پاورپوینت کامل مسائل تقریب بین مذاهب اسلامی در گفت و گو با دکتر احمد السائح ۶۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مسائل تقریب بین مذاهب اسلامی در گفت و گو با دکتر احمد السائح ۶۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مسائل تقریب بین مذاهب اسلامی در گفت و گو با دکتر احمد السائح ۶۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مسائل تقریب بین مذاهب اسلامی در گفت و گو با دکتر احمد السائح ۶۹ اسلاید در PowerPoint :

۱۶

ایام برگزاری بیستمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، فرصت
مناسبی برای دیدار و آشنایی با برخی مهمانان این کنفرانس بود. در
راهرو سالن کنفرانس هتل استقلال، مشغول گفت و گو با زکی میلاد از
عربستان سعودی و شیخ محمد مهدی نجف از عراق بودیم که دکتر
السائح به جمع ما پیوست. دوستان ما ایشان را چهره ای منصف و مدافع
تشیع در مصر معرفی کردند که با آنکه خود از اهل سنت است، معمولاً
هیچ هجومی را به تشیع و شیعیان در مطبوعات عربی بی پاسخ
نمی گذارد. وی استاد دانشکده اصول دین دانشگاه الازهراست.

دکتر احمد عبدالرحیم السائح در سال ۱۹۳۷ م، در خانواده ای متدین،
دیده به جهان گشود. بسیاری افراد خانواده اش از علمای الازهر و
حافظان قرآن بوده و هستند. در سال ۱۹۶۵ م به دریافت گواهی
کارشناسی در رشته فلسفه و کلام، در دانشکده اصول دین دانشگاه
الازهر نائل آمد. گواهی کارشناسی ارشد خود را از همین دانشکده، در
سال ۱۹۸۲ دریافت کرد و در سال ۱۹۸۶ م، به مرتبه دکترا دست یافت.

برخی وظایف و مناصب ایشان به اختصار از پی می آید:

۱. مدرس پرورش دینی در مدارس عربستان سعودی ۱۹۷۸ ـ ۱۹۷۳.

۲. دبیر بخش انتشارات و تحقیق تراث، در شورای عالی امور اسلامی
قاهره.

۳. استاد یار دانشکده شریعت و مطالعات اسلامی در دانشگاه قطر ـ
(دوحه) ۱۹۹۳ ـ ۱۹۸۹.

۴. استاد بخش علم کلام، در دانشکده دعوت و اصول دین، دانشگاه
ام القری (مکه) در سال ۱۹۹۵.

۵. رئیس دانشکده تربیت مبلغ وزارت اوقاف مصر.

۶. عضو انجمن فلسفه مصر.

۷. مدیر تحریریه مجله رساله الاسلام.

۸. سر دبیر سالنامه دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر.

بیش از پنجاه جلد کتاب، تا کنون از دکتر السائح منتشر شده است که
به عناوین برخی آنها اشاره می شود: من وحی السماء (۱۹۷۳)، مستقبل
الحضاره الاسلامیه (۱۹۸۹)، السیره النبویه من روایات الامام الطبری
(۱۹۸۸)، عباس محمود العقاد و فلسفته الاسلامیه (۱۹۸۹)، المعرفه فی
الاسلام بین الاصاله و المعاصره (۱۴۰۰ ق)، الاستشراق فی میزان الفکر
الاسلامی (۱۹۹۵)، اضواء حول الثقافه الاسلامیه (۱۹۹۴)، التیارات
الفکریه و الحرکات المعاصره (۱۹۹۱)، بحوث فی مقارنه الادیان
(۱۹۹۲)، الغنوصیه فی میزان الفکر الاسلامی (۱۹۹۳)، فی فکر الامام
النورسی (۱۹۹۸)، العالم الاسلامی بین مصادر القوه و عوامل الضعف
(۲۰۰)، الغز و الفکری فی التصور الاسلامی و کیفیه مواجهته (۲۰۰۰) و…

دکتر السائح در حوزه های مختلف کلام، فلسفه، منطق و تعلیم و
تربیت، صاحب نظر و صاحب اثر است و سبک ادبی و شیوه نگارش وی
به گونه ای است که مسائل پیچیده علمی را به بیانی روشن می پرورد.
دکتر السائح را می توان، از جدی ترین مدافعان تشیع و دوستداران
اهلبیت، در مصر و کشورهای عرب دانست. وی نظر کسانی را که نفوذ و
گسترش روز افزون تشیع را زنگ خطری برای اهل سنت و نظام های
سیاسی عرب می دانند، به تمسخر می گیرد و آنان را به نابخردی متصف
می کند؛ چرا که معتقد است، تشیع بخش طبیعی از پیکره اسلام است و
اسلام و نصوص اسلامی، همواره اجتهاد را بر می تابد و سر چشمه
شکل گیری مذاهب فقهی و کلامی، تفاوت نگره های اجتهادی بوده
است. درباره تحریف قرآن که همواره برخی مغرضان، سعی کرده اند که
آن را به تشیع نسبت دهند و به لطف چنین اتهامی، تشیع را بکوبند،
دکتر السائح بی هیچ پرده پوشی، برگی را از یکی از مفسران بزرگ اهل
سنت (ابن کثیر) رو می کند که معتقد بود، دو سوره پایانی قرآن (فلق و
ناس) از قرآن نیست و بدان افزوده شده است. وی پیروزی حزب الله
لبنان را پیروزی همه اسلام می داند و گسترش تشیع را به سود اسلام و
شیعیان را از جدی ترین منادیان وحدت اسلامی می شمرد. السائح در
پاسخ به سؤالی که درباره وهابیت از او پرسیدیم، تصریح کرد که برخی
فرقه ها را انگلیسی ها ساختند و به جان امت اسلامی انداختند و اینکه
اکنون دولت عربستان سعودی، باگروه های تندرو و تروریست به شدت
برخورد می کند.

***

شما از فعالان تقریب مذاهب اسلامی هستید. شکل گری این جریان را معلول چه
عواملی می دانید و اساساً فکر می کنید که چه عواملی به تفرقه مسلمانان انجامیده است؟

مفهوم تقریب مذاهب اسلامی، در نتیجه اشتیاق و پایمردی برخی
عالمان غیرت مند به وحدت امت اسلامی ظهور یافت؛ اگر جدایی و
تفرقه ای وجود نداشت، تقریب هم معنایی نداشت، زیرا همگی بر سر
اصل اسلام و خدای واحد و قبله واحد و پیامبر خاتم (ص) اجتماع
داشتند. بسیاری علمای ما با مشاهده تفرقه ای که از ناحیه مسلک های
باطنی، دامن گیر امت شده بود و مشاهده تعصب ها و تصلب های
مذهبی متحجرانه که به تحریک دست های بیگانه، دست به قتل
مسلمانان می زد و موجب نفرت زایی در میان مسلمانان می شد، به ایده
تقریب مذاهب اسلامی روی آوردند.

اساساً فرقه های شیعه و سنی، به صورت متداخل و مترابط ظهوریافتند
و بالیدند. امام جعفر صادق (علیه السلام) استاد دو تن از امامان مذاهب
اهل سنت است: امام مالک و امام ابو حنیفه. آیا می توان تصور کرد که
رابطه این شاگردان و آن استاد، رابطه ای غیر صمیمی و غیر دوستانه
بوده است؟ علمای قدیم ما نیز فارغ از تعصبات مذهبی، به یک دیگر و
آثار یک دیگر می نگریستند.

البته در میان عوام، تعصبات شدیدی وجود داشته است. حتی
اختلافات میان مالکی ها و حنفی ها در مصر، بسیار شدیدتر از اختلافات
شیعه و سنی بوده است.

طلبه های حنفی و مالکی، درگیری های شدیدی با هم داشته اند. این
امر نشان می دهد که وقتی تمایز طلبی و هویت گرایی مذهبی پر رنگ
می شود، فرقی نمی کند که دو طرف از یک مذهب باشند یا از دو مذهب
متفاوت. یکی از مستندات تفرقه میان مسلمانان، حدیثی است که به
پیامبر(ص) نسبت داده می شود، با این مضمون که «ستفترق امتی الی
واحد و سبعین او الی ثلاثه و سبعین فرقه کلها فی النار الا واحده»؛ به
زودی امت من به هفتاد و یک یا هفتاد و سه فرقه منشعب می شود که جز
یکی، بقیه در آتش اند. اصلاً امکان ندارد که پیامبر خدا(ص) چنین
سخنی گفته باشد.

این حدیث مجعول، اصحاب مذاهب ویران گر را به تکفیر دیگران و
ادعای نجات یافتگی خود وا می دارد. جریان های تکفیر گرا و افراطی و
بدعت آفرین ،چنین روایات مجعولی را دستمایه تفرقه افکنی و به راه
انداختن خشونت و ترور میان مذاهب اسلامی قرار می دهند. اصلاً
چگونه ممکن است که پیامبر (ص) چنین سخنی راگفته باشد؛ در حالی
که احادیث فراوانی داریم که می گوید: خداوند کسی را که به وحدانیت خدا
و نبوت محمد (ص) شهادت دهد، از آتش جهنم بیرون می کشد و به
صراحت در قرآن، امت اسلام، امتی واحد نامیده شده اند: «ان هذه امتکم
امه واحده». ما در حوزه تقریب به تلاش های گسترده ای نیاز داریم تا
آشکار شود که میان شیعه و سنی فرقی وجود ندارد و همگی به خدای
واحد و پیامبر واحد معتقد و تفاوت میان شیعه وسنی، مانند تفاوت میان
مذهب حنفی و مذهب مالکی است. از این رو شیخ محمود شلتوت تعبد
به مذاهب شیعه را همانند مذاهب اهل سنت، شرعاً مجاز شمرد و در
دوران رئیس جمهور فقید مصر، جمال عبدالناصر، شورای عالی امور
اسلامی، دایره المعارفی فقهی را با نام «مؤسوعه جمال عبدالناصر فی
الفقه الاسلامی» که بعدها به «موسوعه الفقه الاسلامی »تغییر نام داد،
تألیف و تدوین کرد که در آن آرای فقهی مذاهب شیعه ـ زیدیه،
اسماعیلیه و امامیه ـ در کنار آرای فقهی مذاهب اهل سنت ذکر شده
است.

فضای شکل گیری مذاهب اسلامی و عوامل شکل گیری آنها را چگونه تحلیل می کنید؟
آیا فضای قبیله ای جوامع عرب در شکل گیری مذاهب مؤثر نبوده است؟

نامگذاری اهل سنت به این نام، نامگذاری ای سیاسی بوده است؛ نه
دینی. چرا اهل سنت نامیده شدند، چرا اهل قرآن نامیده نشدند؟ شرایط
خاص قرن سوم هجری، فضای این نامگذاری بود که اکنون فرصت
بازگویی آن نیست.

درباره اینکه چگونه مذاهب اسلامی ـ در فقه و کلام ـ پدید آمدند، باید
بگویم که ریشه شکل گیری مذاهب اسلامی، اختلاف اجتهادات است.
آیات قرآن کریم زنده است و جامد و مومیایی نیست و دلالت های آن
چندان قطعی نیست که جا برای فهم های متعدد باقی نگذارد. اجتهاد
برای فهم قرآن حیاتی است؛ وگرنه تمدن اسلامی متوقف می شد. این
اختلافات اجتهادی در درون هر مذهبی وجود دارد. قطعاً صدها سال
دیگر اقوامی می آیند که قرآن را به گونه ای متفاوت از آنچه ما امروز،
می فهمیم، خواهند فهمید. بسیاری از مفروضات و پنداشته های
مفسران قدیم نیز در شرایط جدیدعصر و زمانه ما ابطال شده است. در
قرآن کریم آمده است:«و الذین اذا ذکّروا بایات ربّهم لم یخرّوا علیها صمّا
و عمیانا»؛ و کسانی که هرگاه آیات ما به یادشان آورده شود، کور و کر بدان
خاضع نمی شوند؛ یعنی اینکه با بینش و نگرش و فهم و درک، دلشان
بدان خاشع می شود و این امر به تکامل و تطور فکری انسان ها متناسب
با شرایط عصر و زمانه خود قرآن را می فهمند.

اخیراً آقای دکتر شیخ یوسف قرضاوی، حملات شدیدی علیه تشیع به راه انداخته
است. محور حملات ایشان این است که ادعا می کند، در میان برخی شیعیان، اهانت به
خلفا سنت شده است یا اینکه شیعیان قصد شیعه سازی اهل سنت را دارند و در منطقه
اهدافی سیاسی مذهبی خاصی را دنبال می کنند؛ در حالی که فتاوای تکفیر تشیع از
سوی علمای وهابی، هنوز هم منقطع نشده و این فتاوا به وسیله گروه های تکفیری در
عراق، هر روزه به مرحله اجرا در می آید. حتی جلال طالبانی به تازگی اعلام کرده است
که حدود دو سوم کشته شدگان حملات تروریستی عراق شیعیان هستند. سال گذشته حرم
امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام که از اماکن مقدس شیعه است، منفجر شد؛
ولی با این حال شیعیان خویشتن داری کردند و جنگ طائفه ای به راه نینداختند. آقای
قرضاوی در سال ۲۰۰۲ هم پس از طرح ادعاهایی نادرست، درباره وضع اهل تسنن در
ایران، در بازگشت به قطر، وضع اهل سنت را مناسب دانست و سپس از سوی مغرضان به
شیعه شدن متهم شد؛ حال با توجه به اوضاع خطرناکی که اکنون در برابر استکبار جهانی
داریم.طرح چنین ادعاهایی، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

روشن است که بسیاری متفکران یا علمای منتسب به امت اسلامی،
در بسیاری اوقات از جاده صواب دور می شوند و بسیاری آنان، اهداف
معینی دارند و ما امید داریم که علمای امت اسلام، در گفت و گوها و
سخن هایشان، به اولویت های کنونی جامعه اسلامی توجه داشته باشند؛
برای مثال وقتی جوامع اسلامی با چالش هایی ازسوی غرب رویا رو
هستند، شایسته است که به نقاط وحدت بخش امت توجه کنیم، زیرا
تهاجم فرهنگی و فکری که غرب علیه مسلمانان به راه انداخته است، در
میان جوامع ما، برخی را به استخدام خود در آورده و اینان گاه خودشان
هم می فهمند که در خدمت بیگانه هستند و گاه درک نمی کنند و این
مصیبت جامعه اسلامی است؛ ولی اهل فکر و فرهنگ، باید به علمای
اهل انصاف و اخلاص توجه کنند که هدفشان وحدت مسلمانان است.

چند ماه پیش، گروه ها و علما

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.