پاورپوینت کامل علامه شیخ محمد مهدی شمس الدین (ره) «رئیس سابق مجلس اعلای شیعیان لبنان» ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل علامه شیخ محمد مهدی شمس الدین (ره) «رئیس سابق مجلس اعلای شیعیان لبنان» ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل علامه شیخ محمد مهدی شمس الدین (ره) «رئیس سابق مجلس اعلای شیعیان لبنان» ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل علامه شیخ محمد مهدی شمس الدین (ره) «رئیس سابق مجلس اعلای شیعیان لبنان» ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
گفت و گو با حجه الاسلام و المسلمین سید هانی فحص
مرحوم آیه اللّه شمس الدین، فقیه واندیش مندی بود که مانند بسیاری از فقهای دیگر همانند شهید صدر، از حوزه ی علمی نجف سر به آورد و رویید و بالید. بسیار زود و در آغاز دهه ی سوم زندگی اش کتاب «نظام الحکم و الاداره فی السلام» را نگاشت که در بردارنده ی فشرده ای از اندیشه های بنیادین وی در موضوع حکومت است. وی همراه جمعی چون دو حرکت فکری ـ فرهنگی مهمی را در قالب مجله الاضوا به همراه انداختند. با بازگشت به لبنان، فعالیت هاس سیاسی و اداری را هم به پرونده اش افزود، بااین حال به نظر می رسد که وی هنوز نامکشوف مانده است و شاید نهادهای زیر نظر ایشان هم سهمی در نامکشوف ماندن موفقیتهای فکری ایشان داشته اند. چه بسا در آنیده، تاریخ در مورد ایشان انصاف دهد. جناب عالی نقش وی را به عنوان یک رهبر مذهبی در کشور لبنان ـ که کشور طایفه های متنوع است ـ و نیز نقش وی را به عنوان یک فقیه اندش مند، در حرکت اندیشه ی اسلامی درقرن بیستم چگونه ارزیابی می کنید؟
طبعاً او همان گونه است که شما یاد کردید. به نظر من نخست بهتر است از تفاوت کتاب «نظام الحکم و الاداره فی الاسلام» و دیگر فرآورده های فکری شیخ شمس الدین سخن بگوییم. من بر نجفی بودن مرحوم شمس الدین اصرار می ورزم و آن را مهم ترین عامل سازگاری ایشان با اوضاع لبنان می دانم. نجفی بودن ایشان، این توانایی را به ایشان داد که اوضاع لبنان را با عناصر و جماعت ها و حساسیت های خاصش به دقت بنگرد. این فرصت پیش از وی، برای سید موسی صدر فراهم شده بود که به لبنان آمد و توانست دیت متمایز و منحصر به فردی نسبت به اوضاع لبنان داشته باشد. بحران کنونی ما در لبنان این است که این توانایی و ژرف نگری در جانشینان مرحوم شمس الدین، هیچ گاه تحقق نخواهد یافت. ما محصول و گرفتار مشکلات ویژه ی لبنان هستیم، اما سید موسی صدر و شیخ شمس الدین چنین نبودند.
مرحوم شمس الدین در عین این که اسلام در حجمی فراگیر و عام می اندیشد، ویژگی شیعی اش را از دست نداد. وی کتاب « نظام الحکم و الاداره فی الاسلام» را در نجف ئ در دوره ی شکل گیری حرکت سیاسی ـ اسلامی، در نجف نوشت. یکی از محرک های عمده ی وی، تشکیل حکومت اسلامی در پاکستان بود. این کتاب پاسخی به هنگام از سوی جناح فکری نجف، و نشانه ی اشراف به آینده ی سیاسی بود. باید یادآوری کنم مرحوم شمس الدین بعدها و پس از تکمیل تجربه ی تقریباً چهل ساله اش، تعدیل هایی را بر این کتاب روا داشت. وی سایه ی سنگین بعد سیاسی را به نفع بعد معرفتی تا اندازه ی به کنار می زند و چاپ جدید این کتاب را به خلفای راشدین اهدا می کنم.
و این کار ایشان سرو صداهایی را در برخی حوزه های علمی بر انگیخت.
بله، ولی دوباره اوضاع سابق باز گشت و این سرو صداها خاموش شد. این اهدا در متن کتاب خود را نشان نمی دهد و نشانه ی رویکرد و حدت جویانه ای بود که در نجف اشراف پیدا شده بود. این کار وی، نتیجه ی توجه به جایگاه اسلامی عام بوده است. به نظر من چنین کاری زمینه برا برای تشییع فراهم تر می کند و تشییع را به حساسیت فکری ـ اسلامی روش مند در خارج از چارچوب شیعیان تبدیل می کند. شبیه این توجه را در آثار سید محمد باقر صدر می بینیم. من میان کم و کیف اهتمام به اندیشه های شهید صدر در لبنان و مصر تفاوت می گذارم. اندیشه ی شهید صدر به لحاظ کمی در لبنان بیش تر از مصر رواج یافت، اما عمق توجه مصری ها به اندیشه ی وی بیش از توجه لبنانی ها است. رغبت عجیبی به اکتشاف محمد باقر صدر در مصری ها وجود دارد. چرا؟ برای آن که وی حساسیت سنی را به استخدام رویکری شیعی در می آورد. من فکر می کنم همین امتیاز و ویژگی به شکل برجسته ای در شیخ شمس الدین هم وجود داشت. از اصول ثابتی که وی در خصوص لبنان مطرح کرد، دعوت به مقاومت ملی فراگیر بود. این امر به حزب اللّه این امکان را داد که مقاومت را پروژه ای ملی و میهنی و فراگیر قرار دهد و با تحقق این فراگیری و عمومیت، مقاومت به پیروزی برسد. به نظر من تلاش شیخ شمس الدین برای عمومیت بخشیده به حرکت مقاومت، یکی از نقاط عطف زندگی او بود.
وی در بعد فکری، مبانی ژرف داشت. یکی از مبانی فکری وی، اولویت حکومت به عنوان ضرورتی اجتماعی بود. شیخ شمس الدین معتقد بود آسیب و زیان ناشی از نبود حکومت، به مراتب بیش از آسیب و زیان وجود دولت غیر آرمانی است. از این گذشته نگاه وی به اصل حکومت، معطوف به شکل کنونی آن بود؛ یعنی تهادی که به عنوان ضرورتی اجتماعی، جهت اداره ی امور عمومی مطرح است. مشکل کنونی دولت ها این است که امور عمومی را فراتر از قدرت دولت بر عهده خویش دارند. مفهوم و اصطلاح جامعه ی مدنی هم که در غرب شکل گرفت، به معنای جایگزینی دولت نیست، بلکه مکمل و توازن بخش دولت است. جامعه ی مدنی حالت سازمان دهی شده ی میانه ای است که در نتیجه ی ناتوانی دولت ها از اداره ی امور
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 