پاورپوینت کامل افکار سیاسی امام خمینی در دایره اصول ثابت ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل افکار سیاسی امام خمینی در دایره اصول ثابت ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل افکار سیاسی امام خمینی در دایره اصول ثابت ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل افکار سیاسی امام خمینی در دایره اصول ثابت ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
«اندیشه سیاسی کوششی برای تعیین اهدافی است که به اندازه معقولی احتمال تحقق دارد و نیز تعیین ابزارهایی است که – در حد معقولی – می توان انتظار داشت موجب دستیابی به آن اهداف بشود». بنابراین اندیشه سیاسی دارای این ارکان است: الف) تعیین اهداف معقول؛ ب) تعیین و انتخاب ابزارهای لازم برای رسیدن به هدف؛ ج) منطقی بودن.
بنابراین، با توجه به این که مشکلات انسان در عرصه سیاست و زندگی و در بستر زمان نو می شود و بعضا شرایط و امکانات نیز – در بستر زمان – در شرایط یکسانی قرار ندارند، بایسته است اندیشمند و متفکر سیاسی متناسب با شرایط و امکانات، به تعیین اهداف معقول و تعیین مکانیزم هایی برای رسیدن به آن اهداف بپردازد. به عبارت دیگر، به «اصل قدر مقدور» و «تقدیم اهم بر مهم» توجه نماید. بر همین اساس است که ما می توانیم از اندیشه های سیاسی متفکران با دیدگاه ها و نگاه های مختلف، در درون یک مکتب فکری سخن بگوییم و نیز بر همین اساس است که می توانیم از تحول اندیشه سیاسی یک متفکر در بستر زمان گفت وگو نماییم.
متفکران مسلمان دقیقا به این مسأله توجه داشته اند. بد نیست در اینجا به ک نمونه کلاسیک اشاره شود. «خواجه نصیرالدین طوسی» در کتاب «اخلاق ناصری» چنین آورده است: «و بباید دانست که مبادی مصالح اعمال و محاسن افعال نوع بشر که مقتضی نظام امور و احوال ایشان بود در اصل، یا طبع باشد یا وضع. امّا آنچه مبدأ آن طبع بود، آن است که تفاصیل آن مقتضای عقولِ اهل بصارت و تجاربِ ارباب کیاست بود و به اختلاف ادوار و تقلب سِیر و آثار مختلف و متبدّل نشود، و آن اقسام، حکمت عملی است که اد کرده آمد. وامّا آنچه مبدأ آن وضع بود، اگر سبب وضع، اتفاق رأی جماعتی بود بر آن، آن را آداب و رسوم خوانند و اگر سبب، اقتضای رأی بزرگی بود، مانند پیغمبری یا امامی، آن را نوامیس الهی گویند و آن نیز سه صنف باشد: یکی […] عبادات و احکام آن، و دوم […[ مناکحات و دیگر معاملات، و سیم آنچه راجع با اهل شهرها و اقلیم ها بود؛ مانند حدود و سیاست، و این نوع علم را علم فقه خوانند و چون مبدأ این جنس اعمال مجرّد طبع نباشد، وضع است، به تقلب احوال و تغلب رجال و تطاول روزگار و تفاوت ادوار و تبدل ملل و دول در بدل افتد».[۱]
نکته مهم در فقره منقول از حکیم خواجه نصیرالدین طوسی توجه به وجود دو دسته از عناصر در افکار سیاسی است. بخشی از افکار سیاسی که زیرمجموعه حکمت سیاسی قرار می گیرد، دربرگیرنده اصول ثابت است و بخش دیگر که عمدتا زیرمجموعه فقه سیاسی است و به حسب دگرگونی احوال و ایام و ملل و دول تغییر می کند، دربرگیرنده افکار سیاسی متغیر است.
در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) گرچه بخش هایی از آرا، افکار و اندیشه ها بر حسب مقتضیات زمان و مکان و شرایط و امکانات و… دچار تغییراتی شده اند، اما نکته حایز اهمیت این است که این تغییرات در دایره اصول ثابتی اتفاق افتاده اند. این مقاله عهده دار تبیین این اصول ثابت است. با بررسی و تفحص نگارنده اصول زیر قابل ارایه است:
اصل تکلیف
تکلیف گرایی و عمل بر اساس تکلیف و وظیفه شرعی، و حتی تغییر رفتار به خاطر تغییر وظیفه، جایگاه مهمی در فهم اندیشه و عمل سیاسی حضرت امام دارد. حضرت امام تصریح کرده اند که تمامی رفتارهای ایشان بر اساس تکلیف بوده است؛ «ما بنا داریم به تکلیف عمل کنیم. ما مکلفیم با ظلم مقابله کنیم […] ما مکلفیم از طرف خدای تبارک و تعالی که با ظلم مقابله کنیم، با این آدمخوارها و با این خونخوارها مقابله کنیم».[۲]
در فقره فوق، غیر از بیان این نکته که عمل ایشان بر اساس تکلیف است، به گونه ای دیگر به پیروان خویش نیز تکلیف کرده اند که لازم است عملشان بر اساس تکلیف باشد. روشن است که تکلیف را مجتهدین و مراجع تقلید برای پیروان خویش تعیین می کنند. عمل به تکلیف در هر صورت دارای پاداش اخروی و راحتی وجدان است، چه به پیروزی دنیوی منجر شود و چه نشود:
«نباید نگران باشیم که مبادا شکست بخوریم، باید نگران باشیم که مبادا به تکلیف عمل نکنیم. نگرانی ما از خود ماست. اگر ما به تکالیفی که خدای تبارک و تعالی برای ما تعیین کرده است، عمل بکنیم، باکی از این نداریم که شکست بخوریم؛ چه از شرق و چه از غرب، چه داخلی، چه خارج. و اگر به تکلیف خودمان عمل نکنیم، شکست خورده هستیم، خودمان را شکست داده ایم».[۳]
یکی از مستندات امام در تبیین دیدگاه تکلیف گرایی: سیره معصومین(ع) بوده است: «پس ما یک وظیفه شرعی داریم انجام می دهیم، این وظیفه شرعی ما است. اگر نتوانستیم پیش ببریم، حضرت امیر(ع) هم نتوانست معاویه را از بین ببرد، ولی وظیفه اش را عمل کرد. ما وظیفه مان را عمل می کنیم».[۴]
حضرت امام در تعیین رفتار سیاسی و اجتماعی شخصی خود، گاهی شخصا به این نتیجه می رسید و گاهی از طریق کارشناسان به نتایجی دست می یافت. فرزند حضرت امام «مرحوم حجه الاسلام سیداحمد خمینی» درباره چگونگی تدوین «کشف الاسرار» توسط حضرت امام این خاطره را نقل کرده اند: «حضرت امام فرمودند: یک بار در حال رفتن به مدرسه فیضیه مشاهده کردم که عده ای دارند راجع به کتاب «اسرار هزارساله» بحث می کنند. ناگهان به ذهنم آمد که ما داریم درس اخلاق می گوییم، حال آن که این بحث ها در حوزه ها نفوذ پیدا کرده است. امام تصمیم می گیرند، از وسط مدرسه فیضیه برگشته و دیگر به درس نمی روند و طی یک ماه تا چهل روز تقریبا همه کارها را کنار می گذارند و کتاب «کشف الاسرار» را می نویسند».[۵]
در این جا می بینیم که تشخیص امام از تغییر تکلیف، سبب تغییر رفتار امام (از تدریس به تألیف) شده است. در مورد جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه و تغییر رفتار امام (از ادامه جنگ به توقف جنگ و پذیرش آتش بس) نظر کارشناسان امام را به این نتیجه رساند که تکلیف تغییر کرده است: «من تا چند روز قبل معتقد به همان شیوه دفاع و مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن می دیدم، ولی به واسطه حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلاً خودداری می کنم و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامی کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور (که من به تعهد و دلسوزی آنان اعتماد دارم) با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم».[۶]
بنابراین «تکلیف گرایی» به عنوان یک اصل ثابت، در شرایط مختلف، رفتارهای متفاوت و متنوعی را پدید می آورد. مقام معظم رهبری حضرت آیه اللّه خامنه ای – حفظه اللّه تعالی – درباره اصل تکلیف در سیره حضرت امام(ره) فرموده اند: «نقطه اساسی کار او این بود که در اراده الهی و تکلیف شرعی محو می شد و هیچ چیزی برایش غیر از انجام تکلیف مطرح نبود».[۷] «بارها ایشان می فرمود که ما کار را برای رسیدن به نتیجه نمی کنیم، بلکه مأمور به انجام تکلیف هستیم».[۸]
روشن است که تکلیف، خود دایر مدار قدرت انجام آن است. باید شرایط انجام وظیفه الهی فراهم باشد. «لا یکلّف اللّه نفسا الاّ وسعها.» چنان که تمامی اصول مذکور در ارتباط با هم و تعدیل کننده یکدیگر هستند، در اصول بعدی ابعاد دیگری از اصل تکلیف روشن خواهد شد.
اصل مصلحت اسلام و مسلمین
حضرت امام همواره تأکید می نمود که اگر مصلحت اسلام یا مسلمین را در رفتار خاصی ببیند، برای انجام آن اقدام می کند: «اگر من خدای نخواسته، یک وقتی دیدم که مصلحت اسلام اقتضا می کند که ک حرفی بزنم، می زنم و دنبالش راه می افتم، و از هیچ چیز نمی ترسم بحمداللّه تعالی. و اللّه تا حالا نترسیده ام.»[۹]
حضرت امام در مورد تبیین دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به اصل مصلحت اسلام و مسلمین استناد کرده و می فرماید: «و خدا می داند که اگر نبود انگیزه ای که همه ما، و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام و مسلمین قربانی شود، هرگز راضی به این عمل نمی بودم و مرگ و شهادت برایم گواراتر بود».[۱۰]
هم چنین حضرت امام، درباره رعایت اصل مصلحت چنین فرموده اند: «یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد، ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد، این فرد در مسایل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد».[۱۱]
«اما این طور نیست که هر جا یک کلمه ای گفتیم و دیدیم مصالح اسلام، حالا ما آمدیم دیدیم اینجوری نیست، اشتباه کرده بودیم، بگوییم ما سر اشتباه خودمان باقی هستیم، ما هر روزی فهمیدیم که این کلمه ای که امروز گفتیم، اشتباه بوده و ما این جوری بکنیم. ما دنبال مصالح هستیم، نه دنبال پیشرفت حرف خودمان».[۱۲]
«حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یک جا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 