پاورپوینت کامل سرآمد طنز سرایان (درگذشت استاد ابوالقاسم حالت) ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سرآمد طنز سرایان (درگذشت استاد ابوالقاسم حالت) ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سرآمد طنز سرایان (درگذشت استاد ابوالقاسم حالت) ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سرآمد طنز سرایان (درگذشت استاد ابوالقاسم حالت) ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

۶۱

اشاره

ادبیات فارسی همواره به عنوان زبان فرهنگ و تمدن ایرانی در قالب های گوناگون نظم و نثر
از تأثیرگذارترین ابزار انتقال مفاهیم بلند، سود جسته است. یکی از این ابزار انتقال، طنز و
شوخی اجتماعی است، که در ایران قدمت چندانی ندارد. از آن زمان که نسیم آزادی خواهی
در این کشور وزیدن گرفت و به انقلاب مشروطه منجر شد، یکی از شاخه های ادب فارسی با
عنوان طنز و فکاهه نیز شکوفا شد و باب جدیدی را در ادبیات کشورمان گشود که دیگر بسته
نشد. چنان که در دوره دیکتاتوری پهلوی، هفته نامه هایی چاپ و انتشار می یافت که افزون بر
زیبایی به موضوعات اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می پرداخت. پس از پیروزی
انقلاب اسلامی نیز این نشریات با نام های متفاوت و با آزادی بیشتری شیوه طنز را دنبال
کردند. از جمله نویسندگان بزرگ طنز و فکاهی در دوره معاصر استاد ابوالقاسم حالت است
که به حق، سرآمد طنز سرایان هم عصر ما و یکی از شعرای برجسته و نامور تاریخ ادبیات
ایران به شمار می آید.

خط سرنوشت

استاد ابوالقاسم عبداللّه فرد، متخلص به حالت در سال ۱۲۹۳ شمسی در تهران به دنیا آمد. او
پس از گذراندن دوره ابتدایی و دبیرستان، بر حسب ذوق هنری خود، وارد انجمن ادبی ایران
شد. ابوالقاسم عبداللّه فرد در سال ۱۳۱۷شمسی، پس از آشنایی با حسین توفیق سردبیر هفته
نامه توفیق وارد عرصه طنزپردازی شد. او درباره چگونگی آغاز کار هنری خود می گوید: «تا
آن زمان اشعار جدی سروده بودم و مقداری قصیده و غزل داشتم، ولی هرگز گمان نمی کردم
که خط طنز نیز جزء مهم ترین خطوط سرنوشت من باشد». او مشکلات اجتماعی دوره
خود را پیوسته با زبان طنز بیان می کرد. در این باره می گوید: «از سال ۱۳۲۱ ترانه سازی نیز
یکی دیگر از کارهای ذوقی من شد و با ترانه های فکاهی که به عنوان پیش پرده در تماشاخانه
تهران اجرا می شد، از اوضاع سیاسی و اجتماعی آن زمان انتقاد می کردم. به طور کلی از سال
۱۳۱۷ تا ۱۳۲۵ که راهی هندوستان شدم، طنزپردازی حرفه من بود و تقریبا روزی ده تا
دوازده ساعت در این خط قلم می زدم».

سبک و شیوه حالت

استاد حالت، برای مردم و به زبان ایشان شعر سروده، دردهای اجتماعی و گرفتاری های
عمومی را که غالب افراد جامعه با آن دست به گریبانند، به شیوه ای مطلوب و بیانی ملیح شرح
می داد. اشعار او، نمونه افکار و باورهای سیاسی و مسائل و آرزوهای مردم آن زمان است و
این خود یکی از دلایل مشهور شدن اوست. استاد حالت معتقد بود که اصلاح اخلاق فرد
کاری است که شاعران و نویسندگان قدیم مانند سنایی و مولانا و دیگران با آثار منظوم و
منثور اخلاقی خود انجام داده اند و امروزه بازگو کردن مفاسد جامعه بیشتر مطرح است. طنز
نیز یکی از برنده ترین حربه ها برای پیروزی در این میدان است. چنان که برای کنایه زدن به
نمایندگان و وزیرانی که پس از گرفتن یک پست به فساد مالی دچار می شوند، چنین
سروده است:

به حسب تصادف چو گشتی وزیر

مشو غافل از حال برنا و پیر

چو خواهی نگردد مقام توپست

مکن با نمایندگان بند و بست

مکن دشمنی با وطن دوستان

مشو خار گل های این بوستان

جودت طبع

از مطالعه آثار حالت پی می بریم که استاد، طبعی روان داشته و در بدیهه سرایی نیز توانا بوده
است. او در اکثر جراید و هفته نامه های فکاهی پایتخت، اشعاری به امضاهای مستعار
می نوشت. گذشته از آن، اشعار عرفانی، اخلاقی و مذهبی بسیاری نیز دارد، که پاره ای از آن ها
در مجله آیین اسلام به چاپ می رسید. او در سرایش انواع غزل، قصیده، مثنوی و رباعی و
دیگر قالب های شعری دست داشت. شعر حالت زبانی روان و گویا و مضمونی بکر و بدیع
داشت و در آن ابتکارات لفظی دلپسندی به کار رفته است. استاد با امضای هدهد میرزا، بحر
طویل می نوشت و با نام های مستعار، خروس لاری، شوخ، قاضی مآب و ابوالعینک شعر
می سرود. او پیش از انقلاب اسلامی تقریبا با اکثر نشریات همکاری داشت. پس از انقلاب نیز
میدان طنز و فکاهی را خالی نکرد و با نشریات گوناگون از جمله خورجین و گل آقا
همکاری می کرد.

ابتکار

یکی از دوستان ادبی استاد حالت در پیش گفتار کتاب ابوالعینک به ویژگی های اخلاقی او
اشاره می کند و می گوید: «حالت در شعر، سبکی خاص و روشی ممتاز داشت. کسانی که با
اسلوب مخصوص او آشنا هستند، هر کجا شعری از او را ببینند اگرچه ذکری از گوینده نرفته
باشد، بی درنگ آن را تشخیص می دهند. این حسن ابتکار، در انتخاب موضوع و اختراع
مضمون، خوانندگان را با شیوه ای نو و اختراعی تازه رو به رو می کند. استاد حالت در یک
بیت، خود به این نکته اشاره می کند که:

گر اروپایی بود هر روز فکر اختراعی

بنده هم هر هفته شعری می سرایم ابتکارا

در اکثر اشعار حالت، لفظ و معنا هر دو تازگی دارند و به خواننده ذوق مخصوص
می بخشد. این موضوع زاییده روح پرنشاط و طبع لطیفه پرداز اوست که اثر مستقیمی در آثار
و اشعارش گذارده است؛ زیرا از کوزه همان برون تراود که در اوست».

طنز و جذابیت در کلام

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.