پاورپوینت کامل جرعه ای از زلال وحی (دانش و دانشوری در قرآن و حدیث) (۱) ۶۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جرعه ای از زلال وحی (دانش و دانشوری در قرآن و حدیث) (۱) ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جرعه ای از زلال وحی (دانش و دانشوری در قرآن و حدیث) (۱) ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جرعه ای از زلال وحی (دانش و دانشوری در قرآن و حدیث) (۱) ۶۲ اسلاید در PowerPoint :
۷
تشویق به دانشوری
از نگاه اجمالی به آموزه های قرآنی و روایی، این حقیقت به طورکامل معلوم می گردد که از نظر
اسلام، دانش اساس همه ارزش ها و جهل ریشه همه مفسده هاست. رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
«جست وجوی دانش برهر مسلمانی واجب است، پس دانش را از جایی که احتمال بودنش
هست بجویید و آن را از اهلش فرا گیرید». ایشان در تعبیردیگری فرموده است: «جست وجوی
دانش بر هر مسلمانی واجب است. آگاه باشید که خداوند جویندگان دانش را دوست دارد». در
نگاه دین، انسان در تمام حرکت های خود که با هدف کسب کمال و تعالی معنوی یا حتی
فعالیت های فیزیکی انجام می دهد، به شناخت و آگاهی نیاز دارد؛ چون بدون برخورداری از
بینش درست در تحقق بخشی به اهدافش چنان که باید موفق نخواهد شد.
حقیقت علم در جهان بینی قرآن
از تعبیرهای زیبای آیات قرآن کریم، به روشنی این حقیقت فهمیده می شود که جوهر و حقیقت
علم، نوری است که در پرتو آن، انسان، جهان را آن گونه که هست می بیند و جایگاه خود را در
نظام هستی می یابد. نور علم مراتبی دارد که بالاترین آن نه تنها انسان را با راه تکامل خود آشنا
می کند، بلکه او را در این مسیر حرکت می دهد و به مقصد والای انسانیت می رساند. قرآن کریم
در اشاره به این نور می فرماید: «آیا کسی که مرده دل بود و زنده اش کردیم و برای او نوری پدید
آوردیم تا در پرتو آن در میان مردم مسیر خود را بیابد و راه
درست را بپیماید، چون کسی است که گویی گرفتار در تاریکی هاست و از آن بیرون آمدنی
نیست؟ امیرمؤمنان علیه السلام هم درباره این نور و خواص آن می فرماید: «عقلش را زنده داشته و
نفسش را کشته است، تا آنجا که درشتی هایش خرد و خشونت هایش نرم شده و نوری پرفروغ
برای درخشیدن گرفته است که شاهراه توحید را روشن می سازد و در پرتوش راه پیموده
می شود. بدین سان، درها یکی پس از دیگری او را به آستان سلامت مطلق و برای اقامت جاوید
می داند و ثابت قدم و استوار در جایگاه امنیت و آسایش ثبات می یابد».
مفهوم علم در متون اسلامی
در فرهنگ اسلامی، علم از یک نظر در دو مفهوم به کار رفته است:
الف) مفهومی که از آن به عنوان حقیقت و اصل علم یاد می شود. برای نمونه، آنجا که گفته
می شود: «خدا، فرشتگان و دانشمندان گواهی می دهند که جز او هیچ معبودی نیست». یا آن جا
که می فرماید: «آنان که دانش یافته اند و به آنها کتاب داده شده می دانند که آنچه از سوی
پروردگارت بر تونازل شده حق است». یا در عبارتی می خوانیم: «از میان بندگان خدا، تنها
دانایان از او بیم دارند»، در همه این آیات، سخن از حقیقت و جوهر علم است.
ب) ظاهر علم که انواع علوم رسمی، اعم از اسلامی و غیراسلامی را در برمی گیرد. در
عبارت هایی چون «خدا او را دانسته، گمراه گردانید» یا «فقط پس از آنکه علم برایشان حاصل
آمد، راه تفرقه پیمودند» یا «کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده شده، با یکدیگر به اختلاف
نپرداختند، مگر پس از آنکه علم برای آنان حاصل آمد»، سخن از ظاهر و پوسته علم است.
اوصاف دانش
در روایات برای علم اوصافی چنین ذکر شده است:
۱. سعادت دوسرا: رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «خیر دنیا و آخرت با دانش و شرّ دنیا و آخرت با
نادانی است».
۲. مایه سرافرازی در دنیا و آخرت: حضرت علی علیه السلام می فرماید: «قدرو منزلت را جستم و آن
را جز با دانش نیافتم. دانش بیاموزید تا منزلت شما در هر دو سرا (دنیا و آخرت) بالا رود».
۳. از بین برنده جهل و نادانی: امام علی علیه السلام می فرماید: «دانش، نابوده کننده نادانی است؛ هر
کس بادانش به پیکار نادانی رود، به بالاترین خوشبختی ها دست می یابد».
۴. مایه زندگی: رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «دانش، زندگی دل ها، روشنایی دیده ها و توانایی
پیکر و جسم هاست».
۵. بهترین هم نشین: امام علی علیه السلام می فرماید: «همواره در پی دانش باشید… که در سفر همراه و
در غربت همدم شماست».
۶. برترین شرف: حضرت علی علیه السلام می فرماید: «برترین شرف، دانش است».
۷. پرسودترین گنج: علی علیه السلام فرمود: «گنجی سودمندتر از دانش نیست».
۸. میراث پیامبران: رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «دانش، میراث من و میراث پیامبران پیش از من
است».
۹. کمال ایمان: حضرت علی علیه السلام می فرماید: «سه ویژگی درهر کس باشد ایمانش به کمال رسد:
خرد، بردباری و دانش».
۱۰. معیار ارزش انسان: امام علی علیه السلام فرمود: «ارزش هر انسان را دانش و خرد او تعیین
می کند».
ویژگی های جوهر علم
در مجموعه آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام برای حقیقت علم ویژگی هایی ذکر شده که
شبیه آثار و علایم حقیقت حکمت و جوهر عقل است و دقت در این ویژگی ها، راه شناخت
حقیقت علم و اندیشه را هموار می سازد. بعضی از این ویژگی ها عبارت است از:
ریشه نور علم در فطرت انسان است. آیاتی که خداشناسی را امری فطری می دانند و
همین طور روایاتی که علم را سرشته شده در قلب دانسته، به این ویژگی علم اشاره دارد.
حقیقت علم از ایمان جداناشدنی است. حضرت علی علیه السلام فرمود: «ایمان و دانش، برادران
همزادند که از هم جدا نمی شوند».
اخلاق شایسته از برکات نور علم می باشد. امام علی علیه السلام فرمود: «هر اندازه دانش انسان افزون
گردد، توجه او به نفس خود افزون می شود و در ریاضت و اصلاح آن بیشتر می کوشد».
جوهر علم از عمل شایسته جدایی ندارد. در روایات فراوانی، از اعمال شایسته به عنوان
ثمره علم یاد شده است؛ نظیر روایتی که می فرماید: «ثمره دانش پرستش، اخلاص و عمل
نیکوست.»
راه کسب نور دانش
براساس آموزه های اسلامی، مبدأ حقیقت نور علم، قلب است که راه به دست آوردن آن، در گام
نخست زایل کردن موانع و در قدم بعدی فراهم ساختن زمینه های پیدایش آن می باشد. از آنجا که
نور علم در فطرت انسان ریشه دارد، به دست آوردن آن به معنای فراهم ساختن شرایط شکوفایی
فطرت است که در این حالت، غنچه علم در جان شکفته می شود. در روایت آمده است: «دانش در
دل های شما سرشته است؛ به آداب روحانیان متأدب شوید تا برایتان آشکار گردد.» براین
اساس، نقش دانش پژوه در تحصیل نور علم، تنها فراهم ساختن زمینه پیدایش آن است؛ وگرنه
چراغ پرفروغ علم، هدیه ای است الهی به انسان های شایسته که از عالم غیب فیض می گیرند و
کانون جانشان را روشن می سازند. در روایت می خوانیم: «دانش، نور و پرتویی است که خدا در
دل های دوستانش می اندازد».
ارزش علوم رسمی
ارزش حقیقت علم، مطلق است، ولی ارزش علوم رسمی، مشروط می باشد؛ یعنی شرط ارزشمند
بودن علوم رسمی این است که در خدمت کمال و تعالی انسان باشند و بدون جوهر علم، علوم رسمی
نمی توانند در خدمت انسان قرار گیرند و چه بسا بر ضد انسان به کار گرفته می شوند.
خطر بزرگی که امروز جامعه بشری را تهدید می کند، این است که پوسته علم رشد کرده، ولی
جوهر و خاصیت حقیقی خود را از دست داده است؛ از این رو بیشتر در مسیر انحطاط و سقوط
انسانیت به کار گرفته می شود. بر این اساس، اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «برخی از دانش ها
نادانی است» و علی علیه السلام می فرماید: «دانش خود را به نادانی تبدیل نکنید»، به این حقیقت اشاره
دارند که نباید گذاشت علم از نور حقیقت خود جدا شود؛ چراکه در آن صورت، جز بدبختی و
مصیبت، دستآوردی برای انسان ها در پی نخواهد داشت.
علوم دینی و غیردینی
در برخی از تعابیر، توصیف ها، بعضی از اشخاص علوم را به دینی و غیردینی تقسیم می کنند.
استاد شهید مرتضی مطهری در این باره می نویسد: «حقیقت این است که این اصطلاحی بیش
نیست… به حکم قرآن و حدیث، پیغمبر علم را مطلقا به عنوان یک فریضه مسلّم شناختند. … هر
علمی که به حال مسلمین مفید بود و هست، یادگیری آن به عنوان یک فریضه دینی مطرح
می شود. … پس هر علمی که به حال مسلمین و اسلام نافع است، باید آن را از علوم دینی شمرد.
اگر کسی با خلوص نیست آن را تحصیل کند، مشمول ثواب هایی که به تحصیل علم ذکر شده
است، می شود. اساسا این تقسیم درستی نیست که ما علوم را به دو رشته تقسیم کنیم؛ علوم دینی و
غیردینی تا این توهم برای بعضی پیش آید که علومی که اصطلاحا غیردینی نامیده می شوند، از
اسلام بیگانه اند. جامعیت و خاتمیت اسلام اقتضا دارد که هر علم مفید و نافعی را که برای جامعه
اسلامی لازم و ضروری است، علم دینی بخوانیم».
محور بودن علم
قرآن کریم با روش های گوناگون به دانش و اهمیت آن توجه داده است؛ گاهی با قسم خوردن به
قلم و نوشته های آن و زمانی هم از راه تذکر به این حقیقت که خداوند نعمت قلم را به انسان
آموخته است. در بعضی از موارد هم از راه منع کردن انجام کارهای غیرعالمانه به جایگاه دانش
اشاره می کند و انسان را به علم آموزی و محور قرار دادن معرفت و آگاهی در
تمام فعالیت های زندگی ترغیب می نماید. نمونه هایی از آن چنین اند:
الف) منع از سخن گفتن در شرایطی که علم و آگاهی به حق ندارد. قرآن کریم تأکید دارد که
افراد هرگز درباره اموری که از آن آگاهی دارند سخن نگویند و می فرماید: «آیا از آنها پیمان گرفته
نشده که بر خدا دروغ نبندند و جز به حق سخن نگویند».
ب) سرزنش به دلیل رد و انکار چیزی که آن را نمی دانند. وقتی گروهی در پذیرش قرآن
کوتاهی کرده و در وحی و از ناحیه خدا بودن آن تردید و شک وارد می کنند، خداوند تبارک و تعالی به
پیامبر می فرماید: «بگو اگر راست می گویید یک سوره همانند آن بیاورید. … آنها از روی علم و دانش
قرآن را انکار نکردند، بلکه چیزی را تکذیب نمودند که از آن آگاهی نداشتند».
علم، معیار ک
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 