پاورپوینت کامل خیزش ادیان و پایان سکولاریسم ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خیزش ادیان و پایان سکولاریسم ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خیزش ادیان و پایان سکولاریسم ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خیزش ادیان و پایان سکولاریسم ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

۲۶

هنگام سخن گفتن از عوامل قومیتی و دینی در علم جامعه شناسی، سؤالی که به ذهن
متبادر می شود این است که آیا ما به سوی نوعی چالش یا نوعی از مصالحه در راستای
تعامل در حرکت هستیم؟ علیرغم آنکه اندیشمندانی چون «مایکل فرانز» عقیده دارند که
عنصر دین در جهان امروز به عنوان یک مشکل مطرح می شود، اما دیگر اندیشمندان،
همچون «جون فول» معتقدند که دین به شایستگی می تواند راهی برای مصالحه و وفاق
به شمار آید؛ چنان که می تواند ابزاری برای چالش و نزاع نیز باشد.

این استاد تاریخ اسلام و جهان در دانشگاه جورج تاون واشنگتن، دیدگاه خود درباره دین
را به عنوان یک راه حل و نه مشکل و معضل مطرح می کند، و چارچوب دیدگاه خود را
براساس نظرات «رودنی استارک» (یکی از شاخص ترین علمای جامعه شناسی دین) ارائه
می کند که می گوید: «نزدیک به سه قرن، روش و اسلوب علمای اجتماع و اندیشمندان
سرشناس غربی، تأکید بر افول دین بوده؛ این اعتقاد رایج بوده است که مدرنیسم و تجدد
خواهی محرکی است که به صورت حتمی به دور کردن دین از زندگی و کاستن نقش آن
می انجامد».

رودنی استارک در جای دیگر می گوید: «ناچاریم که پایان یافتن دوره ایمان
جامعه شناسی به نظریه سکولاریسم را اعلام کرده، اقرار کنیم که این نظریه، فقط برای
دوست داران آن کارآمدی داشته و پس از سه قرن که از پنهان داشتن آثار آن می گذرد،
اکنون می تواند به زباله دانی نظریات ناکارآمد و شکست خورده سپرده شود».

«جون فول» می گوید: ما اکنون شاهد جهانی هستیم که این ایده را که تجدد و مدرنیسم
ضرورتاً به دور نگه داشتن دین از عرصه زندگی منتهی می شود، قبول ندارد و با توجه به
نقش ایالات متحده در امور جهان، باید بپذیریم که تفکر پایان سکولاریسم، یکی از ابعاد
روند تجدد به شمار می آید و به عنوان یک ایدئولوژی رقابت یا جایگزین مطرح نیست؛ بر
این اساس، چه مؤمنان، چه امریکایی ها، پروتستان ها، کاتولیک های اصلاح گرا یا
متدیست ها (Methodist)، همه باید نقش دین را به رسمیت بشناسیم.

سه عنصر چارچوب دیدگاه «جون فول» را تشکیل می دهد که عبارت است از:

۱. نخبگان جوامع مختلف در جهان، طی نیم قرن گذشته گفته اند که تجدد به معنای
پایان یافتن نقش دین به عنوان یک نیروی اثر گذار اصلی در زندگی عمومی نیست و این
در نقش خود به معنای آن است که رویکرد سکولاریستی جامعه جزء اصیل روند تجدد و
مدرنیته نیست.

۲. روشن است که سیاست های جدایی کلیسا از دولت، یا جدایی دین از سیاست، یک
بی تعهدی دینی نبوده است. یعنی حتی دعوت به سکولاریسم هم در نوع خود، موضع
ایدئولوژیکی و دینی داشته است که یک ویژگی موضوعی جدا از ارزش های پدید آمده در
روند تجدد و مدرنیته نبوده است.

۳. در به کارگیری اصطلاحات سیاسی، سکولاریسم چیزی نیست که به عنوان یک جزء
طبیعی از روند تاریخی تجدد و مدرنیسم اتفاق بیفتد، بلکه ممکن است ناظر به مدرنیسم
باشد؛ چنان که به نظر می رسد پیوسته یکی از ایده های متعدد و رقابتی پیرامون آن چیزی
است که شایسته است، جامعه بر اساس آن در شرایط معاصر برپاگردد.

یعنی ما شاهد پایان ایده ای هستیم که سکولاریسم در آن از الزامات تحول جوامع نو به
شمار می آید؛ به عبارت دیگر، در واقع ما شاهد پایان سکولاریسم هستیم.

این وضعیت، بعد مهمی از آن چیزی را نمایان می کند که بعضی اوقات به نام خیزش یا
احیای دین یا ادیان، در پایان قرن بیستم و آغاز قرن ۲۱ مطرح می شود؛ از این رو تفکر
سکولاریستی جامعه، در واقع خود جزئی از ایده ها و تفکرات متعدد و در حال رقابت موجود
است و به سادگی توصیف جامعه شناسی علمی آنچه به عنوان حقیقت واقعی نامیده
می شود نیست.

بنابراین، در طول دو قرن، عوامل مؤثر و نتایج اصلی روند اصلاح در جهان اسلام، بر
ایجاد ملت ها و دولت های جدید متمرکز بود و به زودی این تفکر رایج شد که تجدد
خواهی محدوده ای از جدایی دین از زندگی عمومی تا پایبندی طرفداران اصلاح و تجدد،
که سکولاریسم را در بر می گیرد.

مهم ترین عنصر برنامه های اصلاح و تجدد در دو قرن هفدهم و بیستم، ایجاد انفکاک و
جدایی جدی از گذشته (سنت) بود که به عنوان (گذشته) سنتی به شمار می آمد و شناخته
می شد.

این عنصر بر آنچه به عنوان تحقیقات اصلی علوم اجتماعی درباره تعریف تجدد و
مدرنیسم، در دهه ۵۰ و ۶۰ قرن گذشته مطرح شده، تأکید کرده است.

یکی از مهم ترین تحقیقات پیرامون تجدد که نقش عمده ای در تشکیل فهم روندهای
آن داشته، کتابی است که به عنوان «سراشیبی جامعه سنتی» توسط «دانیل لرنر»، در دهه
۵۰ به رشته تحریر در آمده است؛ این کتاب دیدگاه روشنی از آنچه به مسائل تجدد مربوط
می شود، ارائه داده است.

«لرنر» در ضمن بررسی های خود در این کتاب، از آنچه خود «انتقالی ها» می نامد، سخن
می گوید. در این سیاق، سنتی هایی وجود دارند که در زمره کسانی قرار می گیرند که دین را
یک امر بسیار مهم می دانند. دسته ای دیگر نتیجه روند تجدد هستند که تجدد طلبان یا
مدرن ها نامیده می شوند و یکی از اعتقادات آنها این است که دین در زمینه عمومی نقشی
ندارد و یک امر شخصی است که به زندگی خاص فردی مربوط می شود.

وی در توصیف انتقالی ها در ترکیه می گوید: آنها در پی محرک عقلی (در آگاهی)
هستند؛ یعنی دارای یک قدرت شخصی نسبت به شناخت و گشودگی (به سوی دیگران) و
ارتباط مستمر و مؤثر هستند؛ در نظر آ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.