پاورپوینت کامل مسلمانان و تشکیلات مذهبی در تاجیکستان ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مسلمانان و تشکیلات مذهبی در تاجیکستان ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مسلمانان و تشکیلات مذهبی در تاجیکستان ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مسلمانان و تشکیلات مذهبی در تاجیکستان ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
جمهوری تاجیکستان با ۱۴۳۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت، یکی از کشورهای آسیای میانه به شمار می رود. این سرزمین که در سال ۱۹۲۱ میلادی به تصرّف کامل روس ها درآمده بود، به دنبال فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، به عنوان یک واحد سیاسی مستقل، اعلام استقلال نمود. تاجیکستان کشوری کوهستانی است و با کشورهای چین، افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان مرز مشترک دارد. این کشور سرزمینی محصور در خشکی است و به دریای آزاد راه ندارد. پایتخت آن شهر دوشنبه و از شهرهای مهم آن، خُجند، کولاب و قورغان تپه می باشند. جمعیت تاجیکستان حدود ۶ میلیون نفر است که از اقوام تاجیک، ازبک، روس و اوکراینی و… می باشند. با توجّه به زبان مشترک تاجیکستان و ایران، شناخت بیشتر این کشور و هم چنین بررسی وضعیت مسلمانان آن خطه از اهمیت زیادی برخوردار است که در این مختصر، تلاش می کنیم بعضی از مسایل مربوط به مسلمانان را در جمهوری تاجیکستان مرور کنیم.
تاریخچه ی مختصر اسلام در تاجیکستان (قرن بیستم)
آسیای مرکزی در قرن ۱۹ و ابتدای قرن ۲۰ میلادی از جانب ۴ قدرت (۳ دولت محلّی و روسیه ی تزاری) اداره می شد؛ این سه دولت محلّی – خان نشین های خیوه، خوقند و امیرنشین بخارا – در اصل کاملاً به روسیه وابسته بودند. مسلمانان تاجیکستان در این دوره اساسا در قلمرو امارت بخارا – که از سوی سلسله ی منغیت اداره می شد – در استان ترکستان سکونت داشتند. این استان به صورت مستقیم از سوی دولت مرکزی روسیه اداره می شد. در اوایل قرن بیستم، به علّت سرگرمی خاندان سلسله ی منغیت به تفریح و عدم رسیدگی به مسایل جامعه ی مسلمانان، ظلم، فساد و فقر امارت بخارا را در بر گرفته بود و به علّت درگیری با دول مسلمان نشین همسایه، وضعیت هر روز بدتر می شد. تصرف آسان قسمت های مهمی از این سرزمین ها به دست روسیه ی تزاری و بعدها روسیه ی بلشویکی و جدایی این سرزمین ها از دامن جهان اسلام را باید در بی کفایتی خاندان منغیت و دور بودن امیران بخارا از مسایل جامعه ی خویش و فاصله گیری با مردم دانست.[۱]
عملکرد وحشیانه ی روس ها با مردم – پس از حاکم شدن بر مراکز منطقه – سبب نفرت آن ها از روس ها و تشکیل کانون های مبارزه و مقاومت در بین مردم مسلمان گردید. بعد از استیلای کامل دولت شوروی بر این کشور، نهایت تلاش خود را برای محو فرهنگ ملی – اسلامی به عمل آورد. قتل اقشار تحصیل کرده و یا تبعید آنان به مناطق سردسیر روسیه مانند سیبری، سوزاندن کتب علمی، مذهبی و ادبی تاجیکان، جایگزین الفبای لاتین و الفبای سیریلیک به جای الفبای فارسی برای محروم نمودن تاجیک ها از هویت تاریخی خود و هم چنین جداسازی تاجیک ها از سرزمین های بزرگ تاریخی یشان مانند بخارا و سمرقند هنگام تقسیمات ملی و مرزی سال ۱۹۲۴ و سیاست اصالت زدایی بلشویک ها، ازجمله اقدامات آنان است.
با آغاز جنگ جهانی دوّم و نیازمندی دولت شوروی به نیروهای مسلمین در طول جنگ، سبب تغییر سیاست کرملین در برابر ادیان و اعطای آزادی ها به آنان گردید. بعد از جنگ دوّم جهانی، مبارزه ی مسکو با سنت های اصیل اسلامی با روش های جدیدی دنبال شد. سران مسکو دستور دادند تا مراکز مذهبی رسمی تأسیس گردد تا از این طریق بتوانند امور دینی مسلمانان و مسایل مربوط به آنان را زیر نظر داشته باشند. مراکز مذهبی رسمی به یک دستگاه کنترل و تنظیم کننده ی مراسم و سنت های مردم تبدیل شده بود. در این کشور نیز اداره ی مخصوص قاضیات بازگشایی و نماینده ی مخصوص این اداره تعیین گردیده که در اصل، مسئول همه گونه مسایل مذهبی مسلمین در تاجیکستان بود.
نگاهی به تشکیلات و رهبران مذهبی مردم تاجیکستان
به دنبال تغییر سیاست کرملین در مورد دین – بعد از جنگ جهانی دوّم – استالین تصمیم گرفت تا روحانیت رسمی را به وجود آورد و اتحاد شوروی به ۴ مرکز رهبر روحانی مسلمان تقسیم گردید: ۱. مرکز آسیای مرکزی و قزاقستان در تاشکند؛ ۲. مرکز روسیه ی اروپایی و سیبری در اونا؛ ۳. مرکز قفقاز شمالی و داغستان در ماهاچ قلعه؛ ۴. مرکز قفقاز جنوبی در باکو.[۲] علاوه بر روحانیت رسمی در هریک از روستاهای تاجیکستان، حداقل یک روحانی غیررسمی در آن جا حضور داشت که علاوه بر داشتن حرفه، به برپایی نماز – طبق مراسم مذهبی – می پرداخت و معمولاً در مدرسه ای کوچک و به صورت محرمانه تدریس می نمود. در حومه ی شهرها، فعالیت روحانیون مخفیانه نبود و آموزش سنّتی اسلام در خانواده ها صورت می گرفت و دولت آن را کنترل نمی کرد. به غیر از اینها، شیخ های متصوفه ای بودند که جزو شخصیت های مشهور دینی به شمار می رفتند که در محل های مختلف کشور سکونت و مناطق خاصی را تحت نفوذ داشتند؛ قرار داشتن این شیخ ها در طریقت های تصوّف، مانند نقش بندیه و قادریه، سبب گردید تا در میان مردم پیروان و مریدان زیادی پیدا کنند. یک عده روحانیون جوان نیز در تاجیکستان حضور داشتند که ابتدا به صورت غیررسمی و زیرزمینی فعالیت کرده و از سال ۱۹۸۶ به فعالیت های آشکار پرداخته و در سال ۱۹۹۱ توانستند حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را به صورت رسمی به ثبت برسانند.
ادیان و مذاهب در تاجیکستان
مردم تاجیکستان، مسلمان و سنی حنفی می باشند. در کنار این اکثریت، اقلیت های نصرانی، یهودی و زرتشتی هم وجود دارند که قریب به اتفاق آن ها از اقوام غیرتاجیک هستند. پیروان مذهب اسماعیلیه در منطقه ی بدخشان سکونت دارند و تعداد کمی هم شیعه ی اثناعشری نیز در آن جا زندگی می کنند. بهائیت در بعضی نقاط تاجیکستان فعّال شده و عدّه ای هندو و بودایی نیز در تاجیکستان حضور دارند.
دین اسلام
الف – سنی حنفی: اکثریت قریب به اتفاق مردم تاجیکستان، مسلمان بوده و تابع فقه حنفی هستند. آن ها ابوحنیفه را تحت عنوان امام اعظم می شناسند، امّا بسیاری از آنان نمی دانند که امام اعظم همان ابوحنیفه است.[۳]
ب – شیعیان: شیعیان در تاجیکستان به دو دسته تقسیم می شوند: شیعیان اسماعیلی یا آقاخانی و شیعیان اثنی عشری. جمعیت شیعیان در تاجیکستان حدود نیم میلیون نفر است[۴] که بیش از ۹۰ درصد آن ها را شیعیان اسماعیلی و بقیه را شیعیان اثنی عشری تشکیل می دهند. شیعیان اسماعیلی و اثنی عشری در منطقه ی بدخشان به علّت عدم آگاهی از تعلیمات و مذاهب اسلامی و مذهب شیعه، دارای پیوند خاصّی با یکدیگر هستند به طوری که تشخیص آن ها از همدیگر مشکل است؛ علاوه بر سکونت تعداد زیادی از شیعیان در بدخشان، عده ای به صورت پراکنده در شهر دوشنبه و اطراف آن و هم چنین در ناحیه ی مسچاه نیز سکونت دارند. تفاوتی که بین شیعیان این منطقه و شیعیان بدخشان وجود دارد، این است که شیعیان منطقه ی مسچاه به علت نزدیکی ولایت لنین آباد با ولایات بخارا و سمرقند در ازبکستان، نسبت به اسلام و به خصوص مذهب شیعه آگاهی بیشتری دارند و از اعتقادات محکم و عمیقی برخوردار بوده و به شدّت دوستدار اهل بیت(ع) هستند.[۵]
تصوّف
دو طریقت نقش بندیه و قادریه، بیشترین نفوذ را در تاجیکستان دارند. طریقه ی نقش بندیه را بهاءالدین نقش بندی در این مناطق رواج داده است که مقبره ی وی در خارج از بخارا در ازبکستان قرار دارد و در نزد مسلمانان آسیای مرکزی از احترام زیادی برخوردار است، به طوری که مسلمانان دو یا سه بار زیارت مزار وی را با یک بار زیارت خانه ی خدا برابر می دانند.[۶] صوفی ها که اغلب از فرزندان سادات هستند و به آن ها «ایشان» گفته می شود، در میان مردم دارای پیروان و مریدان زیادی هستند. صوفی ها در درون حکومت کمونیست ها نقش مهمّی را در بقای اسلام و تداوم آن در این سرزمین داشته اند؛ آنان با گوشه نشینی و کم توجهی و ترک دنیا، توانسته بودند مریدان زیادی را به دور خود جمع کرده و آن ها را با اصول اسلامی آشنا سازند.[۷]
بهائیت
فرقه ی ضاله ی بهائیت در تاجیکستان فعّال است، به طوری که عدّه ای تحت تأثیر تبلیغات آن ها به این فرقه گرویده اند و اکثر آن ها را طایفه ی نسوان تشکیل می دهند. فعالیت بهائیان بعد از فروپاشی شوروی دوباره اوج گرفته و به خصوص در شهر دوشنبه – مرکز تاجیکستان – نفوذ آنان روز به روز گسترده تر شده و هر سال تعدادی مبلّغ بهائی از اسرائیل، امریکا و کشورهای مختلف اروپا و ممالک عربی زبان و… به تاجیکستان آمده و جوانان را به مسلک بهائی تشویق می کنند.[۸] اکثر پیروان بهائیت را اقوام ایرانی ساکن در تاجیکستان تشکیل می دهند. از مهمترین مراکز فعالیت بهائیت به مراکز دانشگاهی و مراکز تجمع عمومی مانند سالن های سینما و تئاتر می توان اشاره کرد. آن ها با اجرای برنامه در سالن های سینما و تئاتر در شهرهای بزرگ و تدارک برنامه های متنوّع یا سخنرانی و… به تبلیغ بهائیت می پردازند.
وهابیت
وهابیت نیز با صرف هزینه های فراوان، به پیشرفت هایی در این کشور نائل شده و مبلغین مذهبی عربستان در بعضی از مناطق این کشور آئین وهابیت را تبلیغ می کنند. بیشتر پیروان وهابیت در تاجیکستان را روحانیون جوان که از نظر معلومات دینی در سطح پایینی بوده و حتّی با مذهب خود (حنفی) آشنایی ندارند و نیز آن عده که در عربستان درس خوانده و به کشور بازگشته اند تشکیل می دهند. عربستان با توسعه ی حوزه های علمیه و خرید مؤسسات انتشاراتی در تاجیکستان، به انحاء مختلف در تلاش است تا نفوذ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 