پاورپوینت کامل هم بستگی ملی و مشارکت عمومی(۳) (هم بستگی ملی و مشارکت عمومی در اندیشه امام خمینی رحمه الله) ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل هم بستگی ملی و مشارکت عمومی(۳) (هم بستگی ملی و مشارکت عمومی در اندیشه امام خمینی رحمه الله) ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هم بستگی ملی و مشارکت عمومی(۳) (هم بستگی ملی و مشارکت عمومی در اندیشه امام خمینی رحمه الله) ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل هم بستگی ملی و مشارکت عمومی(۳) (هم بستگی ملی و مشارکت عمومی در اندیشه امام خمینی رحمه الله) ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
۴۴
جایگاه هم بستگی
از بررسی سیره و سخنان حضرت امام خمینی؛ چنین بر می آید که وحدت، وفاق،
یکپارچگی، در گفتمان سیاسی و اجتماعی جایگاه بسیار مهمی دارد. دعوت به هم بستگی در
مکتب نظری و عملی امام رحمه الله ، یک تاکتیک یا ابزار مصلحتی برای پیشبرد اهداف سیاسی در
زمان و شرایط خاص نبود، بلکه از جهان بینی الهی و اسلامی ایشان سرچشمه می گرفت.
حضرت امام رحمه الله پیش از انقلاب اسلامی ضمن تحلیل اوضاع نابسامان اجتماعی، دینی و
سیاسی جامعه نوشت: «خودخواهی و ترک قیام برای خدا، ما را به این روزگار سیاه رسانده و
همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران در آورده. قیام برای
منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده [است]…».
وفاق ملی، مبتنی بر پذیرش اصل اختلاف
حضرت امام خمینی رحمه الله ، هم بستگی را با یک دستی و یکسانی هم معنا نمی دانند. در گفتمان
سیاسی ایشان، وجود اختلاف امری طبیعی و حتی پسندیده ارزیابی شده است. از دید ایشان،
وفاق با تنوع، تعدد افکار و سلیقه ها و رفتارها معنا می شود و هرگز به یکی بودن تقلیل
نمی یابد. از نگاه امام رحمه الله وجود اختلاف در بین مردم، سنتی الهی است که در صورت مدیریت
درست به وفاق، و در غیر این صورت به دشمنی می انجامد؛ همان گونه که قرآن کریم
می فرماید: «اگر خدای تو اراده می کرد، تمامی مردم را در یک امت واحد گرد می آورد، ولی
چنین نخواسته؛ لذا شما پیوسته از یکدیگر متفاوت بوده و مختلف خواهید بود».
اختلاف سازنده؛ مقدمه رشد
حضرت امام خمینی رحمه الله اصل اختلاف را در سطوح فکری و رفتاری پذیرفته و می فرماید:
«سلیقه های مختلف باید باشد…. اگر در یک مجلس اختلاف نباشد، این مجلس ناقص است.
اختلاف باید باشد. اختلاف سلیقه، اختلاف رأی، مباحثه، جار و جنجال، اینها باید باشد؛ لکن
نتیجه این نباشد که ما دو دسته شویم. باید دو دسته باشیم و در عین حالی که اختلاف داریم،
دوست هم باشیم».
حضرت امام رحمه الله وجود اختلاف سلیقه ها و فکرها را عامل نابودی واپس گرایی و سبب
توسعه و پیشرفت جامعه می داند و تصریح می کند که اختلاف بین انبیا و افراد مقابل آنها و نیز
اسلام و کفر همیشه بوده است و چنین می فرماید: «ولی آن اختلاف از عبودیت سرچشمه
می گیرد، شما اختلافاتی را که از نفسانیت سرچشمه می گیرد باید از بین ببرید». و نیز
می فرماید: «اختلاف مذموم در آن موقعی است که خدای ناکرده هر کس برای پیشبرد نظرات
خود به دیگری پرخاش کند».
مبنای دینی وفاق و وحدت
حضرت امام رحمه الله با استناد به آیات و روایات، همگان را به وفاق و همدلی فرا می خواند و
برادری و هم بستگی مؤمنان را با یکدیگر، دستوری الهی می دانست. ایشان معتقد بود باید
روح وحدت و یکپارچگی در جامعه گسترش یابد و تمام عوامل از بین رفتن و سست شدن
هم بستگی و وفاق را، از امور مطرود از دید آموزه های ادیان الهی ذکر می کرد.
ضرورت عقلی هم بستگی
حضرت امام رحمه الله در بخشی از رهنمودهای خود در زمینه وحدت و هم بستگی، به ضرورت
عقلی حفظ وفاق در جامعه اشاره می کند. ایشان در کنار استدلال به آیات قرآنی و روایات، به
ضرورت عقلی موضوع وحدت می پردازند و از همه گروه ها و احزاب می خواهند دست به
دست هم داده، کشور را از خطرها مصون نگه دارند. ایشان می فرمایند: «شما بدانید اگر ما
دست به دست هم ندهیم، همه مان با هم نباشیم، زمینمان خواهند زد. مجلس را زمین
می زنند، دولت را زمین می زنند، روحانیت را زمین می زنند، همه زمین می خورند. پس عقل
اقتضا می کند که الان مشکلات را تحمل کنیم». و در جای دیگری می فرماید:«عقل سیاسی
اقتضا می کند که ما امروز با آن اشخاصی که در رویه هم حتی با هم مخالفت دارند، لکن در
اصل مقصد با ما موافق اند، با ملت موافق اند، مسیرشان مسیر ملت است،… دست از تمام
اختلافات برداریم تا این مملکت را آرام کنیم و [در] این مقصدی اصلی که ما داریم و آن اینکه
اسلام در این مملکت پیاده بشود و جمهوری اسلامی با محتوای حقیقی خودش در اینجا
پیاده بشود، موفق بشویم ان شاء اللّه ».
سیره عملی امام رحمه الله و هم بستگی
حضرت امام خمینی رحمه الله عالمی عامل بود و موفقیت و مقبولیت ایشان در میان مردم نیز بیشتر
از این ویژگی سرچشمه می گرفت. به شهادت تاریخ و افرادی که با مرحوم امام در مراحل
مختلف زندگی همراه بودند، ایشان همواره سعی بر حفظ وفاق عمومی جامعه داشته و از
هرگونه رفتار و کرداری که باعث تفرقه می شد، پرهیز می کرد. برخی از کارهایی که با هدف
جلوگیری از تفرقه انجام می داد عبارت است از:
جلوگیری از غیبت اشخاص: مواظب بودند که نام کسی به غیبت در مجلس ایشان برده نشود.
چون این مسئله، افزون بر حرمت شرعی آن، موجب پدیدآیی تفرقه می شود.
تلاش برای حفظ وحدت مرجعیت در حوزه: پس از تلاش های فراوانی که برای آوردن
آیت اللّه بروجردی به حوزه علمیه قم انجام می دهند، می فرمایند: «من درصدد بودم که با آمدن
ایشان، حوزه وحدت و انسجامی پیدا کند».
جلوگیری از اهانت به علما: وقتی شنیده بودند تعدادی از طلاب به دلیل مخالفتشان با امام به
برخی از علما جسارت کرده اند، خطاب به آنها فرموده بود: «چنانچه کسی به یک نفر از
مراجع اسلام اهانت کند، بین او و خدای تبارک و تعالی ولایت منقطع می شود».
عمل به قانون، زمینه ایجاد وحدت
از آنجا که یکی از مهم ترین راه های ایجاد و حفظ وحدت و هم بستگی در سطح جامعه، عمل
بر اساس قانون است، حضرت امام رحمه الله ملتزم بود قانون را رعایت کنند. حتی برای ایشان قانون
حاکم بر کشور اسلامی و دیگر کشورها فرق نمی کرد. برای مثال زمانی که در پاریس بودند،
چون بر اساس قوانین فرانسه ذبح گوسفند فقط در کشتارگاه های صنعتی مجاز است، وقتی
آگاه شدند غذایی از گوشت گوسفندی تهیه شده که بر خلاف قانون فرانسه ذبح شده، حاضر
نشدند از آن بخورند. گاهی در زمان جنگ به دلیل برخی مصالح، ضرورت پیدا می کرد برخی
از قوانین نادیده گرفته شود. ایشان پس از برطرف شدن آن وضعیت، دستور می دادند همه
امور به چارچوب قانون برگردد. ایشان از جمله در پاسخ به نمایندگان مجلس سوم نوشتند:
«ان شاء اللّه تصمیم دارم در تمام زمینه ها وضع به صورتی درآید که همه طبق قانون اساسی
حرکت کنیم. آنچه در این سال ها انجام گرفته است، در ارتباط با جنگ بوده است. مصلحت نظام و
اسلام اقتضا می کرد تا گره های کور قانونی سریعا به نفع مردم و اسلام باز گردد».
ارکان هم بستگی
نظام اسلامی اصول و ارکانی دارد که محور هم بستگی است و هیچ کس حق تخطی از آنها را
ندارد. حضرت امام رحمه الله حفظ چند اصل را به عنوان محور هم بستگی بر همگان لازم
می دانستند:
اسلامیت نظام: «ملت ما اسلام را می خواهند».
جمهوریت نظام: «تولّی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت
مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با
ولی مسلمین».
استقلال نظام: یکی از اعتراض های امام به نظام طاغوت این بود که «استقلال ما را
فروختند… ما را جزء دول مستعمره حساب کردند».
آزادی: حضرت امام رحمه الله همیشه به آزادی مردم تأکید داشتند. برای مثال در مورد انتخابات
می فرمودند: «مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند و احدی حق
تحمیل خود و کاندیداهای گروه یا گروه ها را ندارد».
حفظ نظام: از آنجا که نظام اسلامی ثمره خون های فراوانی است، امام رحمه الله حفظ نظام را واجب
دانسته و بارها به آن تاکید می کردند و تصریح داشتند: «ترک خدمت به کشور که سبب
شکست نظام شود، از بزرگ ترین گناهان کبیره است که باید از آن اجتناب شود».
مردم می توانند از راه حفظ این ارکان به هم بستگی کاملی برسند که کسی را یارای تعرّض
به آنها و جامعه شان نباشد.
وحدت و هم بستگی شیعه و سنی
یکی از عرصه هایی که دشمنان همواره می کوشیدند در آن به ایجاد تفرقه و پراکندگی بین
مسلمانان دست یابند، طرح مسائل شیعی و سنی بود. آنها با حیله های مختلف و تحریک
عواطف و احساسات می کوشیدند از اتحاد و پیوند این دو دسته جلوگیری کنند؛ چون
می دیدند در صورت نزدیک شدن این دو فرقه به یکدیگر، بسیاری از نقشه های
استعمارگرانه آنها با خطر مواجه خواهد شد. بر این اساس، حضرت امام رحمه الله در طول عمر
مبارک خود، بر عوامل پیوند و اتحاد این دو تأکید کرده، از امور تفرقه انداز منع می کردند.
ایشان خطاب به اهل سنت هم می فرمودند:«برادران اهل سنت در کشورهای اسلامی بدانند
که عمال وابسته به قدرت های شیطانی بزرگ، خیرخواه مسلمین و اسلام نیستند و لازم است
مسلمانان از آن تبری کنند و به تبلیغات نفاق افکنانه آنان گوش فرا ندهند. من دست برادری به
تمام مسلمانان متعهد جهان می دهم و از آنان می خواهم که به شیعیان با چشم برادری ع
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 