پاورپوینت کامل درآمدی مفهومی بر ایده «یورو اسلام»هزینه های مسلمانی در اروپا ۸۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل درآمدی مفهومی بر ایده «یورو اسلام»هزینه های مسلمانی در اروپا ۸۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل درآمدی مفهومی بر ایده «یورو اسلام»هزینه های مسلمانی در اروپا ۸۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل درآمدی مفهومی بر ایده «یورو اسلام»هزینه های مسلمانی در اروپا ۸۲ اسلاید در PowerPoint :

۹

پیش سخن

امروزه بیش از ۱۸ میلیون مسلمان در اروپا زندگی می کنند که عمدتا
در اروپای مرکزی و غربی ساکن اند. حضور این توده عظیم جمعیتی در
اروپا، علاوه بر آنکه بافت فرهنگی جوامع اروپایی را متنوع کرده است، در
ذات خود خبر از حضور یک ایده، فکر و اندیشه ی مذهبی و دینی متفاوت
نیز دارد. جامعه اروپا سال ها در حال مبارزه برای حذف دین از نهادهای
اجتماعی خود بود و قوانین متعددی را برای حذف دین(به شکل موءثر
آن) از سیاست و اجتماع تصویب کرد که از آن جمله می توان به قوانین
ضد مذهب زاییده از انقلاب سال ۱۷۹۸ فرانسه اشاره کرد؛ قوانینی که به
گفته «فیلیپ وینتر»، یکی از رهبران راست گرای افراطی بلژیک
«جوی های خون در اروپا به راه افتاده تا تصویب و تضمین شوند)۱. این
قوانین هم چنین مستند حذف نهاده ها و نهادهای دینی از سطح جامعه
نیز بوده اند و اکنون حضور مسلمانانی که به عنوان «هم میهنانِ مسلمان»
در این کشورها حاضر نیستند از اصول و مبانی و احکام خود، در جامعه
دست بردارند و حتی راضی نمی شوند مظاهر آن را نیز از رفتار و حضور
اجتماعی خود حذف کنند، مشکلات را برای میزبانان و میهمانان فراهم
آورده و تهدیدی برای این قوانین تلقی می شود.

بر این حضور عقیدتی و مذهبی، مشکلاتی را که ناشی از «تلقی
نادرست» غرب از اسلام است نیز باید افزود. هراس افسارگسیخته ای که
غرب (و به نوعی سیاست مداران آن) از رشد و حضور نوعی اسلام بنیادگرا
Fundamental Islam)) دارد، بر دامنه این مشکلات افزوده است.
تحریکات اجتماعی، برخوردهای ناشایست با مهاجرین مسلمان،
تصویب و الغای پی در پی قوانین و مقررات علیه مسلمانان، ایجاد
محدودیت در حقوق اساسی مانند آزادی، آموزش و پرورش و مانند آن،
چالش های مهم دیگری است که مهاجران مسلمان ساکن در غرب
مسیحی با آنها روبه رو هستند. این نکته زمانی اهمیت بسیار مضاعف
پیدا می کند که توجه کنیم «مسلمانان امروز اروپا دیگر میهمانانی
نیستند که روزی به میهن خویش در کشورهای اسلامی باز خواهند
گشت، بلکه اروپاییانی به شمار می روند موءمن به دین اسلام، که همواره
به عنوان بخشی از بافت اجتماعی و سیاسی اروپا باقی خواهند ماند».

از منظر یک مورخ، ممکن است وجود مشکلاتی این چنین، امری
توجیه پذیر باشد و به این نکته اشاره شود که همواره و در دوران طولانی
حضور مسلمانان در جوامع غیر مسلمان، چنین مسائل وجود داشته
است؛ اما نباید تردید کرد که سلسله ای از حوادث، از اندیشه احیای
جهانی اسلام که در سال های دهه هفتاد، نخست در خاورمیانه و سپس
در میان مسلمانان غربی رونق یافت، گرفته، تا حوادثی نظیر واقعه ۱۱
سپتامبر و بمب گذاری های لندن و … که منسوب به مهاجرین مسلمان
در غرب است، بر مسائل میان جامعه غربی و جامعه مسلمان ساکن
غرب تأثیر منفی فراوان گذاشته است.

واژه های جدیدی نیز که در سال های اخیر وارد ادبیات سیاسی جهانی
شده است، به خودی خود، حکایت گر این تغییر دیدگاه است؛ واژه هایی
نظیر: «اسلام بنیادگرا»، «اسلام جهادی»، «بنیادگرایی اسلامی»،
«اسلام هراسی» و مانند آنها. هر یک از این واژگان، روایت گر بخشی از
دیدگاه هایی است که در قبال حضور و زندگی مسلمانان در اروپا و غرب
وجود دارد؛ حضوری که امروزه و در پی آمد تخریب چهره اسلام از دو
سوی «جنبش های افراط گرای مسلمان نظیر طالبان و القاعده» و
«سیاست های مغرضانه سیاست مداران غربی»، در عرصه تنگی از
جامعه اروپا، مسلمانان را گرفتار تضادها، تشویش ها، اضطراب ها و
دغدغه های فراوان کرده است.

اکنون حضور یک مسلمان در اروپا، حضور آزاد و بدون مشکلی نیست؛
« اظهار مسلمانی» در اروپا، به خصوص در چند سال اخیر، بیشتر به
«دردسر انداختن خود» است تا اظهار دینی که زمانی در پیش زمینه
فرهنگی و دموگرافیک اروپا به عنوان دین دوم پس از مسیحیت،
حضوری فعال و پررنگ داشته است.

اما با محدودیت ها و مضیقه هایی که امروز، برای مسلمانان ساکن اروپا
و غرب وجود دارد، چه باید کرد؟! آیا باید از اسلام به معنای واقعی آن
دست شست یا باید در مبارزه ای مداوم، با بنیادهای عقیدتی، سیاسی،
اجتماعی و شهروندی اروپا و نیز تلقی های بسیار غلط از آموزه ها و
بنیادهای اسلام روزگار گذراند؟ آیا راه سومی وجود ندارد؟!

اکنون زندگی مسلمانان در اروپا با یک پرسش جدی مواجه است:
«چگونه با حفظ مسلمانی در اروپا زندگی آرامی داشته باشیم؟!» اندیشه و
ایده «یورواسلام» یا «اسلام اروپایی»، از این پرسش بنیادین زاییده
شده است و امروزه در شمار یکی از نظریات پرطرفدار، پرمخالف و
چالش برانگیز در میان مسلمانان غربی و اروپایی درآمده است.

نوشته حاضر، روایتی از این ایده نوین است و اگرچه بسیاری، این
«ایده» را در قامت یک «تئوری» موفق در تعامل بین اسلام و اروپا
می بینند و ارزیابی می کنند، اما به نظر می رسد این ایده، درعین اهمیت،
شمول و گستره مصداقی وسیع اش، برای نامیده شدن به عنوان «تئوری»
نیازمند تقویم بیشتر باشد. روایت حاضر از این ایده، بدون هیچ گونه
قضاوت سلبی یا ایجابی، می کوشد تصویری باشد از این ایده مشهور و
مطرح، بر اساس گفته های طراح آن، «دکتر طارق رمضان».

شما چه می خواهید؟!

«طارق رمضان» تاکید دارد «نخستین» و «اصلی ترین» پرسشی که
ساکنان اصلی قاره اروپا از مسلمانان دارند، این است که: «شما چه
می خواهید؟» آنها هم چنین دوست دارند بدانند که آیا مسلمانان
درصددند آنها را از دین اصلی خود رویگردان سازند و در دیدی
بدبینانه تر، از دین مسیحیت به دین اسلام بکشانند یا آن که خواهان
حضوری مسالمت آمیز در کنار آنان در زیست بوم اجتماعی و فرهنگی
اروپا هستند؟!

در فرض نخست، روایت مسلمان کردن مسیحیان و اسلامیزه کردن
اروپا یا حداقل ایجاد جریان های فکری و عقیدتی در میان جامعه
مسیحی به نفع آموزه های اسلام،که در ذهن اروپاییان جای گرفته، همان
روایتی است که امروزه سیاست مداران غربی با برجسته کردن آن، تحذیر
و منع فراوانی از آن می کنند و از آن با عنوان تبلیغ و ترویج «اسلام
گرایی» یا «بنیادگرایی» یاد می کنند و مستند به آن، در تبلیغ علیه
مسلمانان، حملات به آنان و به راه انداختن جریان های ضد اسلامی و
ضد مهاجرینِ مسلمان تلاش فراوان می کنند. اما در فرض دوم، حضور
مسالمت آمیز ساکنان مسلمان اروپا در کنار اروپاییان بومی، یک
خواست عمومی است که باید برای حصول به آن، تلاش های
فراوانی صورت گیرد تا دیوار بلند بی اعتمادی، که اتفاقات سالیان اخیر بر
بلندای آن افزوده است، فرو ریزد و یک نوع تلفیق اجتماعی، سیاسی و
اقتصادی (فارغ از انگاره های انحصاری ادیان) بین مسلمانان و سایر
اروپاییان ایجاد شود.

به هر یک از دو بخش این پرسش نخستین اروپاییان و لوازم و تبعات
آن، از منظر ایده «یورو اسلام» نگاهی جداگانه می اندازیم.

۱. اسلامی سازی اروپا

«طارق رمضان»۲ معتقد است در فضای سنگین و دشواری که اکنون
بین اسلام و اروپا حاکم است و بر اساس تبلیغات روز افزون علیه
مسلمانان، بسیاری از ساکنان این قاره معتقدند که مسلمانان مهاجر که
اکنون بخشی از توده جمعیتی اروپا هستند، مقصد پنهانشان
«اسلامی کردن اروپا»ست. وی تاکید دارد بسیاری کسان را دیده است که
معتقدند مسلمانان در پی فراهم ساختن جامعه ای هستند که آموزه های
اسلامی در آن حاکم باشد و اسلام «دینِ غالب» در آن باشد. به همین
دلیل، به مسلمانی و مسلمانان به عنوان یک «تهدید» می نگرند و اگر
چه دین، امروزه در زندگی اجتماعی اروپاییان حضور پر رنگی ندارد، اما
این هراس را دارند که روزی فرا برسد که آموزه های اسلام به صورت پر
رنگ در جامعه اروپایی برجسته شود و در بلند مدت به عنوان قوانین
نانوشته عقیدتی، اجتماعی، فرهنگی و یا عرف های موجّه، در زیست بوم
آنها سر بر آورد و جامعه آنها را مجددا «دین سالار» نماید. این تلقی ،
بخش نظری و مفهومی اصطلاحی با عنوان «اسلام هراسی» نیز هست
که امروزه به عنوان لغتی رایج در ادبیات گفت وگوی اروپا و اسلام مورد
استفاده قرار می گیرد.

به باور «رمضان» از چشم غربی ها نشانه هایی مبنی بر وجود این تلقی
در بنیاد اصلی فکر مسلمانان اروپا وجود دارد. تاکید بر «تظاهر کامل به
اعمال عبادی در جامعه»، در قالب پوشش، نماز، روزه و حتی گاه امر به
معروف و نهی از منکر در برخی محله های پر جمعیت مسلمانان، یکی از
همین نشانه هاست. نشانه دیگر، نپذیرفتن عرف های اجتماعی و قوانین
جامعه است. فی المثل در کشوری مثل فرانسه که حدود ۶ میلیون
مسلمان دارد، نپذیرفتن نحوه پوشش رایج قانونی و اصرار و ابرام بر
حضور در جامعه با جلوه ای از حجاب که مطابق دستورات شریعت اسلام
است، از سوی اقلیتی خاص از روشنفکران و صاحب نظران مسلمان،
نشانه دیگری است که گمان می رود نوعی مقابله با قوانین رایج در آن
نهفته است و رنگ و بوی مقاومت تا زمان تغییر آن قوانین از آن ها بر
می خیزد. تاکید بر برگزاری مراسم خاص عبادی، مقاومت در برابر
فرهنگ آموزشی، انجام عملیات خرابکارانه و تهدیدکننده و مانند آنها،
در باور اروپاییان بومی، می تواند نشانگر آن باشد که حداقل بخش زیادی
از مسلمانان ساکن اروپا، در پی اسلامیزه کردن جامعه اروپایی و حاکم
ساختن آموزه های عبادی، شریعتی و مدنی اسلام در جامعه هستند. به
باور این اروپاییان، این «خواست» و «هدف پنهانیِ» مسلمانان اروپاست
و اگر چه قوانین و عرف های لیبرال و سکولار در جامعه، هیچ گاه اجازه
حاکمیت این دیدگاه ها را نخواهد داد، اما این تلقی به عنوان «تهدیدی
همیشگی» بنیادهای مدنی اروپا را دل مشغول نگه خواهد داشت و آنها را
در یک درگیری مداوم به چالش خواهد کشید.

«طارق رمضان» و بسیاری متفکران مسلمان روشنفکر ساکن غرب،
اعتقاد دارند که اگر چه این باور و تلقی، ممکن است از سوی مسلمانان
اروپا تمسخرآمیز و خنده آور تلقی شود. اما عقیده ای است که متاسفانه
بخش مهمی از دیدگاه اروپاییان نسبت به مسلمانان را تشکیل می دهد
و برای زدودن آن از اذهان اروپایی، تلاشی بسیار جدی لازم است و اگر
چه حقیقت آن است که مسلمانان اروپا دوست دارند در جامعه ای آزاد
بتوانند به حدود و مقیدات خود و اوامر و منهیات شریعت خود، پای بندی
کنند و قصد آسیب و زیان به عرف دینی اروپا را ندارند، اما این خواست با
«سوء تعبیر» و یا «سوء تفاهم» موجود، دچار فرو بستگی هایی است که به
زمان زیادی برای گشایش آن ها نیاز است.

«رمضان» تاکید می کند (و تاکید درستی است) که آنچه مسائل اصلی
عبادی مسلمانان به شمار می آید، در اثر همین طرز تلقی اشتباه، به
«تهدید اروپا» تبدیل شده است؛ در حالیکه نباید این چنین باشد و یک
مسلمان اروپایی، باید مانند هر مسلمان دیگری بتواند به مسائل اصلی
عبادی خود در گستره شریعت اش بپردازد.

مسئله بحران هویت

«طارق رمضان» معتقد است، اساسا باید «مسلمانِ ساکنِ اروپا» برای
خود هویتی منحصر به فرد و تعریفی خاص داشته باشد، در حالی که
اکنون چنین نیست. وی تاکید دارد که بر اساس دیدگاه غلطی که ایجاد
شده، مسلمانِ اروپایی در یک بحران ناخواسته هویتی گرفتار می آید. اگر
شما یک مسلمان ساکن اروپا باشید، برای این که دیدگاه بدبینانه هم
میهنان اروپایی خود را از بین ببرید، ناگزیرید به یک سلسله اعمال و
رفتارهای «اعتمادساز» دست بزنید تا آن ها شما را به عنوان یک تهدید
بالقوه نگاه نکنند. اگر بخواهید به صورت کامل و یک دست با جامعه
اروپایی و ارزش ها و عرف ها و قوانین آن ها در آیید، «باید احساس کنید
حقیقتا اروپایی هستید» و لوازم و تبعات آن را بپذیرید. اینجاست که باید
برخی ارزش داوری های دینی در مورد قوانین، عرف ها و مقولات
فرهنگی اجتماعی اروپاییان را، که به عنوان یک مسلمان به آن قائلید،
کنار بگذارید. شما بیش از آن که فکر کنید «یک مسلمان در اروپا»
هستید، باید بیندیشید و به خود بقبولانید که یک «مسلمانِ اروپایی»
هستید و یا یک «اروپاییِ مسلمان». اروپایی بودن و در عین حال
مسلمان بودن، با مسلمان بودن و در اروپا زندگی کردن تفاوت های
عمیقی دارد و هر یک از این مفاهیم، گستره ای مفصل و وسیع از لوازم و
تبعات را در پی دارد که ملتزم شدن به هر یک، مشکلات و پی آمدهای
ثانویه ای را برای فرد به همراه می آورد.

«رمضان» معتقد است که مشکل اصلی امروز مسلمانان در اروپا،
گرفتاری در «بحران هویت»ی است که از همین مبنای مهم ریشه
می گیرد. مسلمانان امروزی ساکن اروپا که به مفهوم خاص «نسل های
دوم و سوم» ساکنان مسلمان اروپا شمرده می شوند، هنوز نتوانسته اند
خود را از گزند و چنبره این بحران هویت برهانند. اعتقاد به یک سلسله
اصول و قواعد که جزو التزامات اولیه و ثانویه مسلمانی است، از یک سو، و
لزوم همساز ساختن خود با جامعه اروپایی که برخی یا بسیاری از آن
التزامات (خاصه التزامات ثانویه) را نفی می کند، از سوی دیگر، دستمایه
ایجاد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.