پاورپوینت کامل فقه و هرمنوتیک از دیدگاه اندیشمندان مسلمان ۷۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فقه و هرمنوتیک از دیدگاه اندیشمندان مسلمان ۷۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فقه و هرمنوتیک از دیدگاه اندیشمندان مسلمان ۷۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فقه و هرمنوتیک از دیدگاه اندیشمندان مسلمان ۷۸ اسلاید در PowerPoint :
پانزدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور شخصیت های فرهنگی، دانشمندان، علما و مفتیان، اساتید دانشگاه ها و مجامع علمی سی کشور اسلامی از ششم تا هشتم خردادماه در محل اجلاس سران برگزار شد.
حجت الاسلام «محسن الویری» دبیر علمی این کنفرانس در گفت وگوی اختصاصی با نشریه ی پگاه، هدف از برگزاری این کنفرانس بین المللی را ایجاد زمینه های اتحاد و همبستگی جهان اسلام، همفکری علما و دانشمندان برای نزدیک سازی دیدگاه های علمی، فرهنگی، فقهی، اصولی، کلامی، تفسیری و… و نیز بررسی مسایل و مشکلات مسلمانان و ارایه ی راه حل های مناسب و موضع گیری مشترک در برابر آنها دانست.
وی با اشاره به این که موضوع اصلی پانزدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، پایبندی به اصول و پاسخ گویی به نیازهای زمان در فقه مذاهب اسلامی است، خاطرنشان کرد: در این همایش، اجتهاد و نقش آن در نواندیشی، پاسخ گویی اسلام به متغیرات اجتماعی، هرمنوتیک و نسبت آن با اندیشه ی اسلامی بررسی شد.
در این همایش «محمد رضا بندرچی» حقوقدان و استاد دانشگاه در سخنانی با عنوان «عوامل و موانع رشد و پویایی فقه» گفت: سیر تکاملی فقه در گذشته از شتاب مناسبی برخوردار بوده است که تنها به زیاد شدن حجم کتاب های فقهی و چندین برابر شدن باب ها و فروعات فقهی محدود نشده، بلکه رشد کیفی نیز داشته است، بطوری که شیوه های استدلال، اجتهاد و استخراج احکام نیز تکامل یافته اند.
وی افزود: هر چند رشد کیفی فقه در گذشته سیر یکسانی نداشته است، اما فقهای شیعه همپای با زمان حرکت کرده و به موضوعات بسیاری که برای امت اسلامی، پیش می آمده، پاسخ می دادند و راه حل های فقهی ارایه می کردند. وی با اشاره به این که نوآوری برخی از فقهای پیشین به معنای انقلاب در برخی باب های فقه بود، خاطرنشان کرد: علامه ی حلی پس از چندین قرن که فقهای شیعه فتوا به نجس بودن آب چاه به صرف ملاقات با نجاست می دادند، با مطالعه ی دقیق آن، فتوا به نجس نبودن آن می دهد که تحول عظیمی در باب طهارت بوجود می آید. و بقیه ی فقها نیز در نسل های بعدی آن را تأیید می کنند. وی با بیان این که در حال حاضر رشد کمّی و کیفی فقه و بالندگی و پویایی آن در حوزه های علمیه در حد انتظار نیست، به نقل از شهید مطهری تأکید کرد: «رشته ی فقه هم، در مجرایی افتاده که از صد سال پیش به این طرف از تکامل باز ایستاده است.»
بندرچی گفت: بالندگی فقه؛ یعنی این که بتواند پیشاپیش کاروان علم حرکت کند و به مشکلات جهان اسلام در عرصه های حکومت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و… پاسخ های شایسته ارایه کند.
وی افزود: هم چنین روش های استنباط احکام و روش های اجتهادی نیز، همواره نیاز به تکامل دارند و نباید تصور کرد که راه های استنباط بهتر از گذشته وجود ندارد.
وی با بیان نگرانی رهبر معظم انقلاب نسبت به وضعیت فقاهت به نقل از ایشان گفت: «فقه به زمینه های نوظهور گسترش پیدا نکرده، یا خیلی کم گسترش پیدا کرده است و خیلی از مسایل وجود دارد که فقه باید تکلیف آنها را معلوم کند که تاکنون چنین نکرده است.»
ایشان مهمترین موانع فقه پویا را گریز از رودررویی با مسایل روز، نارسایی کتاب های درسی، توجه بیش از اندازه به اصول و بحث های حاشیه ای مربوط و پرداختن به مباحث غیر لازم فقه که با مسایل زندگی روزمره بیگانه است، عنوان کرد.
وی استفاده از روش های جدید اجتهاد و استنباط، همفکری و تبادل آرای فقها، حاکمیت روحیه و فضای آزاداندیشی در محیط های علمی حوزه، تخصصی کردن مسایل فقهی، آشنایی با علم حقوق، مکتب های حقوقی و فقه اهل سنت و آگاهی به شرایط زمانی و موضوع شناسی را از دیگر عوامل رشد و بالندگی فقه در عصر حاضر دانست.
وی تصریح کرد: در حال حاضر حوزه های علمیه با بسیاری از مسایل فردی، اجتماعی و… رو به رو هستند که هنوز بسیاری از آنها بدون پاسخ مانده است.
در این همایش دکتر «زکی المیلاد» اندیشمند سوری، درباره ی «اجتهاد و بنیاد مدرنیته در اندیشه ی اسلامی» گفت: با وجود آن که غرب تلاش کرده است تا مفهوم مدرنیته را به خود اختصاص دهد و شرق را متهم به تقلید و دنباله روی از آنان کند، اما مفهوم مدرنیسمی که غرب مبتکر آن بوده است، شامل تجربه های تمدنی تاریخ بشریت است.
وی اجتهاد را یکی از تجارب انحصاری تمدن اسلامی دانست و افزود: اسلام از طریق اجتهاد، بزرگترین دینِ مدرنیستی است؛ زیرا به «فرع» همان مشروعیتِ «اصل» را می دهد و زمان و مکان و پیشرفت و تحول را به رسمیت می شناسد.
وی با بیان این که اجتهاد نقش انتقال اندیشه ی اسلامی از حوزه ی تئوریک، به میدان عمل را ایفا می کند، تاکید کرد: اجتهاد نه به روش دفعی و فوری، بلکه به شیوه ای تدریجی و طبق مقتضیات زمان و مکان به اندیشه ی اسلامی تحقق عملی می بخشد که از آن می توان به عنوان جوهر و روح مدرنیسم یاد کرد.
دکتر زکی المیلاد اعطای نقش حداکثری به عقل و ارتقای تلاش های فکری و پژوهشی در عرصه ی اندیشه، مفاهیم، نظریات و احکام را مهمترین ویژگی اجتهاد و وجه تمایز اجتهاد با مدرنیته ای دانست که دین و همه ی امور غیبی را کنار گذاشته است.
وی ایستادگی در برابر عناصر تحجر، تفکر سطحی، قشری نگری و کج اندیشی را از علائم و نشانه های اجتهاد خواند که ضمن ژرف اندیشی در برخورد با نص، آن را پذیرای تغییرات زمانی و مکانی می یابد.
دکتر «عمار طالبی» رییس دانشگاه الجزایر در سخنانی با عنوان «به سوی نوسازی و ساده سازی فقه اسلامی» گفت: از نظر واقعیت، مسایل جامعه ی اسلامی هر روز در حال تغییر روز افزون است و فقیه در برابر مشکلاتی قرار می گیرد که جامعه ی اسلامی را محاصره کرده است و باید برای این مسایل، معیارهایی که مورد قبول همه قرار گیرد، ارایه شود.
وی با اشاره به این که فقیه باید ضمن آشنایی کامل با زبان عربی، رابطه ی بین اصول و فقه را به درستی درک کند، افزود: نوسازی در فقه اسلامی به معنای نوسازی روش های اصولی برای تبدیل اصول به فروع است که برخی نیز معتقدند نوسازی باید از فروع فقهی آغاز شود.
رییس دانشگاه الجزایر با بیان این که اگر واقعیت تغییر کند، حکم به واقعیت های جدید نمی تواند همان احکام قبلی باشد، تاکید کرد: اجتهاد کهن نمی تواند در برخورد با واقعیت های امروزی مورد تاکید قرار گیرد؛ چرا که پاسخ گوی نیازهای روز نیست و به متوقف شدن حرکت اندیشه می انجامد. وی خاطرنشان کرد: نمی خواهیم و نباید فقه اسلامی را از موضوعات حقوقی غرب اقتباس کنیم، اما با تطبیق حقوق اسلامی و غرب نیز مخالف نیستم و این مساله به معنای تسلیم شدن نیست.
وی بر حفظ اصالت شرعی در تجدید و نوسازی فقه تاکید و یادآور شد: یکی از عناصر موثر در نوسازی شرایع «واقعیت» است، همانگونه که فلاسفه ی قدیم گفته اند: «صدور حکم در مورد چیزی، فرعی است برشناخت آن.»
«محمد رضا جواهری» استاد دانشگاه فردوسی در سخنانی در خصوص دلایل ضرورت اجتهاد براساس قرآن و سنت، گفت: از آنجایی که اسلام یک مکتب اجتهادپذیر است، از صدر اسلام در فقه شیعه نیز باب اجتهاد باز بوده است، چرا که یک فقه متکامل و پویا است.
وی با بیان این که اجتهاد، موتور حرکت انقلاب اسلامی و فتوای حضرت امام(ره) بوده است، افزود: اجتهاد موجب می شود که اندیشه ی اسلامی در قالب های ثابت، متحجر نشود و فهم مذهبی، قوانین و احکام دینی به صورت سنت های راکد و تعبدها موروثی و اعمال تکراری و بی روح در نیاید و در تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی از حرکت بازنایستد.
وی خاتمیت، کلی بودن احکام اسلام و اهداف آن، ابدی بودن و جاودانگی اسلام، همگانی و جهانی بودن، جامعیت، کمال و همه جانبگی را از دلایل ضرورت و اجتهاد در منطق اسلام عنوان کرد.
وی «منطقه الفراغ» را به عنوان یک سازوکار درونی دین عنوان کرد که موجب جاودانگی دین، حفاظت از محدوده ی احکام الهی و عدم تغییر در محدوده ی «منطقه الفراغ» با توجه به مصلحت های موهومی و جلوگیری از تغییر احکام الهی می شود.
وی تاکید کرد: کسانی که به دلایل مختلف از جمله اغراض سیاسی، اخباری گری، خلط بین احکام تشریعی و حکومتی و… قلمرو «منطقه الفراغ» را محدود کرده اند، در حقیقت موجبات ناکارآمدی دین را فراهم نموده اند.
وی تصریح کرد: وجود «منطقه الفراغ» این امکان را فراهم می کند که احکام اسلامی توانایی نظام سازی را بدست آورند و چنانچه در موارد مختلف مانند (جزیه، خراج، زکات و خمس) دستورالعمل های اجرایی به عنوان احکام ابدی و ثابت تلقی می شود، هرگز ساختن نظامی پایدار ممکن نخواهد بود.
دکتر «محمد فاروق النبهان» رییس دارالحدیث الحسنیه ی رباط در سخنانی در خصوص «نقش تجدد در بارورساختن اندیشه ی اسلامی» گفت: تاثیر تجدد، توجه به فقه واقع گرایانه ای است که مسایل جدید و نوین در جامعه را که حقوق و قضای اسلامی در صدد صدور حکم درباره ی آنهاست، مورد بررسی قرار می دهد؛ مسایلی که قبلاً درباره ی آنها حکمی صادر نشده یا به دلیل دگرگونی های شرایط و تغییرات زمان و مکان احکامشان باید دستخوش تغییراتی گردد، بویژه در مسایلی چون تلقیح مصنوعی، مسایل سرمایه گذاری و اسناد مالی.
وی همچنین دومین تاثیر تجددگرایی در بارورسازی اندیشه ی اسلامی را، جداسازی اندیشه ی اسلامی از عوامل منفی مکانی و زمانی که باعث دور ساختن آن از منابع اصلی و سرچشمه های ناب می گردد دانست که در قرآن و سنت نبوی جلوه گر است. دکتر النبهان خاطرنشان کرد: تعصب های ناپسند مذهبی از مهمترین عوامل منفی است که دریچه های آزادی اندیشه را بسته و به فرقه گرایی، جبنه ی تقدس بخشیده است.
وی تاکید کرد: خطر آن جاست که کسانی به اجتهاد و فتوا بپردازند که بدون داشتن چنین صلاحیتی و تنها برای جلب نظر عامه ی مردم و کسب وجهه ای نزد ایشان و با فراموش کردن مسئولیتی که در ادای این امانت نزد خدا دارند، عهده دار آن شوند.
مولانا «محمد عزیز الحق» اندیشمند و دبیر کل حرکت وحدت اسلامی بنگلادش در مطالبی با عنوان «اصالت و همراهی با زمان در فقه اسلامی» و با اشاره به این که شریعت اسلامی پاسخ گوی همه ی مشکلات فردی و اجتماعی انسان هاست، گفت: متاسفانه در حال حاضر علما از جهت کسب دانش های بشری از کتاب و سنت کوتاهی کرده و در عرصه های اجتهاد چنان عقب مانده اند که مسایل نوینِ بی پاسخ مانده، فراوان شده و نسبت به دین خدا و این شریعت ربانی، حرف و حدیث های زیادی بر زبان ها افتاده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر اختلاف ها و درگیری های مربوط به حل مسایل و مشکلات معاصر، علاوه بر عدم حل عادلانه و درست آنها در پرتو شریعت اسلام نیز افزایش یافته است.
اندیشمند بنگلادشی تصریح کرد: بدون شریعت اسلامی، بشریت به تباهی و هلاکت کشانده می شود، در حالی که خداوند متعال گستره ی وسیعی را به مسلمانان واگذار کرده است که در آن تحقیق و تامّل کنند و در معنای واژه ها و احکامی که در قرآن آمده است، اندیشه نمایند.
دکتر «سید فرمان حسین» رییس بخش شیعه شناسی دانشگاه علیگر هند در سخنانی درباره ی فقه سیاسی، اجتماعی و فقه عام از نظر ثبات و تغییر، گفت: شاخصه های فقه سیاسی در قرآن مجید عبارتند از: «قانون فقط از آن خداست. همه ی مردم برابرند، از بین بردن ظلم و فتنه، اطاعت از خدا و رسول و اولوالامر. احترام به زندگی انسانی و پرداختن به امور مسلمان ها و دیگر انسان ها.»
وی افزود: در زمان غیبت امام زمان (عج) مردم باید یکی از سه راه اجتهاد، احتیاط و یا تقلید را انتخاب کنند و در حل مسایل جدید لازم است از فقیه عادل تبعیت کنند.
در این کنفرانس «محمد علی سادات حسینی» در سخنانی با عنوان «نقش منطقه الفراغ در نظام سازی دینی و بررسی موردی نظام اقتصادی» گفت: «منطقه الفراغ»، محدوده ای است که دین در آن محدوده، احکام «الزامی، جوبی یا تحریمی» ندارد، هر چند که حکومت دینی در آن محدوده دارای احکام الزامی باشد.
وی با اشاره به اختلافات و تغییراتی که در نظام مالی اسلام در تعیین مقدار مالیات، چگونگی مصرف آن و اختیارات حکومت اسلامی وجود دارد، افزود: پارامترهای متعددی؛ از جمله تاثیرات زمان و مکان،
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 