پاورپوینت کامل اخلاق اسلامی و دانش های بدیل ۴۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اخلاق اسلامی و دانش های بدیل ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اخلاق اسلامی و دانش های بدیل ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اخلاق اسلامی و دانش های بدیل ۴۴ اسلاید در PowerPoint :

۶

دانش رقیب علم اخلاق

علم اخلاق در دنیای اسلام از دو دسته دانش های رقیب برخوردار است؛یکی دانش های هم عرض و دیگری دانش های بدیل.

مراد از دانش های هم عرض، دانش هایی است که در کنار علم اخلاق قابلیت استمرار و تدوام دارند و در مجموعه علوم و دانش های بشری نقش متمم را برای علم اخلاق ایفا می کنند و مراد از دانش های بدیل، علومی است که نسبت به علم اخلاق نقش جایگزین را داشته و بر اساس اصول موضوعه و مبادی خود، هویت علم اخلاق را مورد پرسش قرار داده و در مقام نفی و انکار آن قرار دارند.

ویژگی دانش هایی هم عرض

دانش های هم عرض در تقابل با علم اخلاق قرار نمی گیرند، بلکه با هدف و یا روشی غیر از هدف و روش علم اخلاق به موضوعات اخلاقی می پردازند. این دانش ها را همانگونه که به عنوان یک معرفت هم عرض در کنار علم اخلاق می گیرند، در کنار دانش هایی که بدیل و جایگزین اخلاق می باشند نیز می توان نهاد.

روش علم اخلاق که به عنوان یک دانش علمی به شناخت حقایق امور می پردازد، روش برهانی است؛حال آنکه روش دانش های هم عرض که با رویکردهای صرفا ترویجی و تبلیغی به موضوعات اخلاقی می پردازند شعری یا خطابی و یا صرفا نقلی است.

هدف علم اخلاق نیز معرفت علمی نسبت به فضائل و رذائل و راه های تحصیل و تأمین آنهاست؛ در حالی که هدف دانش های هم عرض اموری دیگر نظیر حفظ، تبلیغ و ترویج هنجارهای اخلاقی با صرف نظر از صحت و یا سقم آنها می باشد.

ویژگی دانش های بدیل

دانش های بدیل علم اخلاق دانش هایی هستند که اصول موضوعه و مبانی و گاه نیز، در اثر تغییر مبانی، روش آنها مغایر روش علم اخلاق است. دانش های بدیل را می توان دانش هایی دانست که درباره موضوعات اخلاقی در پارادایمی مغایر با پارادایم علم اخلاق به بحث می پردازند. در پارادایم های مربوط به دانش های بدیل علم اخلاق گاه اصل موضوع علم اخلاق انکار شده و موضوع دیگری به عنوان موضوع جایگزین معرفی می شود و گاه روش معرفتی علم اخلاق مورد تردید قرار می گیرد و از روش های دیگری استفاده می گردد و گاهی نیز مبانی و اصول موضوعه علم اخلاق تغییر می کند.

تغییراتی در این سطح از نوع تغییرات درونی علم اخلاق نیست، بلکه تغییراتی است که در سطح مبادی و اصولی انجام می شود که مربوط به سایر حوزه های معرفتی و مخصوصا مربوط به قلمرو و دانش فلسفی و متافیزیک می باشد.

دانش های بدیل علم اخلاق

در یک تقسیم بندی کلی برای علم اخلاق اسلامی دو نوع دیدگاه و نظریه پردازی رقیب و بدیل می توان در نظر گرفت:

اول، دیدگاهی که بر اساس بنیادهای عرفانی، مبانی متافیزیکی و روش شناختی علم اخلاق را در معرض نقد قرار داده و مراتب سیر و سلوک را بر اساس هستی شناسی و روش شناسی عرفانی پی می نهند.

دوم، نظریه هایی که بر اساس فلسفه های مدرن بنیانهای فلسفی و معرفتی اخلاق اسلامی را بر نمی تابند. این نظریات یا تفاسیر فلسفی مشایی، اشراقی و یا صدرایی را از مراتب هستی و کمال و سعادت آدمی نمی پذیرند، یا عقل نظری را در شناخت علم ناتوان می دانند و یا آنکه اعتبار عقل عملی را مورد تردید و شک قرار می دهند. تنگناهای معرفتی فلسفه های مدرن از عمده ترین عوامل شکل گیری پارادایم های نوین در تدوین علم اخلاق هستند که رویکرد دنیوی و سکولار بر آنها غلبه دارد.

بنابراین، رویکرد عرفانی و همچنین نظریه های سکولار و دنیوی دو نوع دانش بدیل و جایگزین نسبت به علم اخلاق پدید می آورند. این دو دانش با آنکه در عمل هدفی مشترک برای شناخت موضوعات اخلاقی دارند؛ یعنی در پی شناخت حقیقت این موضوعات هستند، در روش های معرفتی خود یکسان نیستند.

نظریه های سکولار اخلاقی

در روش معرفتی اخلاق اسلامی، عقل عملی و برهان هایی که براساس آن سازمان می یابد، نقش محوری و بنیادین دارد. عقل نظری و همچنین دانش های نقلی که از وحی بهره می برند نیز در این خصوص کار آمد می باشند.

در رویکرد عرفانی، دانش شهودی و حضوری عارف نقش محوری و بنیادین دارد، و عقل مفهومی اعم از نظری و عملی و همچنین دانش های نقلی، در مراتب بعد قرار می گیرند. در نظریه های اخلاقی مدرن، وحی و عقل نظری و عملی به تدریج مرجعیت و اعتبار معرفت شناختی خود را از دست داده اند. در برخی از آن نظریات تنها عقل عملی معتبر است، و در بعضی دیگر علم اخلاق با از دست دادن ابعاد عقلانی از روش های پوزیتیویستی استفاده می کند. روش شناسی ها و بنیان های معرفت شناختی مختلف به نوبه خود در موضوع علم اخلاق و تعریف این علم دیدگاه های متفاوتی را به دنبال آورده اند.

دو معنای عرفان عملی

دانش بدیلی که رویکرد عرفانی در قبال علم اخلاق در دنیای اسلام پدید آورده است، عرفان عملی و یا علم سیر و سلوک است. عرفان عملی در دو معنا به کار می رود؛ معنای نخست مربوط به بعد عملی و رفتاری انسان عارف است. این معنا نظیر همان معنای از عقلی عملی است که به قوه عامله انسان و بعد رفتاری او باز می گردد. عرفان عملی در این معنا به عنوان یک علم در قبال سایر علوم قرار نمی گیرد، بلکه این معنا از عرفان عملی خود رفتار، سلوک و شهود عارف می باشد.

معنای دوم عرفان عملی، ناظر به نوعی دانش است که عهده دار تبیین و توصیف سیر و سلوک عارف می باشد.این معنا از عرفان عملی در قبال علم دیگری قرار می گیرد که از آن با عنوان عرفان نظری یاد می شود. عرفان نظری دانشی است که هستی را از منظر عارف تبیین و توصیف می کند.

نسبت عرفان عملی و عرفان

نسبت عرفان عملی با عرفان نظری نظیر نسبت علم اخلاق با فلسفه اولی و متافیزیک است. همان گونه که علم اخلاق مبانی هستی شناختی و برخی از اصول موضوعه خود را از فلسفه اولی و متافیزیک می گیرد، عرفان عملی نیز مبانی هستی شناختی و بسیاری از اصول موضوعه خود را از عرفان نظری اخذ می کند.

هستی شناسی عرفانی، انسان شناسی، روش شناسی و معرفت شناسی مناسب با خود را برای دیگر علوم و از جمله برای علم عرفان عملی، به دنبال می آورد.

آثار برجسته عرفان عملی

در دنیای اسلام آثار فراوانی در عرفان تدوین شده است. عرفان عملی به معنای یک علم با آنکه به لحاظ منطقی متأخر از دانش عرفان نظری تدوین شده است، به لحاظ زمانی مقدم بر عرفان نظری است؛ یعنی آثار و متون برجسته ای که در عرفان عملی تدوین شده است بر آثار برتری که در عرفان نظری تدوین شده تقدم دارد. اولین کتاب هایی که در فن عرفان تدوین شده بیشتر مشتمل بر مطالب عرفان عملی است.

برجسته ترین آثاری که در عرفان عملی تدوین شده است از خواجه عبد الله انصاری (۳۹۶ـ۴۸۱) است. از او سه اثر به نام های صد میدان، منازل السائرین، و علل المقامات، در این فن به یادگار مانده است. او خود در مقدمه علل المقامات به برخی تصانیف دیگر اشاره می کند که قبل از او در فن سلوک تدوین شده است، هر چند که اکثر آ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.