پاورپوینت کامل روند مطالعات اسلامی در غرب؛ دین و سیاست اسلامی ۷۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل روند مطالعات اسلامی در غرب؛ دین و سیاست اسلامی ۷۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل روند مطالعات اسلامی در غرب؛ دین و سیاست اسلامی ۷۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل روند مطالعات اسلامی در غرب؛ دین و سیاست اسلامی ۷۹ اسلاید در PowerPoint :

مطمئنا بسیاری از روشنفکرانی که مطالعات اسلامی داشته اند، امروزه به خوبی از مسئولیت خود آگاهند که از یک سو، بر میراث بداعتمادی و بدنمایی نیفزایند و از سوی دیگر، کمکی به درک متقابل کنند. «محمد عبدالرئوف» یکی از جنبه های این وظیفه را در فصلی از کتاب رویکردهای مارتین بیان می کند: «چالشی که اکنون مطالعات اسلامی در غرب، بخصوص در ایالات متحده، با آن مواجه است، تلاش برای تبدیل شدن به پلی کارآمد بین غرب و جهان اسلام است.

در این فرایند پرسش های دشواری مطرح می شود: پژوهشگران اسلامی در کمک به تدوین سیاست خارجی ایالات متحده در قبال ملل مسلمان تا چه حد نقش ایفا می کنند؟ اسلام شناسان غربی چگونه می توانند به کاستن – و نه افزودن – سوءتعبیرهای بخشی از دنیایی که اکنون عمیقا بر غرب تأثیر گذاشته است، کمک کنند؟ از نظر من برخورد با این چالش و در عین حال وفادار ماندن به عینیت سفت و سخت پژوهش، دستورالعملی مهم برای پژوهشگران غربی اسلام در حال حاضر است.

بخشی از این وظیفه، همان طور که ذکر آن رفت، استفاده از تخصص پژوهشی در تفسیر دین اسلام، در بافت رخدادهای بین المللی برای تذهیب عمومی مردمِ غیرروحانی است.

کتاب های زیادی برای عموم مردم نوشته شده است: برخی را روزنامه نگاران متعهد نوشته اند (بازگویی این واقعیت آشکار لازم است که کتاب های بیشتری نیز که تعهد کمتری داشته اند، منتشر شده است)؛ برخی را هم دانشگاهیانی نوشته اند که مخاطب معمولشان جامعه ی پژوهشگران است. در مقوله ی دوم، کتاب هایی قرار می گیرند که به واقعیت های دینی – سیاسی اسلام در جهان معاصر می پردازند.

برخی آثار، تک نویسنده ای هستند و می کوشند به میزان متفاوتی از موفقیت، به مسأله ی اسلام و واقعیت های سیاسی در بافت تحولات تاریخی و کنونی دنیای اسلام بپردازند.تعداد چشمگیر و روزافزونی از کتاب ها، محصولاتی چندنویسنده ای از همایش های بزرگی است که مقالاتی از طیف متنوعی از پژوهشگران در آن جا گرد آمده است.

دو کتابِ چندنویسنده ای، که به سبب کیفیت عالی کاملاً یکپارچه ی مطالبشان شایان ذکرند، عبارت اند از: مجموعه ی «اسلام؛ زندگی دینی و سیاسی جامعه ای مسلمان»، ویراسته ی «مارجوری کلی» و کتاب «تأثیر اسلام»، ویراسته ی «ایون حدّاد» و غیره. هردو کتاب با به کارگیری استعدادهای پژوهشگران متنوع، مقدمه ای محکم و متعهدانه در باب اسلام ارایه می نمایند. کتاب «کلی» جامع تر و مروری تاریخی است در مورد دین، جامعه و سیاست؛ حال آن که کتاب «حدّاد» مجموعه ای از تحلیل های موضوعی انجام گرفته را در بافتی اجتماعی – سیاسی ارائه می دهد که نشانگر دامنه ی موضوعات رایج در پژوهش معاصر اسلام است.

یکی از آثار چندنویسنده ای خوب در مورد حوزه های متمایز اسلام عبارت است از: «اسلام در آسیا: دین، سیاست و جامعه» ویراسته ی «جان. ال. اسپوزیتو». این مقالات، با آمیختن دین، سیاست و تحلیل اجتماعی، پیشینه ای تاریخی ارایه و دورنمای کنونی را معرفی می کنند. این کتاب تصاویر خوبی از تنش های بین نیروهای روزافزون طرفدار اتحاد اسلام و بیداری اسلامی، و واقعیت هایی از تضادهای درون اجتماعی به دست می دهد. چند تن از نویسندگان این مجموعه به موضوعِ انطباق می پردازند؛ برای مثال، این که چطور ممکن است شورویایی یا چینی بود و بازهم مسلمان ماند؟ این کتاب نمونه ای است از بهترین گونه های اخیر مطالعات «جمعی در باب اسلام…. »

یکی دیگر از حوزه های مرتبط با تحلیل سیاسی اسلام امروز، بررسی اقلیت های اسلامی کشورها و مناطق است. «م. علی کتانی» تحلیلی اندیشمندانه از برخی موضوعات اقلیتی مسلمان که در بافت جامعه ای متکثر هویت می یابد، در کتاب «اقلیت های مسلمان در دنیای امروز» ارایه می دهد. او با اشاره به مسأله ی تأکید بر مفهوم جدایی (و تلویحا برتری) و در عین حال تقاضای دسترسی برابر به منابع جامعه ی بزرگ تر، تصدیق می کند که امید به بقای جامعه ی مسلمان باز هم تأییدی است بر حقیقت منحصر به فرد قرآن و نفی نسبیت ادعاهای دینی.

تلاش های خلاقانه ای نیز برای ارایه ی درک مسلمانان از سیاست، قانون و تغییر اجتماعی وجود داشته است. بدین منظور از نوشته های مسلمانان، گزیده ای انتخاب شده است. البته عموما این آثار دچار ناپیوستگی و عدم تمرکز هستند و بیشتر، کتاب هایی کمکی برای آثار روایی ترند.

خیلی نمی توان برای شناخت اسلام و سیاست در جهان معاصر بر اهمیت انقلاب ایران تأکید ورزید. این مسأله در تحلیل زیاد ایران و ماهیت اسلام ایرانی از سال ۱۹۷۹/۱۳۵۷ به بعد هویدا است. این تحلیل ها که مطالعاتی متمرکز است، به حکومت ایران و ماهیت خاص هویت دینی کنونی آن می پردازد؛ ولی پیامدهایی نیز برای مقوله ی تحلیل های سیاست کنونی اسلام به عنوان یک پدیده ی جهانی دارد. برخی از این آثار به تاریخ ایران پیش از انقلاب می پردازند، اگرچه معلوم است از این رخداد الهام می گیرند….

تعجبی ندارد که تعداد آثار تشیع اثناعشری از زمان انقلاب افزایش آشکاری داشته است. مهم ترین آن ها عبارت اند از: اثر عالی و جالب «موجان مومِن»، «درآمدی بر اسلام شیعه: تاریخ و آموزه ی تشیع دوازده امامی»؛ «مهدویت اسلامی: اندیشه ی مهدی در اسلام دوازده امامی»، از «عبدالعزیز ساچدینا»؛ «جهاد و شهادت؛ مبارزه و شهادت در اسلام» ویراسته ی «مهدی عابدی» و «گری لگنهازن» و «انتظار هزاره»، از «سیدحسین نصر»، «حمید دباشی» و «سیدولی رضا نصر». کتاب آخر، مجموعه گزیده هایی جالب از سه دیدگاه کاملاً متمایز است که در تدوین ایدئولوژی انقلاب مهم بوده اند.

این آثار مربوط به ایران و واکنش های دینی که نقش مهمی در تحولات سیاسی معاصر ایفا کردند، هم برای آنچه درباره ی آن کشور می گویند و هم برای پیامدهای رخدادهای ایران برای مابقی دنیای اسلام اهمیت دارند. آگاهی فزاینده (یا شاید زیاد) اسلامی در مقیاسی جهانی، نشان می دهد که تحولات ایران، مثل دیگر بخش های جهان اسلام، تأثیری مستقیم بر تفکر و جنبش های اسلامی در جهان عرب دارد.

تا مدت ها متهم کردن پژوهشگران اسلام به توجه خاص به خاورمیانه و کنار گذاشتن مابقی جهان اسلام آسان بود؛ اما دیگر نمی توان این کار را کرد. مطالب فراوانی درباره ی اسلام در افریقا، آسیای جنوب شرقی، پاکستان و شبه قاره (درواقع عملاً تمام بخش های جهان که اسلام در آن جا حضور چشمگیر داشته باشد) و نیز ایران موجود است.

بنابراین مهم است که خدمتی را که خود مسلمانان به مطالعه ی دانشگاهی در مورد اسلام می کنند، ملاحظه نماییم. با این که اکثر مطالعات میدانی را غربیان انجام می دهند، دیدگاه های پژوهشگران مسلمان به طرز چشمگیری بر پیکره ی اطلاعات موجود ما می افزاید. این وظیفه ی محقق جوینده است که تأثیرات و روابط متقابل جنبش های اسلامی در سراسر این مناطق مختلف را به دست آورد. در ضمن می توانیم از مطالعات میدانی منفرد خوبی که بخش های مهمی از یک معمای هنوز حل ناشده ی بزرگ را به دست آورده اند، استقبال کنیم.

تفسیر قرآنی

از میان بخش های مختلف مطالعات اسلامی، هیچ کدام برای پژوهشگران غیرمسلمان حساس تر از تحلیل قرآن نیست. «فضل الرحمان فقید»، مفسر پاکستانی و عالی قدر اسلام، از مسلمانانی است که اصرار داشت مطالعه ی قرآن قلمروی است که پژوهشگران غربی نباید در آن پژوهش کنند. فضل الرحمان با یادآوری این که مطالعات غربی قرآن دو رویکرد اساسی در قبال متن (یعنی توجه به تأثیرات یهودی و مسیحی و سعی برای تنظیم تاریخی آیات) داشته است، خواستار تلاش بیشتر مسلمانان برای تفسیر موضوعات و آموزه های قرآن شد. او با اشاره به این که واقعا انجام این نوع تفسیر کار غیرمسلمانان نیست، خواستار همکاری پژوهشگران غربی در ترکیب کردن ابزار تحلیل تاریخی شان با تعهدات تفسیری پژوهشگران مسلمان شد.

پیشنهادات فضل الرحمان برای اقدامات مشترک می تواند روش مفیدی باشد، اگرچه جای شک است که غربیان کاملاً به تمایل او به پرهیز از تفسیر کردن توجه کنند. طی سالیان سال، پژوهشگران غربی با بررسی تاریخ متن و تاریخ تفسیر قرآن، خدمات مهمی به مطالعات قرآنی کرده اند (که هیچ یک برتر از آثار عظیم «ایگناز گُلدزیهر» و اخیرا به دنبال آن، تلاش های «هلموت گاتیه» و دیگران نیست). برخی از آثار مقدماتی کلی در باب قرآن برای مخاطبان غربی، مثل آثار «مونتگامری وات» بین مسلمانان نیز طرفدار پیدا کرده است.

اگرچه در کل این عمل مورد تردید است، اما پیدا کردن نمونه هایی از نوشتار غربیان که برای جامعه ی اسلامی بسیار مشکل آفرین شده باشد مشکل نیست. کتاب تقریبا جدید «جان وانسبارو» و «جان بِرتون» کمک چندانی به حسن نیت مسلمانان در مورد تحقیقات غربیان در قلمروی قرآن نکرده است….

نمونه ی جالب دیگر، کتاب «موضوعات معادی قرآن» از «توماس. ج. اُشونِسی» است. این اثر در کل، بررسی دقیق و متعهدانه ی مجموعه ای از سوره های قرآن است که ناگزیر به برخی از مسلمانان اهانت می کند؛ زیرا بعضی از مطالب قرآنی را به کتاب های یهودیان و مسیحیان و خاخام ها نسبت می دهد و تأکید می کند که مهم تر از کار مفسران مسلمان در فهم برخی سوره های قرآن، تأثیر ثابت شده ی زیان هایی غیر از عربی بر سبک و واژگان قرآن است. این مسأله مشکل دردناکی است؛ چنان که اثر اُشونسی را درواقع بسیاری از پژوهشگران مسلمان تحسین می کنند. البته این تنها اثر او نیست که در آن چنین حوزه های مشکل آفرین بالقوه ای بروز می کند.

یکی از پیشرفت های پژوهش و بررسی اخیر غربیان در مورد متون اسلامی (به جز پذیرش اهمیت شفاهیت قرآن که ذکر آن رفت) فهم بیشتر نصّ و متن با تعبیری گسترده تر است. مطالعات روزافزونی در زمینه ی پذیرش اهمیت احادیث معتبر در زندگی اکثر مسلمانان، البته نه به میزان قرآن انجام می گیرد. از این رو، مطالعه ای خاص، چون کار «دیوید پاوِرز» در مورد قانون اسلامی وراثت با عنوان «مطالعاتی در قرآن و حدیث»، به درستی از این منابع استفاده می کند….

در حوزه ی خاص مطالعات روایات، «جوینبول»، که پیشتر از او به خاطر توجهش به مسأله ی اهانت به علما یاد کردیم، در اثر مهمی با عنوان «سنت مسلمانان؛ مطالعاتی در تاریخ نگاری، شأن نزول و اعتبار احادیث اولیه»، توجه زیادی به حساسیت های مسلمانان مبذول می دارد. جوینبول در مدلی، که من آن را مدل پژوهش متعهدانه می نامم، فاصله ی بین مطالعات غربیان و مسلمانان را تصدیق می کند (اساسا به خاطر امتناع غربیان از پذیرش سندیت بسیاری از مطالب احادیث) و نقدی مناسب از برخی بزرگان پژوهش متنی غرب مانند «گُلدزیهر»، «شاخت» (Shacht) و «اَبوت» (Abbott) ارایه می دهد. او از موضعی میانه، طرفداری می کند؛ می گوید، باید آن را با ذهنی باز پیوند زد. برخی این ویژگی را ساده لوحی می دانند؛ ولی جوینبول آن را سرمایه ای عظیم در مطالعه ی جامعه و متون صدر اسلام می پندارد.

موضوعات اصلی دین اسلام

در مقوله ای نسبتا متفاوت، مطالعاتی قرار می گیرد که بخصوص در اسلام پدیده ای دینی به نظر می رسد و به یک یا چند جنبه از تاریخ، فلسفه و الهیات اسلام می پردازد. شاید ساده تر باشد این را… دوره ی جدیدی از مطالعات اسلامی بدانیم. دیگر، آثار زیادی مثل بررسی کلی پژوهشگران بزرگی مانند «ایگناز گلدزیهر»، «د.ب. مک دونالد»، «ه··. ا. ر. گیب»، «آ. ونسینگ»، «لوئیس گاردت»، «م.م. اَناواتی»، «هری وُلفسون» و بسیاری دیگر در گذشته پیدا نمی کنیم. در عوض بار دیگر با بسیاری از مجموعه مقالاتی مواجه می شویم که معمولاً به یک موضوع خاص می پردازند. این نوع مجموعه ها در شمار کارهایی هستند که به دین اسلام پرداخته اند و بیشتر آن ها… از عدم پیوستگی در موضوع، رویکرد و روش رنج می برند.

اغلب به نظر می رسد نویسندگان مقالات آن ها به خاطر موقعیتشان در آن زمینه… انتخاب شده اند، نه این که گروهی از پژوهشگران با هم بنشینند و به طور جدی به شکل یک تیم به یک موضوع بپردازند. کتاب، اغلب خوب از کار درمی آید و عمیقا جنبه هایی از الهیات، فلسفه و اخلاق اسلامی در یک جلد بررسی می شود؛ ولی هیچ پیشرفت موضوعی آشکاری مشاهده نمی شود.

یکی از راه های توجه به موضوعات الهیات اسلامی، ترجمه و بررسی آثار برخی شخصیت های معروف تاریخ تفکر مسلمانان، بخصوص در این اواخر «ابن تَیمیه» است

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.