پاورپوینت کامل مبانی جست و جو در «اینترنت»;قسمت اول ۴۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مبانی جست و جو در «اینترنت»;قسمت اول ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مبانی جست و جو در «اینترنت»;قسمت اول ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مبانی جست و جو در «اینترنت»;قسمت اول ۴۱ اسلاید در PowerPoint :

۲۵

به رغم افق نوینی که اینترنت و امکانات گوناگون آن به ویژه WEB در دسترسی یکپارچه
و جهانی به اطلاعات، فرا روی انسان نهاده است، مشکلات بسیاری در جست و جو (search)
و بازیابی اطلاعات به همراه دارد که از میزان موفقیت در دسترسی به اطلاعات مناسب و
دلخواه می‎کاهد. زیرا برخلاف اطلاعات موجود در کتابخانه‎ها و پایگاه‎های اطلاعاتی
که با توجه به معیارهای مشخص و استاندارد شده، منابع اطلاعاتی را برای افزودن به
مجموعه خود و یا نمایه‎سازی انتخاب می‎کنند، منابع موجود در اینترنت را افراد و
سازمان‎های گوناگون و با هدف‎های متفاوت به آن می‎افزایند. به عبارت دیگر اکثر
منابع اینترنتی، به ناچار بدون ضابطه والگوی مشخصی وارد اینترنت می‎شود.

ویلیام کنز می‎نویسد«اینترنت همچون مغازه سمساری است که همه چیز در آن یافت می‎شود.
اینترنت پدیده‎ای بی‎شکل و قواره و در عین حال بسیار گرسنه است. بنابر این یک فرد
بی‎تجربه ممکن است ساعتهای مدیدی غرق در جست و جوی بی‎فایده در اینترنت شود. حتی
جست و جوهایی که با منطق اولیه شروع می‎شوند ممکن است بعدها در فضای نامتناهی شبکه
گم شوند». و بی‎نتیجه بمانند!

در نگاه اول بازیابی اطلاعات در اینترنت امری بسیار ساده است: جوینده اطلاعات با
وارد کردن آدرس سایت در مرورگر اینترنت، به اطلاعات موجود در آن سایت دسترسی خواهد
داشت. ولی مشکل وقتی نمایان می‎شود که جوینده اطلاعات نشانی از سایت مورد نطر را
نمی‎داند و ی اینکه برای دریافت اطلاعات خود سایت یا سایتهای خاصی را در نظر
ندارد، بلکه خواستار همه سایت‎هایی است که بتوانند اطلاعات مورد نیاز وی را ارائه
نمایند. اینجاست که جذابیت‎های جست و جو (search)، موتورهای جست و جو (search
Engines)، ابرموتورها ی جست و جوMeta search Engines) ) ، عملگرها (operators) و
مهارت‎های کاوش آشکار می‎شود و جست و جو در اینترنت به یک هنر و حتی یک علم یا فن
تبدیل می‎شود(چنان که نوع نافرجام آن به عامل خستگی یا یأس تبدیل می‎شود)

مرکز امور رایانه‎ای دانشگاه امام صادق علیه السلام بر آن است از این شماره با
ارائه تعاریف اولیه، معرفی ابزارهای جست و جو و تکنیک‎ها و استراتژی‎های
کاوش، زمینه را برای بازیابی اطلاعات از اینترنت فراهم سازد.

تعاریف مقدماتی

۱. طبقات اطلاعات: داده یا data به یک عدد یا یک واقعیت که بیانگر
مشاهدات خارج از متن بوده و به طور مستقیم ممکن است معنی دار نباشد اطلاق می‎گردد و
با اطلاعات یا Information که از قرار گرفتن داده در یک بافت معنی‎دار حاصل
می‎شود و اغلب به صورت یک پیام است، متفاوت می‎باشد. همچنین دانش یا knowedge
چیزی است که ما آن را داریم و برای آن ارزش قایل هستیم که بر اساس پیام‎هایی که از
طریق تجربه، ارتباطات واستثناها به دست آمده‎اند، تعریف می‎شود. ولی حکمت یا بینش
یا Wisdom از کشف ارتباطات میان دانش‎های گوناگون حاصل می‎شود.

۲. جست و جو: فرآیند بازیابی اطلاعات

۳. بانک اطلاعاتی: عبارت است از سیستمی رایانه‎ای(شامل نرم‎افزارها و سخت
افزارها) جهت ذخیره و بازیابی اطلاعات با قابلیت جست و جو، ویرایش و اضافه کردن
اطلاعات(با توجه به جزئیات پیش‎بینی شده). بانک‎ها می‎توانند اطلاعات را در
فرمت‎هایی مختلف در خود نگهداری کنند(چکیده، نمایه، تمام متن، تمام تصویر،….)

۴. انواع جست و جو: در اینترنت ممکن است در یک سایت و یا در
یک صفحه انجام گیرد.

۱.ابزارهای جست و جو: موتورهای جست و جو (search engines): به طور کلی موتورهای جست
و جو نرم‎افزارهایی در محیط وب هستند که به طرق مختلف امکان جست و جو در اینترنت
(یا بهتر است بگوییم در صفحات وب ) را فراهم می‎آورند. ذکر این نکته ضروری است که
به دلیل حجم بسیار زیاد این صفحات، هیچ موتوری با همه نقاط قوت خود، قادر به جست و
جو در همه منابع موجود در اینترنت نیست و هر موتور با توجه به توانایی‎ها و
قابلیت‎های خود، تعدادی از این صفحات را می‎تواند جست و جو کند، با توجه به آمارهای
غیر رسمی، حدود ۱۰ میلیارد صفحه در وب جای دارد Northern ight,Atavista, Hotbot
و… هر یک به تنهایی تعدادی از این منابع وب را پوشش می‎دهند.

امکانات موتورهای جست و جو: گفته می‎شود که بیش از ۲۰۰۰ موتور جست و جو در وب طراحی
شده است که هر یک از آنها، ویژگی‎های خاص خود را دارند و برخی از آنها به علّت دارا
بودن توان بیشتر در پاسخگویی به نیازهای کاربران، بسیار پراستفاده‎اند.

به طور کلی امکانات طراحی شده در موتورهای جست و جوی مختلف به شرح زیر است:

– راهنمای کمکی

– گزینه‎هایی برای جست و جوی یک یا چند نوع از منابع اطلاعاتی

– جست و جوی کلید واژه‎ای

– جست و جوی عبارتی

– جست و جوی مفهومی

– پالایش جست و جو

– کوتاه سازی یا بریدن بخشی از واژه

– استفاده از عملگرهای بولی

– استفاده از علامتهای+ و- (اصلاح کننده‎ها)

– جست و جو در فیلدی خاص

– استفاده از گیومه

– محدود کردن جست و جو به مناطق جغرافیایی

– محدود کردن جست و جو به سایت‎های خاص

– ذخیره کردن راهبرد جست و جو

– بازبینی املای واژه مورد جست و جو

– جست و جو با حروف بزرگ

– استفاده از عملگرهایnear یا Adjacent

– نمایش نتایج جست و جو به صورت یکپارچه

– رتبه‎بندی درجه مرتبط بودن نتایج بازیابی شده

– ارایه گزارمان یا چکیده نتایج جست و جو

– حذف نتایج تکراری

تصمیم گیری در انتخاب موتور جست و جوی مناسب، برای اغلب کاربران بسیار دشوار
است، به ویژه اینکه پایگاه داده‎ها و الگوریتم های جست و جو به کرات در حال تغییر
هستند.

۲-سایت‎ها(پایگاه‎های) پرتال: سایت‎های پرتال به بازدید کنندگان امکان می‎دهند تا
تقریباً هر چیزی که در جست و جوی آن هستند در یک محل پیدا کنند. این سایت‎ها
معمولاً حاوی اخبار، وقایع ورزشی، گزارش وضعیت هوا، و همچنین امکان جست و جو در وب
هستند. پیشتر وقتی کاربران واژه پرتال را می‎شنیدند، اغلب به یاد موتورهای جست و جو
می‎افتادند و در واقع موتورهای جست و جو، نوع خاصی از پرتال یعنی پرتال افقی
هستند. این گونه پرتال‎ها، اطلاعات را در مجموعه بسیار گسترده از موضوعات مختلف،
جمع‎آوری می‎کنند. نوع دیگر پرتال‎ها که به پرتال عمودی معروف است اطلاعات را در
مجموعه خاصی از موضوعات، جمع‎آوری می‎کند. به عبارت ساده‎ت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.