پاورپوینت کامل بن بست ترجمه و تئوری ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بن بست ترجمه و تئوری ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بن بست ترجمه و تئوری ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بن بست ترجمه و تئوری ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

دکتر مهرداد کلانتری، استادیار روانشناس دانشگاه اصفهان و حجت الاسلام علی نوروزی، حوزه علمیه اصفهان

قسمت اول

اشاره

فرهنگ اسلامی، سراسر از واژه ها، مفاهیم و شواهد روانشناختی گوناگون است. علم النفس، همواره مورد توجه برخی از اندیشمندان اسلامی مانند این سینا، ملاصدرا، فارابی، کندی، غزالی و دیگران بوده است. معرفت النفس به عنوان یکی از عالی ترین انواع شناخت مطرح شده است. در قرآن کریم به نفس سوگند یاد شده است و مؤمنان به سر انفسی دعوت شده اند. با وجود شواهد بی شماری که حتی مورد توجه برخی اندیشمندان غربی نیز قرار گرفته است، اندیشمندان معاصر کشورمان، به آنها توجه کافی نکرده اند و روانشناسی اسلامی همچنان مهجور مانده است.

به نظر می رسد نظریه پردازی در روانشناسی اسلامی با موانع متعددی رو برو است و بدون شناخت این موانع و بررسی راه های رفع آنها، این فرایند اساسی تسهیل نمی شود. واقعیت امر این است که دانشگاه ما به ترجمه روانشناسی اسلامی بسنده کرده اند و برخی از نظریه هایی که به طور پراکنده در زمینه روانشناسی اسلامی، گاهی مطرح می شوند، راه به مقصود نمی برند؛ برخی از نظریه ها برای همیشه در مراحه تئوری در جا می زند و مجال آزمایش نمی یابند.

برخی اندیشمندان مدافع روانشناسی اسلامی، تنها به نفی روانشناسی غربی بسنده کرده اند؛ برخی حالت انفعالی اتخاذ کرده، منتظرند نظریه ای در غرب مطرح شود و آنها شواهد آن را در فرهنگ اسلامی بیابند و تنها به همین امر بسنده کرده اند.

برخی هم مفهومی از علم و دین ارائه می دهند که امکان نظریه پردازی وجود نداشته باشد. برخی که ممکن است حتی در موضع تصمیم گیری نیز باشند، اساساً نیازی به نظریه پردازی احساس نمی کنند، زیرا تعلق خاطری به فرهنگ اسلامی ندارند و اسلامی کردن علوم انسانی را لازم نمی دانند.

در این مقاله، با تأکید بر ضرورت نظریه پردازی در روانشناسی اسلامی و امکان آن، به برخی موانع نظریه پردازی در روانشناسی اسلامی پرداخته شده و این موانع به موانع مربوط به حوزه، دانشگاه، پژوهشگر و تحریفات، طبقه بندی شده است.

امید است با شناخت دقیق موانع، بتوان فرایند نظریه پردازی در روانشناسی اسلامی را تسهیل نمود و افق های جدیدی که بسی برتر از افق های موجود هستند، در فضای روانشناسی کشور گشوده شود.

* * *

مقدمه

فرهنگ اسلامی با نشیب و فرازهای بسیار، اکنون به عنوان یک میراث گرانقدر به دست ما رسیده است؛ سؤال اساسی این است که آیا ما می توانیم همان گونه که اندیشمندان ما این امانت بزرگ را به ما سپرده اند، ما هم آن را به شایستگی به نسل بعدی منتقل کنیم؟ اکنون ماییم و این فرصت تاریخی که در شایه انقلاب اسلامی ایران، برای احیاگری اندیشه اسلامی، در قلمرو علوم گوناگون فراهم شده است؛ آیا ما از این فرصت تاریخی، استفاده لازم را خواهیم برد یا با غفلت آن را از دست خواهیم داد؟ چه عوامل و موانعی برای استفاده از این فرصت وجود دارند؟ با شناخت این عوامل و موانع، شاید بتوانیم به رسالت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی خود بهتر عمل کنیم.

روزگار ما، عرصه پیکار نظریه های گوناگون است؛ نظریه ها همواره با یکدیگر رقابت می کنند؛ در این پیکار، نظریه های قوی تر، جامع تر و مناسب با مقتضیات زمان و قابل انتقال به آینده باقی می مانند و نظریه های ضعیف و ناکار آمد، ناگزیر به خارج شدن از صحنه رقابت اندیشه ها هستند.

برخی از نظریه ها نیز ممکن است با یک دیگر به نوعی ائتلاف برسند و به صورت نظریه ترکیبی جدیدی مطرح شوند. نظریه پردازان نیز به سادگی حاضر به ترک صحنه رقابت نیستند، بلکه تلاش می کنند که با کاستن از نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود، جهان شمول شوند و به حیات خود ادامه دهند.

سلطه روانشناسی غربی بر وضعیت روانشناسی، جهان انکارناپذیر است که به سادگی و با آسانگیری و کم کاری، نمی توان در برابر آن موضع گرفت یا باید به وضعیت موجود روانشناسی در کشور، به عنوان مصرف کننده صرف رضایت دهیم و در نهایت به یک استحاله فرهنگی تن دهیم، یا باید کمر همت بر بندیم و به یمن توان بالقوه و عظیم فرهنگ و تمدن اسلامی تلاش کنیم که در عرص های فرهنگ اجتماعی، نقش مثبت، سازنده و فعال ایفا کنیم و به احیاگری اندیشه های ناب اسلامی در قلمرو تخصص خود بپردازیم. در این گیر و دار، روانشناسی اسلامی می تواند یکی از جولانگاه های نظریه پرداز برای روانشناسان متعهد کشور ما باشد.

در عین حال، باید توجه داشت که علم روانشناسی، مجموعه آرا، عقاید و یافته ها درباره احساسات، عواطف، افکار و حالات روانی انسانی است که سرچشمه اصلی آن دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی است و ممکن است در مواردی با ساختار فرهنگی جامعه ایرانی ناهماهنگ باشد.

هدف از نظریه پردازی در روانشناسی اسلامی، باز کردن افق های جدیدی است که عمیق تر و جامع تر از افق های موجود باشند و راه حل های جدیدی برای مشکلات فعلی ارائه دهند، منظور از اندیشه اسلامی، آرا نظریاتی است که از طریق آیات قرآن کریم و سنت رسول اکرم(ص) به ما رسیده است؛ به نظر می رسد که این امر مهم را می توان بر اساس منابع معتبر تفسیری مانند تفسیر المیزان، با تبادل نظر اندیشمندان حوزه و دانشگاه انجام داد.

نظریه پردازی فرایندی مهم و بنیادین است که اگر با دقت، نظم و انسجام کافی انجام شود، چون چراغی فرا راه آیندگان، پژوهش های بعدی این زمینه را تسهیل خواهد کرد. بسیاری از آنچه به عنوان نظریه پردازی در روانشناسی اسلامی مطرح می شود را می توان به عنوان

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.