پاورپوینت کامل جهانی شدن و اندیشه ی اسلامی ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جهانی شدن و اندیشه ی اسلامی ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جهانی شدن و اندیشه ی اسلامی ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جهانی شدن و اندیشه ی اسلامی ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

ترجمه:سیدمحمدموسوی

از نظر جرج ترابیشی، جهانی شدن واژه ای است که تاکنون تبیین نشده است؛ چه در زبان انگلیسی که این واژه از آن جا پدید آمده و چه در زبان های مختلف دنیا، از قبیل عربی، که محققان و اندیش مندان در ترجمه این مفهوم با مشکلاتی رو به رو شده اند. با وجود این که نظر واحدی درباره ی معنای جهانی شدن وجود ندارد، این واژه، به خودی خود نشان دهنده ی جنبه های متناقضی از مفهوم ملت و ملیت، و به طور کلی ملی گرایی (ناسیونالیسم) است. جهانی شدن پدیده ی تاریخی پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم است، همان گونه که ملی گرایی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، پدیده ی پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم به شمار می آید.

نویسندگان عرب کوشیده اند توصیف و تحلیلی از وقایع به وجود آمده ارایه دهند. تصویر جهانی شدن هنوز در جهان عرب، به صورت یک تصویر کامل، در نیامده است و تاثیرات ناشی از این پدیده هنوز باقی و جاودان مانده است.

بنابراین، توصیف این پدیده که طبیعت حقیقی آن دشوار و در هم تنیده است، مشکل به نظر می رسد. این موضوع بیان گر تفاوت آرای این نویسندگان است، که فراتر از ضعف ساختاری خویش، گامی فراتر نمی نهند و بیش از اندازه بر مفاهیم و موضوعات تولید شده ی جوامع پیشرفته تکیه دارند. فاصله های ذهنی و فکری آنان، نه تنها در این موارد کم نشده، بلکه روندی رو به رشد و فزآینده داشته است. بین دنیای ما و جهان پیشرفته، شکاف های بزرگی از نظر تاریخی، تمدنی و سایر موارد مربوط به زندگی بشری، وجود دارد. نویسندگان عرب به درستی نمی دانند که از جهانی شدن چه می خواهند، آنان نمی توانند ابعاد و ویژگی های آن را با استفاده از روش های کمی و کیفی، تعیین کرده، با طبیعت، فلسفه، و گرایش و چارچوب ظاهری آن، هماهنگ و سازگار شوند.

ما پیش از این که دیدگاه مان را نسبت به جهانی شدن کامل کنیم و ابعاد و تغییرات و نوسانات آن را در واقعیات امروز خودمان درک کنیم و چگونگی پاسخ به آن را بیاموزیم، با دیدگاه های مختلف و نقادانه ی غرب در مورد پسا جهانی شدن و پایان جهانی شدن، مواجه خواهیم شد. مشابه این مورد را می توان در مورد مقوله هایی چون نوگرایی و پسانوگرایی، جامعه ی صنعتی و جامعه ی پسا صنعتی، فلسفه و پایانِ فلسفه، و تاریخ و پایان تاریخ، به وضوح مشاهده کرد.

اندیشه ی اسلامی وجهانی شدن

هنوز راهی طولانی در پیش است تا نویسندگان اسلامی به مقوله ها و پدیده های مدرن بپردازند. از نظر توصیف، تحلیل و نقد کاری در مورد این مسایل، هنوز صورت نگرفته است، که این خود بیان گر عدم درک مناسب این گونه مسایل است. جهانی شدن مورد توجه مراکز مختلف جهانی بوده و باعث برانگیخته شدن بحث ها و انتقادات گسترده ای شده است، امّا با وجود این، مقوله ی جهانی شدن نتوانسته است توجه نویسندگان جهان عرب را همانند اذهان عمومی به سوی خود جلب نماید. استثنایی که در این راستا می توان به آن اشاره نمود، مقوله ی همانند سازی یا همان مشابه سازی است که این موضوع توجه نویسندگان اسلامی را که در زمینه ی اندیشه های اسلامی مربوط به این گونه مطالب، کارهای جدی و شایان ذکری انجام داده اند، به خود معطوف داشته است؛ گر چه علاوه بر نویسندگان اسلامی، این مقوله توجه سایرین را نیز به سوی خود جلب نموده است. دلیل این توجه، ناشی از ابعاد دینی و قانونی آن بوده است.

غیبت اندیشه های اسلامی در راستای مقوله های مهمِ فراگیر، بر حضور و تاثیر گذاری این اندیشه ها در عرصه ی جهانی، تاثیر واضح و آشکاری گذاشته است. این امر در زمانی روی می دهد که اسلام توانسته است به عنوان یک دین، یک ایدئولوژی و یک تمدن، توجه بسیاری از جهانیان را به خود جلب کند و همین مسئله باعث شده تا نبود اندیشه ی اسلامی در مسایل مهم جهانی، به صورت یک معما درآید و نبود توانایی ادبیات اسلامی در تجزیه و تحلیل، و نقد جهانی، آشکار و مبرهن گردد. جهانی شدن موضوع ارایه شده ی غرب است و غرب است که بر آن اِعمال نظر می کند و با این کار خویش جهان را به وحشت انداخت که البته انتقادات بسیاری بر آن وارد شده و با مقاومت فراوانی رو به رو گشته است؛ البته این بدان معنا نیست که جهانی شدن تنها مقوله ی تحمیلی بر ملت ها است که علی رغم میل آن ها بوده و راه انتخاب دیگری نداشته باشند. اسلام دارای قابلیت های فعّال اخلاقی، قانونی و تمدنی فراوانی است که امکان زیادی را برای ارایه یک جایگزین مناسب به جای جهانی شدن دارا است و اساسا با شکل کلی و اهداف جهانی شدن غربی تمایز دارد. اسلام دینی است که بدون داشتن صفات ناپسندی چون نژاد پرستی، تبعیض و تقسیم طبقاتی، برای جهان و جهانیان ارایه شده و یکی از نخستین ایدئولوژی های مذهبی و متمدنی است که می باید در اولویت جهانی شدن قرار گیرد. الجبیری سعی نمود تا میان جهانی شدنِ برگرفته از غرب و جهانی گرایی نشئت گرفته از اسلام، تفاوت و تمایز قائل شود. جهانی شدن یک مقوله است و جهانی گرایی موضوعی دیگر. جهانی گرایی درهای خود را به سوی جهان و فرهنگ های مختلف باز کرده و تفاوت های ایدئولوژیک را حفظ می کند، اما جهانی شدن به نفی دیگری می پردازد و بیش تر به جای این که به خلق مباحث ایدئولوژیک بپردازد، یک شکاف فرهنگی بوجود می آورد.

مفاهیم اسلامی جهانی شدن، نیازی را بر می انگیزاند که دکتر رابرت کرین۱ بنیانگذار مسلمانِ مرکز احیای تمدن در دو دهه ی پیش، آن را «تعامل صلح آمیز» خوانده است. او میان خصومت نهفته در برخورد تمدن ها و بی تفاوتی در هم زیستی مسالمت آمیز، تمایز قائل شده است. یکی از مرتبط

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.