با انضباطترین، بلکه به عنوان
ایثارگرترین و باگذشت ترین قشرهای اجتماعی جامعه مطرح بوده است .

ب . ویژگی های ساختی

ارتش مصطلح یا همان ارتش دولتی، می تواند در انباشتگی قدرت حیات یابد و تحت تاثیر سلسله مراتب است و ساختار سلسله
مراتبی، مانند تمرکزگرایی، از امورات اساسی آن به شمار می رود .

اطاعت بی چون و چرا از مافوق خود (نه دیگران)، انضباط آهنین و حاکمیت رابطه فرماندهی و فرمانداری (از نظر شاخص های
مدیریتی) از دیگر ویژگی های ساختی آن است .

ساختار ارتش مردمی، اساسا سلسله مراتبی نبوده، به این معنا که در عین پایبندی به فرامین فرمانده مافوق، این سلسله مراتب به
صورت مسلسل و زنجیره ای نبوده و یک سر آن در فرمانبرداری رزمنده و سر دیگر آن در فرماندهی فرمانده قرار دارد . انضباط
حاکم بر آن انضباط آهنین و خشک و بی روح نبوده، انضباط اخلاقی بر آن حاکم است . همچنین رابطه فرماندهی و فرمانبرداری،
به مفهوم مدیریتی در حداقل بوده و بیش و پیش از هر چیز، این رابطه تابع ولایت پذیری و رابطه ولایی میان اعضا و ولی فقیه است
که فرمانده کل قوا نیز هست . در کل یک الزام مکتبی ملهم از مکتب اسلام، به رابطه میان عناصر ارتش مردمی و فرمانده کل قوا
حکمفرما است .

ج . فرماندهی

در ساختار معمول تمام ارتش های مصطلح دنیا، یک فرمانده نظامی کسی است که نظامیان از ترس به او احترام بگذارند یا
حداکثر، او با برخورد قانونی و انسانی، دیگران را به احترام وادارد . اما در ارتش و نیروهای مردمی ترس در اطاعت پذیری و
فرمانبرداری از فرمانده راهی ندارد و فرمانده از عنصر ترس و اجبار برای اطاعت افراد از خود هرگز استفاده و بهره ای نمی برد . در
این نوع ارتش ها عنصر محبت و عشق تعیین کننده رابطه میان آنها است و حس مشترک التزام به اهدافی که برای هر دوی آنها
حکم آرمانی دارد، آنها را ناخواسته هماهنگ می گرداند; در واقع این اهداف و آرمان ها هستند که فرماندهی می کنند و نه اشخاص
و افراد .

د . انگیزش های اولیه و ثانویه

انگیزش های اولیه ارتشیان در پیوستن به حرفه خود، اغلب انگیزش های حرفه ای است و در چارچوب انگیزش های مادی – و نه
معنوی – تعبیر می شود; برای مثال، یکی از مهم ترین عوامل علاقمندی مردم به عضویت در ارتش، بهره مندی از اعتبار اجتماعی
حرفه نظامی است . هم چنین انتخاب شغل نظامی می تواند ناشی از عدم امکان داوطلب برای پیدا کردن شغل دیگری بوده باشد .
اما در بین نیروهای مردمی از این دست انگیزش ها کمتر دیده می شد . انگیزش های نیروهای مردمی بیشتر معنوی بوده و ربطی
به اعتبار اجتماعی و شغلی ندارد; چرا که اکثرا پیش از روی آوردن به خطوط نبرد، دارای اعتبار اجتماعی و شغلی بوده و اساسا با
چشم پوشی از اعتبار و موقعیت شغلی، همه چیز را رها کرده و به جبهه ها گس

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.