پاورپوینت کامل دولت و اخلاق از منظر امام علی(ع);قسمت اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دولت و اخلاق از منظر امام علی(ع);قسمت اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دولت و اخلاق از منظر امام علی(ع);قسمت اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دولت و اخلاق از منظر امام علی(ع);قسمت اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
۲۳
دولت اخلاقی مانند بسیاری از اصطلاحات رایج امروزی از امور جدید است، اگرچه در منابع و متون دینی با برداشت ویژه امروزی بدان اشاره نشده است لکن این امر مانع از وجود مبانی و منابع دینی آن نیست. دولت اخلاقی مرکب از دو واژه «دولت» و «اخلاق» می باشد؛ بنابراین نخست مفردات آن تشریح می گردد، آن گاه ترکیب دولت اخلاقی تبیین می شود. پیش از پرداختن به اصل موضوع برای شناسایی مفهوم دولت اخلاقی به عنوان مقدمه رابطه دولت با اخلاق بررسی می شود. از این دیدگاه دولت ها را به سه گروه می توان تقسیم کرد(۱):
۱. دولت مقید به اخلاق: در این گروه دولت هایی قرار می گیرند که خود را مقید و تابع اخلاق می دانند مانند: حکومت اسلامی یا مسیحی، یا دولت های مقید به حقوق طبیعی هم چون جمهوریت افلاطون و دولت های کمونیستی.
درجه وابستگی دولت ها به اخلاق و مذهب تفاوت می کند: گاه دولتی متعهد است که برخلاف قوانین شرعی قانون وضع نکند و گاه بنابراین دارد که همه سازمان های قضایی و اداری و قانون گذاری را شرعی کند و دولت اسلامی یا مسیحی باشد. بی گمان دولت به عنوان شخصیت حقوقی(۲) نمی تواند اخلاق و مذاهب داشته باشد. پس قید دینی و اسلامی برای دولت ها به معنای پای بند بودن آنها به نظام دینی و ارزش های اخلاقی است.
۲. دولت در کنار اخلاق: در این فرض، دولت از هر جریان فلسفی و اعتقادی شایع در میان مردم جداست و تنها به شخص معین و با رعایت قواعد ویژه به اداره سازمان های سیاسی و قضایی می پردازد، بی طرف است و به منزله ابزاری در اختیار حکمرانان قرار می گیرد.
۳. دولت حاکم بر اخلاق: در این مفهوم دولت، حکومت بر اخلاق هم چیره است، در این گونه دولت ها، دولت هر چه را اراده کند اخلاقی و نیک است و انسان ها نه فقط در بعد سیاسی بلکه در سایر ابعاد اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی باید از مشی رسمی و دولتی تبعیت کنند:(۳) مانند مفهوم دولت در نظر فاشیسم و سوسیالیسم ملی در آلمان نازی.
به دلیل مناقشه آمیز بودن مفهوم دولت اخلاقی و اختلافات فزاینده ای که در معنا و کاربرد آن وجود دارد، ارائه یک تعریف جامع از دولت اخلاقی چندان آسان نیست. از این رو، در این نوشتار ضمن عنایت به رویکردهای مختلف در باب دولت اخلاقی، به عنوان آغازی بر مباحث بعدی و برداشت از دیدگاه های موجود مفهوم دولت اخلاقی را در ذیل تشریح می کند؛ تفاوت دولت اخلاقی با اخلاق دولتی تبیین شده، سپس با توجه به منابع سیاسی اسلام در این باره خواهیم پرداخت.
مراد از دولت اخلاقی، دولتی است قوانین و مقررات عادلانه ای وضع نماید تا بتواند با هدف وصول انسان به سعادت، پیوند عمیقی میان فعل سیاسی و فعل اخلاقی خود برقرار سازد و رفتار عادلانه با شهروندان خویش و دولت های دیگر داشته باشد؛ در این معنا اخلاقی بودن وصف شخصیت حقوقی دولت است نه کارگزاران و دولت مردان آن، اگرچه آنان نیز موظفند از نظر شخصی دارای صفات کمال اخلاقی باشند.
بنابراین، دولت اخلاقی غیر از «اخلاق دولتی» «Ethics Professional» است و آن اخلاق حرفه ای است که اهداف آن عبارتند از:
الف) حفظ حقوق خودمختاری حرفه ها بدون دخالت دولت ها در امور آنان؛
ب) فلسفه وجودی حرف، خدمت به مردم است؛ در نتیجه منافع مشتریان بر منافع شخصی آنها برتری دارد؛
ج) قوانین اخلاقی (کد اتیکز)، مجموعه ای منسجم از استانداردهاست که هدفشان تضمین حقوق مردم و حفظ اعتماد یک جانبه آنان به حرفه است؛
د) علاوه بر مهارت و دانش، پای بندی خدشه ناپذیر به اخلاق حرفه ای شرط ورود و ماندن در حرفه است؛
ه) هیچ شخص حقیقی یا حقوقی خارج از حرفه حق ندارد برای اعضای یک حرفه، قواعد اخلاقی تعیین کند، چرا که این مسئولیت و تکلیف از ماهیت حرفه ناشی می شود و بر عهده خود حرفه است.(۴)
از دیدگاه اسلام برخلاف نظریه واقع گرایی سیاسی که رعایت اخلاق را در رفتار فرد، اجتماع، حرفه و سیاسیت تأکید می کند؛ علاقه ای به رعایت اصول اخلاقی در حوزه سیاست ندارد، هرچند سعی دارد اقدامات خود را توجیه اخلاقی کند. از این روست که «مورگنتا» می گوید:
«اصول عام اخلاقی را نمی توان در شکل انتزاعی و عامشان در مورد اقدامات دولت ها به کار بست، بلکه باید اصول مزبور را از صافی شرایط خاص زمانی و مکانی عبور داد. دولت های ملی، در تعقیب منافع خویش، تحت حاکمیت نوعی اخلاق قرار دارند که متفاوت از اخلاق افراد در روابط شخصی شان است. مخلوط کردن اخلاق فردی با اخلاق دولت، به معنای استقبال از فاجعه ملی است.»(۵)
دولت اخلاقی از نگرگاه اندیشمندان غربی:
چنان که یادآوری شد، دولت، محوری ترین مفهوم یا مقوله در مطالعه سیاست و علوم سیاسی بوده و تعریف آن، همواره مورد مناقشه پژوهش گران و صاحب نظران بوده است، دولت کاربردها، تعاریف و معانی بسیار گسترده و متعددی دارد و می توان آن را بر طیف وسیع و مجموعه ای از نهادها و امثال آن کار برد. دولت مفهومی فراگیر و محیط بر حکومت است. و حکومت عنصر بنیادی و وسیله ای است در خدمت هدف های اعضای دولت یعنی مردم.(۶) از آنجا که مفهوم دولت اخلاقی بیش از همه در ادبیات سیاسی هگل به کار رفته است، از این رو در این قسمت از نوشتار، مفهوم دولت مدرن در اندیشه هگل مورد بررسی و توجه قرار گرفته، آن گاه تعریف دولت اخلاقی از نگاه دورکیم و روسو ارزیابی می شود.
۱. دولت اخلاقی در اندیشه هگل
از میان سه نوع دولت؛ دولت بیرونی، دولت سیاسی و دولت اخلاقی، هگل آخری (دولت اخلاقی) را بهترین دولت می داند،(۷) زیرا این شکل از دولت را به تحقق روح در تاریخ نزدیک تر می بیند. دولت مدرن برخلاف نمونه های تاریخی خود آنچنان قدرتمند، عظیم و گسترده است که سرشت و ماهیت آن به صورت یکی از موضوعات محوری و مناقشه برانگیز در مباحثات سیاسی و مناقشه های ایدئولوژیک درآمده است.
معانی دولت از نگاه هگل: هگل به سه معنا اندیشه دولت را به کار می برد: در تفسیر سنتی اندیشه هگل، تنها به دو معنا اشاره شده است. این سه معنا عبارتند از:
۱. دولت در متن جامعه مدنی، که هجل آن را دولت بیرونی می نامند؛
۲. دولت سیاسی؛
۳. دولت اخلاقی، که این معنا کامل ترین و فراگیرترین معنای دولت در نظر هگل است و وجوهی از معانی دیگر را نیز دربر دارد.
دولت بیرونی: دولت در این معنا مآلاً به مفهوم مجموعه منظمی از قوانین است که فراتر از ازدحام اغتشاش آمیز بازار قرار دارد. همین معنای دولت است که در پشت مفاهیمی چون حق انتزاعی، اخلاق و جامعه مدنی نهفته است. مصداق مفهوم حق انتزاعی، قواعد حاکم بر حقوق و آزادی های فردی است. فرد که دارای استقلال و اختیار و برخی حقوق خاص است با دولت به عنوان مجموعه ای از قواعد خارجی روبه رو می شود. وی می گوید: اصل دولت های مدرن دارای توان و ژرفایی شگرفی است.(۸)
دولت سیاسی: هگل در این معنا از دولت، مفهومی را عرضه می کند که پیشرفته تر از مفهوم قبلی است؛ اما بازهم محدود؛ یعنی مفهوم دولت سیاسی هگل دولت را در این معنا بر حسب نهادهای خاص حکومت بررسی می کند. وی قانون اساسی را در معنای قدیمی تر و توصیفی تر آن، مشتمل بر پادشاه، قوه مجریه و قوه قانون گذاری می داند، و در این جا به نظام قدرت سیاسی نظر دارد.(۹)
دولت اخلاقی: سومین معنای دولت که هگل آن را از مفهوم دولت سیاسی متمایز می کند، مفهوم دولت اخلاقی است. در این مرحله است که شهروندان به وجود معنایی اخلاقی در ساختار نهادی دولت پی می پرند. هگل بر آن بود که ما درون دولت به اوج تکامل انسانی و تاریخی خود می رسیم. دولت نه صرفاً مجموعه ای از قوانین مستقل و مجزا از علایق عملی شهروندان و نه ساختار سیاسی مبین و نماینده مجموع منافع و علایق موجود است، بلکه از لحاظ صوری، نهادی اخلاقی است که در قالب قوانین و ساختارهای سیاسی خود متضمن علایق
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 