پاورپوینت کامل قرآن پژوهی با رویکرد خبری و یافته های جدید ارتباطی ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل قرآن پژوهی با رویکرد خبری و یافته های جدید ارتباطی ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قرآن پژوهی با رویکرد خبری و یافته های جدید ارتباطی ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل قرآن پژوهی با رویکرد خبری و یافته های جدید ارتباطی ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

هر پژوهشگری می تواند از منظری خاص وباپرسشی مشخص به گوهر گرانبار کلام خداوند، یعنی قران مجید وارد شود و از صدف کلمات، گوهر معانی برگیرد. قرنهاست که اهل بلاغت و معانی بیان از منظر زیبایی شناسی کلام، به قران می پردازند و از هر آیه ای چندین نکته ی بلاغی و بیانی برداشت می کنند و حتی در وصف آیه ای از آیات الهی، کتاب می نگارند. دانشمندان زبان شناس، با جست وجوی عمیق در جملات قرآنی، شواهد نحوی را استخراج کرده و اعراب «القرآن الکریم» را بنیاد می گذارند. از این رو، از یک طرف پژوهش های مختلف در قرآن کریم موجب پیدایش دانش پردامنه ی علوم القرآن شده و از طرف دیگر، پیشرفت علوم تجربی و انسانی در دهه های گذشته نیز رویکردهای جدیدی را در قرآن پژوهی به دنبال داشته است. کیهان شناسان، پزشکان، روانشناسان، جامعه شناسان، سیاست پژوهان و دیگر عالمان نیز به رشته های مختلف «العلوم فی القرآن» رونق بخشیده اند و کتاب هایی، هم چون «الهیئه فی القرآن، علم النفس القرآنی، الصور الفنیه فی القرآن» و… حاصل تلاش های بی دریغ این اندیشمندان است.[۱]

این گونه تلاش ها نمایانگر سه رویکرد اساسی در اسلامی کردن معرفت است: گروهی از افراد، علوم، معارف و متون اسلامی آغاز کرده اند و باعرضه ی پرسش های علوم به منابع دینی و استنباط اجتهادی، از آن به غنی تر کردن دانش دینی مدد رسانده اند و گروهی دیگر، از علوم اجتماعی آغاز کرده اند و با پذیرش روشها و برخی مفروضات اصلی آن، به اصلاح انحرافات در پرتو معرفت ناشی از کلام وحی و معصومان پرداخته اند.[۲] رویکرد سوم را می توان برآیند رویکردهای قبلی و تلاش دو سویه برای ارتقای دریافت بشری از پدیده های علمی و اجتماعی در پرتو آموزه های دینی و افزایش بصیرت و معرفت دینی در پرتو یافته های علوم اجتماعی و تجربی دانست. در این رویکرد به جای تقابل اندیشی میان علم و دین، بر مشترکات تأکید می شود و تأییدات رویکردهای علمی و دینی نسبت به یکدیگر به عنوان پشتوانه ی اعتبار برداشت های متعارض در هر رویکرد تلقی می شود.

این مقاله تلاش می کند تا با عنایت به رویکرد تلفیقی و دو سویه در معرفت دینی – علمی از منظر خبرشناسی (یکی از شاخه های علم ارتباطات) به قرآن پژوهی بپردازد، اما فقط در حد طرح یک ایده و اشاره به نمونه هایی چند و نه یک پژوهش کلان و استقصاء تام. به نظر می رسد که پژوهشگران در ارتباطات هم می توانند از این مائده ی آسمانی درحد بضاعت خود بهره برگیرند و هم می توانند پرتوی تازه بر این گنج پنهان بیفکنند و جلوه ای از جلوات نورانی آن را بر تشنگان معرفت بنمایانند.[۳]

قرآن، یک رسانه ی ویژه

اکنون که قرآن کریم به شکل یک کتاب مدون در اختیار ماست، حاصل سه فرآیند ارتباطی است:

۱. ارتباط خدا با انسان یا ارتباط وحیانی؛ این ارتباط ناشناخته که برای فهم کیفیت و فرآیند آن، راهی جز استناد به خود قرآن کریم و اقوال پیامبر اکرم «صلی اللّه علیه و آله» (پیام و گیرنده ی پیام) وجود ندارد، بسیار قابل تأمل است. در این نوشته ی کوتاه فقط به وجه ارتباطی، یعنی یکی از وجوه متعدد آن اشاره می شود:

از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) وحی یا شعور مرموز ارتباطی خاص میان خداوند با برخی مخلوقات منتخت است. ایشان برای تفهیم مطلب، از تمثیل امواج رادیو استفاده کرده اند که علیرغم وجود امواج در هوا فقط از طریق گیرنده ی مناسب قابل تبدیل به انرژی صوتی است.[۴] مباحث امروزین در حوزه، فشرده سازی دیجیتالی و پهنای باند می تواند در فهم تمثیلی پدیده ی وحی که در اصطلاح شناسی قرآنی و به تعبیر راغب اصفهانی، به معنای اشاره ی سریع آمده است، کمک شایانی بنماید. در این تعبیر انتقال وحی بسیار سریع و حجم زیادی از اطلاعات باچگالی بسیار بالا از یک فرستنده ی خاص به یک گیرنده ی خاص (نقطه به نقطه) است. شاید آیات شریفه ی زیر به فهم این پروتکل ارتباطی خاص مدد رساند:

«ما کان لبشر أن یکلّمه الله إلا وحیا او من ورای ححاب اَو یرسل رسولا فیوحی باذنه مایشاء إنّه عَلِی حکیم» (شوری ۵۱) «ولا تعجل بالقران من قبل ان یقضی الیک وحیه»(طه ۱۱۴)

این ارتباط مستلزم رمزگذاری و رمزگشایی است. یکسانی و هماهنگی میان دستورالعمل های رمزگذاری و رمزگشایی شرط اصلی عدم اختلال در هنگام دریافت است.[۵] عصمت پیامبر اکرم (ص) در مقام تلقی وحی را در پرتو این اصل ارتباطی بهتر می توان درک کرد. از سوی دیگر اولین مرتبه ی نزول نیز در همین مرحله واقع می شود و پیام الهی بر قلب انسانی فرود می آید. در اصطلاح شناسی علوم قرآنی این مرحله را نزول دفعی و زمان آن را «لیله القدر» می دانند.

۲. ارتباط میان فردی، شفاهی، مستقیم، شخصی و رو در روی پیامبر با مردمانی که وحی را بر آنان تلاوت می نمود. در مرتبه ی اول نزول، هنوز کلمات درپیام نقشی ندارند ولی در مرتبه ی دوم نزول، همراه با ساخت یافتگی پیام در قالب زبان عربی است. تبدیل وحی به گفتار و پیام شفاهی نوعی تنزیل است؛ یعنی تمام ویژگی های فرازبانی وحی که نمود آن در جذبه های روحانی پیامبر اکرم (ص) در هنگام دیدار جبرئیل رخ می نمود، از پیام حذف می شود. در این مرحله امر قلبی به پدیده ی زبانی تبدیل می شود، اما هنوز ویژگی های زبان گفتاری و پیام شناسی را درخود دارد؛یعنی حاوی تاکیدات و فشارها (Atress And Intonation) و قرائن حالیه و مقالیه است. معاصران پیامبر اکرم (ص) و مخاطبان اولیه ی قرآن کریم، امکان درک توام با همزمانی و فهم محتوا (Content) را در پرتو زمینه ی (Context) داشته اند؛ در نتیجه درک معانی ضمنی این پیام الهی برای آنان با سهولت بیشتری نسبت به آیندگان ممکن بود. قرآن کریم نیز به صراحت از پیامبر خواسته است که وحی را بر مردم تلاوت کند «اتل ما اوحی الیک من الکتاب…» عنکبوت ۴۵ و محتوای کتاب قلبی را بر آنان آشکار نماید: «قل انما یوحی الی انما الهکم اله واحد فهل انتم مسلمون»(انبیا ۱۰۸) این مرحله را نزول تدریجی قران و زمان آن را ۲۳ سال نبوت پیامبر و در مناسبت های مختلف می دانند.مسلمانان براین عقیده اند که تبدیل وحی به کلمات نیز امری الهی و پیشینی است.

۳. تبدیل ارتباط شفاهی به پیام غیر مستقیم و غیرشخصی؛ یعنی نوشته شدن قرآن کریم براساس ترتیب مورد نظر پیامبر اکرم و تبدیل آن به کتاب.

در این مرحله ویژگی های پیام شفاهی نیز از قرآن موجود حذف شد و در واقع سومین مرتبه ی نزول واقع شد. همان گونه که متن نوشته شده، هیچگاه قابل مقایسه با تصویر توام با صوت نیست؛ قرآن مکتوب هم نسبت به قرآن ناطق در عصر پیامبر از مرتبه ی نازلتری برخوردار است و درک آن با مشکلات و احتمال خطای بیشتری همراه است.[۶] این فرآیند سه مرحله ای لزوم توجه به ویژگی ها و مراحل رمزگشایی از پیام را در هر یک از مراتب نزول نشان می دهد.

رویکرد ارتباطی در تفسیر قرآن سعی می کند از دو پوسته و قشر خط و کلام بگذرد و با بازیابی مجدد متن در زمینه ی فرا تاریخی خود به گوهر وحیانی قرآن کریم توجه کند. شاید بازنگری مباحث مربوط به ذاتی و عرضی در دین از این منظر ارتباطی، نتایج شگفتی ببار آورد.

اولین مرحله ی رمز گشایی از قرآن (قرآن مکتوب) در تفسیر ارتباطی (بعنوان جایگزینی برای تفسیر ترتیبی و موضوعی) عبور از اصطلاح کتاب به معنای متداول است. برای تقریب به ذهن، ابتدائا باید گفت: قرآن کریم بیش از آن که دارای خصوصیات یک وسیله ی ارتباط جمعی به اسم کتاب باشد، به یک نشریه شبیه است آن هم از نوع گاهنامه.[۷] در جریان نزول تدریجی، آیات الهی در شرایط و اوقات متفاوت، در سبک ها و حجم های مختلف نازل می شد. تفکیک آیات مکی و مدنی، اختلاف طول متوسط آیات، لحن و آهنگ متفاوت آیات و تألیف کتب متعدد درباره ی شان نزول آیات، این باور را تقویت می کند که قرآن کریم در واقع مجموعه ای از گفتارهای کوتاه و بلند در موضوعات بسیار متنوع است که در طول ۲۳ سال در شرایط مختلف و به مناسبت های گوناگون منتشر شده است و پس از اتمام دوره ی انتشار یا حتی در طول دوره ی انتشار به گونه ای استثنایی و هنرمندانه، این بسته های آیات در یک ویرایش و تدوین جدید به یک کتاب تبدیل شد. قرآن، مکتوب بسیار فراتر از دوره ی صحافی شده ی یک گاهنامه است؛ اگر قرآن فقط به ترتیب نزول مرتّب و تدوین می شد، چیزی نبود جز گزارش تاریخی از شرایط و مراحل دعوت پیامبر و

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.