پاورپوینت کامل دولت جدید واولویت های تولید دانش ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دولت جدید واولویت های تولید دانش ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دولت جدید واولویت های تولید دانش ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دولت جدید واولویت های تولید دانش ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

۶

چکیده

انقلاب اسلامی ایران با طرح و توصیف حیات طیبه اسلامی وپذیرش
ارزش های غایی اسلام و انقلاب از سوی مردم شکل گرفت.اما پس از
پیروزی در تحقق آن طرح ها و آرمان ها با مشکل مواجه شدیم. زیرا نیاز
به دانش ویژه ای بود، که در اختیار دولتمردان قرار نداشت. و ناگزیر به
دانش های غربی که برای تحقق آرمان ها و ارزش های غایی تمدن
غرب تدوین شده است. عمل کردیم.

بدین ترتیب تحولات نهادین در انقلاب اسلامی به تحول در سایر
نهادها نینجامید، بلکه دچار فرسایش شد. مردم با انتخاب رییس
جمهور احمدی نژاد نشان دادند که به تحقق آرمان ها وارزش های غایی
انقلاب اسلامی علاقه مند هستند و راه آنها برنامه ریزی برای دانشی
است که شیوه ها و روش های این کار را به دست دهد.

مقدمه

انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای عظیمی در داخل و عرصه بین
المللی داشته است. اما پر واضح است که در بعضی از جهات دچار
فرسایش شده و گذر زمان بخشی از آرمان های انقلاب اسلامی را
کمرنگ نموده است.

براستی چرا بعضی از ظواهر دین کمتر مورد توجه قرار گرفته است ؟ و
مراعات نمی شود؟ چرا صفای معنوی در فضای کلی جامعه کاهش یافته
و تا حدودی ارزش های غربی نظیر تجمل گرایی. مصرف زدگی و غیره
رواج یافته است؟

آیا این پدیده ها به علت کاستی ها و ناتوانی دین در پاسخ به خواسته
های بشری یا ناهماهنگی دگرگونی های امروزی است؟ در صورتی که
ثابت شود این دین به راستی از سوی خالق انسان و عالم تشریع شده و
در حکیم و قدرت او خللی نیست. این فرضیه مردود خواهد شد.

آیا مردم مشکل دارند و به دین و معنویت کم علاقه شده اند ؟ این
فرضیه نیز موارد نقض فراوانی دارد که هر کس در جامعه اسلامی ایران
زندگی می کند می تواند تعدادی از آنها را بشمارد.

در این پژوهش این فرضیه طرح واثبات می گردد که علت کاهش
توجه به برخی از احکام دین و فرسایش تحولات معنوی ودینی اوایل
انقلاب معلول استفاده از علوم غربی در مدیریت توسعه اقتصادی و
سیاسی است.

نهادهای اساسی جامعه

جامعه شناسان شکل گیری و تداوم جامعه را در گروه نهادهای اساسی
جامعه می دانند. «نهاد نظام سازمان یافته و پایداری از الگوهای
اجتماعی است که برخی رفتارهای تایید شده و یکنواختی را در جهت
برآورده ساختن نیازهای بنیادی جامعه ایجاب می کند»(۱).

پنج نهاد اساسی که پیدایش و پایداری هر جامعه در گروه آنهاست
عبارت اند از دین، اقتصاد. حکومت. آموزش و خانواده. جامعه شناسان با
معرفی این پنج نهاد تحقق هر جامعه را منوط به آنها دانسته اند به
طوری که سستی هر یک از آنها به سستی سایر نهادها و فروپاشی جامعه
می انجامد.

نهادهای اسای بر اساس ارزشهای غایی افراد جامعه شکل گرفته و
ارزش های غایی در صورتبندی نهادهای اساسی تاثیر نافذی دارد. هم
از این رو نهادهای هر جامعه ای حامل و حاوی ارزش های غایی آن
جامعه است(۲). مثلا نهاد دین در جامعه ای که ارزش غایی زندگی را در
حیات اخروی می بیند و در جامعه ای که ارزش حیات را در عزت دنیا و
سعادت آخرت می داند هنجارها والگوهای عملی متفاوتی را در بر می
گیرد.

نهادها به نسبت پایدارترند و الگوهای رفتاری ثابت در جامعه ایجاد
می کنند که به صورت سنت و مرسوم و فرهنگ عمومی در می آید.

نهادهای اساسی در راستای ارزش های غایی جامعه و روابط کارکردی
چنان با هم هماهنگ و یکپارچه می شوند که «هر تغییر چشمگیری در
یک نهاد، احتمالا دگرگونی هایی در نهادهای دیگر به بار می آورد.»(۳)
هر چند هر نهاد بر مبنای شبکه ای از هنجارها. ارزش ها و الگوهای
رفتاری مورد انتظار. تا حد زیادی ساخت یافته،(۴) ام همیافتگی آنها در
نظام اجتماعی به اندازه ای است که تغییرات عمده ی هر نهاد به سایر
نهادها سرایت کرده و دگرگونی هایی همراست و هماهنگ در آنها پدید
آورد، دچار فرسایش شود.

کارکرد عمده ی نهادها این است که الگوهای رفتاری در موقعیت های
مختلف را ارائه کرده و از طریق فرایند اجتماعی شدن شیوه ی درست و
نادرست رفتار را به افراد منتقل کرده و ملاک تشخیص و گزینش به آنها
می دهد.(۵) به عبارت دیگر نوعی تفاهم جمعی بر الگوهای رفتاری
پدید می آورد که اگر کسی برخلاف آن عمل کند نفهم و ناهنجار شناخته
می شود و در صورت تحول در نهادها این معیارها نیز تغییر خواهد کرد.

نظام اجتماعی ایران تا پیش از انقلاب

از چندی پیش از مشروطه تا پیش از انقلاب اسلامی ایران نهادهای
اجتماعی ایران به سمت شکل گیری بر اساس ارزش های غایی تمدن
غرب پیش می رفت. در گام اول نهاد آموزش تغییر کرد و با بازگشت
فرزندان خانواده های اشرافی که برای تحصیل به خارج رفته بودند و
دعوت از اساتید خارجی در مدارس جدید به ویژه دارالفنون نهاد آموزش
بر اساس الگوهای غربی شناخته شد و مخالفت علما با این روند به جایی
نرسید.(۶)

زیرا آنها نمی کوشیدند تحولاتی متناسب با ارزش های اسلامی و
هماهنگ با شرایط روزگار در نهاد آموزش پدید آورند. و در اثر این ضعف
شرایط جدید بر ارزش های اسلامی چیره شد و مدارس جدید و بعد
دانشگاهها به سبک غرب گسترش یافت.

بر اساس نظریه نهادها این دگرگونی در سایز نهادها سرایت کرد و در
گام بعدی نوبت به حکومت رسید. تحولات نهاد حکومت که به صورت
مشروطه خواهی و استبداد ستیزی در ابتدا مورد قبول علما بود، پس از
کمی پیشرفت و مشخص شدن جهت گیری اصلی آن به سمت غربی
شدن و اسلام ستیزی. مورد مخالفت علما قرار گرفت و در این جا نیز به
علت ارائه نشدن طرحی تازه برای حکومت از سوی علما که با ارزش
های غایی اسلام و نیازها و مقتضیات زمان هماهنگ باشد. مخالفت
عالمان بزرگ به جایی نرسیده(۷). بلگه بسیار تلخ و گران تمام شد.
سپس در گام های بعدی نهاد دین با کشف حجاب و ترویج مفاسد و نهاد
اقتصاد با اصلاحات ارضی و غیره به نوعی مطلوب غرب و در هماهنگی
با ارزش های مستکبرانه و سلطه جویانه ی آنها ساخت یافت و مردم
ایران شاهد صورت مدرن حیات طبیعی بودند. حیاتی که ارزش های
غایی آن متناسب با آموزه های دینی والگوی حیات طیبه نیست.

ماهیت انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران قیامی بود برای گذر از حیات طبیعی به حیات
طیبه و این حرکت تنها با بازخوانی کتاب وجود آدمی و بازیابی منزلت او
در عالم امکان پذیر است(۸).

حیات طیبه که بر بنیاد فطرت توحیدی و گرایش ذاتی انسان به کمال
مطلق استوار می شود دور کن عمده دارد که عبارت است از ایمان وعمل
صالح(۹). این زندگی پاک و نورانی ساحت مادی زندگی را با عدالت
آراسته و موانع رسیدن انسان به معرفت را که غایت آفرینش او بوده
است. برطرف می سازد در مقابل هنگامی که گرایش فطری آدمی به
حق تعالی در حجاب اوهام واهواء مکسوف شود. تمایلات نامحدودی در
بشر پدید می آید که معطوف به عالم محدود مادی است و به همین علت
حیات طبیعی به دو صورت مکملی سلطه گرانه و سلطه پذیرانه روی می
دهد و دو طبقه مستکبر و مستضعف پدید می آید. (۱۰)

متاسفانه تاریخ حیات بشر به جز برهه های کوتاهی در واقع تاریخ
حیات طبیعی است. جامعه ایران نیز در طول قرن ها دو صورت از حیات
طبیعی را مشاهده کرده بود چهره سنتی حیات طبیعی و چهره مدرن آن.
شاخص های اساسی تمایز این دو نمود از حیات طبیعی در منشا اقتدار و
منبع مشروعیت نیروی استکبای آنهاست.

حیات طبیعی سنتی با منشا اقتدار ایلی و مشروعیت دینی به سلطه
گری و استضعاف مردم دست می یازد. هنگامی که ایل اقتدار سیاسی
خود را بسط می دهد انسجام درونی خود را در پرتو پیوند حسی و عاطفی
و پیمان های ایلی و عشیره ای که بین شریکان قدرت برقرار می شود
حفظ می کند و نظام اجتماعی را آنچنان که مقتضای مدینه تغلیب است.
بر اساس غلبه و زور تحکیم می بخشد.

«از آنجا که سلطه زور در اصطکاک قدرت های دیگر اجتماعی
شکننده و ناپایدار است. مستبد در جامعه ای که در آن ایمان به غیب و
باور دینی وجود دارد یاز ابزار دیگری جز زور نیز استفاده می کند این ابزار
که در دوام و بقای استبداد نقش تعیین کننده دارد. تحریف است»(۱۱)

چهره سنتی ساختار استکبار در حیات طبیعی که قرن ها در اینران
سایه گسترده بود هرچند که از مشروعیت دینی به واسطه تحریف بهره
می برد اما کشمکش های جدی و پایان ناپذیری میان نیروی استکبار و
روحانیت در ایران را پدید می آورد زیرا دوگانگی منشا اقتدار و منبع
مشروعیت تضادی عمیق در ساختار قدرت به وجود آورده و بارو شدن هر
چه بیشتر این تضاد و پدیدار شدن عمق این شکاف هم اقتدار هم
مشروعیت سلسله های سلطانی رو به افول می رفت و دوران های
گوناگون تاریخ ایران یکی پس از دیگری بر می آمد.

در نهایت این ساخت سست استکبار سنتی ماده صورت مدرن
استکبار با ساختار اقتدار متفاوتی شد در این وضعیت منشا اقتدار
وابستگی به ابرقدرت های خارجی و منبع مشروعیت دانش مدرن بود.
نیروی استکبار در حکیات طبیعی مدرن به صورت استبداد مدرن با
شاخص های دین زدانیی. نوسازی و توسعه. شبه صنعتی شدن و
اصلاحات ارضی به منظور تک محصولی کردن اقتصاد و تحکیم
وابستگی به ابرقدرت ها و در نتیجه افزایش اقتدار پدید آمد.

نیروی روشنفکری به صورتی مقلدانه به توجیه حیات طبیعی مدرن و
کمک به گسترش آن پرداخت ولی حتی در فراگیری عمیق آن اندیشه ها
و دانش ها نیز کمتر توفیق یافت به گفته خودشان حکتی هموز به مرحله
ترجمه و تفکر در آثار بنیادین دانش غربی هم نرسیده اند. یکی از
روشنفکران با آسیب شناسی این مساله می گوین بیاییم ی آثار
فیلسوفان مدرن را به فارسی ترجمه کنیم و درباره آنها بنویسیم. این
کمبودی است که در کار روشنفکر مان در پنجاه سال اخیر می بینیم کار
روشنفکر ما راجع به غرب. بیشتر کار ترجمه بوده تا تالیف شاید شهامت
این را نداشتیم یا شاید پتانسیل فکری این را نداشتیم که مستقلا درباره
فلسفه غرب بیندیشیم ” (۱۲)

امروزه نیز در برابر انقلاب اسلامی صورت پست مدرن ح یات طبیعی
باز تولید می شود این بار منشا اقتدار نظامی گری و نفوذ بین المللی است
و منبع مشروعیت آن رسانه های صوتی و تصویری و تکنولوژی
اطلاعات ( ( IT است صورت پست مدرن حیات طبیعی با شخص
های. جهانی سازی تولیدات فرهنگی برای ایجاد ابرفرهنگ سلطه
پذیرانه جهانی. تهدید و نظامی گری ( میلیستاریم ) استفاده گسترده از
رسانه ها و تکنولوژی اطلاعات و مجاز پردازی ساخت یافته است. در
وضعیت پست مدرن حیات طبیعی تحول ساختاری بنیادینی پدید
نیامده و نیروی استکبار همان نیروی سلطه گر دوران مدرن است که
برای تداوم استیلای خود صورت بندی تازه ای را فعالانه پذیرفته است
(۱۳).

اما انقلاب اسلامی نه یک انقلاب سنت گرا در برابر مدرنیسم پهلوی
بود. نه انقلابی مدرن در برابر ناتوانی حکومت مطلق مدرن پهلوی در
گذر از میراث مشئوم سنت گذشته ایران و نه حرکت انقلاب اسلامی با
ایجاد تحول در نهاد دین عزم آن داشت تا نهاد حکومت و اقتصاد و
تعلیم وتربیت را بر شالوده دینی و معنوی دگرگون ساخته و بر اساس
معیارهای حیات طیبه برنهد. حضرت امام فضای سنتی حاکم بر
متدینین و فهم سنتی از دین به ویژه در قلمرو اجتماعیات را دگرگون
نمود به این وسیله هنجارهای عالی انقلاب را رقم زد. ایشان می
فرمودند: ” حوزه های علمیه هم بک بعدی بود. هی زحمت می کشیدند.
تحصیل می کردند و چه. اما وضعش همین بود که تحصیل علوم
اسلامی آن هم در فقه بیشتر ابوابش تقریبا منسی بود. چند بابش بود که
همه فکرها متمرکز شده بود در همان چند بابی که آن وقت متعارف بود”
۳۱ مکتب امام خمینی و پرورش یافتگان آن کارکردهای نهاد دین را
تغییر دادند و آن را از وضعیت استضعافی در حیات طبیعی به وضعیت
جهادی برای گذر به حیات طیبه درآوردند .البته این دگرگونی که انقلاب
اسلامی را به بار نشاند لوازمی داشت که عمل نشد.

زعم بعضی انقلابی پست مدرن. بلکه قیامی بود که دامن مردم را از
حیات طبیعی برکشید تا فراتر از همه این اوهام به حیات طیبه برساند. و
از زمزم ولایت کامیاب و سیراب سازد.

نظریه ولایت فقاهت و عدالت (۱۴) طومار استکبار را در هم پیچیده و
منشا قدرت و مشروعیت را از ناحیه قدس الهی برای کسانی ثابت می
داند که عدالت و هدایت را برای مردم می خواهند.

” استقلال و آزادی ” نفی استکبار ازس همه ساحت های حیات است و
” جمهوری اسلامی ” طرحکی برا یساختن حیات طیبه پیش می نهد.
اینکه بعضی می پندارند جمهوریت و اسلامیت با هم جمع نمی
شود(۱۵) برای این است که هنوز در نظام های فکری حیات طبیعی از
نوع مدرن می اندیشند و با این تفکر نوین و طرح تازه آشنا نشده اند.

امام خمینی با ایجاد تحول در نهاد دین از موضع یک مجتهد جامع
الشرایط و عالم دینی ذوالفنون کارکردهای تازه ای را برای دین ایجاد
کرد و در حقیقت ظرفیت های پنهان دین را آشکار نمود و غبار اوهام و
خرافات را از آن ربود. و عزم آن داشت یا سایر نهادهای جامعه را بر
اساس تحول نهاد دین. دگرگون سازد و شرایط تحقق حیات طیبه را
فراهم سازد.

در حیات طبیعی سنتی ایران دین از طریق تحریف و به خاطر ضعف
نهاد تعلیم و تربیت به صورت توجیه گر و منبع مشروعیت سلسله های
سلاطین درآمده بود و در حقیقت نهاد دین زیر تاثیر نهاد حکومت قرار
داشت و نهاد تعلیم و تربیت که باید زیر تاثیر دین رشد می کرد بسیار
محدود و عاجز بود.

در دوران حیات طبیعی مدرن نهاد دین عقیم شد به طوری که چند
مرجع تقلید آشکارا به شهادت رسیده و یا ترور شدند(۱۶) و در عوض
نهاد تعلیم تربیت متناسب با تحولات نهاد حکومت که از وابستگی ایلی
به وابستگی غربی میلی کرده بود دگرگونی یافت و دانش و پرورش در
راستای تحکیم وابستگی سیاسی بر شالوده وابستگی فکری و فرهنگی
بنیاد نهاد.

فرسایش تحولات نهاد دین

حضرت امام و شاگرانشان به عنوان رهبران انقلاب اسلامی با طرح
چیستی حیات طیبه و نقد حیات طبیعی در دوران حکومت پهلوی ارزش
های غایی حیات را به مردم معرفی کردند و مردم با پذیرش آنها برای
گذر از حیات طبیعی به حیات طیبه قیام کردند.

نخبگان پیشرو در انقلاب اسلامی از جمله شهید مطهری. شهید
بهشتی. شهید باهنر. سایر بزرگانی که در قید حیات اند یا از دنیا رفته اند
با معرفی الگوی حسینی در برابر افساد طاغوت و توصیف حیات معنوی و
پاک انسانی به مدد توفیقاتت و عنایات الهی مردم را جذب کرده و اراده
های شان را برانگیختند تا این که انقلاب اسلامی تحقق یافت. و
تحولاتی در نهاد دین پدید آمد و باید دگرگونی های مناسب را در سایر
نهادها پدید می آورد و چگونگی حیات طیبه را رقم می زد.

اما پس از انقلاب اسلامی مساله دیگری طرح شدکه تاکنون پاسخی
به آن داده نشده بود و آن پرسش از چگونگی تحقق حیات طیبه بود. این
پرسش به مراتب دشوارتر و اندیشه عالمان دینی در این زمینه کم کارتر
و فقیرتر بود. زیرا تاکنون بسیاری از امامان وعلما فرصت اجرا وعمل به
دین در جامعه را نداشتند. تا آن زمان چیستی آرمان اسلام در جامعه
سازی به خوبی تصویر شده بود اما هیچ کدام از بزرگان به چگونگی آن
نمی اندیشیدند و اگر هم کاری در این موضوع انجام شده بود در بوته
آزمون واصلاح در نیامده و ویرایش نیافته بود.

در این شرایط ارزش های غایی انقلاب معلوم بود مردم و علما و کسانی
که حکومت را به دست گرفته بودن چه از روحانیان و چه از غیر آنها همه
می دانستند که دنبال چه هستند. اما راه را بلد نبودند.

هنجارهای نهادهای اقتصاد. حکومت و غیره با همه شاخه ها و شعبه
هایش بر شالوده حیات طبیعی به صورت سنتی و مدرن ساخت یافته
بود.

بقایایی از سنت و آثاری از تجدد روی هم نظام های هنجاری نهادمند
. ولی ناهماهنگ با ارزش های غایی انقلاب را تشکیل می داد ساخت
نهادهای موجود در جامعه در حوزه های گوناگون آموزشی و سیاسی و
اقتصادی متناسب با اهداف و ارزش های حیات طبیعی نهادینه شده
بود. و کسی نمی دانست که چه چیز را و چگونه باید به جای آن قرار داد؟

اگر می خواستیم نهادهای سیاسی را تغییر دهیم نیازمند دانش
سیاسی بود که این دانش میراث عصر تجدد مغرب زمین است و در سایه
اندیشه کسانی چون ماکیا و لی هابز. لاک و دیگران صورتبندی شده
است.

اگر می خواستیم نظام های اقتصادی را در جامعه متحول کنیم نیازمند
دانش اقتصاد بود که از اندیشه مارکس و اسمیت و کینز و… بر آمده بود.
کسانی که با ارزش ها و اهداف نظام سرمایه داری اندیشیده و در آن فضا
نظرات اثباتی یا انتقادی داده بودند.

از سوی دیگر نمی شد که جامعه را به حال خود رها کرد. پس باید از
همین دانش ها استفاده می شد تا به تدریج جایگزین مناسبی برای آن
پیدا می کردیم. این دانش ها نیز. روش ها و نهادها. سیاست ها و برنامه
ها و در یک کلام هنجارهای مناسب با مدرنیته و ارزش ها و فرهنگ و
زندگی غربی را در جامعه نهادینه می کرد.

این امر یعنی کندی دگرگونی نهادها. تضاد هنجاری را در جامعه پدید
آورد که سبب فرسایش تحولات نهاد دین گردید.

_ از تعدیل هاشمی تا توسعه خاتمی

دوران رئیس جمهور هاشمی با عنوان دوران سازندگی با جرای
سیاست تعدیل برای همه شناخته شده است. سیاسیت تعدیل که در
دهه هشتاد از سوی صندوق بین المللی پول به کشورهای متقاضی وام
تحمیل می شد در پی بحران باز پرداخت بدهی ها از سوی کشورهای
بدهکار ( عمدتا کشورهای توسعه نیافته ) و با هدف تضمین بازپرداخت
بدهی ها همراه با سود آنها تدوین و تحمیل می شد(۱۷) این خاستگاه
تاریخی برنامه تعدیل که در حقیقت تامین منافع سرمایه داران بین
المللی غربی است با خاستگاه نظری غربی یعنی اقتصاد نئوکلاسیک
مبتنی بر فلسفه اصالت فرد و حداکثر سازی سود فردی(۱۸) جمع شد و
بر جوامع توسعه نیافته تحمیل گردید و بر این اساس فرد بر اساس سود
شخصی خود چنان رفتار می کند که جامعه نفع می برد و نقش دولت
تنها در تسهیل روابط اقتصادی و تضمین مالکیت هاست و نظارت و
دخالت دولت باید به حداقل برسد در این شرایط فرد ( سرمایه دار ) با
انباشت سرمایه چرخهای توسعه را به گردش درآورده و برای رسیدن به
سود هر چه بیشتر کشور را به پیش می برد البته از لوازم این روند افزایش
نابرابری و فقر امت به عبارت دیگر هر چه ثروتمند تر شدن سرمایه
داران و فقر تر شدن طبقات ضعیف(۱۹).

دو سیاست اجرایی تعدیل که بسیار تاثیر گذار در نهاد دین در جامعه ما
بود. یکی آزاد سازی تجارت بود که به منظور تشویق سرمایه داران به
تولید کالاهای صادراتی انجام شد و دوم کاهش ارزش پول ملی که به
منظور افزایش رود صادرات و کاهش تقاضای واردات صورت گرفت. اما
نتیجه حقیقی این دو سیاست افزایش واردات و نیز انفجار تبلیغات
اقتصادی برای فروش کالاهای وارداتی و تولیدات داخلی بود از یک سو و
از طرف دیگر افزایش کمر شکن تورم که در کنار حذف سوبسید ها و
سایر اصلاحات و سیاست های اقتصادی که به تشدید فقر و نابرابر ی در
دوران سازندگی انجامید.

این سیاست تحولات نهاد دین در انقلاب اسلامی را دچار فرسایش
کرد و اقتصاد استکباری از نوع سرمایه داری آن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.