پاورپوینت کامل جریان دانایی و اقتصاد دانایی محور ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جریان دانایی و اقتصاد دانایی محور ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جریان دانایی و اقتصاد دانایی محور ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جریان دانایی و اقتصاد دانایی محور ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

۲۶

نمونه های تجربی از اقتصاد دانایی

بسیاری از کشورها اقتصاد دانایی را به عنوان شکل جدیدی از توسعه و رشد اقتصادی انتخاب کرده اند; در اینجا به سه نمونه از آن
اشاره می شود: (۱)

فنلاند; (۲) فنلاند کشوری است که از طریق اقتصاد دانایی رشد کرده است; رشد اقتصادی فنلاند در دهه اخیر، پایدار و صعودی
بوده است (جدول ۱) . تا قبل از تجربه اقتصاد دانایی، این کشور اساسا بر تولید مواد اولیه جنگلی، محصولات ساخته شده از این
مواد و برخی کالاهای صنعتی متکی بود . این کشور توانسته است با انتخاب اقتصاد دانایی، به طور موفقیت آمیزی، اقتصاد خود را
از اقتصادی وابسته به مواد خام و صنایع کاربر، به اقتصادی متکی بر تولید محصولات دارای ارزش افزوده زیاد تبدیل کند . هم
اکنون این کشور در گروه کشورهایی قرار دارد که با عنوان «رهبران فناوری » شناخته می شوند (۳) . در رتبه بندی رهبران فناوری
جهان در سال ۲۰۰۲، فنلاند در رتبه اول و پیش از کشورهایی نظیر امریکا و ژاپن قرارگرفته است .

فنلاند با تشخیص درست اهمیت فناوری در رشد و توسعه اقتصادی، سیاست های فناوری را با سیاست های اقتصادی و اجتماعی
تلفیق کرده است و با بهره برداری هرچه موثرتر از فناوری های جدید و نوآوری، از منافع آن منتفع می شود . تحقیق و توسعه در
ارتقای سطح فناوری و گذر این کشور به اقتصاد دانایی بسیار موثر بوده است; این کشور با اهمیت دادن به آن و با ایجاد بنیان های
لازم برای تحقیق و توسعه، موجب تحقق اقتصاد دانایی گردیده است (جدول ۲) .

اسکاتلند; (۴) این کشور برای کاهش شکاف نرخ رشد خود با انگلستان اقتصاد دانایی را برگزیده است; در این راستا دانشگاه ها و
مؤسسات تحقیقاتی و آموزش عالی برای نوین سازی اقتصاد از طریق ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانایی در مرکز سیاست های دولت
قرار گرفته اند . دولت در سیاست های خود بر دانایی، مهارت، خلاقیت و انتقال دانایی از پایگاه های علمی و مهندسی به بازار تاکید
دارد . برای این منظور وزیر کسب و کار اسکاتلند نیز گروهی را مامور انجام امور زیر نموده است:

۱ . ارائه چهارچوبی برای تجاری کردن تحقیقات; در مرحله اول تجاری کردن تحقیقات موجود در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی
در دستور کار قرار دارد .

۲ . ارائه توصیه هایی برای ایجاد ساختارهای شغلی مناسب و انگیزه های علمی در موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی برای حذف
موانع پیش روی، همکاری آنها با سازمان های اقتصادی، و بهره برداری هر چه بیشتر از پژوهش های علمی .

مالزی; (۵) این کشور به اقتصاد دانایی علاقمند است، زیرا:

۱ . رقابت های خارجی افزایش یافته و قابلیت رقابت مالزی در سطح جهانی کاهش یافته است .

۲ . لازم است محصولات و خدمات جدیدی در عرصه بین المللی ارائه شود .

۳ . لازم است ارزش افزوده بیشتری برای جبران هزینه ها ایجاد شود .

۴ . لازم است در تولید، به سوی مراحل سودآورتر و ارزش زاتر حرکت کرد .

۵ . منابع جدیدی برای رشد لازم است .

۶ . لازم است بهره وری کل افزایش یابد .

مالزی با بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که باید الگوی اقتصادی خود را تغییر داده و اقتصاد دانایی را جایگزین اقتصاد
فیزیکی نماید; بنابراین برای رسیدن به اقتصاد دانایی برنامه کلان اقتصاد دانایی خود را طراحی کرده است، در این برنامه
راهبردهای زیر انتخاب شده است:

۱ . تامین سرمایه انسانی لازم برای اقتصاد دانایی .

۲ . تاسیس نهادهای لازم برای حرکت به سمت دانایی .

۳ . ایجاد انگیزه ها، زیربناها و ساختارهای اطلاعاتی لازم برای کاربرد دانایی در تمامی بخش های اقتصادی، اعم از بخش های
قدیمی و بخش های نوین .

۴ . افزایش ظرفیت ها برای دستیابی به علم و فناوری و کاربرد آن .

۵ . تقویت بخش خصوصی به عنوان محور توسعه اقتصاد دانایی .

۶ . توسعه بخش عمومی در جهت خدمات دانایی محور .

۷ . کاهش شکاف دانایی و رایانه ای در جامعه .

سیاست های گذر به اقتصاد دانایی

برای گذر به اقتصاد دانایی، باید سیاست هایی متفاوت با گذشته اتخاذ نمود . این سیاست ها به شرح زیر است: (۶)

۱ . اصلاح فرهنگ جامعه; برای گذر به اقتصاد دانایی روش فکر کردن باید تغییر کند; اصل تغییر باید پذیرفته شود، و مرکزیت
دانایی و آموزش به طور کلی و علم و فناوری به طور خاص در کلیه فعالیت ها مورد قبول قرار گیرد . رویکرد علمی باید از حلقه
محدود افراد دانشگاهی خارج شده و سازمان ها و جوامع بدان مسلح شوند; برای این منظور، اصلاح فرهنگ جامعه ضروری است .
البته نسخه مشخصی برای این اصلاح فرهنگی وجود ندارد، اما قطعا دولت در آن نقش دارد: از طریق نظام آموزشی، از طریق
تشویق خلاقیت و قبول خطر که کارآفرینان بدان احتیاج دارند، از طریق ایجاد نهادهایی که به ثمر رسیدن فکرها را تسهیل کند، و
از طریق ایجاد محیط قانونی و مالیاتی مناسب که به این نوع فعالیت ها پاداش دهد .

۲ . افزایش ظرفیت دانایی; برای افزایش ظرفیت دانایی، بخش آموزش باید با ایجاد رقابت در کلیه سطوح از نظر کیفیت ارتقا یابد .
گسترش آموزش علم و فناوری بسیار اساسی است، اما از آن اساسی تر پرورش نیروی انسانی خلاق و دارای مهارت ادراکی و
ابلیت حل مشکل است . افزایش س

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.