پاورپوینت کامل روحانیت کاتولیک; ساختار و تشکیلات ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل روحانیت کاتولیک; ساختار و تشکیلات ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل روحانیت کاتولیک; ساختار و تشکیلات ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل روحانیت کاتولیک; ساختار و تشکیلات ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

۴

روحانیت کاتولیک از یک سو خواستار بازگشت به سده های میانی
و احیای نظام ولایی پاپی در دولت های مدرن می باشد و از سویی هم در جهان سوم
مانند آمریکای لاتین مسیحی به مدل حکومت گرای ارگانیکی رضایت داده است این مدل
حکومت هم در کشورهای کاتولیک جهان سوم غالب است و هم بر پایه مکتب و فلسفه
کاتولیکی بنا شده است. که هر یک از اینها ساختار خاص و ویژه خود را دارد. جهت
بررسی و تشریح وضعیت ساختار و سیستم سیاسی روحانیت کاتولیک. براساس نظام ولایی
پاپ هم می توان به دو صورت به این تشکیلات نظر انداخت:

الف: دولت واتیکان: واتیکان به عنوان دولتی مستقل در محدوده
۴۵ هزار متری (۴۵ هکتاری) ایتالیا است که بزرگترین کلیسای جهان یعنی کلیسای
بزرگ سن پیترو در آنجا واقع شده است و همچنین کاخ واتیکان که هزار اتاق دارد
این کشور گالریهای تعاشی و نفیس ترین و گرانبهاترین خزائن عالم مسیحیت را دارا
می باشد. پیش از وحدت ایتالیا، از شرق تا غرب این کشور و از دریا جز قلمرو پاپ
اعظم پور اما پس از آنکه سپاهیان ایتالیایی از ۱۸۷۰ رم را تصرف کردند بساط
سلطنت و فرمانروائی پاپ برچیده شد، این کار را بدین عذر انجام دادند که اگر رم
جزئی از پادشاهی ایتالیا شمرده نشود ایتالیا دارای وحدت نخواهد شد.

پس از انعقاد پیمان لاتران روابط دیپلماسی کامل میان
واتیکان و دولت ایتالیا برقرار شد. پاپ رئیس شهر واتیکان شناخته شد با اختیار
کامل قانون گذاری و اجرائی و قضائی اکنون واتیکان مانند دیگر ممالک مستقل جهان
با تمام کشورها روابط دیپلماسی دارد.

شهر واتیکان دارای راه آهن مخصوص، یک ایستگاه عالی رادیو،
یک پستخانه، رصدخانه، کتابخانه، سربازخانه، دادگاه و یک زندان نمونه است این
شهر همچنین روزنامه و مطبوعات مخصوص به خود دارد و نام روزنامه ای که در آن
منتشر می شود اسرواتوره رومانو (نگرنده روم) می باشد. پاسداران این شهر به گارد
سوئیسی معروفند اینان در ابتدا به خدمت پاپ ژون جولیوس روم درآمدند و طبعا طرح
لباس ایشان را از جامه های آن زمان اقتباس کرده اند تا سپس میکل آنژ آن را
تکمیل کرد.

ساختار تشکیلاتی واتیکان را می توان بصورت نمودار زیر به
نمایش گذاشت.

شورای اساقفه

پاپ

شورای کاردینال ها

ریاست دولت شهر واتیکان

ریاست و رهبر مقر مقدس

ریاست خلیفه گری رم و شهر واتیکان

دادگاه ها

کمیسیون پاپی دولت شهر واتیکان

اداره vicariato

نایب پاپ در رم (اسقف رم)

اداره

نایب پاپ در واتیکان

دبیرخانه

کمیسیون دائمی حفاظت از آثار باستانی و هنری مقر مقدس

بنیاد کمک های بهداشتی

دادگاه کلیسایی

اداراتدبیرخانهدادگاه ها

دولت مرکزی کلیسای کاتولیکدبیرخانه
دولت

مجمع امور عمومیمجمع روابط با دول

مجامع یا انجمن ها شامل:

۱ – مجمع دفاع از عقیده و ایمان کاتولیکی(۱)

۲ – مجمع شعائر هفتگانه و عبادات الهی

۳ – مجمع امور مقدسین

۴ – مجمع امور اسقف ها

۵ – مجمع تنصیر ملل

۶ – مجمع کلیساهای شرقی

۷ – مجمع امور روحانیون

۸ – مؤسسات حیات رهبانی و رسول

۹ – تعلیم و تربیت کاتولیک

شوراهای پاپی شامل:

۱ – شورای پاپی دیالوگ بین الادیان

۲ – شورای پاپی صلح و عدالت

۳ – شورای پاپی خانواده

۴ – شورای پاپی ارشاد کارگزاران بهداشت

۵ – شورای پاپی اتحاد مسیحیان

۶ – شورای پاپی لائیک

۷ – شورای پاپی قلب واحد

۸ – شورای پاپی فرهنگ

۹ – شورای پاپی مهاجرین و جهانگردان

۱۰ – شورای پاپی تفسیر متون قانونی

۱۱ – شورای پاپی ارتباطات اجتماعی

دادگاهها:

۱ – دادگاه خلیفه گری

۲ – دادگاه عالی رسولی

۳ – ندامتگاه رسولی

۴ – دادگاه انضباطی

ادارات و سازمان ها:

۱ – اداره اموال کلیسای کاتولیک

۲ – اداره اقتصادی واتیکان

۳ – اداره مرکزی آمار کلیساها

۴ – اداره مراسم مذهبی پاپ

۵ – دفتر مطبوعاتی واتیکان

۶ – اداره دربار کاخ پاپ

کمیسیون ها و کمیته ها:

۱ – کمیسیون میراث فرهنگی کلیسا

۲ – کمیسیون باستان شناسی مقدس

۳ – کمیسیون انتشارات

۴ – کمیسیون اصلاح متون لاتین کتاب های مقدس

۵ – کمیسیون کلیسای خدا

۶ – کمیسیون پاپی تجدیدنظر قوانین کلیسای آئین شرقی

۷ – کمیسیون پاپی تورات

۸ – کمیسیون بین المللی دین شناسی

۹ – کمیسیون کاردینال ها برای عبادتگاه ها

۱۰ – کمیسیون قضاوت

۱۱ – کمیسیون بین المللی برگزاری کنگره های مذهبی

۱۲ – کمیته پاپی علوم تاریخی

۱۳ – آرشیو شورای دوم واتیکان

۱۴ – گارد سوئیسی

بنیادهای وابسته:

۱ – آرشیو محرمانه واتیکان

۲ – کتابخانه واتیکان

۳ – چاپخانه واتیکان

۴ – روزنامه رسمی واتیکان

۵ – انتشارات کتابفروشی واتیکان

۶ – رادیو واتیکان

۷ – مرکز تلویزیونی واتیکان

۸ – اداره امور کلیسایی

۹ – صدقات مذهبیون واتیکان

۱۰ – اداره کلیسای سن پائولو(۲)

۱. این مجامع در واقع حکم کابینه و دولت را برای پاپ دارند
که از میان این مجامع، مجمع دفاع از عقیده و ایمان کاتولیکی عالی ترین مجمع است
که قلب واتیکان و مغز تصمیم ساز مقر پاپ است این مجمع وظایفی بر دوش دارد که
مهم ترین وظیفه آن تدوین، تفسیر رسمی و محوری آموزه های مسیحیت و نیز دفاع از
اصول کلیسایی است به عبارتی این مجمع زبان پاپ و سخنگوی واتیکان به حساب می آید
و دومین وظیفه این مجمع عبارتست از نظارت بر عملکرد کشیشان مناطق و
کاردینال های داخل واتیکان. البته این مجمع حکم قائم مقامی پاپ را دارد، این
مجمع همان دادگاه رسمی مرکزی و مقدس تفتیش عقاید ۱۵۴۲ میلادی می باشد که امروزه
مجمع آموزه عقیده و ایمان نامیده می شود. ر . ک: هانس کونگ، تاریخ کلیسای
کاتولیک، ترجمه حسن قنبری، ص ۲۰۰.

۲. مجتبی عبدخدایی، واتیکان، ص ۷۲ و ۷۳.

ب: فعالیت واتیکان: دیگر اینکه، روحانیت کاتولیک و واتیکان
براساس شعاع و قلمرو کاری واتیکان ۴۵ هزارمتری در جهان را بررسی می کنیم یعنی
این سازمان را فقط در ۴۵ هزار متر محدود نکنیم بلکه گستره مشروعیت و کارآیی این
نظام در سرتاسر جهان را درنظر می گیریم اگرچه از واتیکان شارژ می شود.

یعنی تشکیلاتی که ۰۰۰/۴۰ خلیفه گری در سرتاسر دنیا دارد که
شامل ۰۰۰/۴۰۰ کشیش، ۰۰۰/۸۰۰ راهبه و ۰۰۰/۵۰۰ اسقف و ۲۰۰ کاردینال می باشد.
سازمانی که تمرکز گرا بوده و هسته اساسی آن پاپ بوده که در هر دو صورت
کارکردهای اصلی او عبارتند از ۱ – حل بحران های جهانی ای که یک طرف قضیه را
مسیحیان تشکیل داده باشند در آنجا حضور فعال پاپ را مشاهده می کنیم ۲ – مسیحی
سازی جهان معاصر.

بهرحال ساختار تشکیلاتی واتیکان که تلاش جدی جهت احیا،
تداوم و استمرار ساختار تشکیلاتی سده های میانی و احیای نظام ولایی پاپی در
دنیای مدرن دارد یا براساس همان ساختار و سلسله مراتب (هیرارش) بنا شده است و
یا اینکه آن را بازسازی نموده است بنابراین سئوالی که مطرح است این است که آیا
مقامات و سلسله مراتبی که امروزه در کلیسای کاتولیک به چشم می خورد از چه زمانی
و از چه متنی استخراج شده است؟

قبل از هر چیز باید اظهار داشت که «در نامه ها و یا رسائل
اولیه پولس رسول تقریبا هیچ اشاره ای به مقامات و روسای کلیسا به چشم نمی خورد
پس پرسش در مورد مقامات رسمی و ثابت کلیسا از آن دوران سئوالی است که بدون پاسخ
می باشد. اما در اواخر دوران عهد جدید افرادی به نام شماس یا خادم کلیسا یا
بزرگترها Presbyters را می بینیم که در کلیساهای محلی برای منظورهای معینی کنار
گذاشته شده بودند هر چند که امروزه نقش و وظیفه آنان روشن نیست، به هر صورت هر
یک از ایشان نقش و اعتبار جداگانه ای داشتند و در حدود سالهای ۹۰ میلادی و پس
از آن بود که واژه اسقف (اپیسکوپوس EPiscoPus) بشدت در میان مسیحیان رایج گردید
فلذا در هر یک از شهرهای بزرگ آن روزگار یک اسقف اعظم وجود داشت که بر کلیساهای
موجود در آن شهر و اطراف آن کنترل و اعمال نظر و حاکمیت می نمود. البته میزان
قدرت و اعتبار اسقفان در آن سال های نخستین کاملاً متفاوت بوده بعضی از ایشان
افراد بی نهایت مهمی بوده و بر قلمروی خارج از محدوده اختیار قانونی خود کنترل
فراوانی داشتند اما بتدریج اسقفان به پادشاه روحانی (کلیسایی) تبدیل شدند و
تمام قدرت و اقتدار کلیساهای زیرنظر یک اسقف در دست قدرت وی بود و او بود که
باید تعیین می کرد که نظریه عقیدتی مسیحیت در مواجهه با نظریات و آراء معارض چه
باشد به هر حال تا تشکیل شوراهای اسقفی که در آن اسقف ها در شورایی جهانی (نظیر
شوراهای نیکائیه یا نیقیه ـ قسطنطنیه و جالسدون) شرکت می جستند، اسقف ها کم و
بیش مثل پادشاهانی مستقل عمل می کردند.

بهرحال، کاتولیک ها، پاپ را اسقف رم و به عنوان جانشین پتروس Petrus و رهبر
مسیحیان عالم می دانند، فلذا کلیسای کاتولیک خود را وابسته به نظامی می داند که
پتروس بانی آن بود به همین دلیل اسقف ها که خود را مجری احکام او می دانند،
نایبان عیسی مسیح می خوانند. امروزه ساختار تشکیلاتی کلیسا یا سازمان کلیسای
کاتولیکی در سلسله مراتب و هیروکراسی قابل توضیح و تبیین می باشد.

واتیکان و پاپ

۱ – پاپ: در رأس کلیسای کاتولیک پاپ یعنی جانشین پترس قدیس
قرار دارد که سه مقام رسمی با خود همراه دارد که عبارتند از ۱ – ریاست و رهبری
مقر مقدس، بعنوان دولت مرکزی کلیسای جهانی کاتولیک ۲ – ریاست دولت ـ شهر
واتیکان بعنوان دولت ملی مستقل ۳ – ریاست خلیفه گری دولت ـ شهر واتیکان و شهر
رم.

یکی از ویژگی های پاپ خطاناپذیر بودن ـ عصمت ـ پاپ است که
در شورای اوّل واتیکان مصوب و اعلام شد. براساس این اصل پاپ در هنگام صدور
بیانیه رسمی یعنی در مقام کشیشی همه مسیحیان، به واسطه مرجعیت عالی رسولی خود،
هنگامی که آموزه ای را تبیین می کند، یا حکمی اخلاقی و یا ایمانی را واجب
می شمرد، از آنجا که با مساعدت پترس قدیس همراه است، دارای مقام خطاناپذیری است
بر این اساس بیانیه های پاپ رم تغییرناپذیر می باشد.

۲ – حوزه های اسقفی، بعد از واتیکان حوزه های اسقفی بالاترین مرجع دینی کاتولیک
محسوب می شوند هر اسقف می تواند و هر دینی یک یا چند حوزه اسقفی باشد در جهان
حدود ۱۸۰۰ حوزه اسقفی و ۵۰۰ حوزه اعظم اسقفی وجود دارد البته محل اجرای مراسم و
عبادات مذهبی از جانب اسقف و مرکز فعالیت او، کلیسای جامع است بر همین اساس تاج
و مرصع اسقفی در کلیسای جامع نگاهداری می شود. به دنبال برگزاری دومین شورای
واتیکان که طی آن به افراد غیر روحانی نیز اجازه داده شد در مراسم عشاء ربانی
شرکت جویند بدین ترتیب افراد لائیک نیز رسما به خدمت کلیسا درآمدند و موظف به
تبعیت از سلسله مراتب اسقفی شدند.

۳ – کاردینالها، پس از پاپ درجه کاردینالی بالاترین مقام در
کلیسای کاتولیک است، کاردینالها از سوی پاپ انتخاب می شوند و بالاترین شورای
کلیسا را که شورای کاردینالی یا شوراری مقدس نام دارد را تشکیل می دهند اغلب
کاردینالها را پاپ از میان اسقف های حوزه ای انتخاب می کند تعداد کاردینالها در
ابتدا ۷۰ نفر بود اما تا سال ۱۹۹۱ به ۱۶۳ نفر رسید و امروز به پیش از ۲۰۰ نفر
رسیده اند وظایف آنها این است که بدنبال مرگ پاپ، جانشین او را از میان اعضای
خود تعیین می کنند.

منابع قدرت روحانیت کاتولیک

منابع قدرت روحانیت کاتولیک اعم از کتاب و سنت می باشد.
الف: کتاب: کتاب آنها به دو عهد، عهد عتیق و عهد جدید شناخته می شود که عهد
عتیق همان کتاب دینی یهودیان است که از سوی مسیحیان به «عهد عتیق، معروف شد. و
عهد جدید عنوان مجموعه آثاری است که مسیحیان به کتاب مقدس افزوده اند این
مجموعه مشتمل بر بیست وهفت اثر است که جملگی به زبان یونانی نگاشته شده اند.

این بیست وهفت نوشته جایگاه یگانه ای در منابع مسیحیت دارند
چرا که معیار ایمان و عالی ترین منبع دینی مسیحیان شمرده می شوند. با اینکه
حضرت عیسی در طول حیات جز یک بار که با انگشت بر خاک نگاشت نوشته ای از خویش
باقی نگذاشت ولی در اناجیل چهارگانه زندگی حضرت عیسی از بدو تولد تا صعود به
آسمان شرح داده شده و تعالیم دینی وی بیان گشته است با این توضیح که سه انجیل
متی، مرقس (مارکوس) و لوقا خیلی با هم شباهت دارند این سه انجیل که شامل
پیام های رستگاری صحیح است در سال های بین ۷۰ تا ۹۰ میلادی نگاشته شده اند و تا
اندازه زیادی مشابه هم هستند ولی انجیل یوحنا از لحاظ ساختار متن با سه انجیل
دیگر تفاوت هایی دارد و در آن تعالیم و کلام های مسیح با سبک دیگری و حدود سال
۱۰۰ میلادی نگاشته شده است بغیر از اناجیل چهارگانه، رساله ها و اعمال رسولان و
مکاشفه(یا حکایت حواریون) مکاشفات یوحنا درباب قیامت را در عهد جدید مشاهده
می کنیم بنابراین می توان گفت مجموعه ای چنین متنوع که از آثاری با گونه های
مختلف تشکیل شده است در دل کتابی واحد گرد آمده که تحت عنوان عهد جدید شناخته
می شود با این که این آثار برحسب گونه یا حجم شان نظم و ترتیب یافته اند اما
ترتیب قرار گرفتن آنها همواره یکسان نبوده است، با این همه ترتیب فعلی انجیل ها
این گونه است که پس از انجیل ها و اعمال رسولان، نامه های پولس و سپس رساله های
عام (کاتولیک) می آیند.

ب) سنت: اگرچه توماس آکویین، قدیس کاتولیک نخستین فردی بود که اعلام کرد مبنای
دینی مسیح همانی است که در کتاب مقدس مکتوب است اما کاتولیک ها علاوه بر کتاب
مقدس، سنت کلیسایی را نیز از اعتبار برخوردار می داند. سنت یعنی آنچه که در
شوراهای کاتولیکی به تصویب رسیده است. مانند تعمید اطفال، این عمل در انجیل ذکر
نشده ولی چون سنت شده باید انجام شود. البته سنت شفاهی هم مانند احکام کتبی از
اعتبار برخوردار است.

حکومت واتیکان

بررسی حیات سیاسی و اجتماعی واتیکان در دنیای معاصر

دبیر جلسه: با پوزش از استاد، ابتدا مقدمه ای را درباره
موضوع مورد بحث عرض می کنم و سپس از بیانات استاد استفاده خواهیم کرد.

در کتب مقدس مسیحیت آیاتی که به طور مستقیم با کلیسا و
حکومت مرتبط باشد، وجود ندارد. البته آیاتی هست که حاکی از رفتار مسیحیان در
برابر حکام است؛از جمله این آیه که: «آدمی فرمان بردار قدرت حاکم است؛ چرا که
هر قدرتی نشانه اراده خدا است. پس کسی که قدرت دارد، خداوند آن را به او ارزانی
داشته است، اما اطاعت از قدرت نیز حد و مرزی دارد و از خدا باید بیش از بنده اش
اطاعت کرد».

به استناد این آیه، هرگاه مسیحیان از سوی حکام در معرض ظلم
قرار می گرفتند، به مقاومت بر می خاستند و عکس العمل نشان می دادند. از سوی
دیگر، حکام هم مدعی می شدند که براساس این آیه، قدرتشان طبق خواست پروردگار
است.

این آیه را هر یک از شعب مسیحیت (یعنی کاتولیک، ارتدکس،
پروتستان اعم از پروتست آلمانی و سوئیسی یابه عبارت دیگر کالونیست و لوتری) به
گونه ای تفسیر کرده اند: کاتولیک ها به دو گانگی حاکمیت دینی و دنیوی یعنی پاپ
و قیصر رسیدند. در نگاه ارتدکسی هر دو حکومت در آن واحد در دست یک نفر قرار
می گرفت که قیصر یا سزار مثلاً در روسیه باشد. پروتستان ها نیز سیاست را در
سایه دین می دانستند و حکومت را ملهم از آرمان های مسیحی نمی دانستند، به این
معنا که حکومت باید براساس گفتار و کردارهای حضرت مسیح باشد. بنابراین تاج و
محراب را به همدیگر آمیختند. پروتست سوئیسی یا کالونی هم به جدایی دین از سیاست
معتقد است.

بحث ما درباره کاتولیک یا به عبارت دیگرواتیکان است که مقرّ
و مرکز اصلی کاتولیک هاست. واتیکان حکومتی است مستقل که براساس پیمان لاتران
درسال ۱۹۲۹ م از ایتالیا جدا شد و حوزه جغرافیایی آن در حدود ۴۵ هزارمتر مربع
است که ویژگی های خاص خود را دارد. این شهر دارای راه آهن، ایستگاه رادیویی،
پستخانه، دفترخانه، کتابخانه، سربازخانه، دادگاه و زندان خاص خود است، به اضافه
یک انبار مهم ضد اتمی که با دیدگاه خاصی ساخته شده است.

کلیسای کاتولیک سلسله مراتب و ساختار خاصی دارد: اول حضرت
مسیح است، بعد پترو یا پطرس که کلید بهشت در دست این حواری و قدّیس است ( سنت
پترو)، سپس پاپ و بعد کاردینال ها. در کنار کاردینال ها، اسقف ها هستند. از پاپ
معمولاً قوانین یا فتاوا صادر می شود. شورای کاردینالی حرف های اساسی را
می زند. جایگاه کشیش ها و راهبه ها نیز پس از اسقف هاست. براساس آمار ۱۹۹۰ م
تعداد کاتولیک های جهان در حدود ۹۹۵ میلیون نفر است؛ یعنی ۸/۱۸ درصد کل جمعیت
کره زمین ۱۸۰۰ حوزه اسقفی را معرفی کرده اند و به جز این تعداد، پانصد حوزه
اعظم اسقفی هم وجود دارد. در سال ۱۹۹۱، تعداد کاردینال ها ۱۶۳ تن بوده است.
معمولاً وقتی پاپ می میرد، کاردینال ها موظف اند در اتاقی بنشینند و تا پاپ را
انتخاب نکرده اند، نمی توانند از آن اتاق بیرون بیایند.

به طور کلی، کلیسای کاتولیک در مواجهه با تجدد یا به عبارتی
از قرن ۱۷ به بعد، دو مرحله را پشت سر گذاشته است: در قرن ۱۷م به خاطر این که
کلیسای کاتولیک کاملاً در مقابل فرهنگ جدید به مقابله پرداخت، فرهنگ
جدید،کاتولیک و طرف داران کاتولیک را افرادی طرف دار جهان شقاوت و استبداد
معرفی کرد که این امر باعث طرد و انزوای کاتولیک ها شد. در مرحله دوم
کاتولیک ها به بازسازی و احیای نقش خود پرداختند که این مربوط به شورای دوم
واتیکان می شود. از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۵، کلیسای کاتولیک با رهیافتِ توصیفیِ جدیدی
تصمیم گرفت که هرگونه لحن محکومیت کننده و بدبینانه به فرهنگ تجدد را کنار
بگذارد. این دور نمای کلی جریان مسیحیت پس از عصر تجدد است. ولی کاتولیک آلمان
سه چالش داشت که باعث احیای آن شد.

اولین مرحله از چالش کاتولیک آلمان، در زمان ناپلئون
بناپارت بود. ناپلئون می خواست براساس انقلاب فرانسه، سوسیالیسم را در آلمان هم
اجرا کند و بنابراین در مواجهه مستقیم با جریان کلیسای کاتولیک و پروتستان قرار
گرفت و این دو کلیسا را ازتمام امور اجتماعی خلع ید کرد. نهایتاً ناپلئون دچار
مشکل شد و کلیسای کاتولیک آلمان دوباره احیا گردید.

مرحله دوم چالش کاتولیک آلمان، مربوط به جریان بیسمارک است.
بیسمارک ،مرد آهنین آلمان، در پی اتحاد آلمان بود و بزرگ ترین مانع خودش را
تفکر کاتولیکی می دید. به همین دلیل، هر چه می توانست، کاتولیک ها را از
تشکیلات دولتی بیرون کرد و به عبارت دیگر، کلیسای کاتولیک را از کارهای دولتی
در آلمان منزوی ساخت؛ حتی کار را به جایی کشاند که کسانی را هم که در مدارس
کلیسا و غیر آن به تعلیم اشتغال داشتند، اخراج کرد. ولی بیسمارک ازسوی ویلیام
دوم قیصر آلمان کنار گذاشته شد و دوباره کاتولیک احیا گردید و با شدت بیشتری
وارد حوزه اجتماعی و سیاسی شد.

بحران سوم کاتولیک آلمان، جریان هیتلر یا رایش سوم بود. او
دارای ایدئولوژی ناسیونال ـ سوسیالیسم بود که خود به خود با جریان کلیسا درگیر
می شد و محدودیت هایی را ایجاد می کرد. هیتلر هم حرکت هایی را انجام داد که
باعث شد تا مرز انحلال کامل کلیسا پیش رود، ولی بعدها دچار مشکل شد و با شکست
هیتلر، بار دیگر کلیسا از میان ویرانه های جنگ جهانی دوم سر بر آورد و احیا شد.

بحث اساسی ما، چگونگی تداوم حیات اجتماعی ـ سیاسی واتیکان
در دنیای معاصر است. جناب آقای دکتر بروجردی، سفیر سابق ایران در واتیکان بوده
و الآن هم استاد دانشگاه و عضو وزارت خارجه است و آثار متعددی دارد. اولین کتاب
استاد در سال ۱۳۶۰ از طرف انتشارات جامعه مدرسین با عنوان نخستین فریاد گر
مشروعه به چاپ رسیده است. مضاربه از نگاه فقهای شیعه، پول و بانک که به عربی
ترجمه شده، شرح و تصحیحِ مثنوی حاج ملا هادی سبزواری، و بازنگری اساس الاقتباس
خواجه از دیگر تألیفات دکتر بروجردی است. علاوه بر اینها، ایشان مقالاتی مانند
«تأثیر قرآن در شکل گیری حکمت متعالیه»، «حرکت از دو منظر اسلامی و غربی»،
«تأثیر نظریه زمان در مباحث فقهی از نظر میرداماد» و نیز مقالات زیادی در
دایره المعارف تشیع، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی و دانشنامه امام علی(ع) هم
ارائه کرده است. اما کتابی که ایشان تألیف کرده و با گفتگوی ما ارتباط مستقیم
دارد، کتاب واتیکان است که انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی تهران در
سال ۱۳۸۰ آن را منتشر کرده است. در این کتاب ایشان به واتیکان، ساختار و
تشکیلات و مباحث مرتبط با آن پرداخته است. عنوان اصلی گفتگوی ما «چگونگی تداوم
حیات سیاسی واتیکان در دنیای معاصر» است که ابتدا استاد صحبت خواهند فرمود و
سپس سؤالاتی را مطرح خواهیم کرد.

استاد: عمده مباحث را جناب آقای عیسی نیا فرمودند. نمی دانم
چه علتی دارد که مسئله واتیکان اذهان حوزویان را به خود جلب کرده است. در
دیداری که چند ماه پیش با آیت الله سیستانی داشتم نیز ایشان مایل بودند تا
ساختار و سیستم واتیکان را برایشان توضیح دهم. شاید یک وجه این حساسیت این است
که ما همه خودمان را به نحوی در وادی روحانیت و معنویت حس می کنیم.

اما واقع این قضیه این است که اسلام و مسیحیت دو دستگاه
مختلف فکری، ذهنی، کلامی، فلسفی، اعتقادی حتی اجتماعی و سیاسی دارند و تعابیری
که درهر یک از این به کار می رود، لزوماً در جای دیگر معادلی ندارد. از باب
مثال، چیزی که در مسیحیت به نام «روحانیت» مطرح است، با آنچه ما در فضای تفکر
اسلامی ـ شیعی به عنوان این نهاد می شناسیم، کاملاً متفاوت و به عبارت دیگر،
مشترک لفظی است. اولین بار مرحوم دکتر شریعتی، در یکی از مقالاتش مطرح کرد که
ما در اسلام، روحانی نداریم، اما عالم و علما داریم. ویژگی های عالم در منابع
اسلامی از جمله در نهج البلاغه، قرآن کریم و روایات مطرح و علاوه بر مسئله علم،
به مسائل معنوی هم توجه شده است.

اما در جهان مسیحیت مخصوصاً در کلیسای کاتولیک، «روحانیت» و
نیز کلمه «مقدس» مفهوم خاصی غیر از ذهنیت ما دارند. ما واژه مقدس را به معنای
چیز بسیار ارزشمند به کار می بریم؛ در حالی که در فرهنگ مسیحیت، «مقدس» یعنی
چیزی که اصلاً نمی شود به طرف آن رفت و به عبارتی، آن چیز حریمی دارد که اصلاً
نباید وارد آن شد.«روحانیت» مخصوصاً در سیستم کلیسای کاتولیک آن قدر مقدس است
که اگر کسی آن را به عنوان سیستم اعتقادی می پذیرد، باید روحانیت را هم به
عنوان جزئی از آن بپذیرد و در نتیجه اعتقادات ویژه ای به این سلک روحانیت پدید
می آید. یکی از اصول اعتقادی آنها این است که هرگاه کسی پاپ شود، در دوران پاپی
معصوم است. آگاهی از این تفاوت های مفهومی، با وجود برخی شباهت ها، باعث می شود
تا ما از اشتباه در ارزیابی مصون بمانیم.

در هر حال، واتیکان به عنوان نهاد برتر که کلیسای کاتولیک
را در سراسر جهان ساماندهی می کند، می تواند برا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.