پاورپوینت کامل آسیب‏ شناسی ارتباطات اینترنتی ۸۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آسیب‏ شناسی ارتباطات اینترنتی ۸۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آسیب‏ شناسی ارتباطات اینترنتی ۸۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آسیب‏ شناسی ارتباطات اینترنتی ۸۵ اسلاید در PowerPoint :

مقدمه:

شبکه جهانی اینترنت، یکی از مهم ترین نوآوری هایی است که بعضی از نظریه پردازان برای تأکید بر اهمیت آن، تأثیرات این بزرگراه عظیم اطلاعاتی را مشابه با تأثیرات اختراع چاپ بر زندگی انسان ها ذکر کرده اند (محسنی، ۱۳۸۰: ۲۰). اینترنت، منتقل کننده میلیون ها پیام است؛ پیام هایی که بر ارزش ها، نگرش ها و هویت فرهنگی کاربران آن در سطح خرد و بر نظام فرهنگی و سیاسی در سطح کلان تأثیر می گذارد. این شبکه، از جنبه های گوناگون علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل بررسی است. از بعد فرهنگی، این شبکه با تأکید بر مطالعه ارزش های سیاسی به عنوان بخشی از فرهنگ سیاسی و به ویژه با شیوه های علمی، اولین گام درجهت برنامه ریزی صحیح برای مدیریت تغییرات فرهنگی و سیاسی و جلوگیری از تغییرات ناموزون در نظام اجتماعی است. به نظر جانسون، فناوری یکی از عوامل تغییر اجتماعی است، که از طریقِ ارتباط با اجزای مختلف در درون نظام اجتماعی جوامع مختلف، به ویژه از طریق خرده نظام فرهنگی، موجب تغییراتی در نظام شخصیتی افراد در سطح فردی و نظام سیاسی در سطح کلان می شود. ظهور شبکه جهانی اینترنت به عنوان یکی از برجسته ترین فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی، نمایانگر پیشرفت فناورانه انسان امروزی است، که نقش آن در ایجاد و تغییرات اجتماعی و به ویژه تغییرات ارزشی، غیرقابل چشم پوشی است. در راستای همین تغییرات است که به وجود آمدن واقعیت های نمادین در فضای سایبر اینترنتی، زمینه لازم را برای شکل گیری جوامع جدید سایبری فراهم ساخته است.

فضای آزاد اینترنتی، محّل حضور میلیون ها کنشگر اینترنتی است که می توانند با تفسیرهای نمادین در اینترنت: ۱. به کنش فردی و جمعی متقابل بپردازند؛ ۲. در اجتماعات مجازی حضور سایبری داشته باشند؛ ۳. گروه مجازی تشکیل بدهند؛ ۴. با افراد دیگری که از اینترنت استفاده می کنند، به بحث آزاد در مورد موضوعات گوناگون بپردازند و در نهایت، از اطلاعات و اخبار موجود در سایت های اینترنتی به صورت گزینشی و بدون داشتن محدودیت های رسانه های دیگر -که بر خلاف اینترنت- عمدتاً یک سویه اند، استفاده کنند (جلالی، ۱۳۷۹: ۹۶).

اینترنت، با وجود گستردگی و پیچیدگی اش، رسانه ای بسیار شخصی و خصوصی است. اینترنت از طریق پست الکترونیکی، ارتباط بین فردی از راه گروه های بحث و مانند آن (که ممکن است کاملاً آزاد، یا محدود به اعضا باشد) گفت وگو و تبادل نظر را تسهیل می کند، و نیز دسترسی یک به چند به اطلاعات را – عمدتاً از طریق وب- ممکن می سازد. اما حتی هنگامی که اینترنت به صورت مدل یک به چند عمل می کند، دارای قابلیتی است، که اساساً آن را از دیگر رسانه های گروهی متمایز می کند. این که همواره دارای پتانسیل تعاملی است، همین قابلیت تعاملی است که زمینه های تغییرات اجتماعی و اقتصادی متعاقب را برای آن فراهم می کند (دارنلی، ۱۳۸۴: ۴۷)

رایج ترین موارد استفاده از اینترنت

۱- استفاده از اطلاعاتِ گوناگون موجود در شبکه ها؛ ( به منظور انجام فعالیت های علمی و پژوهشی و دسترسی به کتاب ها و منابع کتابخانه ای )

۲- انجام امور اداری و تجاری؛

۳- برقراری ارتباط با سایرین به شیوه های گفتاری، نوشتاری و تصویری؛ ( چت، ایمیل و مکالمه تلفنی )

۴- بهره مندی از برنامه های رادیویی و تلویزیونی؛

۵- آموزش از راه دور؛ ( آموزش در خانه )

۶- امروزه اینترنت در عرصه های مختلف علمی، آموزشی، زندگی اقتصادی؛ مثل شغل و امور بازرگانی و نیز زندگی اجتماعی و فرهنگ جامعه نقش بارزی ایفا می کند.

اینترنت و جوانان و نوجوانان

اینترنت، وسیله ای است که همانند همه ابزارهای دیگر، جنبه های مثبت و منفی دارد و قضاوت ما درباره آن، به نوع استفاده کاربران بستگی دارد. این پدیده، علی رغم این که فرصت های مناسبی؛ از قبیلِ دست یابی به اطلاعات فراوان مورد نیاز، توسعه و تولید دانش برای ما فراهم می آورد، تهدیدهایی را نیز متوجه ما می کند و از آنجا که بیشترین کاربران آن را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند، استفاده نادرست از آن می تواند نیروی پویا، کارآمد و در نهایت، نظام اداره کشور را تهدید کند. بنابراین، لازم است هر چند مختصر و فهرست گونه، برخی از تهدیدها را مورد توجه قرار دهیم و دیگران را به بررسی های جدی تر و تحقیقات ارزنده تر در ابعاد مختلف و در آینده ای نه چندان دور فراخوانیم.

استفاده نادرست از اینترنت دو وجه متمایز دارد:” یکی این که کاربران در هدفمندی و میزان استفاده از آن تابع ضابطه و قاعده ای نباشند که در این صورت جوانان و نوجوانان عادت می کنند، اوقات فراغت خود را به بیهودگی و بدون برنامه ریزی بگذرانند و این تصّور در ذهن آنها شکل می گیرد که نهایت زندگی، چیزی جز بازی و سرگرمی و کام جویی نیست و وجه دوم، نوع بهره برداری از آن و مراجعه به سایت هایی است که موارد ناهنجار و غیر اخلاقی را ترویج می کنند، که از این طریق، هم هوّیت ملی فرد را مورد هجوم قرار می دهند و هم به تخریب شخصیت اجتماعی و حوزه روانی او می پردازند.” (آثار رفتاری اینترنت بر جوانان، ۱۳۸۸/۰۹/۲۲)

همانطور که در بالا گفته شد، اینترنت استفاده های گوناگون و فراوانی دارد، لذا این که جوانان و نوجوانان هنگام اتصال به اینترنت و ورود به صفحات اینترنتی به دنبال چه محتوایی می گردند، کاملا با محتوای سرچ شده توسط بزرگسالان متفاوت است.

بدون شک، میلیون ها جوان در حال حاضر از اینترنت استفاده می کنند و هر سال میلیون ها نفرِ دیگر به جمع آنان اضافه می شود. در شبکه جهانی، سایت های بسیاری که هدف آنها جذب و جلب توجه کودکان و نوجوانان به مسائل آموزشی و سرگرمی است، به فعالیت مشغول هستند.

بر خلاف چنین رشد عظیمِ اجتماعی، تحقیقات بسیار کمی در مورد چگونگی استفاده نوجوانان از سایت های اینترنت انجام شده است. نتیجه پژوهش های جاکوب نلسون با عنوان “مطالعات استفاده کنندگان ۱۳ تا ۱۷ ساله از اینترنت”، که در سایت /twww.useit.com//:http قرار دارد، نشان می دهد، که دلیل عمده استفاده نوجوانان از اینترنت در موارد ذیل خلاصه می شود:

– انجام تکالیف و پروژه های درسی که از طرف معلم به آنها محول شده است؛

– گذراندن اوقات فراغت با مسائل گوناگونی که مورد علاقه آنهاست؛

– سرگرمی و وقت گذرانی؛ شامل گوش کردن، دانلود موزیک، بازی های کامپیوتری و خواندن اخبار هنری و ورزشی؛

– تحقیق در مورد بهداشت و سلامت فردی، که از در میان گذاشتن آن با دیگران خجالت می کشند؛

– یافتن قیمت اجناس و اقلامی که در آینده تصمیم و یا آرزوی خریدِ آن را دارند. (شبکه اطلاعات فن آوری ایران، ۱۳۸۹/۰۸/۰۵)

بررسی نتایجی که در تحقیق جاکوب نلسون دیده می شود، نشان می دهد که نوجوانان اکثر وقت خود در وبگردی را متّوجه حضوری سرگرم کننده می کنند و به همین جهت به جز در مورد اول که درصد کمی از وقت جوانان و نوجوانان به هنگام حضور در اینترنت را تشکیل می دهد، در باقی موارد، به دنبال موارد سرگرم کننده و اکثراً جذاب و رنگارنگ موجود در اینترنت هستند.

بنابراین، می توان مضرات حضور فعال جوانان در اینترنت را به چند بخش تقسیم و سپس به تفصیل در خصوص آنان سخن گفت. از مهم ترین مسائلی که برای جوانان و نوجوانان تهدید محسوب می شود، می توان به اعتیاد به اینترنت، ورود به سایت های هرزه نگاری و پورنوگرافی، آشنایی با محتواهایی که مقتضای سنِّ جوانی و نوجوانی نیست، حضور در سایت های مشّوق و مروّج مواد مخدر و روانگردان و دعوت به آنها، دعوت شدن به اتخاذ تصمیمات و رفتارهای مخالف با عرف و متضاد با ارزش های جامعه، شبیهِ دعوت به خودکشی دسته جمعی و. .. اشاره کرد.

اعتیاد به اینترنت

اختلال اعتیادِ اینترنتی، نوع اختلال روان شناختی اجتماعی است که از مشّخصه های آن کناره گیری اختلالات عاطفی و از هم گیسختگی روابط اجتماعی است. به هر حال، پدیده اعتیاد اینترنتی هم زمان با افزایش دسترسی روزانه مردم به منابع آن لاین شایع تر می شود. اعتیاد اینترنتی، انسان ها را به افرادی رها شده تبدیل کرده و بر روابط اجتماعی آنها تاثیر می گذارد.

افرادی؛ همچون “یونگ” و سایر روان شناسان معتقدند که زیاده روی در استفاده از اینترنت می تواند برای سلامت فکری و فیزیکی شخص خطرناک باشد. اعتیاد به اینترنت، کارکرد انطباقی شخص را مختل می کند و اگر شخصی به اینترنت معتاد شود، کارکردهای وی غیر انطباقی می شوند. متخصّصان در زمینه آسیب شناسی، محدودترین تعریف را برای طبقه بندی استفاده از اینترنت ارائه می دهند، به طوری که چنانچه فرد در هفته ۲ تا ۳ ساعت از اینترنت استفاده کند، یک کاربر معمولی و چنانچه میزان استفاده او از اینترنت به ۵۸ ساعت و یا بیشتر برسد، کاربری است که باید مورد بررسی های آسیب شناسی قرار گیرد. علایم اختلال اعتیاد اینترنتی عبارتند از: مشکلات میان فردی و یا مشکلات به هنگام کار یا مطالعه، نادیده گرفتن مسئولیت های مربوط به دوستان خانواده کار و یا مسئولیت های فردی، کناره گیری پس از دست شستن از اینترنت، کج خلقی به هنگام تلاش برای دست کشیدن از اینترنت، آن لاین ماندن بیش از زمان برنامه ریزی شده، دروغ گفتن یا مخفی نگه داشتن زمان واقعی کار با اینترنت، کاهش فعالیت فیزیکی، بی توجهی به سلامت شخصی و بی خوابی یا کم خوابی و…

از طرفی دیگر افراد در صورت استفاده از اینترنت، نه تنها رفتارهایی متفاوت با الگوهای رایج در جامعه از خود نشان می دهند، بلکه نوع تفکرشان نیز با اکثریت افراد جامعه متفاوت می شود. این گونه افراد فکر می کنند که اینترنت تنها جایی است که آنها در آن احساس خوبی نسبت به خود و جهان اطراف دارند. افرادی که دچار اعتیاد به گپ زدن و گفت و گوی اینترنتی می شوند، معمولا بیش از حدّ درگیرِ روابط اینترنتی اند و احتمال این که به مسائل غیر اخلاقی نیز آلوده شوند بالاست. دوستی اینترنتی خیلی سریع، اهمیت و جایگاهِ روابط خانوادگی و دوستان قدیمی را می گیرد، که این اعتیاد در اکثر موارد منجر به شکست ازدواج ها و بی ثباتی در روابط خانوادگی می شود. از زمره عوامل موجد و یا مانع اعتیاد اینترنتی در میان نوجوانان و جوانان، نظارت و کنترلی است که والدین بر استفاده فرزندان از اینترنت اعمال می کنند. مسئله ای که بارز است این است که معمولا خانواده ها نگاهی متعادل و منطقی پیرامون استفاده فرزندانشان از اینترنت نداشته و سیاست کاملا یک سویه نسبت به این موضوع در پیش می گیرند، به طوری که براساس نتایج یونگ در سال ۱۳۷۷ معمولا والدین دربرخورد با استفاده فرزندانشان از اینترنت مایلند در یکی از دو دسته “سهل انگاری مهربانانه” و “تبعید قاطع یا مطلق” قرار بگیرند.

مردان عموما از اینترنت به عنوان ابزاری برای جست و جوی قدرت و پایگاه ارتباط استفاده کرده و موارد کاربرد اینترنت در میان آنها نیز شامل کسب اطلاعات بازی های تعاملی پرخاشگرانه اتاق های سکسی چت و هرزه نگاری بوده است اما استفاده زنان از اینترنت از اتاق های چت بیشتر به خاطر تشکیل دوستی های حمایت گرانه دوستیابی و اجتماعی شدن بوده است. ۹۰ درصد از معتادان اینترنت به سایت های ارتباطی دو طرفه اعتیاد داشتند.

یونگ در مطالعه ای که روی معتادان به اینترنت انجام داد، به این نتیجه رسید که افراد با موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالاتر و نیز افراد دارای تحصیلات بالاتر بیشتر در معرض این اختلال قرار دارند. هم چنین، افرادی که وقت بیشتری دارند؛ مانند افرادی که در خانه هستند و دانشجویان در خوابگاه ها با احتمال بیشتری در معرض اینترنت می باشند. از میان این افراد عمده ترین مواد مصرفی اینترنت عبارت بودند از: اتاق های چت، هرزه نگاری، خرید آن لاین و نامه الکترونیکی.

طی تحقیقاتی که در خصوص دلایل گرایش و استفاده اعتیاد آور افراد از اینترنت صورت گرفته، به این نتایج رسیدند که، افرادی که وقت زیادی را صرف استفاده از کامپیوتر می کنند، کسانی هستند که در زندگی با مشکلاتی مواجه اند. در واقع، این افراد چون رغبتی به برخورد با مشکلات زندگی شان ندارند و مایل نیستند حتی با آنها رو به رو شوند، لذا به فعالیت اعتیاد آور در اینترنت می پردازند و یا مرتبا برای نوشیدن آب به بیرون از اتاق می روند.( زکایی و خطیبی فاخره،۱۳۸۵: ۵۳)

اعتیاد به اینترنت، ضمن آن که معضلات کلّی که نوجوانان و جوانان را در هنگام دسترسی به اینترنت با آن روبرو می شوند را تشدید می کند، خود عاملِ مسائل و مصائب زیادی برای آنان می شود. افزایش حضور در فضای مجازی، تصوّر زندگی مجازی را جایگزین تصور زندگی واقعی می کند و در عین حال، به خصوص نوجوانان به علت تاثیرپذیری بیشتر به علت موقعیت سنی خویش درک خویش را از زندگی بر اساس فضای مجازی تجربه شده تعریف می کنند و در هنگام ارتباط با فضای واقعی ممکن است یا توانایی درک آن فضا و برقراری ارتباط با آن را از دست بدهند و یا در تلاش باشند که بر اساس مناسبات مجازی آن را تفسیر نمایند.

از سوی دیگر، حضور بیش اندازه در فضای اینترنت باعث کاهش سطح مسئولیت پذیری جوانان و نوجوانان و غفلت آنان از برنامه های آموزشی و تربیتی پیش بینی شده برای آنها می گردد، که ادامه این وضعیت باعث عقب افتاد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.