پاورپوینت کامل دو چهره از سکولاریسم ۲۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دو چهره از سکولاریسم ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دو چهره از سکولاریسم ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دو چهره از سکولاریسم ۲۳ اسلاید در PowerPoint :
مسئله سکولاریسم، پیوسته مسئله ای کانونی بوده و هر یک از متفکران، بسته به رهیافت یا گرایش فکری خود، در این باره پژوهشی را سامان داده اند. پاره ای از منظری تاریخی به این مسئله نگریسته و برخی دیگر بُعدی فلسفی و یا سیاسی و حتی حزبی بدان داده اند.
اندیشمندانی مانند عزیر العظمه[۱] و عادل ظاهر[۲] در این موضوع تألیفاتی ارائه کرده اند. اما محمد عابد جابری به تفصیل بیان می کند که آیا واژه «عَلْمانیت» دقیقاً معادل جداسازی دین از دولت است یا تنها از ضرورت طرح یا عدم طرح آن سخن به میان می آورد. وی نخست این نکته را توضیح می دهد که واژه عربی «علمانیت» ترجمه مناسبی برای واژه فرانسوی لائیسیته (Laicite) نیست.[۳] زیرا واژه اخیر هیچ پیوندی با واژه علم و مشتقات آن ندارد، بلکه صرفاً بر کسانی اطلاق می شود که در زمره عالمان دین نیستند. سپس رفته رفته و در زبان فرانسه به دین ستیزی تعبیر شد. اگر چه جابری به نقل از ژان لاکروا به این نکته نیز اشاره می کند که واژه «لائیک» دقیقاً معادل دین ستیزی نیست، بلکه دست کم به معنای جدایی دین از دنیاست، به این معنا که حوزه هایی از زندگی بشری بیرون از حوزه اقتدار کلیسا قرار دارد.[۴]
سپس وی می افزاید که با توجه به سخنان پیشین روشن می شود که لائیک اساساً اندیشه ای است متعلق به وضعیتی ویژه که جز با فهم منطق و الزمات آن قابل درک نیست. لائیک در جامعه ای است که اقتدار معنوی به دست کلیساست؛ جامعه ای که دین مبتنی بر رابطه مستقیم خداوند و انسان نیست، بلکه این امر تنها با وساطت روحانیون دینی و در رأس آن ها پاپ صورت می پذیرد.
ناگفته پیداست که دین اسلام از این لحاظ با مسیحیت تفاوت اساسی دارد؛ زیرا در آن نه روحانیون دینی واسطه خدا و خلقند و نه مسجد، کلیسا به شمار می آید. «مسجد چنان که از نام آن بر می آید، مکان سجده برای خداوند است، اما کلیسا یا Ecclesia در زبان لاتینی به تانیساد به معنای اجتماع است و از وجهی است که عیسی مسیح «زوج» آن است… به این اعتبار نسبت روحانیت – و به ویژه پاپ که به عنوان جانشین عیسی مسیح یا خلیفه او پطرس قدیس در رأس کلیسا قرار داد و قائم مقام زوج «ابدی» و «قدسانی» آن است – با کلیسا نسبت امام جماعت با مسجد در اسلام نیست.»[۵]
به نظر می رسد که اختلاف اساسی میان اسلام و مسیحیت در این امر خلاصه می شود که اسلام بر خلاف مسیحیت، دین «دنیا» هم بود…
جابری اما، تعبیر «اسلام دینی سکولار است» را نمی پسندد. وی در پاسخ به حسن حنفی اندیشمند مصری که گوهر اسلام را «علمانی» می داند و از این رو نیازی به سکولاریزم غربی نمی بیند،[۶] به این نکته اشاره می کند که اگر چه در اساس با حسن حنفی در این نکته اتفاق نظر دارد که اسلام دین دیانت و دنیاست، اما تعبیر فوق را فاقد اشکال نمی یابد و آن را مانند تعبیر اسلام دینی سوسیالیستی یا سرمایه داری و یا لیبرالیستی است، قلمداد می کند. به نظر وی این گونه تعبیرها هیچ گونه مشکلی را حل نمی کند و زمینه گفت وگو و تفاهم را به وجود نمی آورد.[۷]
به نظر جابری، مسئله اساسی «شکل دولت» است که باید به نحو مطلوب آن را بررسی کرد.
سپس وی نظرگاهش را در چند فقره بیان می کند:
۱. اسلام هم دین دیانت است و هم دین دنیا. پیامبر اکرم(ص) حکومتی را بنیان نهاد که به دست خلفای راشدین تثبیت و گسترش یافت. بنابراین کسانی که معتقدند اسلام تنها دین است و نه حکومت، تاریخ را به کلی نادیده می گیرند.[۸]
۲. پس از جنگ صفین در باب شیوه زمامداری میان مسلمانا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 