پاورپوینت کامل جامعه عادل جامعه عادل مبانی معرفت شناسی نظریه عدالت اجتماعی(۱) ۲۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جامعه عادل جامعه عادل مبانی معرفت شناسی نظریه عدالت اجتماعی(۱) ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جامعه عادل جامعه عادل مبانی معرفت شناسی نظریه عدالت اجتماعی(۱) ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جامعه عادل جامعه عادل مبانی معرفت شناسی نظریه عدالت اجتماعی(۱) ۲۹ اسلاید در PowerPoint :
۱۲
کتاب در دو بخش سامان یافته است. در فصل نخست، مسئله عدالت
مورد بحث قرار گرفته، به موضوعاتی چون گستره عدالت اجتماعی،
مفاهیم عدالت اجتماعی، منزلت آن و معیارهایی که عدالت بر اساس آن
برپا می شود، می پردازد. در بخش دوم نیز به مبانی معرفت شناسی
عدالت و بررسی نظریات مطرح میان فلاسفه سیاسی غرب، در خصوص
عدالت اجتماعی اشاره شده است.
پرسش مطرح این است که عدالت اجتماعی و جامعه مبتنی بر آن را
چگونه تعریف کنیم؟ از نظر نویسنده، غالب پاسخ ها حول محور اعتدال،
برابری فرصت ها، حقوق افراد و امکانات است. دیدگاه های مارکسیستی و
سوسیالیستی، بر برابری شرایط زندگی افراد که به توزیع مجدد ثروت نیاز
دارد، تأکید می کنند. برخی همچون رونالد دورکین نیز بر حقوق برابر افراد
اصرار دارند؛ جان رالز، برابری فرصت ها را مطرح می کند؛ دیوید میلر از
نظریه استحقاق دفاع می کند و… .
حوزه های عدالت اجتماعی
نویسنده حوزه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ را مورد نظر قرار
می دهد. در بعد اقتصادی، اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد؛ از جمله
اینکه آیا باید ثروت ها جمع و دوباره توزیع شود یا اینکه فرصت های برابر
وجود داشته باشد؟ آیا به هر کس باید مطابق توانش داد، یا استحقاق
مطرح است؟ همه چیز باید دولتی باشد یا بخش خصوصی عدالت
بیشتری را تأمین می کند؟ در حوزه سیاست، چه برخوردی باید با اقلیت
های مذهبی و قومی داشت؟ گستره آزادی های آنها کجاست؟
سپس نویسنده، ما را به تاریخ فلسفه مدونی که به دستمان رسیده،
ارجاع می دهد و اینکه در فرهنگ های مختلف، باورهای متفاوتی در این
زمینه وجود دارد. در فرهنگ یونان، بحث بر سر نوع فضایل بوده است؛
برای مثال افلاطون چهار فضیلت خردمندی، شجاعت، اعتدال و میانه
روی را معرفی می کند و عدالت را نوعی ارتباط هماهنگ و شکیل میان
فضایل فوق می داند. انسان مدرن در دوره های پس از افلاطون، جهان
بینی و معرفت شناسی متفاوتی یافته و نگاه متمایزی نسبت به جامعه و
جایگاه فضیلت ها پیدا کرد.
معیار یا معیارهای عدالت
برخی معیارها و برخی یک معیار را در عدالت شرط می دانند. جان رالز
در شمار اندیشمندانی است که به معیارهای عدالت توجه کرده و دو اصل
آزادی و برابری فرصت ها را اصول عدالت اجتماعی در نظر گرفته است.
مطابق اصل نخست، هرکس باید از حقی برابر، مطابق با نظام کلی
آزادی های اساسی که با نظامی مشابه آزادی ها برای همه سازگار باشد،
برخوردار شود و طبق اصل دوم، نابرابری های اجتماعی باید به گونه ای
تنظیم شود که بیشترین منفعت را برای کم بهره ترین افراد در بر داشته
باشد و مناصب و مشاغل، تحت شرایط مناسب و متناسب با نظام
فرصت های برابر، در دسترس همگان باشد.
به باور رالز، با تکیه بر این دو اصل، می توان از طریق یک قرارداد
اجتماعی ضمنی، جامعه ای عادل ایجاد کرد. در واقع رالز، رویه قرار
اجتماعی را برای اثبات اصول خود به کار می برد. او وضعیت نخستین را
که در آن جهل نسبت به وضعیت خود پس از ورود به اجتماع وجود دارد،
طراحی می کند، تا نظریه اش به لحاظ معرفت شناختی پذیرفتنی، عام و
جهان شمول باشد. پیش فرض های او عبارت است از: نخست اینکه در
تصمیم گیری های عمومی در عرصه سیاست و اجتماع، به عقل عمومی
و عقلانیت جمعی تکیه شود و دوم اینکه انسان ها با استفاده از اصل نا
کجا و جهل به وضعیت خود، می توانند به اصول عام دست یابند.
صاحب نظر دیگری که به معیار عدالت پرداخته، مایکل والزر است که
در ۱۹۸۳، نظریه «قلمروهای عدالت» ارائه نمود. به نظر او، اصول واحد و
مشترکی برای عدالت وجود ندارد، بلکه در هر قلمرو، مانند قلمروهای
قدرت، شأن و منزلت، خانواده، آموزش و پرورش و… اصول و معیارهای
خاصی حاکم است که در قلمروهای دیگر نیست. فهم مشترک ما از خیر
اجتماعی در هر قلمرو، تعیین کننده حدود و ثغور آن است. از این دیدگاه،
ملاک ها و معیارها، وابسته به فرهنگ خاص هستند؛ نه عام و جهان
شمول. از این رو، شعار والزر این است: «عدالت، اینجا و حالا».
جایگاه مفهوم برابری در نظریات عدالت اجتماعی نیز بحثی قابل
توجه است که باید بدان توجه کرد و نسبت آن را با آزادی دریافت.
گونه شناسی مفاهیم عدالت اجتماعی
۱. مفهوم سلبی (منفی) یا ایجابی (اثباتی) عدالت: وقتی به دنبال
عوامل رفع تضییع حقوق افراد و ایجاد نظامی برای مسئله هستیم، به
جنبه سلبی مفهوم عدالت توجه کرده ایم؛ اما زمانی که برای مثال، به
تبیین روابط عادلانه میان افرادمی پردازیم و درپی ایجاد روابطی عادلانه
هستیم، از جنبه ایجابی به بحث پرداخته ایم. سخن گفتن از توزیع
د
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 