پاورپوینت کامل عدالت؛ آرزوی دست یافتنی (آغاز هفته عدالت) ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عدالت؛ آرزوی دست یافتنی (آغاز هفته عدالت) ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عدالت؛ آرزوی دست یافتنی (آغاز هفته عدالت) ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عدالت؛ آرزوی دست یافتنی (آغاز هفته عدالت) ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

۳۸

اشاره

عدالت، آرمانی انسانی است و پیشینه ای به قدمت عمر بشر دارد. از سپیده دم آفرینش، آدمی، به
عدالت گرایشی باطنی داشت و آن را مبنای قوانین و قضاوت خود قرار داد. هیچ چیز به اندازه
پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای فطرت بشر زجر آور و نفرت انگیز نیست و هیچ چیز به
اندازه بی عدالتی، کینه و دشمنی در قلب ها پدید نمی آورد. بسیاری از انقلاب ها، به دلیل نبود
عدالت اجتماعی در جامعه پدید آمده است. از این رو، تمام مصلحان بشری و انسان های آزاده
تاریخ، حرکت های اصلاحی را با اندیشه عدالت، آغاز کرده اند و یکی از اهداف اصلی انقلاب را،
برطرف ساختن تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی قرار داده اند.

عدل در آیات

قرآن مجید با طرح فراگیر مفهوم عدل، روحیه عدالتخواهی و شوق وصف ناپذیر به قسط و عدل
را، در جان و دل تک تک مسلمانان در طول تاریخ و پهنه جغرافیا برمی انگیزد. این معجزه
همیشگی تاریخ، نظام هستی و آفرینش را بر عدل و توازن و استحقاق ها و قابلیت ها
استوار می سازد.

قرآن مجید اساس آفرینش را بر حق می داند که با عدل ملازمت دارد و از مقام فاعلیت و تدبیر
الهی، با عنوان مقام قیام به عدل یاد می کند. نیز عدل را ملاک و میزان آفریدگار در امر آفرینش
می داند و گسترش و حاکمیت بخشیدن به عدل و قسط در همه عرصه های زندگی بشری را،
یکی از اهداف و انگیزه های بعثت انبیا و غایت نهایی ادیان الهی معرفی می کند و یکی از مهم ترین
وظایف پیامبران را ایجاد عدالت می داند.

عدل در روایات

در سخنان پیشوایان معصوم، بر اهمیت و ارزش عدالت در جامعه اسلامی تأکید شده است.
حضرت علی علیه السلام عدالت را حیات و زندگی معرفی کرده و اقامه آن را یکی از وظایف اصلی هر
حکومت بیان می کند. ایشان بهترین حکومت را، حکومتی می داند که بتواند عدالت را برقرار
سازد و به واسطه آن، محبوبیت کسب کند. آن حضرت برای کوتاه کردن دست ستمکاران از سرِ
مظلومان ستمدیده و کشاندن ستمگران به آبشخور عدالت، سوگند یاد و به فرزند خویش امام
حسین علیه السلام سفارش می کند عدالت را میان دوست و دشمن اجرا کند. امام صادق علیه السلام عدل را
شیرین تر از عسل می داند و امام رضا علیه السلام یک ساعت اجرای عدالت را، بر هفتاد سالی که
شب های آن به شب زنده داری و روزهایش به روزه داری بگذرد، ترجیح می دهد.

عدل در سیره امام علی علیه السلام

بخش چشم گیری از حوادث تاریخ اسلام، افکار و موضع گیری ها و به طور کلی مسائل دوران
زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام ، از عدالت قرآنی سرچشمه می گیرد. به دیگر سخن،
نمود و تجلی عینی نگرش قرآنی ناب عدل را می توان در گفتار و رفتار پیشوایان معصوم مشاهده
کرد. در این میان، اندیشه و عملکرد امام علی علیه السلام جایگاه ویژه ای دارد. در زمان آن حضرت،
مسلمانان به دلیل شرایط تاریخی حساس و فساد ناشی از بی عدالتی، تشنه عدالت بودند. در واقع
سال های زمامداری حضرت علی علیه السلام الگوی تمام عیار و راستین، و دوران طلایی حاکمیت و
سیطره مطلق و بی مثال تاریخی عدالت به مفهوم قرآنی آن به شمار می آید.

آن حضرت، رهبری مردم را تنها به منظور گسترش عدل پذیرفت و با اراده ای خلل ناپذیر،
انبوه مشکلات را برای گستراندن عدل در تار و پود جامعه اسلامی تحمل کرد.

عدالت اجتماعی

از ابتدای تاریخ، همواره ظلم و بی عدالتی روح بشر را آزرده و او را تشنه جهانی بدون تبعیض
ساخته است. به همین دلیل، همه افراد و جوامع، اعم از کوچک و بزرگ، مؤمن و کافر، و حتی
ستمکار و ستمدیده، خواهان اجرای عدالت، این صفت انسانی بوده و از نقض آن متنفر هستند.
به علاوه، تمام فیلسوفان، تصویری از مدینه فاضله ارائه کرده اند که بر مساوات و برابری مبتنی
بوده و رکن اصلی آن، وعده برقراری عدالت اجتماعی است.
چرا عدالت زیباست؟

در اندیشه دینی، عدالت اجتماعی از چنان جایگاه ویژه ای برخوردار است که هیچ امر دیگری با
آن قابل مقایسه نیست. عدل، مبنای همه امور است و خداوند همه چیز را بر عدل استوار کرده
است. در نظام دین، نه تنها همه چیز بر عدل استوار است، بلکه عدل مقیاس همه چیز است. شهید
مطهری در این باره می نویسد: «در قرآن، از توحید گرفته تا معاد، و از نبوت گرفته تا امامت و
زعامت، و از آرمان های فردی گرفته تا هدف های اجتماعی، همه بر محور عدل استوار شده
است. عدل قرآن، همدوش توحید، رکن معاد، هدف تشریع نبوت، فلسفه زعامت و امامت،
معیار کمال فرد و مقیاس سلامت اجتماع است».

عدالت و ارزش های اجتماعی

جامعه ای که بر اصول عدالت اداره می شود، جامعه ای استوار و ارزشمند است و جامعه ای که در
مسیر عدالت حرکت نمی کند، ضد ارزش ها در آن حاکم می شود. امیرمؤمنان علیه السلام در توصیف
چنین جامعه ای می فرماید:«مردم! ما در روزگاری کینه توز و زمانی پرکفران واقع شده ایم.
زمانه ای که نیکوکار در آن بدکار به شمار می آید و ستمگر در آن سرکشی می افزاید. از آنچه
دانستیم سود نمی بریم و آنچه را نمی دانیم نمی پرسیم، و از بلاها و فتنه ها تا برسرمان نیامده
نمی ترسیم».

آثار بی عدالتی

بدون برقراری عدالت، جامعه جولانگاه زور و ستم و غارت و چپاول می گردد و در چنین
میدانی، فضیلت ها و ارزش ها به باد فراموشی سپرده می شود. در این صورت، خوی درندگی اهل
حرص و طمع تحریک می گردد. توانگران بر آنچه دارند دندان می فشارند و برآنچه ندارند آز
می ورزند. بینوایان در زیر فشار بی عدالتی، به ناچار تن به هر داد و ستدی می دهند. در چنین
جامعه ای، صاحبان فضیلت عقب رانده می شوند، فرومایگان، میدان دار می گردند. اینها
نشانه های نزول ارزش ها و انحطاط و فروپاشی است. امام علی علیه السلام در این باره فرمودند: «چهار
چیز نشانه تیره بختی و انحطاط دولت هاست: واگذاردن کارهای اصلی و اساسی، پرداختن به
امور فرعی و جنبی، جلو انداختن فرومایگان و پس راندن صاحبان فضل».

پیشوایان عدالت

جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله که ادامه دهندگان سیره او بودند، همگی در راه برپایی عدالت به شهادت
رسیدند. آنها مقصدی جز این نداشتند که بندگان خدا را از بندگی غیر خدا آزاد سازند و به
حق پرستی برسانند و خوب می دانستند که برای این مقصد، راهی جز عدالت نیست. امام
سجاد علیه السلام در دعایی می فرماید: «خدایا! بر محمد و آلش رحمت فرست و مرا به زیور صالحان
بیارای و با گستردن عدل و داد، زینت پرهیزکاران را به من بپوشان».

گسترش عدالت، اصلی بود که پیشوایان حق سخت بدان پایبند بودند و آن همه سختی ها و
محرومیت ها را در راه آن به جان خریدند. لازمه پایبندی به سیره نبوی، مبارزه برای عدالت است
و تربیت شدگان آن سیره، جز به عدل رفتار نکردند و جز برای برپایی و گسترش آن نکوشیدند.
یکی از تاریخ نویسان درباره امام علی علیه السلام می نویسد: «امیرمؤمنان در راه خدا به هیچ چیز
نمی اندیشید و همه حرکات و سکناتش برای خدا و در راه خدا بود. او حق کسی را پایمال
نمی کرد و جز با حق و عدل نمی داد و نمی گرفت».

آثار و نتایج عدالت اجتماعی

عدالت اجتماعی، نتایج شگفت فردی، اجتماعی و تکوینی دارد که هیچ امری چون آن، از چنین
پیامدهایی برخوردار نیست. با عدالت است که رحمت های الهی سرزمین ها را به وفور
دربرمی گیرد. در سخنانی از امیرمؤمنان علی علیه السلام می خوانیم: «هر که در سرزمین ها عدالت را
رعایت کند، خداوند رحمت را بر او می فرستد. به سبب عدالت، برکت ها دوچندان می شود و
بدین ترتیب، کار مردمان اصلاح می گردد». در نتیجه عدالت، مردم به بی نیازی می رسند و فقر و
ناداری از میانشان رخت می بندد و جامعه و حکومت به امنیت و عزّتی همیشگی می رسند.

نقش عدالت اجتماعی در توسعه انسانی

هدف از آفرینش انسان، رسیدن به کمال است. برای رسیدن به این مقصد، عوامل متعددی چون
تلاش و همت بلند نقش دارند، ولی آنچه می تواند جامعه انسانی را به سوی این هدف سوق دهد
و نقش اساسی ایفا کند، عدالت اجتماعی است. هنگامی که هر عضو جامعه ببیند حقوق لازم او از
سوی دیگران حفظ می گردد و به انسانیت و کرامت او احترام گذاشته می شود، ارتباط

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.