پاورپوینت کامل نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین ; قسمت اول ۹۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین ; قسمت اول ۹۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین ; قسمت اول ۹۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین ; قسمت اول ۹۰ اسلاید در PowerPoint :
۴
مقدمه
انقلاب اسلامی ایران که برخی از آن به عنوان آخرین انقلاب قرن
بیستم یاد می کنند و برخی آن را انقلاب دوران پست مدرن می دانند،
بدون تردید یکی از مهم ترین وقایع تاریخی قرن بیستم می باشد که
خود سازنده بسیاری از حوادث تاریخی و تحولات سیاسی و اجتماعی
است. این واقعه نه تنها موجب سرنگونی نظام شاهنشاهی و تحولات
بنیادین در عرصه های اجتماعی و سیاسی در ایران شد، بلکه در خارج از
مرزهای ایران نیز بازتاب ها و آثار فراوان و متنوعی را از خود به جای
گذاشت. بسیاری از نظریه پردازان غربی معتقدند انقلاب اسلامی و نظام
جمهوری اسلامی که به دنبال این انقلاب بر ایران حاکم شد، الگو و
نمونه مناسبی برای کشورهای مسلمان نبوده و هیچ یک از ملت ها و
کشورهای مسلمان خواهان ایجاد نمونه ای مشابه نظام جمهوری
اسلامی ایران در کشور خود نیستند؛ بنابراین این انقلاب، تأثیر مثبتی در
جهان اسلام نداشته است و به تعبیری اندیشه صدور انقلاب که توسط
حضرت امام مطرح شد، به شکست انجامیده است.۲ در حالی که به نظر
می رسد برعکس آن چه این نظریه پردازان تصور کرده اند، اسلامی و
ایدئولوژیک بودن این انقلاب، موجب تأثیر ویژه آن در جهان اسلام و
کشورها و ملت های مسلمان شده است. به همین جهت در این نوشتار به
عنوان نمونه تأثیرات شگرف و مهم انقلاب اسلامی ایران بر مبارزات
مردم فلسطین را که یکی از همین کشورهاست، مورد بررسی قرار
می دهیم.
الف. موارد تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر مردم فلسطین
مردم مسلمان فلسطین از مدت ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
درگیر مبارزه با غاصبان صهیونیست بودند و جهت دهی و سازماندهی
این مبارزات با گروه ها و تشکل های مختلف فلسطینی بود. پس از
گذشت مدتی از این فعالیت ها این گونه اندیشه ها و استراتژی ها به بن
بست رسید و خلأ بزرگی در اندیشه مبارزه با صهیونیسم و رهاسازی بیت
المقدس به وجود آمد که اوج این خلأ با واقعه تاریخی کمپ دیوید و صلح
سادات با اسرائیل در مارس ۱۹۷۹ پدیدار شد. در چنین وضعیتی
برای مبارزان فلسطینی دو را ه در پیش بود یا باید همه چیز را تمام شده
می دیدند و به صلح با رژیم غاصب تن می دادند و یا اینکه با توجه به
شکست و ناکامی گذشته طرحی نو در مبارزه ترسیم می کردند. در این
وضع دشوار، تجربه انقلاب اسلامی با برانداختن بزرگ ترین حامی
منطقه ای اسرائیل ظهور یافت و با توجه به ابعاد منطقه ای و جهانی آن
بسیار سریع جای خود را در فلسطین پیدا کرد. حدوث انقلاب و
برانداختن یکی از ستون های حمایت کننده اسرائیل، یعنی محمدرضا
شاه، فلسطینی ها را متوجه مبانی فکری و اعتقادی انقلاب نمود.
زیاد ابو عمرو معتقد است که پس از جنگ ۱۹۶۷ تمایز فکری و
ایدئولوژیک در داخل گروه اخوان المسلمین آغاز گردید. این جنگ لرزه
شدیدی در داخل گروه ایجاد کرد که موجب به وجود آمدن برخی سوءالات
گردید که بدون پاسخ ماند. جست و جو برای پیداکردن راه حل های بدیل
بیش از یک دهه و تا پیدایش انقلاب اسلامی در ایران ادامه یافت.
انقلاب اسلامی ایران نمونه ای اسلامی عرضه کرد که می شد به آن اقتدا
کرد.۳ این بدیل و جایگزین با کتابی که فتحی شقاقی تحت عنوان
«الخمینی الحل الاسلامی و البدیل» نوشت، تحقق یافت. این اثر را
شقاقی در دوران دانشجویی اش در مصر بلافاصله پس از پیروزی
انقلاب اسلامی ایران تألیف کرد و بنا به گفته خودش اولین کتابی است
که در جهان در خصوص انقلاب اسلامی ایران تألیف شده است.۴
امام خمینی (ره) در مورد تأثیر انقلاب اسلامی بر مردم فلسطین و
حرکت انقلابی آن ها می فرمایند:
«با این که بیشتر از یک سال از حماسه برائت از مشرکان نگذشته است
عطر خون های پاک شهدای عزیز ما در تمامی جهان پیچیده و اثرات آن
را در اقصی نقاط عالم مشاهده می کنیم. حماسه مردم فلسطین یک
پدیده تصادفی نیست، آیا دنیا تصور می کند که این حماسه را چه کسانی
سروده اند و هم اکنون مردم فلسطین به چه آرمانی تکیه کرده اند که
بی محابا و با دست خالی در برابر حملات وحشیانه صهیونیست ها
مقاومت می کنند؟ آیا تنها آوای وطن گرایی است که از وجود آنان دنیایی
از صلابت آفریده است؟ آیا از درخت سیاست بازان خود فروخته است که
بر دامن فلسطینیان میوه استقامت و زیتون نور و امید می ریزد؟ اگر
چنین بود اینها که سالهاست در کنار فلسطینیان و به نام ملت فلسطین
نان خورده اند! شکی نیست که آوای الله اکبر است این همان فریاد ملت
ماست که در ایران شاه را و در بیت المقدس غاصبین را به نومیدی
کشاند. و این تحقق همان شعار برائت است که ملت فلسطین در
تظاهرات حج … سرداد …و بر همان بستر شهادتی که خون عزیزان ما بر
آن ریخته شد، او نیز نثار خون و به رسم شهادت آرمید. آری فلسطین راه
گم کرده خود را از راه برائت ما یافت و … کوکب دریه فلسطین از شجره
مبارزه لاشرقیه و لاغربیه ما بر افروخت … این تنها یک نمونه از
پیشرفت انقلاب است.» ۵
با توجه به بررسی های به عمل آمده، به طور کلی می توان تأثیر انقلاب
اسلامی بر مردم فلسطین را از دو بعد داخلی و خارجی بررسی کرد:
۱. بعد داخلی
مهم ترین اثر انقلاب اسلامی ایران بر مردم فلسطین در بعد داخلی
ایجاد بیداری و آگاهی اسلامی در مردم این سرزمین است که این
بیداری و آگاهی اثرات بسیاری در متن زندگی مردم فلسطین داشته
است.
بیداری و آگاهی اسلامی
توجه به تاریخ مبارزات مردم فلسطین با اسرائیل نشان می دهد که
نوعی بیداری و احیاگری اسلامی متأثر از علمای اهل تسنن در
کشورهای عربی، در فلسطینیان به وجود آمده بود، اما گسترش و
عمومیت یافتن این احیاگری تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران و
اندیشه های امام خمینی (ره) امری مشهود و قابل اثبات است. زیاد
ابوعمرو در کتاب خود که درباره حرکت اسلامی درکرانه غربی و نوار غزه
نوشته است می گوید:
تردیدی نیست که ازدیاد نفوذ گرایش های دینی در خارج از اراضی
اشغالی مانند ایران و مصر و لبنان و … اثر آشکاری بر مردم کرانه غربی و
نوار غزه داشته است.۶
به عبارتی پس از انقلاب اسلامی این بیداری اسلامی در ملت
فلسطین اعم از رهبران و سران سازمان ها و تشکلات فلسطینی و توده
مردم وسعت بسیاری یافت که به هیچ وجه با زمان قبل از آن قابل
مقایسه نیست.
حضرت امام در سخنرانی خودشان در جمع نمایندگان شیعیان جنوب
لبنان بر ضرورت این بیداری تأکید می کنند و می فرمایند:
اصلاً مسلمین باید بیدار بشوند امروز روزی نیست که مسلمان ها
هرکدام یک گوشه ای زندگی خاصی به خود داشته باشند، نمی شود این
معنا در یک همچو زمانی که سیاست های ابرقدرت ها بلعیدن همه
جاست مسلمین باید بیدار بشوند … ملت ها باید بیدار بشوند و همه تحت
لوای اسلامی و تحت سیطره قرآن باشند.۷
به طور کلی طی دو دهه اخیر آگاهی و باورهای اسلامی در میان مردم
مناطق اشغالی به نحوی بالا رفته است که آخرین نظرسنجی ها گویای
گرایش روزافزون آنها به اسلام و کنار گذاشتن اعتقادات ملی گرایانه، پان
عربیستی و سوسیالیستی از سوی آنهاست. مرکز ارتباطات اورشلیم طی
یک نظرسنجی به نتایج مهمی دست یافته که از جمله آنها کاهش شدید
محبوبیت عرفات و تمایل هشتاد درصد از پاسخ دهندگان به برقراری
قوانین و مقررات اسلامی در حکومت آینده فلسطین است. ۶۳ درصد از
پاسخ دهندگان به برقراری قوانین و مقررات اسلامی در حکومت
اسلامی در تمامی سرزمین فلسطین پاسخ مثبت داده اند و این در حالی
است که نظر سنجی های پیشین در دهه های گذشته نشانگر وجود ایده
تأسیس دولت فلسطینی دموکراتیک و غیر مذهبی در بین فلسطینیان
بوده است.۸
جیمز بیل محقق آمریکایی در این رابطه می نویسد:
جنبش فلسطین که تا حد زیادی غیر مذهبی است و به لحاظ
سیاست های منطقه ای و بین المللی از هم پاشیده و عمیقاً دچار چند
دسته گی شده است، آشکارا نشانه هایی از علایق اسلامی را در خود دارد.
در ساحل غربی رود اردن … نسل جوان فلسطینی های بی وطن در کنار
مجامع و انجمن های ملی، سازمان های مختلف اسلامی را نیز تشکیل
می دهند … الیاس فریح، شهردار بیت اللحم، و رشاد شاوه شهردار سابق
غزه اخیراً تأکید کرده اند که به نحو فزاینده ای جوانان فلسطینی در
سرزمین های اشغالی به سوی اسلام آمده و با خواست اصلاح، آن را به
مثابه راه نجات از فقر و بدبختی خود می دانند.۹
این بیداری و آگاهی اسلامی ملت فلسطین در اموری خاص جلوه گر
شد و ظهور و بروز پیدا کرد که از جمله آن امور می توان به موارد ذیل اشاره
کرد:
۱۱. احیای مفاهیم سیاسی و اجتماعی اسلام (عدم جدایی دین از سیاست)
یکی از موارد مهم بروز بیداری اسلامی در فلسطین توجه به مفاهیم و
ابزارهای سیاسی و اجتماعی اسلام و امکان تأثیر گذاری دین در این
گونه امور بود. لذا مهم ترین تأثیر امام به لحاظ ایدئولوژیک بر مسمانان
به ویژه انتفاضه در رویکرد و برداشت خاص ایشان از اسلام و احکام
عملی و اصول اعتقادی آن است. امام با تکیه بر اصل عدم جدایی دین
از سیاست، مفاهیم و مناسک شرع را از معنویت صرف و صوفی منشی
به مفاهیمی عملی در حوزه اجتماع و سیاست مبدل کرد بدون اینکه
خدشه ای به امور قدسی و معنوی آنها وارد گرداند. ماروین زونیس از
نظریه پردازان انقلاب این عنصر در اندیشه امام را مورد مداقّه قرار داده
است و بر این باور است که امام با در هم آمیختن قلمرو امور سیاسی با
امور معنوی موجب آن گشت که مسلمانان، دنیای در حال دگرگونی را پر
معنی و بهتر دریابند.۱۰
البته قبل از انقلاب اسلامی هم نهضت هایی در مصر و فلسطین
ضرورت های مبارزه مبتنی بر اعتقادات اسلامی و فتح باب جهاد و
شهادت را بیان کرده اند. اما تفاوت بارز و برجسته حرکت امام نسبت به
حرکت های قبلی این بود که امام چنین ارزش هایی را در مبارزه ای جانانه
برای تأسیس حکومت اسلامی و محافظت از آن با دقت و ظرافت
خاصی به کار بست و توان نهفته در چنین ارزش هایی را در میان عمل به
کار برد و این تجربه بر خلاف حرکت های قبلی با پیروزی بزرگی همراه
بود. این تجربه موفق با توجه به اینکه ابعاد میدانی و عینی چشم گیری
در جهان به ویژه دنیای اسلام داشت، با سرعتی مثال زدنی باوری عمیق
و یقینی قطعی در خصوص این باورها به وجود آورد که دیگران با وجود
احیا و طرح آن موفق به چنین تحولی نشده بودند. اما در واقع کارآمدی
سمبل ها و ارزشهای دینی در مبارزه را که دیگران نیز مطرح کرده بودند،
به اثبات رساند. از این رو در این ادعا تأثیر و عمق اندیشه امام در
انتفاضه بیش از هر اندیشه دیگر اثبات شدنی است. سخنان رهبران و
اندیشمندان مسلمان و عرب شاهدی بر این تأثیر شگرف انقلاب
اسلامی بر بیداری و آگاهی اسلامی است.
یعقوب یحیی رهبر نهضت اسلامی نیجریه در این رابطه می گوید:
یکی از ویژگی های عمده انقلاب اسلامی این است که اعتماد
مسلمانان را به دینشان باز می گرداند.۱۱
همچنین شیخ صبحی طفیلی از اعضای شورای عالی حزب الله لبنان
در این باره می گوید:
امام اسلام را از غربت بیرون آورد و به جایگاه اصلی و واقعی خود
بازگرداند و آن را به عنوان یک نیروی مهم و موءثر علیه ظلم و ستم به
مظلومان دنیا هدیه کرد… از این روست که امروز مسلمانان در مصر و
الجزایر و فلسطین در مقابل نیروهای استکباری ایستادگی می کنند…۱۲
ولید ابراهیم از نویسندگان عرب می نویسد:
انقلاب اسلامی با ایجاد آگاهی های جدید تأثیرات عمیقی بر ادبیات
عرب به جا گذاشت و به گفته سمیع القاسم این آگاهی ها امت اسلامی را
وادار به بازگشت به منابع پاک و اصیل فرهنگ اسلامی خود کرد.۱۳
همه این مطالب حاکی از این است که حرکت امام خمینی (ره) موجب
ایجاد نوعی باور به توانایی ها و قابلیت های سیاسی و اجتماعی اسلام و
بازگشت به منابع پاک و فرهنگ اصیل اسلامی و اعتماد بیشتر نسبت به
این دین شد.
۲۱. تأثیر در گسترش کمی و کیفی حرکت ها و تشکیلات آزادی بخش اسلامی
یکی دیگر از تجلیات بیداری و آگاهی اسلامی در مردم فلسطین و اثر
آن در زندگی عملی آنها، بحث گسترش حرکت ها و تشکیلات آزادی
بخش اسلامی در فلسطین بود. پس از انقلاب اسلامی ایران، گروه های
مختلف اسلامی در قالب فعالیت های مختلف فرهنگی و مذهبی و با
موضع گیری سیاسی در محله ها و مساجد و دانشگاهها دوباره مردم را به
سوی اسلام فراخواندند. در همین دوره مراکز، نشریات و جلسات اسلامی
نسبت به گذشته در فلسطین چند برابر شد و گروه های فعال اسلامی در
دانشگاهها آرای مقبولی به دست آوردند. یکی از گروه های بسیار فعال در
فلسطین گروه اخوان المسلمین است که همان طور که ذکر شد جنگ
۱۹۶۷ لرزه شدیدی در داخل این گروه ایجاد کرد که موجب پدیدآمدن
شبهات و سوءالاتی شد که پس از سال ها نمونه عملی ای که انقلاب
اسلامی ارائه کرد توانست بدیل و راه حل عملی برای آنها باشد.۱۴ اما
مهمترین نمونه تأثیر انقلاب اسلامی در حرکت های جهادی و
تشکل های مبارزاتی، تشکیل هسته جهاد اسلامی در فلسطین است. از
دیدگاه ابوعمرو اندیشه «اسلام، تنها راه حل است و جهاد مناسب ترین
اسلوب است» مهم ترین درسی است که جهاد اسلامی و انتفاضه، از
انقلاب اسلامی ایران گرفته است.۱۵
طرح نوین مبارزاتی در فلسطین در قالب هسته جهاد اسلامی تحت
تأثیر انقلاب اسلامی شکل گرفت. اگر جهاد اسلامی مهمترین هسته و
سازمان به وجود آورنده انتفاضه است، انقلاب اسلامی عامل اصلی
پیدایش اندیشه جهادی و تشکیل این سازمان با عنوان جهاد اسلامی
است. دکتر فتحی شقاقی در این رابطه می نویسد:
جهاد اسلامی هم زمان با قیام و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با
الهام از اندیشه های امام فقید امت در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد و از آغاز
کار به دنبال جهاد مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی بود و حرکت ما
می دید که گروه های غیر مذهبی و ملی گرایی هستند که شعار آزادی
فلسطین را برداشته اما با اسلام دشمنی دارند و حتی گروه های اسلامی
نیز بوده اند که ادعای اسلام داشته اما سخنی از جهاد به زبان نمی آوردند.
جنبش جهاد اسلامی برای اعلام اسلام به عنوان ابزار و وسیله این
رهایی تشکیل شد.۱۶
شقاقی با تأکید
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 