پاورپوینت کامل تحلیل معرفت شناسی اجتماعی بارویکرد فلسفی ۳۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تحلیل معرفت شناسی اجتماعی بارویکرد فلسفی ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تحلیل معرفت شناسی اجتماعی بارویکرد فلسفی ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تحلیل معرفت شناسی اجتماعی بارویکرد فلسفی ۳۸ اسلاید در PowerPoint :
۲۲
کتاب: معرفت شناسی اجتماعی (طرح و نقد مکتب ادینبورا)
مولف: استاد دکتر سعید زیبا کلام
ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، ۱۳۸۴.
مقدمه
معمولا فلسفه علم در مقایسه با سایر معارف بشری، از علوم نو پایه به شمار می آید که
عمری کمتر از یک قرن دارد، اما متفکرانی نیز بر این عقیده اند که از زمان اوج مکاتب
فلسفی در یونان باستان، به خصوص با ارسطو، ما شاهد فلسفه علم و مباحث آن بوده ایم.
از زمان آشنایی ایرانیان با مکاتب علم شناسی نیز چیزی بیش از دو دهه نمی گذرد و با
توجه به این مسئله ضرورت تالیف کتابهای مناسب در این زمینه آشکار است. «معرفت
شناسی اجتماعی» عنوان کتابی است که توسط دکتر سعید زیبا کلام تالیف شده است. این
اثر علاوه بر معرفی مکتبی نسبتا جدید و ناشناخته در معرفت شناسی، به تحلیل و نقّادی
دقیق و موشکافانه مبانی و آرای بنیانگذاران آن مکتب پرداخته است. با هم مروری
بسیار مجمل بر فصول این کتاب داریم.
اگر بخواهیم به مهم ترین مسئله ای که موجب بالندگی فلسفه علم و
معرفت شد، اشاره کنیم، شاید مسئله ای مهم تر از فروپاشی نگاه
پوزیتیویستی به علم نباشد. سردمداران این مکتب، نه تنها به حقایق
سرمدی و مطلق علمی اعتقاد داشتند، بلکه سعی می کردند که این
خصلت «علمی بودن» را در مورد سایر شاخه های علوم بشری اعمال
کنند و اگر چنین کاری ممکن نبود، صریحا اعلام می کردند که چون در
آن شاخه ها یا شاخه، از یقین علمی خبری نیست، نمی توان به عنوان
دانش و معرفت از آنها یاد کرد.
اما پس از دوران اوج و عظمت این مکتب، یعنی سالهای ۱۹۲۲ تا
۱۹۳۴، و از زمان طرح انتقادهای اساسی بر اصول علم شناسی
پوزیتیویستی و حتی نگاتیویستی، در طول دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۵۰ و
اضمحلال آن رویکردها، تئوری های متعددی پیرامون تبیین و فهم
معرفت، بویژه «معرفت علمی» ظهور کرد. این رویکردها تحلیل و
بررسی دو مسئله تلاش می کنند: نخست تبیین چگونگی ارزیابی
دعاوی معرفتی و سپس منزلت یا خصلت باور یا دعوی معرفتی پذیرفته
شده.
در حوزه علم شناسی- فلسفه علم، جامعه شناسی علم و تاریخ علم
یکی از فعال ترین مکاتب و مناظر نو ظهور و بالنده، «مکتب معرفت
شناسی اجتمای ادینبورا» است که از اواخر دهه ۶۰ میلادی بسط و
گسترش یافت. این مکتب با بهره گیری از آرای ویتگنشتاین و توماس
کوهن، به بررسی و تحلیل نقادانه و نظریه پردازی در باب نقش شواهد
تجربی و معقولیّت و منافع یا تعلقات اجتماعی در ارزیابی
نظریه های علمی و غیر علمی پرداخت. هم چنین این مکتب تمام
موازین و معیارهای ارزیابی معرفت را «نسبی و ابزاری» می داند و در
نهایت رابطه ای میان اهداف و تعلقات اجتماعی سیاسی و دعاوی
معرفتی و چگونگی ارزیابی آنها برقرار می سازد.
جامعه شناسی معرفت، به منزله حوزه ای مستقل و قدرتمند از دانش
بشری، تا دهه هفتاد قرن ۲۰ میلادی موضوعیت چندانی نداشت. اما از
اوایل این دهه، بسیاری از فلاسفه، به طور روز افزون به این حوزه پر
تحول توجه کردند. معرفت شناسی اجتماعی به تعبیری عضوی از حوزه
معرفت شناسی است؛ با این تفاوت که در حالی که معرفت شناسی عموما
به نحو پیشینی و انتزاعی به موضوعاتی چون امکان معرفت و چگونگی
حصول و موازین معرفت و توجیه پذیری دعاوی معرفتی می پردازد،
معرفت شناسی اجتماعی در پی برقراری نوعی ربط و نسبت میان
معرفت دعاوی معرفتی و جامعه است؛ به عبارتی در حالی که معرفت
شناسی عموما ماجرایی ما تقدم و پیشین است، معرفت شناسی
اجتماعی ماجرایی پسین است؛ یعنی معرفت شناسی نوعا از ابتدا تا
انتهای نظریه پردازی اش هیچ کاری به چگونگی واقعیت ماجرای
معرفت و دعاوی معرفتی در میان انسانها و جوامع ندارد؛ لیکن معرفت
شناس اجتماعی دست کم در نقطه عزیمتش، اگر نه در سایر منازلش،
چگونگی واقعیت ماجرای معرفت و دعاوی معرفتی انسانها را در درون
جامعه و با توجه به جامعه زادگاه آن، مورد کاوش قرار می دهد.
کتاب معرفت شناسی اجتمای بر آن است تا از میان سه نوع رویکرد
ممکن و متفاوت به مکتب ادینبورا، یعنی تاریخی، جامعه شناسی و
فلسفی، با توجه به محدودیت های موجود، با رویکرد فلسفی به بررسی،
نقد وتحلیل این مکتب بپردازد. در اینجا به نحو مختصر به مسایل و
موضوعاتی که در هر فصل مورد بررسی قرار گرفته، اشاره می شود:
در فصل اول به کاوش در آرا و آثار بری بارنز Barry Barnes)) پرداخته
می شود تا پیش فرضها و تعلقات اصلی و آغازین او استخراج و آشکار
گردد. نقد او به تلقی مردم شناسان از معرفت علمی و معقولیت، رویکرد
تبیینی نامتقارن، تلقّی و استعلایی جامعه شناسان معرفت از صدق در
این فصل مورد بررسی قرار گرفته، سپس الگوی پیشنهادی بارنز درباره
معرفت علمی ارائه می شود.
فصل دوم شامل بررسی آثار ابتدایی دیوید بلور David Bloor)) از نظریه
پردازان شهیر این مکتب و نشان دادن برخی تعلقات مستور اوست. مهم
ترین تعلق او طراحی یک نظام نظری صرفا جامعه شناختی بر اساس
آرای لودویک ویتگنشتاین است.
در فصل سوم به بررسی مسئله تبین explanation)) پرداخته شده است؛
یعنی تحلیل اینکه چه علل و عوامل یا فرآیندهایی در صورت بندی و
ارزیابی و أخذ و رفض دعاوی معرفتی دخیل و ذی اثر هستند، بدین
منظور تاریخ نگاری درونی و بیرونی علم و معضل تمییز قلمروی هر یک
از آنها تفصیلا بازسازی و تحلیل شده است. در این بخش ابتدا آرای
رابرت مرگون، ایمره لاکاتوش، لری لاودن و تامس کوهن مورد بازسازی
قرار گرفته ، سپس به ارزیابی آرای متحول مکتب ادینبورا پرداخته شده
است.
فصل چهارم به بررسی و تفحص بنیادی تر در مسئله تبیین اختصاص
دارد. در این فصل نقش فرض شده و مناقشه آمیز شواهد تجربی و
معقولیت در ارزیابی نظریه مورد توجه است. در این فصل، سعی در
بازسازی تاریخ تحول مواضع فلسفی مکتب ادینبورا، درباره شواهد
تجربی و معقولیت در دو دوره انتقالی (از اواسط دهه هفتاد تا حدود سال
۱۹۸۰) و دوره استقرار (۱۹۸۰ به بعد) مطرح می شود و هدف اصلی
مولف، نشان دادن خصلت تاریخی متحول این آرا است.
فصل پنجم نم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 