پاورپوینت کامل یهودیسم افراطی، زمینه ها و انگیزه ها ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل یهودیسم افراطی، زمینه ها و انگیزه ها ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل یهودیسم افراطی، زمینه ها و انگیزه ها ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل یهودیسم افراطی، زمینه ها و انگیزه ها ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

۱۴

اشاره

پدیده بنیادگرایی، عارضه ای است که دامان بسیاری از ادیان و آیین ها را آلوده کرده است; دین یهود نیز از این آفت و عارضه مصون
نمانده است . ظهور یک دولت افراطی در اسرائیل، نماد بارز این عارضه است .

دکتر نوید کرمانی، استاد ایرانی الاصل مطالعات دینی در دانشگاه بن آلمان، در مطلب حاضر می کوشد، زمینه های ظهور این
جریان افراطی و بنیادگرا را مورد بررسی قرار دهد . ذکر این نکته بایسته است که مطلب حاضر، شکل منقح و تلخیص شده ای از
سخنرانی ایشان در «مرکز بین المللی گفت وگوی تمدن ها» است .

×××××

تا پیش از عصر تجدد، در فلسفه و الهیات یهودی، این اندیشه وجود نداشت که دین و ملت یهود حکومتی دینی برپا کنند . یهودیان
در آن زمان، در هر جای دنیا، اقلیتی به شمار می آمدند که رابطه شان با حکومت و دولت سیاسی حاکم، به گونه ای بود که فقط در
پی حفظ هویت دینی خویش بودند . یهودیت قرون وسطی می کوشید تا ثابت کند که در آیین یهود، ارزش هایی بسیار قوی حاکم
است; چرا که اقلیت همواره در پی آن است که به اکثریت نشان دهد، از ارزش های بالایی برخوردار است; این وضع در مورد شیعه
نیز صادق است; وضعیت شیعه پیش از دوره صفویان و پس از این دوره، به لحاظ ارزشی بسیار متفاوت است .

روش تفکر و ارزش های شیعیان، پس از اینکه در دوره صفویه حکومت را به دست گرفتند، کاملا دگرگون شد . در دین یهود نیز، هم
در قصه های عرفانی، هم در قبالاها، هم در فلسفه ابن میمون، دنیای خاصی تصور شده بود که اندیشه تشکیل یک دولت سیاسی
یهودی در آن جایی نداشت . فکر آنها به این مسئله معطوف بود که در نبود منجی (ماشیا) چه باید کرد؟ لذا در یهودیت آن زمان،
فلسفه و عرفان بسیار قوی بود .

تفکر صهیونیزم، از قرن نوزدهم در اروپا شکل گرفت; این فکر واکنشی بود در برابر فشارهایی که به خصوص در اروپا بر یهودیان
اعمال می شد . البته در جهان اسلام نیز یهودیان تحت فشارهایی بودند، ولی در اروپا شرایط خاصی حاکم بود که برخی روشنفکران
یهودی را به تامل، برای گریز از این فشارها واداشت . جنبشی کاملا سکولار از یهودیان، بر آن بود که یهودی بودن، نه تنها یک دین،
بلکه بیشتر یک ملت است و نیازی به کشوری مستقل دارد . این فکر در بستر مدرنیته پدید آمد و تا پیش از دوره مدرنیته که
امپراتوری هایی چون عثمانی حاکم بودند، اصلا تصور کشوری مستقلی به ذهن یهودیان هم نمی رسید .

مطلب قابل توجه این است که بنیانگذاران فکر صهیونیزم، نه از ارتدوکس یهودی، بلکه از روشنفکرانی بودند که در دامان فرهنگ
غرب پرورش یافته بودند; برخی از آنها اصلا مذهبی نبودند و برخی دیگر، پایبندی اندکی به دین یهود داشتند . قدس یا اورشلیم،
در ابتدا برای آنها اهمیت چندانی نداشت و حتی برای تشکیل کشور یهود، به آرژانتین و یا جایی در افریقا فکر می کردند و
فلسطین اولویتی برای آنان نداشت . این گروه افراد لیبرالی بودند که می خواستند هویت یهودی خود را حفظ کنند .

تا پیش از قرن نوزدهم نیز روشنفکران یهودی، هیچ توجهی به یهودیت خویش نداشتند، ولی فشارهای وارد بر یهودیان موجب شد
که آنها به این فکر بیفتند . این فکر در ابتدا برای بسیاری از یهودیان اروپا جذاب بود که بتوانند برای خود دولت داشته باشند، اما
یهودیان اصلا به این موضوع توجه نکرده بودند که ممکن است تشکیل دولتی مستقل، موجب بیرون راندن غیریهودیان و درگیر
شدن با آنها شود، ولی با شروع مهاجرت به فلسطین و افزایش تعداد مهاجران، سرزمین فلسطین، از آرمان اولیه تشکیل
ولت یهودی مهم تر شد .

به رغم ادعاهای گفتمان صهیونیستی، به خوبی می توان دید که از آغاز دهه دوم قرن بیستم، دست کم برخی از رؤسای این جنبش،
به خصوص جناح راست و رادیکال ها، به گرایش های ضد عربی روی آوردند; چرا که ساکنان فلسطین عرب بودند . براساس اسنادی
که برخی محققان یهودی مخالف گفتمان صهیونیستی در اسرائیل نوشته اند، معلوم می شود که از دهه دوم قرن بیستم، بخشی از
جنبش صهیونی، به خوبی می دانست که فلسطین برای کشور مستقل یهودی انتخاب شده و مهاجرت به آنجا، به هر حال، با طرد
ساکنان آنجا یا استعمار آن کشور همراه خواهد بود .

بسیاری از روشنفکران یهودی که در ابتدا مروج این جریان بودند، با مشاهده این بخش از جنبش صهیونی از آن دوری گزیده و به
مخالفت با آن برخاستند . آنها چندان به فکر تشکیل دولت و کشور نبودند، بلکه بیشتر در صدد بازگشت به وطن و سرزمینی بودند
که دین یهود از آنجا برخاسته بود; آنها قصد طرد غیریهودی ها از فلسطین را نداشتند .

نکته مهم این است که تا زمان تاسیس دولت اسرائیل، فکر صهیونی، به این لحاظ که می خواست بر پایه دین یهود دولتی برپا کند،
فکری اصول گرایانه است . از طرفی، کسانی که دولت اسرائیل را بنیانگذاری کردند، افرادی کاملا سکولار بودند و اگر هم متدین
بودند، نمی خواستند قوانین تورات را در سیاست پیاده کنند، و از طرف دیگر، ارتدوکس یهودی کاملا مخالف صهیونیست ها بود و
هنوز هم بسیاری از آنها در اسرائیل و به خصوص در اروپا، مخالف دولت اسرائیل هستند و معتقدند که انسان نباید در کار خدا
دخالت کند . آنها هنوز خود را در تبعید می دانند و پرداختن به تشکیل دولت یهودی پیش از آمدن منجی را کفر می دانند . به
عقیده آنها باید صبر کرد و از دخالت در سیاست پرهیز کرد تا منجی (ماشیا) ظهور کند; پس مخالفت با دخالت دین در سیاست،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.