پاورپوینت کامل جرعه ای از زلال وحی(نکته هایی از سوره حمد) ۴۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جرعه ای از زلال وحی(نکته هایی از سوره حمد) ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جرعه ای از زلال وحی(نکته هایی از سوره حمد) ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جرعه ای از زلال وحی(نکته هایی از سوره حمد) ۴۴ اسلاید در PowerPoint :

۷

ره توشه هایی از مکتب قرآن

قرآن، کتاب هدایت انسان است و تمام آموزه های آن، با دقت تمام همه بایسته های زندگی
مادّی و معنوی آدمی را برمی شمارد، تا هر کس با توجه به شرایط زندگی و نیاز و
استعدادهایش، از رهنمودهای حیات بخش آن بهره مند گردد. قرآن، خود در توصیف
ویژگی های مجموعه تعالیمش می فرماید: «این قرآن به آن چه استوار و بی رخنه و دور از
سستی هاست، رهنمون می گردد». در تبیین فلسفه نزولش هم می خوانیم: «این کتاب را بر تو
ای پیامبر فرو فرستادیم، تا انسان ها را از تاریکی های نادانی و گمراهی بیرون ساخته، به سوی
روشنایی و نور حقیقت که راه درست هدایت و سعادت است، وارد کنیم». بر این اساس،
قرآن یگانه وسیله نجات حقیقی است که انسان از راه چنگ زدن به آموزه های آن که همه
شفای دردها و مایه رحمت و آرامش است، می تواند از چاه ظلمات و حیرت و
سرگشتگی ها و گمراهی ها رهایی یابد.

اَدَب شروعِ کارها

از جمله رسم های معمول به هنگام شروع کارهای سرنوشت ساز و بزرگ، آغاز آن با نام و یاد
بزرگی از بزرگان است. از آن جا که اساس تمام آموزه های ادیان آسمانی، یکی است و در همه
آن ها، محور اصلی تعالیم اعتقادی و نظام اخلاقی و ارزشی توحید و اقرار به یکتایی خداوند
است، همیشه کارهای بزرگ و کوچک با نام و یاد خدا آغاز می گردد. قرآن کریم تصریح دارد
که وقتی حضرت سلیمان علیه السلام درصدد برآمد تا نامه ای به ملکه سبا بنویسد، سرآغاز آن را
«بسم اللّه » قرار داد یا موقعی که برای حضرت نوح علیه السلام مسأله توفان پیش آمد، این پیامبر الاهی
دستور داد که پیروان او در هنگام سوار شدن و حرکت و توقف کشتی، «بسم اللّه » گویند.
همین طور خداوند در نخستین آیاتی که به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وحی شده، دستور می دهد که
شروع تبلیغ آیین اسلام را با نام خدا انجام دهد و باز روی این اصل است که تمام سوره های
قرآن، با بسم اللّه آغاز می شود.

فایده شروع کار با بسم اللّه

در مجموعه تعالیم اسلامی، به صورت های گوناگون به افراد تأکید می شود که تمام
کارهایشان را هر چند به ظاهر کوچک و ناچیز باشد، با ذکر نام و یاد خدا انجام دهند. در
حقیقت انسان با این کار، به عمل خود رنگ الاهی و ارزش و قداست می بخشد و انجام سالم
آن را تضمین می کند. انسان مؤمن می داند که هر چیز جز ذات پاک پروردگار عالم فانی است و
تنها چیزی که باقی می ماند، ذات فناناپذیر حضرت حق است و هر چیزی که بخواهد ماندگار
شود، باید با خداوند متعال ارتباط پیدا کند تا شایستگی پایداری و دوام را بیابد. یکی از
راه های تحقق این امر آغاز آن با نام خدا و در راه اوست. رسول اکرم صلی الله علیه و آله در اشاره به اهمیت
ذکر نام خدا به هنگام انجام کارها می فرمایند: «هر کار مهمی که بدون نام خدا شروع شود،
بی فرجام است». امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام هم پس از نقل این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
«انسان هر کاری را می خواهد انجام دهد، باید بسم اللّه بگوید؛ یعنی با نام خدا این عمل را
شروع می کنم و هر عملی که با نام خدا شروع شود، خجسته و مبارک است».

لزوم حمد و ستایش خدای عالمیان

حمد به معنای ستایش کردن در برابر کار یا صفت نیک اختیاری است و ریشه در سرشت
آدمی دارد. بر این اساس، هر انسانی صرف نظر از آن که چه مسلک وآیین دارد، به محض آن
که نعمتی به او رسید، بی درنگ در صدد برمی آید تابخشنده آن را بشناسد و از او تا حدی که
می تواند، سپاس گزاری به عمل آورد. براساس جهان بینی اسلامی، خداوند «رب العالمین»
است؛ یعنی هم مالک است و هم مدبر، هم آفرینش از اوست و هم اداره آن. او پرورش دهنده
همه است، هم انسان ها را با راهنمایی انبیا تربیت می کند (تربیت تشریعی) و هم جمادات و
نباتات و حیوانات را تا مرحله حاصل دهی پیش می برد(تربیت تکوینی). پس از دقت های
لازم، انسان متوجه این حقیقت می شود که همه خیرها و برکت هایی که به وی می رسد، از
اوست و به حمد و ستایش آن قدرت بی پایان می پردازد.

اختصاص عبادت برای خدا

یکی از اصیل ترین تجلیات روح انسان، حس پرستش است. بر این اساس، از جمله مهم ترین
رسالت های انبیای الاهی این بوده که راه درست اشباع این نیاز را به انسان ها بیاموزند و آن ها
را از دچار شدن به انحراف باز دارند؛ چرا که به شهادت تاریخ، هیچ انحرافی همانند انحراف
در عبادت، انسان ها را به ورطه هلاکت و نابودی و تن دادن به هرگونه ذلت و پستی نکشانده
است. در قرآن کریم افزون بر آن که بارها و به شیوه های گوناگون، از مخصوص بودن پرستش
برای خدا یاد شده، در مواردی هم با روشی که خاص قرآن است، به صورت منطقی به انسان
تفهیم شده که اگر نیروی عقل خویش را به کار اندازد، به راحتی متوجه خواهد شد که جز
خدا کسی شایسته پرستش نیست.

آمرزش توحید عبادی

در سوره حمد مطالب به گونه ای تنظیم شده که انسان پس از آشنایی با توحید نظری و شناخت
اوصاف الاهی، خود به خود به توحید عبادی و مخصوص بودن عبادت برای خدا پی می برد و به
حکم عقل و استدلال، بندگی خدا را می پذیرد؛ زیرا انسان عاشق کمال است و نیازمند رشد و
خدا جامع کمالات و رب عالمیان می باشد. اگر انسان به مهر نیاز دارد، او رحمان و رحیم است و
اگر انسان از آینده نگران است، او مالک حال و آینده است؛ پس چرا به سوی دیگران باید رفت؟
عقل و منطق حکم می کند تنها باید او را پرستید و از او کمک خواست.

ظرافت و دشواری تکالیف عبادی

انسان از آن لحظه که با عظمت پروردگار آشنا می شود و به ضرورت بندگی بر آستان قدس او
پی می برد، در مرحله انجام تکالیف عبادی به این حقیقت هم متوجه می شود که انجام صحیح
و کامل این اعمال، بسیار سخت و دقیق است؛ چرا که شیطان رانده شده به شیوه های گوناگون،
در مسیر عمل قرار می گیرد. او در درجه اول می کوشد که انسان از پای بندی به این اعمال و به
جای آوردن آن ها خودداری کند. بعد اگر در این مرحله موفق نشد، از راه دخالت در نیت و
انگیزه های او، تلاش می کند که اخلاص درعبادت وی را ضایع سازد، تا بلکه از این راه از
دست یابی انسان به پاداش و برکات دنیوی و اخروی عبادات جلوگیری به عمل آورد.
تعارض کشش های درونی انسان نیز در بسیاری از مواقع، مانعی در روند پرستش حق ایجاد
می کنند. از طرف دیگر، محدود بودن توان آدمی در مقابل این همه موانع، انسان را متوجه این
حقیقت می سازد که فقط زمانی در انجام این تکالیف به صورت شایسته می تواند موفقیتی
کسب کند که توفیق الاهی و یاری و امداد او همراهش شود. بر این اساس، انسان خداشناس با
درک ضرورت پرستش خدا و سختی انجام عبادت خالصانه، نیاز به استمداد از خدا را نیز
متوجه می شود و به استعانت از ذات پاک الاهی متمسک می شود و «ایّاک نستعین» را،
سرلوحه کارهای خود قرار می دهد.

ضرورت درخواست هدایت به راه راست

وجود انسان

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.