پاورپوینت کامل نگاهی مقایسه ای به دیدگاه های استاد مطهری و فوکو ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نگاهی مقایسه ای به دیدگاه های استاد مطهری و فوکو ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نگاهی مقایسه ای به دیدگاه های استاد مطهری و فوکو ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نگاهی مقایسه ای به دیدگاه های استاد مطهری و فوکو ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

انقلاب اسلامی ایران که از نگاه و منظر دانش مندان سیاسی جهان به عنوان بزرگ ترین انقلاب قرن، یا انقلابی فرامدرن و… لقب گرفته است، نقطه ی عطفی در مطالعات جامعه شناسی یا سیاسی ایجاد کرده است. تا قبل از انقلاب اسلامی ایران، اندیش مندان سیاسی، انقلاب ها را در دسته بندی های گوناگونی تقسیم کرده بودند که در درون فلسفه ی سیاسی تعریف شده ای قرار داشت، اما وقوع انقلاب اسلامی، بسیاری از تحلیل ها و نگرش های دانش مندان سیاسی و نظریه پردازان انقلاب را ابطال کرد و باب تازه ای در مطالعات علمِ انقلاب گشود.

از این رهگذر انقلاب اسلامی دانش مندان علوم سیاسی جدید، خصوصا اندیش مندان پست مدرنیسم را نیز بی نصیب نگذاشت. به طوری که بسیاری از دانش مندان سیاسی معاصر به بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی پرداختند، از میان متفکرانی که درباره ی انقلاب اسلامی نوشته ها و آثار سیاسی مفصلی از خود به جای گذاشته اند، میشل فوکو دانشمند سیاسی فرانسوی (۱۹۸۴ – ۱۹۲۶م) است که در طی دو سفری که در شهریور ۱۳۵۷ و در آبان همان سال به ایران داشته، از نزدیک تحولات مربوط به انقلاب اسلامی را مشاهده و حتی با برخی از گروه ها و افراد سیاسی نیز ملاقات هایی داشته است.

شهید بزرگوار علامه مرتضی مطهری که عمری را در راه اعتلای فرهنگ و اندیشه اسلامی صرف نموده و با قلم و اندیشه ی ارزشمند خود ـ پیرامون موضوعات و مسایل سیاسی و اجتماعی نوین جامعه ی اسلامی، ـ آثار و نوشته های باارزشی از خود به جای گذاشته است، درباره معنویت و انقلاب اسلامی روی کرد جالبی ارایه می کند. در این نوشته کوتاه به ارایه ی اجمالی دیدگاه های این دو متفکر درباره ی معنویت و انقلاب اسلامی می پردازیم.

***

استاد مطهری انقلاب اسلامی ایران را ادامه حرکت اصلاح گرایانه ی مصلحان و اندیش مندان اسلامی می دانست و از منظری فرهنگی و معنوی به انقلاب نگاه می کرد، به تعبیر آن بزرگ وار:

«از جمله خصوصیات انقلاب ما، یکی این است که چون بر پایه ی ایدئولوژی اسلامی قرار گرفته، به معنویتی واقعی متکی است.»۱

وی معنویت واقعی را اصلاح انسان از درون و از طریق حرکت بسوی خدای یگانه می داند. وی با بهره گیری از مفاهیم عرفانی بر آن است که:

«آنها که با ادبیات عرفانی ما آشنا هستند، می دانند که در ادبیات عرفانی، معنویت را در رهایی انسان از مملوکیت نسبت به اشیاء می دانند، نه در رهایی اشیاء از مملوکیت نسبت به انسان.»۲

از همین جا است که شهید مطهری پلی میان معنویت و آزادی برقرار می کند؛ زیرا آزادی از نظر او رهایی از بند استعمار و بندگی غیر خدا است. انسان در پرتو آزادی از هوا و هوس و بندهای شیطانی رها می گردد و رو به خالق و معبود خود می نهد.

ایشان معنویت را ایمان به خدا و اعتقاد به مبدأ و معاد دانسته و از این رهگذر انقلاب اسلامی را تلاش برای استقرار معنویت و ایمان به خدا در جامعه می داند.

استاد مطهری با بهره گیری از تعابیر اقبال لاهوری بر آن است که بشریت امروز به سه چیز نیازمند است:

۱. تعبیر روحانی و معنوی از جهان؛ به این معنا که جهان ماهیتی از اویی و به سوی اویی دارد.

۲. آزادی روحانی فرد که نام دموکراسی اسلامی بر آن می گذارد.

۳. ایدئولوژی جامع و درستی که بتواند راه و رسم زندگی بشر را در مسیر تکامل و پیش رفت قرار دهد.۳

بنابراین از دیدگاه شهید مطهری انقلاب اسلامی ایران در موقعیت تاریخی خود، پاسخی به نیازهای سه گانه بشریت امروز می باشد. بشری که با تفسیر و تعبیر مادی از جهان به بن بست معنویت رسیده بود و شعار پایان ایدئولوژی سر می داد.

انقلاب اسلامی از منظر او وجدان اسلام خواهی مردم ایران را بیدار نمود و در دوره ای که تلاش همه دولت مردان و دست اندرکاران قدرت سیاسی بر آن بود تا مردم را از معنویت و اخلاق اسلامی دور کنند، انقلاب اسلامی «خدا آگاهی» یا «خود آگاهی الهی» را در میان مردم زنده کرد، به تعبیر او: «وجدانِ اسلامی بیدار شده ی جامعه ما، او را در جست وجوی ارزش های اسلامی برانگیخته است، و این وجدان مشترک و روح جمعی، جوشان جامعه است که طبقات مختلف و احیانا متضاد را در یک حرکت هماهنگ به راه انداخته است.»

میشل فوکو نیز همین تعبیر شهید مطهری از انقلاب و هدف آن را به روش دیگر بیان می کند.

فوکوومعنویت درانقلاب اسلامی

فوکو با روش شناسی «تحلیل گفتمان»۴ معتقد است که در فرآیند انقلاب اسلامی، گفتمان هرمونیک شکل گرفت که همه ی مردم را برای دست یابی به خواست مشترک، بسیج نمود و آن خواست مشترک چیزی جز «حکومت اسلامی» نبود. وی درباره ی هدف و ماهیت حکومت اسلامی می گوید:

«من دوست ندارم که حکومت اسلامی را «ایده» یا حتی «آرمان» بنامم، اما به عنوان «خواست سیاسی» مرا تحت تاثیر قرار داده است، مرا تحت تاثیر قرار داده؛ زیرا کوششی است برای پاسخ گویی به پاره ای از مسایل امروزی، این که برخی از ساختارهای جدائی ناپذیر اجتماعی و دینی، سیاسی شود، مرا تحت تاثیر قرار داده است، چون از این جهت کوششی است برای اینکه سیاست یک بعد معنوی پیدا کند.»۵

از نظر فوکو، معنویت در انقلاب اسلامی نه تنها کوششی است برای پاسخ به نیازهای بشری ـ خصوصا از دوره رنسانس به

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.