پاورپوینت کامل اجتهاد، از پیوند اعضا تا دفن مردگان در فضا ۹۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اجتهاد، از پیوند اعضا تا دفن مردگان در فضا ۹۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اجتهاد، از پیوند اعضا تا دفن مردگان در فضا ۹۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اجتهاد، از پیوند اعضا تا دفن مردگان در فضا ۹۰ اسلاید در PowerPoint :
دانش مندان پیش بینی کرده اند از سال ۲۰۱۰ به دلیل دشد کم موالید و بالارفتن درجه رفاه و بهداشت وامید به زندگی، تعداد افراد بالای شصت سال، در کشورهای صنعتی، بالغ بر یک سوم جمعیت ان ها خواهد رسید. این پیش بینی عاملی برای دمیدن روح در زندگی بشری محسوب شده ودقیقاً متاثر از تحول و تطوری است که بشر با افزایش و ارتقای سطح معلومات و تجربه ی علمی خود، به آن دست یافته است؛ چرا که پیشرفت های پدید آمده در علم و صنعت، بدون شک تغییراتی رابر زندگی مردم خواهد گذاشت. ناگفته پیدا است که علم در مسیر تحول و پیشرفت خود، با مسایل جدیدی روبرو شده که دانش مندان هر فن و رشته، مسئولیت پاسخ گویی و حل مشکلات پیش آمده را، بر عهده گرفته و خواهند گرفت. علم فقه و حقوق اسلامی، و تجلی گاه آن، یعنی جایگاه رفیع اجتهاد ینز از این قاعده مستثنا نبوده و در چارچوب همین تحولات ناگزیر از آن بوده اند که چهره ای پویا و کارآمد از خود بروز داده و مسایل مستحدثه را برای عموم، و بالخصوص معتقدان و متشرعان، کالبد شکافی نموده و راه حل هایی علمی پیش پای آن ها بگذارند.
این تلاش در حوزه ی علم و فقاهت در دوره ی هشتم اجتهاد، نقشی عینی و برجسته بر عهده گرفت و با این که بیش از چند سال از دوره ی هشتم ادوار اجتهاد نمی گذارد حوزه های علمیه، بلکه جهان اسلام شاهد جنبش فقهی اجتهادی مهمی است ومسایل گوناگون در همه ابعاد آن از جمله ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوق، کیفری، جزایی، روابط بین المللی و حکومتی مطرح گردیده است. از آن جا که طلایه دار این امر، از یک سو به والاتر ین مرتبه ی استدلال وتحقیق و ژرف اندیشی در فقه اجتهادی مجهز بوده و از سوی دیگر عناصر حکومت اسلامی، توانست اجتهاد فقهی را، باسبک و شیوه ی جدیدی پدید آورد و در بعد علمی و عملی به اوج شکوفایی رساند و با به کارگیری آن در همه ی منابع فردی، اجتهادی و حکومتی به پاسخ گوی در برابر همه ی رویدادهای برخاسته و فقه را از ساختار ویژه و درخشنده ای برخوردار نماید.
امام خمینی (ره)، این مجتهد نو اندیش وفقیه نو پرداز، رهبر فکری این دوره از ابحاث اجتهادی محسوب می شود که بانقش سازنده ی خود و پایداری در برابر محدودیت کاربردی اجتهاد در منابع و مقاومت در برابر محصور بودن آن در شیوه های چهارگانه رایج و متداول، فقه رااز چارچوب محصور کننده رها کرده و با تلاش پیگیر و کوشش فراوان، جو غالب را بر هم زد. وی با شجاعت علمی و توان فکری و نیروی اندیشه و قدرت بیان خود، سنت تقلید از، شیوه های اجتهادی رایح و هم چنین محدودیت به کارگیری آن را در منابع شناخت در هم شکست و شیوه ی نوی استنباط و توسعه ی به کارگیری آن را جایگزین کرد وبا این کار توانست روح تازه ای در فقه اجتهادی بدمد و دامنه ی کاربری فقاهت را توسعه بخشد.
آنچه امروزه از اخبار و شنیده های علمی بر می آید، حکایت از شتابی روز افزون در تحولات علمی دنیا و ظهور پدیده هایی است که شاید پیش از این در فکر و مخیله ی انسان نیز نمی گنجید؛ کم تصور آن را نمی کرد.
بیش از دو هزار دانش مند آلمانی با شرکت دریک نظر سنجی درباره ی آینده ی بشر، تحولات شگرفی را تا سال ۲۰۲۲ میلادی پیش بینی کرده اند. در گزارشی با عنوان Delphi به نقل از این دانش مندان درباره ی تحولات ۲۱ سال آینده آمده است:
اطلاعات دربازه سیستم ایمنی بدن، به آن جا خواهد رسید که انواع آلرژی به طور کامل بهبودپذیر خواهد شد و هدایت جریان الکتریسیته درشبکه ی سلوهای اعصاب و مغز، راه را برای ساختن چشم مصنوعی هموار خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند در سال ۲۰۲۵ بشر حتی قادر خواهد بود موجودات زنده رابه حالتی شبیه خواب زمستانی در آورد.
همین گزارش می افزاید: در سال های آتی دفن مردگان در فضا می تواند به صورت یک «مد» در آید. همان گونه که ساخت موجودات مصنوعی سیستم های صنعتی این نوید را می دهد که آن ها نیز همانند موجودات زنده خودزا باشند و بتوانند مانند خود را بوجود آورند. اکنون که چنین رویدادهایی در انتظار انسان است، اهمیت پویایی وهمن زمانی فقه با تحولات و پدیده های نو، مضاف می شود. چه بسا با ظهور پدیده ای چون دفن مردگان در فضا، مسئله ای با عنوان پیوند اعضا دیگر زنگی قدیمی و سنتی به خود بگیرد و کم تر کسی به آن بیندیشد؛ اگر چه امروزه از مسایل بحث انگیز بوده و سالیانی است که اندیشه ی فقها را به خود مشغول ساخته و مجلس شورای اسلامی در پایان پنجمین دوره ی خود، به آن صورتی قانونی بخشیده است.
طی سال های گذشت مسئله ی پیوند اعظای جسد مرده، به بیمارانی که برای ادامه زندگی خود به عضوی سالم نیازمند بودند، در مجامع علمی و پزشکی، به عنوان دغدغه، مطرح شد و از آن جا که موضوعی جدی و با ابعادی تقریباً ناشناخته بود، جامعه ی پزشکی رابر آن داشت تا خلا شرعی و قانونی آن را پر کند. از همین رو با استفتاء از مراجع راه شرعی رابر آن گشود و با صدور مجوز مراجع، شکل شرعی از پیش پا برداشته شد.
بر همین اساس پیوند اعضا از جسد، پس از مرگ مغزی آغاز شد، اما مراکز پزشکی علی رغم وجود مجوز شرعی، چون محمل قانونی بر آن نمی دیدند، آن طور که باید و شاید دست شان به کار نمی رفت، تا این که در سال ۱۳۷۴ و در ابتدای فعالیت مجلس پنجم، در این خصوص در مجلس طرحی مطرح شد که به علت فقدان کارشناسی و توجیه نبودن تعدادی از نمایندگان و نیز دغدغه های پیوند اعضا در کشورهای جهان سوم و حتی پیشرفت، رای نیاورد و رد شد. سرانجام در واپسین سال دوره ی مجلس پنجم، این طرح مجدداً در دستور کار مجلس قرار گرفت و به اتفاق آرا به تصویب نمایندگان رسید و به شورای نگهبان ارایه شد.
پیوند اعضا و مرگ مغزی، از نظر علم پزشکی
موفقیت های روز افزون بشر در عرصه ی تکنولوژیکی و صنعت، به موازات دست آوردهای مثبتش، مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. با پیشرفت زندگی ماشینی، «حوادث» یکی از علل مهم مرگ و میر محسوب می شود؛ به طوری که پس از بیماری های قلبی و سرطان، سومین علت مرگ و میر را در تمام سنین تشکیل می دهد. در میان علل فوت ناشی از حوادث ضربه ی مغزی شایع ترین علت مرگ و میرهای ناشی از حوادث است. تعدادی از این بیماران، پیش از مرگ به حالتی می روند که فقط قلب آن ها کار می کند و ارک با دستگاه تنفس مصنوعی به آن ها کمک شود و تغذیه وسایر دستگاه های بدن آن ها نیز دقیقاً کنترل شود، برای مدتی بدون این که امیدی نسبت به شروع فعالیت مغری آن ها وجود داشته باشد، زنده می مانند. به این حالت اصطلاحاً «مرگ مغزی» می گویند. با همه ی کمک ها و مراقبت ها، دیر یازود توقف قلبی افراد نیز عارض می شود و مرگ قلبی نیز به سراغ آنان می آید.
برای جامعه ی پزشکی و بیماران نیازمند این امکان به وجود آمده که در این فاصله (حدوث قطعی تا مرگ نهایی جسم) که به حداکثر زمان ثبت شده تاکنون ۱۰۷ چشم، قلب، لوزالمعده، روده و را قبل از خارج شدن از حالت طبیعی ودر زمانی که به سبب تثبیت گردن خون، سالم وقابل پیوند زده شود. امروزه در بسیاری از کشوره و از جمله ایران مسئله ی مرگ مغزی پذیرفته شده واین کشورها به جامعه ی پزشکی خود باوضع قوانینی معین و خاص، این اجازه راداده اند که در مواقع لزوم و پس از اثبات مرگ مغزی دست به این اقدام خدا پسندانه و انسانی بزنند.
باوجود این که مغز از نظر وزنی بین یک تا دو درصد وزن بدن را تشکیل می دهد،حدود ۲۰ درصد حجم خون در گردش از آن عبور می کند و به دیلی اهمیت گردش خون، مغز در شرایط متغیری باقی می ماند.
مغز انسان پیچیده ترین و تکامل یافته ترین مغز در میان موجودات جهان است و این قابلیت را دارد که مظروف اندیشه و روح آدمی باشد. هرگاه مناطق قشری مغز و ارتباطات آن به درستی کار نکند، ممکن است فرد بیدار باشد، ولی در عین حال به خود واطرافش آگاهی نداشته باشد. فقدان فعالیت ساقه ی مغز منجر به اختلال در هوشیاری انسان می شود.
مراحل مختلف سطح هوشیاری، عبارت است از: بیداری و آگاهی، خواب آلودگی (Drowsiness) اغتشاش Confusion)) منگی (StouDor) نیمه اغما (Semicoma) اغمای کامل (Coma) اغمای غیر قابل برگشت یا مرگ مغزی (Comadepess) که برای اولین بار دانشمندان فرانسوی در سال ۱۹۵۹ آن را شرح دادند. برای صورت اخیر، باید دو مرحله راکاملا تشخیص داد. شای عدم تمایز این دو مرحله است که برخی را دچار ابهام کرده است و موجب شده که به مرگ مغزی با دیده ی شک بنگرند و آن را زیر سوال ببرند. جامعه پزشکی است که این نکته ی ظریف را با ارایه دلایل قوی علمی روشن کند ونقاط ابهام آن را از بین ببرد.
یکی دیگر از مواردی که در اذهان عمومی، با مرگ مغزی اشتباه گرفته می شود، این است که بعضی از بیماران پس از این که مدتی در حالت اغما بودند، ممکن است تا حدودی بیداری بیداری خود را بازیابند، ولی هیچ اطلاعاتی از خود و اطراف خود پیدانمی کنند.
این بیماران ممکن است چشمان خود را باز کنند ولی هیچ کدام از دستوراتی را که به آنهاداده می شود درک نمی کنند و هیچ گونه حرکتی که ناشی از اراده و تفکر باشد نداند. اگر کسی دائماً به چنین حالتی دچار شوندمی تواند حتی سال ها در همین شرایط زندگی کند، بدون این که امکان برگشت به زندگی طبیعی را داشته باشد. نمونه ی بارز چنین شرایطی، مرحوم استاد دکتر معین بد که برای مدتی بیش از پنج سال در همین شرایط زندگی کرد و سپس درگذشت. مرگ عادی عبارت است از توقف غیر قابل برگشت تنفس و گردش خون، ولی مرگ مغزی از بین رفتن غیر قابل برگشت تمام اعمال همه قسمت های مغزی است.
این در خالی است که قلب به علت خودکاربودن حرکات عضلانی آن و مقاوم تر بودن مرکز تنظیم اعمال، برای مدتی به کارخود ادمه می دهد. حصول چنین شرایطی، منوط به داشتن امکانات کافی برای تنفس مصنوعی است، اگر چه با تمام این کوشش ها، امکان ادامه ی زندگی طولانی وجود نخواهد داشت.
۱. برای احراز شرایط بالینی مرگ مغزی، فرد باید در اغمای کامل باشد؛ یعنی این که چشمانش بسته باشد و هیچ نوع حرکت آزای نداشته باشد و به هیچ تحرک دردناکی نیز پاسخ ندهد. البته باید مواظب بود که حرکات بازتابی نخاع چه از نوع سوناتیک و چه احشایی: مورد اشتباه قرار نگیرد؛ چرا که حرکتهای نخاعی پس از مدتی به دلیل از بین رفتن اثر مهار مغز بر روی نخاع، ظاهر می شوند.
۲. تنفس او کاملا قطع شده باشد و فقط به وسیله ی دستگاه تنفس مصنوعی فعالیت های تنفسی بیمار برقرار باشد.
۳. درصورتی که تمام بازتاب های ساقه مغز، نظیر بازتاب نور مردمک، بازتاب قرنیه، بازتاب گردش سرو چشم، بازتاب چشمی ـ دهلیززی، بازتاب سرفه و بازتاب تهوع و استفراغ از بین رفته باشد، مرگ مغزی از نظر بالینی قطعی شده است، ولی برای اطمینان خاطر و تایید نهایی بهتر است از کارهای پاراکلینیکی هم استفاده شود.
سابقه ی پیوند اعضا در جهان
مدارک به جای مانده، بیانگر آن است که پزشکان قدیم نیز از پیوند اعضا بی اطلاع نبودند. در قرن دوم قبل از میلاد، جراح چینی، فرضیه ی پیوند بعضی از اعضا را ارایه داد. در سال های ۲۰۵ ـ ۲۸۵ پس از میلاد، این موضوع، رشد و نمویافت و ر قرن سیزدهم میالدی با شنر گزارش روش های پیوند اعضا و ترمیم بینی، گام مهمی به سوی پیوند اعضا برداشته شد. در اواخر قرن نوزدهم تحقیقات به سمت زیست شناسی پیوند وبررسی عدم موفقیت برخی از پیوندها، بین یک گونه با گونه های دیگر، تغییر جهت داد و سال ها بعد، کارهای اساسی در زمینه پیوند عرق انجام گرفت.
تعریق وتعیین پاتن، از سال ۱۹۵۲ شروعشد، تایان ک در سال ۱۹۷۰ سیکوسپورین کشف شد. از موارد دیگری ک به انجام پیوند کمک کرد، شناخته شدن «هپارین» و استفاده ی بالینی از ن بود که باعث بهبود روش های جراحی پیوند اعضا دارای عروق شد. آغاز واقعی پیوند اعضا، نزدیک به چهل سال پیش در امریکا بود. اولین پیوندی با موفقیت از یک دوقلوی مشابه که (یکی از آن ها) دچار نارسایی کلیه بود، انجام گرفت و این موضوع صفحه ی درخشانی را بر تاریخ علم پزشکی اضافه کرد.
درسال ۱۹۶۸ اولین پیوند قلب انسان در آفریقای جنوبی انجام گرفت و با پیشرفت روش های جراحی، مراقبت های پس از عمل جراحی، تامین بخش های مراقبت ویژه و تلاش محققان پیوند اعضا در دو دهه ی اخیر گام های سریعی را در این زمینه، برداشته است.
پیوند اعضا
در ایران نیز هزینه های هنگفت «همودیالیز» مقامات بهداشتی را بر آن داشت تا در زمینه ی راه اندازی پیوند تلاش کنند.
اولین پیوند که در ایران در سال ۱۳۴۷ در شیراز انجام شد. پس از انقلاب اسلایم، عمل پیوند تا چند سالی به طوز کلی متوقف شد، تا این که در سال ۱۳۶۴ با آموزش تیم های مختلف پیوند، مجدداً مراکز پیوند راه اندازی شد. با وجود منابع بالقوه ی موجود اعضای حسد در ایران بیش تر دهنده های اعضا، افراد زنده خویش و بیگانه هستند. اخیراً حرکت شتابانی در مراکز پیوند برای استفاده از اعضای بیماران مرگ مغزی شروع شده است.
با افزایش اطلاعات پزشکی، کارکنان درمانی و عامه نسبت به موضوع پیوند اعضا و استفاده از اعضای بیمار مرگ مغزی و مشارکت رسانه های جمعی درانتقال اطلاعات و نتایج به مردم و هم چینین تشکیل انجمن های حمایتی در این زمینه و تبیین موضوع توسط عالمان دینی و مسولان استقبال مردم نسبت به اعای عضو افزایش خواهد یافت. در این زمینه می باید از تجربه های دیگران استفاده کرد و بستر منسجم تری را برای این امر مهم در کشور پایه ریزی کرد.
تایخچه ی پیوند کلیه، مغز، استخوان، قلب و کبد در ایران
در ایران قبل از انقلاب پیوند کلیه در چندین مرکز تخصصی در شیراز و تهران انجام می شد ولی برنامه منسجمی برای پیوند وجود نداشت. پیش از پیروز انقلاب، در مجموع ۶۰ تا ۸۰ مورد پیوند کلیه د رایزان انجام شد مه در بیش تر موارد کلیه ها از اروپا و با قیمت های بالا (بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار) وارد می شد که در مواردی به دلیل انتقال بیمارهای وخیم، منجر به مرگ تعادی از بیماران شد
پس ار پیروزی انقلاب، پیوند کلیه برای مدت ۲ ـ ۳ سال کاملا متوقف شد. پس از آن با وجود مشکلات جنگ تحمیلی، پیوند کلیه مجددا از سر گرفته شد و در ابتدا برنامه ریزی منسجمی برای پیوند در مراکز دانشگاهی شهید هاشمی نژاد و لبافی نژاد در تهران شروع شد. درحال حاضر حدود ۱۸ مرکز با انجام ۱۲۰۰ مورد پیوند در
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 