پاورپوینت کامل سیر تحول وسایل ارتباطی بشر از جامعه ابتدایی تا جامعه اطلاعاتی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سیر تحول وسایل ارتباطی بشر از جامعه ابتدایی تا جامعه اطلاعاتی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سیر تحول وسایل ارتباطی بشر از جامعه ابتدایی تا جامعه اطلاعاتی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سیر تحول وسایل ارتباطی بشر از جامعه ابتدایی تا جامعه اطلاعاتی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

۱۱

بشر در طول حیاتش، همواره از وسیله ای برای برقراری ارتباط استفاده
می کرده است، تا بتواند پیام خود را به دیگران برساند. پس او بی جهت
اشرف مخلوقات نامیده نشده است، او در ابتدای آفرینش اش، با جانوران
تفاوت زیادی نداشت، زیرا اطلاعات را به شیوه آنان مبادله می کرد؛ یعنی
از طریق لمس کردن، حرکات چهره و…؛ اما برای روحیه کنجکاو و نا آرام
او، این وسایل ابتدایی، ساده و ناکافی بود و نمی توانست، نیازهای او را بر
طرف سازد.

انسان اعصار گذشته، در زمان هایی دور، از ارتباطات چهره به چهره و
رو در رو استفاده می کرده و از طریق طبل و دود پیام هایش را برای
دیگران ارسال می کرده است. بشر این دوره، از دنیای بیرون جامعه
کوچک و محدود خود بی خبر بوده و تمام دنیا را در گروه محدود و کوچک
خود می دیده است.

بنابراین، انسان با سعی و تلاش برای برقراری ارتباط بیشتر با اطراف
خود، در طولانی مدت به زبان شفاهی دست یافت و از آن برای برقراری
ارتباط بهتر و مؤثرتر استفاده کرد. بشر وارد کهکشان شفاهی شد که از
دور دست تاریخ آغاز و تا سال ۱۴۵۳ میلادی ادامه داشت. در کهکشان
شفاهی، بیشتر به محتوا توجه شده است، ارتباط مستقیم (شنیداری و
دیداری) بود و بشر برای برقراری ارتباط، از پنج حس خود استفاده
می کرده است؛ ولی حس غالب، حس شنوایی بوده است که در ارتباط
زبانی میان افراد بشر مناسب تر از دیگر حواس است .

با این حال، انسان کهکشان شفاهی نیز برای انتقال پیام ها و
خواسته های خود، با مشکلاتی مواجه بود و به وسایل پیشرفته تری برای
برقراری ارتباط نیاز داشت، تا اینکه در حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد،
اختراع بزرگی در یونان به وقوع پیوست و آن حروف الفبا بود.

اختراع حروف الفبا، مانند پلی، گفتار و نوشتار را به یک دیگر نزدیک
کرد و آن دو را با یک دیگر آشتی داد، فاصله ها از میان رفت و انسان
توانست، به انتقال افکار و ارسال آن برای دیگران فکر کند. زمینه ساز
این نقطه عطف تاریخی، تکامل سه هزار ساله سنت شفاهی و ارتباط
غیر الفبایی است که سر آغاز دگرگونی کیفی ارتباطات انسانی بود،
گسترش سواد تا قرن ها پس از اختراع و گسترش صنعت چاپ و تولید
کاغذ، به وقوع نپیوست (کاستلز، ۱۳۸۰، ۳۸۲).

اختراع چاپ توسط گوتنبرگ موجب شد، انسان علاوه بر ارتباط
مستقیم، به ارتباط نوشتاری دست یابد و با آغاز این مرحله، بشر به عصر
کتابت یا عصر گوتنبرگ وارد شد. مک لوهان معتقد است، «دنیای آدم
مقیم کهکشان گوتنبرگ را دنیای خطوط مستقیم و پشت سر هم، دنیای
اعتقادات به فرضیه های ثابت و معلوم، دنیای طبقه بندی ها، دنیایی که
در آن هر چیز باید در طبقه مخصوص خود قرار گیرد و هر معلولی فقط از
علت تعیین شد خود ریشه گیرد، تشکیل می شود» (محسنیان راد،
۱۳۶۹، ۴۸۷).

انسان در حدود ۳۸۰ سال در این کهکشان باقی ماند. در این عصر،
بیشتر از حس بینایی استفاده می شد و علاوه بر محتوا، به رسانه یا وسیله
انتقال پیام توجه گردید.

در نیمه دوم قرن پانزدهم صنعت چاپ، به سرعت پیشرفت کرد،
نوشته های خبری افزایش یافت و امکان انتشار آن فراهم شد، البته این
انتشار، به صورت ادواری نبوده است. مطبوعات ادواری یک قرن و نیم
بعد از اختراع صنعت چاپ پدید آمدند. از آغاز قرن شانزدهم، اخبار به
شکل کالای حقیقی درآمد و مطبوعات چاپی به عنوان نخستین وسیله
ارتباطی نوین به حساب آمدند.

تکمیل شیوه چاپ با حروف متحرک سربی، در اواخر قرن پانزدهم و
اوایل قرن شانزدهم میلادی، در انتشار اندیشه های نو و پیشرفت علوم و
فنون، تاثیر بسیار داشت. با اختراع، پیشرفت و تکمیل صنعت و ایجاد
شرایط فنی، مکانی، زمانی و مالی مساعد در زمینه تهیه و تکثیر
نوشته ها و پیام های مکتوب، تحول بزرگی در ارتباطات غیر مستقیم
آغاز شد و برای اشاعه معلومات و اطلاعات و افکار انسانی و پیشرفت
فرهنگ و تمدن بشری امکانات وسیعی پدید آمد.

بدین ترتیب، مطبوعات یکی از محصولات مهم و رایج جامعه صنعتی
شد که از آغاز قرن هفدهم، پیشرفت سریع خود را آغاز کرد و در نیمه دوم
قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم، ویژگی های یک صنعت بزرگ را به
خود گرفت.

مطبوعات از اوایل قرن هفدهم، سه دوره را پشت سر گذاشته اند:

ـ نخستین دوره، از اوایل قرن هفدهم و با تأسیس نخستین نشریات
دوره ای همراه بوده است. این دوره تا جنگ های استقلال امریکا و
استقلال فرانسه در قرن هجدهم ادامه یافت. روزنامه های این دوره با
سانسور متولد شدند.

ـ با «انقلاب های دموکراتیک» غربی، اولین مرحله فعالیت مطبوعات
رو به پایان گذاشت و دوره دوم آغاز شد. در این دوره مطبوعات عقیدتی و
سیاسی رواج یافتند و روزنامه های جدیدی، به وسیله هواداران آزادی و
حکومت های مردمی به چاپ رسیدند.

ـ سومین دوره، از اواخر نیمه اول قرن نوزدهم آغاز شد که مطبوعات به
وسیله سرمایه های بزرگ و همراه با آگهی های تجارتی انتشار یافتند.

با افزایش جمعیت و پراکندگی آنان در سطح کره خاکی نیاز به
اطلاعات و تبادل آن بیشتر گردید. انسان که برای ارسال پیام های خود،
زمانی از دوندگان مقاوم، اسب های تندرو و کبوتران نامه بر استفاده
می کرد و زمانی دیگر، از مطبوعات و روزنامه ها، اما نتوانست نیاز
اصلی اش را که تبادل سریع اطلاعات بود، بر طرف سازد؛ او به وسیله ای
نیاز داشت تا پیام های خود را سریع تر منتقل کند. اختراع برق و سپس
پیدایش تلگراف درسال ۱۸۳۲ توسط ساموئل مورس انگلیسی موجب
شد، انسان بتواند برای نخستین بار اطلاعات را با سرعت بالا و از طریق
رمزهای ساده به مسافت های طولانی انتقال دهد.

اما اختراع تلفن در سال ۱۸۷۶ توسط الکساندر گراهام بل و توماس
واتسون آمریکایی، تحول بزرگی بود، زیرا علاوه بر غلبه بر زمان و مکان،
این امکان فراهم آورده بود که صدای انسان دیگری را که کیلومترها از
آنان فاصله داشت بشنود. اختراع تلفن انسان را قادر ساخت که از طریق
سیم با افرادی فرسنگ ها دورتر از خود گفت و گو کند؛ هر چند تلفن در
بالا رفتن سرعت ارتباطات تاثیر به سزایی داشت اما به دلیل استفاده از
سیم، محدودیت در ارتباط همچنان وجود داشت و وسیله ای مورد نیاز
بود، تا بدون سیم و با سرعت نور، اطلاعات را در فضا انتقال دهد و از
موانع بگذرد، و آن چیزی نبود جز رادیو.

با اختراع رادیو در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، انسان وارد
عصر الکترونی شد که بر ارتباطات راه دور تکیه داشت و حس غالب
حس شنوایی بود. با اختراع دستگاه ارتباط بی سیم و رادیویی، توسط
گوگلیلموما رکنی ایتالیایی در سال ۱۸۹۵ اخبار و اطلاعات با سرعت
شگفت آوری تا نقاط دور دست منتشر شدند.

در مرحله بعد، سینما متولد شد. این وسیله ارتباطی که هدفش
سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت بود، کمتر جنبه خبری داشت و حتی از
نظر انتشار نیز با دیگر وسایل ارتباطی تفاوت اساسی داشت، از جمله
پیشرفت های چشمگیر علمی پس از جنگ جهانی دوم بود، زیرا در
سال های آخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، با کوشش های که برای
تکمیل فن عکاسی و فیلمبرداری صورت گرفت، وسایل نوینی چون
سینما وتلویزیون در اختیار انسان گذاشته شد.

ظهور تلویزیون موجب گردید که رویدادها آن چنان که اتفاق افتاده اند،
به جهان نشان داده شوند. گسترش تلویزیون پس از جنگ جهانی دوم و
فراگیر شدنش، آن را به یک رسانه همگانی تبدیل کرد. این وسیله جدید
که می توانست، پیام مشابهی را برای میلیون ها نفر به طور همزمان
پخش کند، موجب همگون سازی مخاطبان و ایجاد مخاطبان یکسان
شد و اغلب توسط دولت ها اداره می شد. رواج تلویزیون درسه دهه پس از
جنگ جهانی دوم، به قول مک لوهان دنیای جدیدی از ارتباطات را
موجب شد (کاستلز به نقل از مک لوهان، ۱۳۸۰، ۱۰۲). البته گسترش
این رسانه جدید، به معنای از میان رفتن دیگر رسانه ها نبود.

هر چند که با رونق روز افزون تلویزیون، رادیو مرکزیت خود را از دست
داد، ولی گستردگی و انعطاف پذیری آن بیشتر گردید. در حال حاضر،
برنامه های رادیو و تلویزیون به صورت شبانه روزی شده است و اخبار را
پیوسته پخش می کنند. از طرفی وجود روزنامه ها در اینترنت، دسترسی
به اطلاعات را سریع تر می کند. در دوره جدید، یا در عصر اطلاعات، دیگر
پیام واحد مورد استفاده نیست، زیرا در این دوره، به علت ناهمگن بودن
افراد، به پیام های متنوع تر نیاز است.

در سال ۱۹۵۷ روس ها با استفاده از اندیشه پوپوف در بیرون از کره
زمین، ارتباط را میسر ساختند و نخستین قمر مصنوعی با ماهواره، با نام
«اسپوتنیک»، به مدار زمین فرستاده شد.

حال انسان برای حفظ اطلاعات، باید وسیله ای را در اختیار داشته باشد
تا اطلاعات به دست آمده را انباشته کند. در ابتدا انسان برای نگهداری
اطلاعات، از مغز خوداستفاده می کرد، کندن تصویر بر روی سنگ را نیز
می توان از وسایل اولیه انباشت اطلاعات در گذشته های دور دانست،
اختراع حروف الفبا و استفاده از چرم به جای لوح های گلی و پیدایش
کاغذ و اختراع چاپ و در سال ها بعد، پیدایش عکس، فیلم، ضبط صوت
و نوار کاست و ظهور کامپیوترهای که می تواند، اطلاعات فراوانی را در
حافظه خود نگه دارد، از دیگر وسایل انباشت اطلاعات است. با ورود
کامپیوتر به زندگی بشر و ایجاد شبکه اینترنت، تحولی عظیم در زندگی
بشر رخ داد و انقلابی عظیم با نام انقلاب اطلاعات رخ داد.

گسترش سیل آسای کامپیوتر در دهه های اخیر، مهم ترین تغییر را در
نظام دانایی، از اختراع چاپ در قرن پانزدهم یا حتی از اختراع خط به این
سو، پدید آورده است. همراه با این تغییر خارق العاده، گسترش شبکه ها و
رسانه ها که کارشان جا به جا کردن دانایی و عناصر تشکیل دهنده آن،
یعنی داده و اطلاعات است، به همان اندازه شگفت انگیز است اگر هیچ
چیز دیگر تغییر نمی کرد، باز پیشرفت این دو بر انقلاب دانایی گواهی
می داد؛ اما تحولات به هم پیوسته، این نظام دانایی یا «سپهر
اطلاعاتی» را در جهان دارای تکنولوژی پیشرفته، به تدریج دگرگون
می سازد. (تافلر، ۱۳۷۴، ۶۴۹).

البته، پیشرفت در ابزارهای مبادله اطلاعات با ابزارهایی که برای
انباشتن اطلاعات در نظر گرفته شده، همراه بوده است. در حقیقت این
دو فراگرد، جدا از یکدیگر نیست، چرا که انباشت اطلاعات، تراکم تجربه
و دانش و آن چیزی است که افراد، نسل ها و ملت ها در سراسر تاریخ،
برای آیندگانشان به میراث گذاشته اند. با ثبت و ضبط کردن، یا به یاد
سپردن اطلاعات، به هر ترتیبی که هست، اطلاعات را برای آینده
نزدیک و دور نگه می داریم (آذرنگ، ۱۳۷۱، ۳۴) از طرفی هنگامی که
تجهیزات ارتباطی و ابزارهای انباشت اطلاعاتی است، چنان که از
ترکیب سه تکنولوژی متفاوت، یعنی «صنایع کامپیوتر، نرم افزار و برنامه
نویسی، صنایع فیلم سازی، سینما و تلویزیون، و صنایع مخابرات (تله
کامیونیکیشن و الکترونیک)» ابرشاهراه اطلاعاتی ایجاد شده است که
اطلاعات گوناگون صوت و تصویری را از طریق کابل های از جنس فیبر
نوری، به مصرف کننده منتقل می سازد.

فیبرهای نوری بالاترین حجم اطلاعات را در کوتاه ترین زمان، در
فواصل مختلف مبادله می کنند. (دادگران، ۱۳۷۴، ۱۳).

پس می توان گفت در دهه ۱۹۸۰، تکنولوژی های جدید، دنیای
رسانه ها را با تغییر و تحول رو به رو کردند و با این دگرگونی، رسانه ها این
توانایی را یافتند که اطلاعات را در سطح گسترده ای منتشر کنند و
انفجاری در رابطه با کمیت اطلاعات ایجاد کنند؛ اما به علت از بین رفتن
توده مردم، شمار مخاطبان رسانه ها در این دوره در حال محدود شدن
است و انبوه مخاطبان به گروه های کوچک تر تبدیل شده اند.

دراینجا لازم است به بررسی این رسانه ها بپردازیم.

الف. مطبوعات چاپی و الکترونیک

اختراع صنعت چاپ در زمینه وسایل ارتباط انسانی، انقلابی عظیم را
با خود به همراه داشت. با تکثیر کتاب ها، علوم رونق یافت و با پیدایش و
گسترش روزنامه ها، ارتباطات اجتماعی توسعه یافت. (معتمد نژاد،
۱۳۷۹، ۵۷) اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم که صنعت چاپ
توسعه واقعی یافت، مطبوعات رفته رفته خصوصیات امروزی را به دست
آوردند و انتشار کتاب را تحت الشعاع قرار دادند.(همان، ۶۷).

امروزه مکتوبات الکترونیک، حوزه گسترده ای را در بر می گیرد و فرآیند
«کامپیوتریزه شدن» به تدریج تمامی مراحل تولید را شامل می شود:
ارسال مطالب خبری یا مقالات، انتقال مطالب از طریق شبکه، ترکیب و
ادغام مطالب، وارد کردن عکس و نمودار، صفحه بندی و در نهایت چاپ،
نشر و توزیع و… این فرآیند موجب از بین رفتن بسیاری مشاغل شده
است و در عین حال، کیفیت مادی تولیدات را ارتقا بخشیده
است.(محسنی، ۱۳۸۰، ۱۲۴)

امروزه، تهیه روزنامه در یک مکان و چاپ آن در مکان دیگر، امری
عادی به حساب می آید و ما شاهد روزنامه های الکترونیک هستیم. در
۱۷ ماه مه ۱۹۹۱، یک مؤسسه پژوهشی در ژنو، با نام CERN، معیارها
یا استانداردهای شبکه جهانی تار نماها را منتشر کرد. در ماه مه ۱۹۹۲،
روزنامه «شیگاگو تریبیون»، در ایالات متحده امریکا، نخستین نسخه
روزنامه الکترونی را با نام «شیکاگو آن لاین»، بر روی مانیتور کامپیوترها
فرستاد. بر اساس نشریه الکترونیکی ناشر و سر دبیران Editor
Publisher، تا ماه آوریل ۲۰۰۱، بیش از ۱۲ هزار رسانه خبری الکترونی
در ایالات متحده امریکا موجود بوده است. در دهه اول روزنامه های
الکترونی، نه تنها هزاران رسانه خبری تار نماهای خود را راه اندازی
کردند، بلکه میلیون ها نفر کاربر و گروه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی،
اقتصادی و نظایر آن نیز تار نماهای خود را وارد شبکه جهانی تار نماها
کردند. (بدیعی، ۱۳۸۲، ۲۷)

نشریات الکترونی را از نظر امکاناتی که برای کاربران فراهم می کنند،
به سه دسته اصلی تقسیم می کنند:

ـ نسخه فشرده الکترونی روزنامه چاپی به صورت تصویری .

ـ روزنامه های الکترونی قابل جست و جو .

ـ ترکیب دو مورد بالا (همان، ۲۸ ـ ۲۷).

در این روزنامه ها دروازبانان، خودمخاطبان یا کاربران هستند که
مطلب را از این روزنامه ها گزینش می کنند، در نتیجه هدایت افکار
عمومی نیز تغییر می یابد. این روزنامه ها اطلاعات را به سرعت در اختیار
ما می گذارند و مخاطبان قابل توجهی دارند. استفاده از آن بی هزینه یا
بسیار کم هزینه است و منبع درآمد این روزنامه ها از طریق تبلیغات
است.

البته عده ای معتقدند که دوره روزنامه نگاری نوشتاری به پایان رسیده
است؛ ولی آنچه می بینیم، این است که فروش این روزنامه ها همچنان
ادامه داشته و امتیازاتی نیز دارد؛ اما مسئله ای که وجود دارد، در اختیار
قرار دادن اطلاعات دستکاری شده به مخاطبان، از طریق اینترنت
است؛ در حالی که مطبوعات سنتی بر صحت و سقم اطلاعات و اخبار
اهمیت داده و در صورت اشتباه آن را تصحیح می کنند.

ب. رادیو و تلویزیون

از زمان بهره برداری عمومی از رادیو در سال ۱۹۲۰ و پس از آن،
استفاده از تلویزیون در سال های پس از جنگ جهانی دوم، سال ها
می گذرد و هر یک در زمان ظهورشان مخاطبان کثیری یافتند و هنوز
هم شاهد وجود مخاطبان این رسانه ها هستیم. رادیو وتلویزیون که با
استفاده از تکنولوژی های ما قبل خود به وجود آمده بودند، از جمله
رسانه های نوین به حساب می آیند. این دو رسانه الکترونیکی، هر چند با
یکدیگر تفاوت هایی دارند، اما دارای مشابهت هایی نیز هستند که از
مهم ترین آن می توان به قدرت آنان در پخش مستقیم وقایع و رویدادها
اشاره کرد.

نکته مهمی که در مورد این رسانه های الکترونیک اهمیت دارد، تنظیم
و کنترل کار این دو رسانه توسط نهادهای دولتی است و به دلیل نزدیکی
به مراکز قدرت، به ندرت توانستند، مانند رسانه های چاپی (مطبوعات)
در چارچوب آزادی، حقوق و استقلال سیاسی، در بیان دیدگاه های خود به
کار گرفته شوند. (آقا جانی، ۱۳۸۱)

مسئله مهم در مورد تلویزیون در عصر حاضر، تجاری شدن آن است
که به نحو فزاینده ای در سراسر جهان، به انحصار روی آورده است.
اگرفرمول های معنایی را که زیر بنای برنامه های مردم پسند است،
بررسی کنیم ،در می یابیم که محتوای آنها با یک دیگر تفاوت چندانی
ندارد. با این همه، این واقعیت که همه مردم همزمان برنامه های یکسان
نگاه نمی کنند و فرهنگ و گروه اجتماعی، با سیستم رسانه ها ارتباط
ویژه ای دارد، عامل تفاوت های عمده ای با سیستم قدیمی رسانه های
گروهی استاندارد شده است. علاوه بر این، شیوه رایج «تماشای همزمان
چند برنامه» موجب شده است که بینندگان، ترکیب تصاویر مخصوص
خود را ایجاد کنند. با اینکه رسانه ها در سطح جهانی با یکدیگر مرتبط
شده اند و برنامه ها و پیام ها در شبکه جهانی در گردش هستند، ما در
دهکده ای جهانی زندگی نمی کنیم، بلکه در کلبه هایی فراخور حال هر
منطقه زندگی می کنیم که در سطح جهانی تولید و در محدوده محلی
توزیع شده اند. (کاستلز، ۱۳۸۰، ۳۹۷).

ج. رسانه های جدید الکترونیکی (تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی
جدید)

منظور از تکنولوژی های جدید، تکنولوژی هایی هستند که پس از دهه
۱۹۷۰ میلادی ایجاد شده اند. تکنولوژی اطلاعاتی شامل شبکه های
اطلاعاتی کامپیوتری کمیت و کیفیت اطلاعات قابل دسترس را به
شیوه ای انقلابی و بی سابقه دگرگون ساخته است. همچنین تکنولوژی
ماهواره، موجب ظهور رسانه های الکترونیکی درسطح جهان شده است.
تاثیرات انقلابی فیبر نوری و فن آوری ماهواره ای برتحرک انواع
اطلاعات و تصاویر، نیل به ابر شاهراه های اطلاعاتی چند رسانه ای
جهانگیر را امکان پذیر می سازد. افزایش قدرت رایانه، نرم افزارهای
رایانه ای، تحولات در فن آوری ارتباطی به گونه های مختلف، به فشرده
شدن جهان کمک کرده اند. (آکسفورد، ۱۳۷۸، ۱۴۴).

به هرحال، این تکنولوژی های جدید ارتباطی در تمام زمینه ها تاثیر
گذارند؛ برای نمونه درعرصه سیاست از طریق اینترنت، شهروندان
می توانند، با دولتمردان خود مسائل و مشکلاتشان را حل کنند، یا
نامزدهای انتخاباتی می توانند، از طریق اینترنت به فعالیت بپردازند؛ به
این ترتیب تکنولوژی و دانش فنی بر ماهیت قدرت تأثیر گذاشته است.

در اقتصاد هم تکنولوژی اطلاعاتی، موجب تحولاتی شده است؛ برای
نمونه تسریع مراودات بازرگانی، بین المللی شده و جریان های پول،کالا و
اشخاص، به واسطه پیشرفت های فناورانه متعدد شتاب بیشتری
یافته اند. (سیف زاده، ۱۳۷۸، ۱۷۴).

از جمله این تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی جدید عبارت است از:

۱. ماهواره ها

ماهواره ها یکی از وسایل مهم ارتباطی درقرن حاضر هستند که
همچنان در حال رشد و گسترش است.

ماهواره ها نسبت به وسایل ارتباطی و روش های سنتی ارتباط، دارای
مزایای زیادی هستند. از جمله آن می توان به وسعت پوشش، انعطاف
پذیری و ظرفیت بالای حمل پیام اشاره کرد (مولانا، ۱۳۷۱، ۱۰۹). این
وسیله نوین می تواند حجم بالایی از پیام ها و علائم الکترونیکی را به
تمام نقاط جهان منتقل کند؛ در حالی که نیازی به کابل و سیم نیست و به
همین دلیل انعطاف پذیر است. در عین حال، از این وسیله ارتباطی برای
پخش برنامه های تلویزیونی، پیش بینی وضعیت آب و هوا، حفاظت از
محیط امور نظامی و جاسوسی استفاده می شود.

آنچه در مورد ماهواره ها دارای اهمیت است، قدرت نفوذشان در
کشورها، از طریق پخش برنامه های تلویزیونی است که مخاطبان با
هزینه ای اندک، از طریق تهیه دریافت کننده می توان، به تعداد زیادی
کانال دست یابد.

۲. اینترنت

می توان گفت، تفکر شکل گیری اینترنت در دوران جنگ سرد ریشه
دارد. شاید بتوان گفت، دو نکته در شکل گیری اینترنت حائز اهمیت
است، نخستین مورد اینکه مسائل هسته ای در آن دوره به مسئله ای
مهم در دنیا تبدیل شد و دومین دلیل، اقدام شوروی در اواخر دهه ۱۹۵۰
برای پرتاب اولین ماهواره خود، با نام اسپوتنیک یک به فضا بود که
بخش نظامی ایالات متحده را از وحشت تهاجم هسته ای به وسیله
ماهواره به وحشت و تکاپو انداخت. وحشت از حمله هسته ای موجب
تکاپوی بخش نظامی ایالات متحده شد و موجب گردید که آنان دست
به ابتکاری زنند که تحولی عظیم در جهان ایجاد کرد.

در ابتدای، آژانس طرح های تحقیقاتی پیشرفته «آرپا»، شکل گرفت
که دارای نقش نظامی بود؛ اما محققان و دانشمندان برای تحقیقات خود
از آن استفاده می کردند. یکی از برجسته ترین طرح هایی که آژانس از آن
حمایت کرد، بررسی مهارت ها و فناوری ها در ارتباط با انواع مختلف
شبکه های رایانه ای بود. اهداف دو گانه این طرح عبارت بود از: اول
توسعه شبکه های ارتباطی که بتواند تبادل اطلاعات در بین مراکز
تحقیقاتی مختلفی را که در طرح های آرپا هستند، تسهیل کند و دوم
اینکه به شرکت کنندگان در شبکه امکان دهد که با منابع رایانه ای کمی
که در دسترس دارند، در شبکه سهیم شوند، و تأسیس شبکه آرپا نت در
سال ۱۹۶۹ به عنوان مبدأ پیدایش و ظهور اینترنت، شناخته می شود.
(اسلوین، ۱۳۸۰، ۲۷).

در سال ۱۹۷۳ با برقراری ارتباط میان شبکه ARPANET (وزارت
دفاع امریکا) با PRNET(شبکه رادیویی) و SATNET(شبکه
ماهوا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.