پاورپوینت کامل شاخص های روشنفکری دینی ۴۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل شاخص های روشنفکری دینی ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شاخص های روشنفکری دینی ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل شاخص های روشنفکری دینی ۴۸ اسلاید در PowerPoint :

۷

با عنایت به اینکه جامعه شناسی سیاسی دارای سه سطح تحلیل است
؛ یک سطح تحلیل به رفتارشناسی فرد در حوزه قدرت و بیرون از آن
می پردازد، سطح دوم تحلیل به بررسی گروه های اجتماعی و تأثیرات
آنها در جامعه می پردازد و سطح تحلیل سوم به بررسی ساختارهای
سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و نقش آنها می پردازد.

در این تحقیق سطح دوم تحلیل یعنی بررسی ویژگی های گروه های
اجتماعی و تأثیرات آنها در جامعه مد نظر است قبل از بررسی
پاورپوینت کامل شاخص های روشنفکری دینی ۴۸ اسلاید در PowerPoint لازم است مراد خود از مفهوم روشنفکری
دینی را بیان نمایم. مراد از روشنفکری دینی، مروجان اندیشه در حوزه
مختلف فکری و علمی است، جریانی که اتفاق افتاده است و مشخصات
خود را دارد.

اگر بپذیریم هر پدیده آغاز و فرجامی دارد، ماجرای روشنفکری دینی
نیز یکی از پدیدهای اجتماعی سیاسی است که آغازی، سرانجامی و
مراحلی را طی کرده است. البته این مسیر خاص در ایران خیلی
یک نواخت و ساده و هموار نبوده است.

در بحث مفاهیم، منطق تکرار پذیری به ما می گوید مفاهیم از استعداد
جدا شدن از یک متن و حک و تکرار شدن در متن دیگر را دارند، بدون
اینکه انسانها قادر باشند از این فرایند جلوگیری نمایند.

مفهوم روشنفکری دینی نیز چنین سرنوشتی دارد و برای رفع
سوءتفاهمات و فهم زبان یکدیگر باید تعیین مراد کنیم. زمانی ما
می توانیم مفهوم روشنفکری دینی را تبیین کنیم که مفاهیم سیال و
شناور موجود در رابطه با روشنفکری با بصیرت و افق باز پیرایش و
ویرایش شده باشد و به قول حافظ:

;داده ام باز نظر را به تذ روی پرواز

;باز خواند مگرش نقش و شکاری بکند

در این تحقیق روشنفکری دینی از دو عنصر عقل و دین تشکیل شده
است؛ مفهومی که هسته و دال مرکزی آن را همچنان حفظ کرده، مفهوم
عقل و عقلانیت است و از طرف دیگر مفهوم دین که به معنی نور و
روشنایی بوده و در مقابل جهل و تاریکی صف آرایی کرده است.

بنابراین با توجه به اینکه روشنفکری دینی یک شأن و موقعیت
تاریخی و اجتماعی دارد. در واقع روشنفکری دینی هم مفهوم عقل را
دارد و افق دیدش گسترده تر از عقلانیت ابزاری است و هم مفهوم دینی
را دارد که به حوزه فهم و تحقق دین عنایت دارد.

پاورپوینت کامل شاخص های روشنفکری دینی ۴۸ اسلاید در PowerPoint در چهار محور عمده تقسیم می شوند
که دارای دوازده زیر مجموعه می باشد. شایان ذکر است که همه
ویژگی های زیر به ندرت در یک طیف روشنفکری دینی می توان یافت.
بنابراین مفهوم روشنفکری دینی تشکیک بردار و دارای شدت و ضعف
است.

نخست. حوزه فرهنگ و اندیشه

اهتمام به عقلانیت و عقل

یکی از شاخص های مهم روشنفکری دینی اهتمام به عقل و عقلانیت
است، منتها روشنفکری دینی عقل ابزاری را یکی از شقوق عقل
می داند. توضیح اینکه در انسان یک عقل بیشتر وجود ندارد و اینکه
تقسیم بندی کرده ایم به اعتبار مدرک عقل یا تفاوت در منشا مدرکات
است، عقل نظری در مورد شناخت امور دانستنی است و عقل عملی در
مورد شناخت امور انجام دادنی است که به لحاظ متعلق شناخت یا مدرک
عقل است. بنابراین جدایی بین عقل ابزاری (عملی) و عقل نظری
(منبع) امری اعتباری است. پس هر گاه عقل تکیه بر دانایی خود کند،
منبع تلقی می شود و هر گاه بر توانایی خود تکیه کند ابزار تلقی می شود.
از این رو، آنچه مهم است خرده گفتمان های درون طیف روشنفکری
دینی است که گروهی صرفا عقل عملی را لحاظ می کنند و در
ساحت های زندگی و دین به مدد عقل ابزاری صرف به تجزیه و تحلیل
می پردازند. در واقع به بنیادهای مدرنیته باور دارند و عقل نقاد مدرن را
سلاح خود در فهم سنت و دین قرار می دهند و گروهی دیگر به میراث
فرهنگ ایران اسلامی، یعنی میراث های به جا مانده از ابن سینا،
سهروردی و صدرا توجه می کنند و سپس سایر شقوق عقل را مد نظر
می گیرند و حیات اجتماعی و دین را تفسیر عقلی می کنند، یعنی عقلی
که اثبات می کند معرفت فرا عقلی داریم و عقل را به عنوان منبع
استنباط می شناسد، منتهی نه انحصاری در معرفت شناختی و
ساحت های زندگی و دین دارد، بلکه توجه به پذیرش نقش عقل با
عنایت به آسیب پذیر بودن آن، در مجموع وجه مشترک همه خرده
گفتمان های روشنفکری اهتمام به عقل و عقلانیت است. بنابراین ما در
مقام داوری امتیاز پایین تری به روشنفکران دینی که عقلانیت را به
ایدئولوژی بسته ای تبدیل می کنند، می دهیم.

پای بندی به نظام دانایی دینی

منظور از نظام دانایی کل روابطی است که بر اساس معرفت شناسی در
دوره خاصی شکل می گیرد و وحدت بخش مفاهیم آن دوره است. این
نظام می تواند متکی بر انسان محوری، طبیعت محوری و توحید
محوری باشد در این تحقیق مراد از نظام دانایی دینی نظامی است که
متکی بر نص و به تعبیری نص محور است.

روشنفکری دینی در مورد پای بندی به نظام دانایی دینی می تواند آنرا
نقد کند، ولی نمی تواند نفی کند؛ یعنی هسته کانون نظام دانایی دینی را
نمی تواند نفی کند و گرنه از حوزه روشنفکری دینی خارج می شود. آن
هسته کانونی نظام دانایی دینی وحی و نص است که خصلت تئوریک
دارد، در واقع کتاب و سنت منبع و مخزن روشنفکری دینی است، منتها
خرده گفتمان های درون روشنفکری دینی وجود دارد که برخی راه حل
تبیین دینی برای عصر جدید بر اساس محور عقلانیت قائلند و بعضی
دین را عصری می کنند و نگاه حداقلی در حوزه فهم دینی و حوزه تحقق
دینی دارند، ما در مقام داوری به عنوان یک مفسر امتیاز اصلی را به
گروهی می دهیم که در نظام دانایی دینی هم پایایی و هم پویایی دینی
را لحاظ می کنند.

آزاد اندیشی و فرهنگ تعامل

بدیهی است که آزاد اندیشی یکی از عوامل مهم تولید فرهنگ و علم
است و گسترش دانش بدون آزاد اندیشی تصوری بلا تصدیق است.
در آزاد اندیشی ما هم به دنبال رفع موانع و اجبار برای انجام عمل
هستیم و هم ایجاد مقتضی درونی تا با پرورش استعداد خود و استفاده از
محیط بیرون برای رسیدن به رفاه و سعادت تلاشی منطقی صورت گیرد.
شاخص مهم روشنفکری آزاد اندیشی به اصل مهمی بر می گردد که
انسانها آزادند و آزاد آفریده شده اند و این روشنفکری دینی است که در
چار چوب همان قراردادها و قوانینی که با ما انزل الله مخالفت ندارند،
فعالیت می کنند. در خرده گفتمان های درون روشنفکری دینی برخی
نگاه فرد محور در شاخص آزاد اندیشی دارند و برخی نگاه اجتماع گرایانه
دارند.

بهترین نمونه روشنفکری دینی آزاد اندیش، احترام به فرد و اجتماع
است، همین شاخص خود سه زیر مجموعه دارد؛ یعنی نفی تحجر و
انعطاف پذیری و تعامل اندیشی است در نفی تحجر روشنفکر آزاد
اندیش نمی تواند به دنبال ایستایی باشد، نمی تواند نسبت به نیازهای
متغیر انسان بی تفاوت باشد و دائما گذشته گرایی کند.

زیر مجموعه دیگر انعطاف پذیری و تحمل نظر مخالف است نه اینکه
بپذیرد، بلکه اجازه دهد گفتار و سخن رقیب طرح شود. و سپس با
استدلال رد کند و زیر مجموعه اخر یعنی تعامل اندیشی به این مفهوم
که روشنفکر آزاد اندیش فرهنگ تعاملی را تقویت می کند نه فرهنگ
تقابلی، هر چند یکی از آسیب های فرهنگی در طول تاریخ ایران
فرهنگ تقابلی و حذفی بوده است. تلاش روشنفکر دینی بر این باشد که
فرهنگ تعامل و گفتگو را جایگزین فرهنگ تقابلی و حذفی کند.

تفکر انتقادی و نو آوری

با توجه به اینکه روشنفکری دینی در اندیشه تغییر، تحول و پیشرفت و
ترقی است، تفکر نقادانه متکی و مبتنی بر تحلیل بنیادی و اساسی هر
پدیده است. به عبارت دیگر بازشناسی، بازنگری و بازسازی میراث
فرهنگی هنر تفکر انتقادی است. روشنفکر نقاد در مراجعه با اندیشه
رقیبان دارای مبانی مشخص و از پایگاه فکری معین به داوری
می پردازد. نکته مهم اینکه نقد یعنی جدا کردن سره از ناسره است و
لزوما به معنی تخریب، نفی و انقطاع تاریخ و فرهنگی نیست،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.