پاورپوینت کامل نقشه جامع علمی کشور، ضرورت ها و دغدغه ها ۷۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نقشه جامع علمی کشور، ضرورت ها و دغدغه ها ۷۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقشه جامع علمی کشور، ضرورت ها و دغدغه ها ۷۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نقشه جامع علمی کشور، ضرورت ها و دغدغه ها ۷۵ اسلاید در PowerPoint :

۱۹

اشاره:

بیش از یکسال تلاش مستمر و فشرده نزدیک به هزار نفر از
نخبگان علمی کشور، اعم از حوزوی ودانشگاهی و مدیران عرصه های مختلف علمی با
محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی در غالب پیش نویس سوم نقشه جامع علمی کشور در
ماههای اخیر رخ نموده است وقرار است که توسط نخبگان و صاحب نظران در بوته نقد و
بررسی قرار گیرد.

مجموعه پیش رو برخی از نظرات فضلای حوزوی است که درباره
ساختار، مبانی نظری، اهداف، چشم انداز و بعضی قسمت های دیگر نقشه جامع علمی
کشور، اظهار نظر کرده اند تا سهمی را در بالندگی این سند مهم ایفا نمایند.

قطعا تبادل اندیشه و نظر در ساحات نهادهای علمی اعم از حوزه
و دانشگاه می تواند این را تحقق بخشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار

(رئیس دانشگاه پردیس قم)

در ابتدا از دست اندرکاران شورای عالی انقلاب فرهنگی که
متولی چنین کار مهم و حیاتی در فضای علمی کشور شدند تشکر می کنم. طبعاً برای به
سامان رسیدن این کار زحمات زیادی کشیده، تا نهایی شدن آن نیز مراحل مختلف دیگری
باید طی شود. به هر حال کشوری که ادعای تمدن سازی دارد و بناست الگویی از تمدن
اسلامی را برای دنیا ارائه دهد، باید دارای نقشه مشخص از حرکت علمی خود باشد،
چرا که مبنای هر تمدنی در درجه اول علم و معرفت است. بنابراین برای رسیدن به
تمدن اسلامی در قدم اول می بایست نقشه جامع علمی کشور در راستای چشم انداز بیست
ساله کشور ترسیم شود.

این کار مانند هر طرح و نقشه دیگری دارای نقاط قوت و
کاستی هایی است که باید در معرض نقد عالمانه قرار بگیرد و روند اصلاحی به خود
بگیرد و ظاهراً شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به دنبال همین بحث است. امیدوارم
که این نقد ما باعث اصلاح و بهبود جامع علمی شود.

از هم گسیختگی ساختار نقشه جامع

به نظر بنده مهم ترین ایراد نقشه جامع این است که بین اجزاء
مختلف آن، هماهنگی وجود ندارد. مثلاً در بخش مبانی نظری، نکات ارزشمندی دیده
می شود، اما این مبانی در طول نقشه جریان و ظهور و بروز ندارند. یا در
چشم انداز مطالبی دیده می شود که در سیاست ها خود را نشان نمی دهد و یا در
سیاست ها مطالبی مطرح است که در راهبردها حضور ندارند. فی الجمله بین اجزاء
نقشه یک نوع از هم گسیختگی ناشی از عدم هماهنگی بین کمیته های تنظیم کننده نقشه
وجود دارد.

آسیب های از هم گسیختگی در ساختار نقشه جامع علمی

نقشه علمی یک کشور یک سند بالا دستی است و نباید اجزاء آن
با یکدیگر متعارض باشند. از جمله آسیب ها و آثار منفی این تعارض اینکه ممکن است
هر کسی با توجه به نیاز خود به بخشی از این سند تمسک کند و نتیجه ای شخصی را
برداشت نماید و فرد دیگری به بخش دیگری رجوع کند و نتیجه ای مخالف آن را برداشت
کند. این امر باعث عدم دست یافتن به نظم مشخص در پیشرفت علمی کشور می شود. ضمن
اینکه در هر سندی مبانی برای چه مطرح می شوند؟ طبعاً برای اینکه روبنای سند بر
پایه این زیربنا، شکل بگیرد. معنا ندارد شما پایه ها و فنداسیون یک ساختمان را
در جایی و بنای ساختمان را در جای دیگر به وجود آورید. این ساختمان طبعاً فرو
خواهد ریخت.

راهکار از بین بردن این ناهماهنگی و از هم گسیختگی، تشکیل
گروهی از نمایندگان کمیته های تنظیم کننده بخش های مختلف نقشه است که با توجه
به مبانی و ارزش های حاکم بر نقشه، بخش های مختلف آن را یکسان سازی کنند و
ویراستاری نمایند که ان شاء الله در گام های بعدی این کار انجام خواهد شد.

مبانی نظری در متن نقشه جریان ندارد

بنده احساس می کنم، ضمن اینکه نکات خوبی در قسمت مبانی نظری
و ارزش ها بیان شده است، اما متأسفانه همین نکات مثبت نیز اصلاً در چشم انداز و
راهبردها و سایر اجزاء نقشه خود را نشان نمی دهد. در حالی که مبانی باید در
تمام اجزاء یک سند جریان داشته باشند.

علم و معرفت تمدن ساز چیست؟

جای این سؤال در نقشه وجود دارد که علم و معرفی که نقشه بر
پایه آن استوار است چیست؟ این بحث یکی ازکلیدی ترین مباحث قابل طرح در نقشه
جامع علمی است. انقلاب اسلامی ایران ادعای تمدن سازی دارد، آن هم یک تمدن با
قید اسلامی. می دانیم که مبنای هر تمدنی علم است و مبنای تکنولوژی و فناوری نیز
علم است و این علوم در یک طبقه بندی به یکدسته علوم پایه ای و مبنایی می رسند،
که همان معرفت شناسی است.

آیا دست اندرکاران تهیه نقشه در این زمینه اتخاذ مبنا
کرده اند؟ نقشه جامع علمی کشور با توجه به افق زمانی بیست ساله پله اول
تمدن سازی است و می بایست به این مقوله توجه ویژه بشود.

تمدنی که ما به دنبال آن هستیم بر پایه علومی بنا می شود که
خود آن مبانی برآمده از معارف و علوم انسانی اسلامی است. تمدن اسلامی باید
مبتنی بر دیدگاه های متافیزیکی دینی و سپس براصول فرستاده شده از سوی خداوند
باشد و طبعاً نقشه جامع علمی نیز باید این اصول و مبانی را در خود جای دهد.

در این نقشه درباره چیستی علم و معرفت دینی و طبقه بندی
علوم اتخاذ مبنا نشده است. ضمن اینکه آن دسته از مبانی نظری مطرح شده در حد رفع
تکلیف بیان شده اند و برخورد اصولی با آنها نشده است.

مثلاً در چشم انداز تنها به اینکه علوم انسانی اسلامی مبنای
تمدن سازی است، اشاره نشده، بلکه اصلاً بحثی از علوم انسانی با علوم اسلامی به
میان نیامده است. اشتباه ما این است که تصور می کنیم فناوری و تکنولوژی مبنای
تمدن است. خیر اینگونه نیست این علوم انسانی است که تمدن ساز است و در کشور ما
علوم انسانی اسلامی است که ما را از سایر تمدن ها ممتاز می کند.

نکته ای درباره راهبردها

درباره راهبردهای موجود در نقشه نکاتی وجود دارد که به برخی
از آنها اشاره می کنم.

اولاً: معیار طبقه بندی راهبردها مشخص نیست.

ثانیاً: معلوم نیست طبق چه مبنایی دانش ها اولویت بندی
شده اند. اینکه علوم زیستی در ابتدا، علوم پایه دوم و معارف اسلامی به مرحله
سوم آمده اند، طبق چه مبنایی هستند.

شاید تصور شده که چون علوم پایه، پسوند پایه را یدک می کشد،
پس پایه تمام علوم است؟! علوم پایه، پایه تکنولوژی و فناوری است نه تمام علوم،
بلکه پایه تمام علوم، علوم انسانی اسلامی است. علوم پایه نسبت به علوم و فناوری
پایه هستند و علوم انسانی اسلامی در منظومه کل علوم پایه هستند.

در بخشی از راهبردها بین علوم انسانی، علوم اسلامی، معارف
اسلامی و هنر خلط شده است. باید تفاوت، تقابل، رابطه ها و… علوم انسانی، علوم
اسلامی، معارف اسلامی و هنر با هم مشخص شوند. آیا معارف اسلامی، همان علوم
اسلامی هستند. آیا معارف اسلامی و هنر در طبقه بندی علوم با یکدیگر هم سنخ
هستند و در یک ردیف قرار می گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی

(عضو هیأت علمی و قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)

در این فرصت مختصر، ده نکته را درباره نقشه جامع علمی کشور
مطرح می کنم:

۱. به نظر می رسد تعریف نقشه علمی کشور، کاستی دارد و عنصر
مهم «تعیین سهم هر یک از نهادهای علمی و شاخه های علمی موجود در کشور در نیل به
اهداف چشم انداز بیست ساله» نادیده گرفته شده است. (متبادر از واژه نقشه چه به
عنوان نقشه جغرافیایی یا پلان معماری و مهندسی، تعیین جایگاه مجموعه نهادهای
علمی و رشته های علمی در بنای ساختمان عالمانه ایران اسلامی و تمدن اسلامی
است).

۲. در الگوی تهیه نقشه جامع نیز سهم علوم انسانی با همه
گستردگی آن و سهم معارف اسلامی با وجود نقش بنیادین آن به طور بایسته ملاحظه
نشده و لذا طبیعی است که در شاخص گذاری نیز به آن بی توجهی شده است.

۳. در ساختار تهیه نقش جامع جایگاه حوزه های علمیه، به
عنوان نهاد اصلی متکفل علوم دینی و معارف اسلامی نادیده گرفته شده و نماینده
مشخصی برای آن منظور نشده است.

۴. به دلیل حاکمیت دیدگاه علوم طبیعی و تکنوکرات (فناورانه)
بر تهیه نقشه جامع، اهداف ناظر بر سامانه علم و نقشه، عمدتاً مادی و دنیوی است.
حتی در مورد چهارم نیز که ممکن است از سعادت معنای والاتری دریافت شود، مقارنت
با واژه «رفاه» نیز این توهم را می زداید. تأکید بر اهداف معنوی به ویژه ارتقاء
اخلاقی و رشد دینداری مهم هستند.

۵. به همین دلیل، در شاخص های کلان علم و فناوری نیز
شاخص های معنوی و اخلاقی صرفاً محدود به یک مورد (عنوان ۲ اخلاق و ایمان) شده
است، آنهم عمدتاً با نگاه معطوف به همان صرفاً مادی مثل اخلاق حرفه ای و اعتماد
به توان خودی در توسعه کشور. در اینجا نیز در خصوص شاخص گذاری کمی یا کیفی هیچ
اهتمامی وجود ندارد.

۶. تدوین کنندگان این سند در خصوص علوم انسانی مانند فلسفه،
روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی، حقوق و… و نقش حیاتی
آن در هدایت و اداره زندگی فردی و اجتماعی تقریباً بی توجه بوده اند و احتمالاً
در حد نمایه کردن مقالات در سامانه های بین المللی مورد نظر بوده، این نگاه
وضعیت علوم انسانی را با مخاطرات جدی در کشور روبرو می سازد.

۷. مسئله بومی سازی علوم طبیعی شبه انسانی (مانند معماری) و
علوم انسانی نیز از محورهای مورد غفلت در نقشه جامع است. بومی سازی علوم و
رابطه آن با علوم و معارف دینی و راهبردهای اساسی آن ضرورتاً باید در نقشه جامع
مورد توجه قرار گیرد، نگاه موجود در نقشه جامع (ص ۱۶) محدود و غیر راهبردی است.

۸. برآورد وضعیت موجود علمی کشور نسبت به کاروان علمی جهان
و در نسبت با اهداف مورد نظر در چشم انداز تمدن اسلامی ضرورت دارد. از این رو
آسیب شناسی نهادهای علمی دانشگاهی و حوزوی نقش راهبردی در این جهت ایفا می کند.

۹. جایگاه علوم ادبی، ادبیات فارسی و تاریخ تمدن و فرهنگ
ایرانی – اسلامی و نقش والای آن در احیاء و بازیابی مجدد تمدن اسلامی مورد غفلت
قرار گرفته و هیچ گونه راهبردی برای آن تعریف نشده است.

۱۰. بالاخره در معرفی نهادهای سیاست گذار و پشتیبان در نظام
نفع ملی برای تهیه نقشه جامع، نقش حوزه و تعامل آن با دانشگاه و نهادهای مربوط
نادیده گرفته شده و حتی به عنوان مراکز تفکر، مطالعه و مشاوره هیچ گونه ذکری از
آن به میان نیامده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه

(عضو هیأت علمی و مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
اسلامی)

در ابتدای عرایضم از زحمات نویسندگان و تدوین کنندگان این
نقشه، خصوصاً ویراست آخر آن تقدیر و تشکر می کنم. این ویراست نقشه از امتیازات
ویژه ای نسبت به نسخه های قبلی برخوردار است و اگر نقدهایی نیز بر پیش نویس
وارداست، طبیعی است و برای تکمیل و اصلاح نقشه مؤثر است و در جهت بالندگی آن
است. سعی می کنم بسیار کوتاه و مختصر نکاتی را درباره ساختار میانی، اهداف و
بررسی وضع موجود نقشه بیان کنم؛ امیدوارم مفید باشد.

ملاحظات ساختاری نقشه جامع علمی

به نظر می رسد می بایست در ابتدا مبانی، سپس اهداف کلان بعد
ازآن چشم انداز نقشه که ناظر به چشم انداز بیست ساله کشور است در ساختار بیاید.
بعد از آن در نقشه وضع موجود در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فن آوری و
منابع انسانی بیان شود و در نهایت وضعیت مطلوب در همین چهار عرصه مطرح شود. سپس
الزامات حاکم بر نقشه در ساختار لحاظ شود. البته بیان الزامات به معنای آن نیست
که نمی تواند درابتدای نقشه و بعد از سیاست و اهداف و چشم انداز بیان شود. بهتر
است الزامات که به نظر من می تواند جایگزین ارزشها شود از نظر ساختاری در قسمت
آخر نقشه قرار گیرد تا حرکت طبق نقشه و بر مبنای این الزامات صورت پذیرد.

ملاحظاتی درباره محتوای نقشه جامع علمی کشور

الف) مبانی

مبانی نقشه کلی، نامنسجم و نا هماهنگ هستند در حالی که
مبانی باید به گونه ای طراحی شوند که بر اهداف و و

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.