پاورپوینت کامل گلبرگ نوآوری ۸۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گلبرگ نوآوری ۸۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گلبرگ نوآوری ۸۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گلبرگ نوآوری ۸۱ اسلاید در PowerPoint :

۲۷

پژوهش

راه های پرورش نوآوران

سهیلا بهشتی

اشاره

دوران جوانی، زمان مناسبی برای تحرک، آفرینش و یادگیری است. امروزه با توجه به اهمیت و تأثیر خلاقیت و نوآوری در ابعاد گوناگون زندگی بشری و سامان دهی امور مختلف، دانشمندان راهکارها، روش ها، تکنیک هایی را برای پروراندن آن ارائه داده اند که با به کارگیری آنها، افراد خواهند توانست ساختار فکری خود را آگاهانه تغییر دهند و بهبود ببخشند. در این شماره از گلبرگ جوان به راه های پرورش نوآوری و خلاقیت می پردازیم.

قابلیت پرورش نوآوری

انسان موجودی است که برای بقا و ادامه حیات، همواره نیازمند ایجاد اندیشه های نو و راه های تازه است. سیر و حرکت انسان در زمینه های گوناگون زندگی، به بعد خاص و مورد خاص محدود نیست. از طرفی، این ویژگی، قابلیت پرورش یافتن و تقویت شدن را دارد و در این میان، دوره جوانی، زمان بسیار مناسبی برای پرورش استعدادهای خلاقانه و بروز نوآوری هاست.

از دیدگاه روان شناسان نیز قابلیت تقویت و پرورش خلاقیت و نوآوری در افراد وجود دارد و این قابلیت، در صورت فراهم آوردن زمینه های اجتماعی، محیطی، خانوادگی و فکری امکان پذیر می باشد.

پرورش خلاقیت و نوآوری در جوانان، همانند پرورش دانه است. همان گونه که دانه برای رشد و شکوفا شدن به فراهم آوردن زمینه ها و شرایطی چون خاک، نور و هوای مساعد و مراقبت باغبان نیازمند است، جوانان نیز برای به فعلیت رساندن خلاقیت خود، نیازمند زمینه هستند.

بدون آموزش و فراهم آوردن زمینه های پرورش خلاقیت و نوآوری، تنها استعداد ذاتی باقی می ماند، ولی با آموزش روش های نظام مند، می توان خلاقیت و نوآوری را در سطح بالاتری قرار داد.[۱]

شرایط پرورش و نوآوری

برای تحقق نوآوری و خلاقیت و نیز تقویت آن، شرایطی لازم است که بی توجهی به آنها مانع از نوآوری می شود. از جمله این شرایط می توان موارد زیر را نام برد:

۱. فضای خلّاق اجتماعی و عمومی

نوآوری در جایی متولد می شود که پذیرفته شود. در جوامع و سازمان هایی که مدیران، آماده شنیدن ایده های نو نبوده، و در پی کشف راه های جدید نیستند، نوآوری شکل نمی گیرد. مطلق گرایی و اصرار بر درستی روش ها و ابزارها و فنون موجود، مانع جدی تحقق نوآوری است.

۲. نامحدود بودن زمان و چارچوب

تفکر در فرد نوآور باید معطوف به زمانی محدود نباشد؛ چرا که محدود کردن افراد به زمان خاص، مکان خاص و چارچوب و محدوده خاص، اجازه نوآوری را به فرد نخواهد داد و در او کوتاه نگری شکل می گیرد که خود باعث روزمرگی و در نتیجه، مانع شکل گیری نوآوری می شود؛ حال آنکه ایجاد، توسعه و تعمیق نوآوری، نیازمند حوصله و زمان دادن به نوآوران است.

۳. ایجاد نظام حمایت و بهره برداری از نوآوری ها

برای اینکه جامعه از گزند سلیقه گرایی رهایی یابد، لازم است در جامعه و سازمان ها، نظام راهبری و بهر ه برداری از نوآوری و خلاقیت ایجاد شود. بدون طراحی و استقرار نظامی مشخص، نمی توان نوآوری را در جامعه به وجود آورد و تقویت کرد. در فرآیند نوآوری، اصل بر این است که افراد خلاق چیزهایی را می بینند که دیگران نمی بینند. ازاین رو، با محدود کردن آنان به اینکه فقط در چارچوب انتظارات بیندیشند، هرگز زایش فکری ایجاد نخواهد شد.[۲]

راهکارهای ایجاد نوآوری

برای نوآوری و خلاقیت، صرفاً به توان فکری و استعداد ذاتی افراد نمی توان بسنده کرد، بلکه باید به آموزش و پرورش استعدادها نیز توجه نمود و برای دست یابی به خلاقیت و نوآوری، از روش ها و راهکارهای گوناگون و مفیدی سود برد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

۱. در هم شکستن عادت ها

برای رسیدن به نوآوری، باید مفروضات پیشین را در مسیر تغییر داده، و آن را به سمت و سویی جدید سوق دهیم تا بتوانیم ایده ای نو و متفاوت را با ایده های پیشین به دست آوریم. انجام کارها در چارچوب خاص و روش متداول، سبب رکود ذهنی و عدم نوآوری می شود. در نتیجه، برای رسیدن به نوآوری، نگاه تازه و نو به انجام امور و برخلاف عادت ها، می تواند راه های جدیدی را بر روی ما بگشاید.

۲. پیش بینی کردن

ما برای انجام هر کاری طبق فرضیات ساخته شده در ذهن، راهکارها را انتخاب می کنیم و به انجام کارها می پردازیم؛ همانند دانشمندان که برای کشفیات و اختراعات خود، طبق فرضیه ای که می سازند، راه و روش خاصی را انتخاب می کنند. بسیاری از اوقات ما از قدرت فرضیات معیّن بی اطلاعیم یا نمی خواهیم بپذیریم که این فرضیات، ممکن است به طور تدریجی رفتار و افکار ما را بدون آگاهی هدایت کنند. یکی از راه های روشن کردن این فرضیه ها، تمرین وادار کردن افراد به پیش بینی و پیش گویی کردن است که نوعی آزمایش در فکر به شمار می آید.

۳. شکار ایده ها

هم هنرمندان، شاعران، نویسندگان و به طور کلی افراد خلّاق، به روشنی به این مسئله اعتراف دارند که ایده های جدید، بسیار سریع و ناگهانی در یک لحظه، مثل جرقه ای در ذهن ظاهر و به سرعت غیب می شوند؛ به طوری که اغلب هرگز دوباره برنمی گردند. به همین دلیل است که بیشتر آنان همیشه قلم و کاغذ یا ضبط صوتی به همراه دارند تا در هر لحظه که ایده به ذهنشان خطور کرد، بی درنگ از آن نشان و اثری، حتی خیلی کوچک و مبهم ضبط و ثبت کنند تا بتوانند بعداً آن را بهتر به یاد آورند. افراد نوآور و خلاق، همواره در جست وجوی مکان ها و زمان هایی هستند که بهتر و بیشتر بتوانند به جریان خلاق ذهن خود توجه کنند و با کمترین مانع، ایده های جدید را شکار نمایند و آنها را به کار ببندند. مولانا جلال الدین، در بسیاری از اشعارش بیان کرده است که همواره در طول شبانه روز، ایده های جدیدی به ذهن انسان خطور می کند، ولی تا شکار نشوند، واقعاً نمی توان گفت کدامشان باارزش و کدام بی ارزش است:

در وجود آدمی جان و روان

می رسد از غیب چون آب روان

ای برادر عقل یک دم با خود آر

دم به دم در تو خزان است و بهار

هر نفس نو می شود دنیا و ما

بی خبر از نو شدن اندر بقا

هر زمان از غیب نو، نو می رسد

و از جهان تن برون شو می رسد[۳]

نکاتی برای نوآوری

برای رسیدن به خلق ایده های نوآورانه، رعایت بعضی از نکات، سبب تسهیل و تسریع روند نوآوری می شود که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱. حساسیت درباره ایده و افکار خود و یادداشت برداری از آنها؛

۲. کسب اطلاعات لازم درباره ماهیت، شناخت و شرایط و عوامل خلاقیت و نوآوری؛

۳. عادت به حل مسائل از راه های گوناگون؛

۴. مطالعه و کسب اطلاعات در زمینه های مختلف؛

۵. آشنایی با زندگی نامه های افراد نوآور؛

۶. استفاده از فکر و اندیشه دیگران با مشارکت دادن آنان در تصمیم گیری ها؛

۷. برنامه ریزی و هدف گذاری برای نوآوری و شکوفایی؛

۸. فراهم آوردن فضا و محیط نوآور و خلاّق، در محل کار و زندگی، برای شکوفایی و نوآوری؛

۹. تلاش برای شناسایی و رفع موانع نوآوری و خلاقیت در محیط کار و زندگی؛

۱۰. تشکیل جلسات فکر و اندیشه با افراد موفق و نوآور.[۴]

پژوهش

معرفی نوآوران

زهرا روزبهانی

مقدمه

تمدن اسلامی در دوران شکوفایی و بالندگی خویش، پرچمدار بیشتر تلاش ها و نوآوری های علمی عصر خود بوده است، تا آنجا که جریان علم و دانش، از دنیای اسلام به سراسر جهان صادر می شد و هر جویای علمی در هر گوشه از جهان، خود را نیازمند شاگردی در مدرس های دنیای اسلام می دانست. پس از هجوم استعمار و چند قرن دورشدن مسلمانان از ارزش های حیات بخش اسلام، بار دیگر با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، روحیه خودباوری و خوداتکایی ایرانیان زنده شد و جهاد ملی فرزندان ایران، چشم جهانیان را خیره کرد. در این نوشته، به نمونه هایی از این تلاش های علمی می پردازیم.

۱. پدر علم فیزیک ایران[۵]

پروفسور سیدمحمود حسابی، سال ۱۲۸۱ در تهران و در خانواده ای تفرشی به دنیا آمد. او در هفده سالگی از دانشگاه امریکایی بیروت لیسانس ادبیات گرفت. سپس در دانشکده فرانسوی بیروت، مهندس راه و ساختمان شد. بعد از چندی به فرانسه رفت و در آنجا مهندسی برق و مهندسی معدن خواند. به علت علاقه و استعداد شدیدی که در رشته فیزیک داشت، دکترای فیزیک را با درجه ممتازی در دانشگاه سوربن گذراند و عازم امریکا شد.

پس از حدود دو سال تحقیق در دانشگاه شیکاگو و چند سال تدریس در دانشگاه پرینستون، با دلی آکنده از عشق به وطن و هم وطنان خود، به ایران بازگشت و نخستین مدرسه مهندسی راه را تأسیس کرد. استاد فقید از جمله پایه گذاران دانشگاه تهران بود و دانشکده فنی و دانشکده علوم دانشگاه تهران را تأسیس کرد. اولین رصدخانه تعقیب ماهواره ها در شیراز، پایه گذاری مؤسسه ژئوفیزیک و مرکز اتمی دانشگاه تهران و تدوین قانون استانداردها، گوشه دیگری از خدمات ارزنده پروفسور حسابی است.

ایشان با وجود عضویت در انجمن فیزیک اروپا، انجمن فیزیک امریکا، انجمن فیزیک فرانسه، آکادمی علوم نیویورک و بسیاری از انجمن های معتبر جهانی، تدریس در ایران و انتقال دانسته های خود به دانشجویان ایرانی را بر هر کاری ترجیح می داد و هرگز پیشنهاد کار در خارج را نپذیرفت و تا آخرین روزهای عمر در کنار دانشجویانش باقی ماند.

مقام معظم رهبری در مورد این استاد ارجمند می فرمایند: »خدمتی که استاد دکتر سید محمود حسابی به فرهنگ ایران نمودند، کمتر از خدمتی نیست که ایشان به علم فیزیک کردند».

سرانجام پروفسور سید محمود حسابی، بزرگ مردی که مدت هفتاد سال برای شناساندن و اعتلای فیزیک در ایران تلاش کرد، در ۱۲ شهریور ۱۳۷۱ روی در نقاب خاک کشید. بدین ترتیب، جامعه علمی ایران، یکی از ستاره های درخشان خود را در صد سال اخیر از دست داد.

مهندس ایرج حسابی، فرزند ایشان می گوید: حدوداً ۴۸ نوآوری در صنایع مکانیک، هیدرو مکانیک، الکترونیک و اپتیک فیزیک، حاصل کار ایشان در هشتاد تا نود سالگی است.

۲. دکتر اردشیر حسین پور[۶]

شادروان دکتر اردشیر حسین پور، مبتکر فن آوری مخفی سازی راداری شناورهای دریایی در کشور است. جایزه نخست بخش ابتکار بیستمین دوره جشنواره بین المللی خوارزمی به دکتر اردشیر حسین پور استاد و پژوهشگر جوان دانشگاه های شیراز و صنعتی مالک اشتر اعطا شد.

ایشان در عمر کوتاه، ولی پر برکتش، تلاشی جهادگرانه، بی وقفه و شگفت انگیز برای ارتقای سطح دانش و فن آوری کشور به ایران اسلامی از خود نشان داد و دوبار در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا دانشجوی نمونه کشوری شد.

انتشار ۳۵ مقاله پژوهشی در مجلات علمی معتبر، انجام بیش از دوازده طرح کلیدی و مهم، و راه اندازی چند آزمایشگاه و مرکز پژوهش منحصر به فرد، بخشی از فعالیت های وی به شمار می آید.

۳. دکتر سعید کاظمی آشتیانی[۷]

دکتر کاظمی آشتیانی، یکی از دانشمندان برجسته ایران در زمینه تولید سلو ل های بنیادی، شبیه سازی و درمان ناباروری بوده است.

وی که در اول فروردین سال ۱۳۴۰ در تهران چشم به جهان گشوده بود، تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیوتراپی در دانشگاه علوم پزشکی ایران گذراند. دکتر کاظمی تحصیلات دکترا را نیز در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند.

وی با تلاش فراوان، موفق به تأسیس مؤسسه رویان در ۲۳ آبان سال ۱۳۷۷ شد. پژوهشکده رویان، نقشی راهبردی در هدایت تحقیقات تولید سلو ل های بنیادی، شبیه سازی و درمان ناباروری داشته است.

برخی از دستاوردها و فعالیت های ارزنده علمی این جهادگر متعهد و خستگی ناپذیر عبارتند از: توسعه و تحقیقات در زمینه باروری و ناباروری، تولید و تکثیر و انجماد سلول های بنیادی جنینی و اجرای نخستین طرح همانندسازی حیوانات در خاورمیانه.

۴. جوان ایرانی، برترین مخترع جهان[۸]

رضا کهولی، نابغه هفده ساله هشترودی، در رقابت با بزرگ ترین مخترعان جهان، عنوان برترین مخترع سال ۲۰۰۵ را به خود اختصاص داد.

درحالی که استادان و مخترعان برجسته از معتبرترین دانشگاه های جهان رقیب او در کسب این عنوان بودند؛ این دانشجوی کارشناسی مکانیک دانشگاه تبریز توانست با اختراع شیوه جدیدی در بارورسازی ابرها، مدال طلا و عنوان برترین مخترع جهان را از آن خود نماید.

به اعتقاد کارشناسان، ابداع چنین شیوه ای، انقلاب عظیمی در جلوگیری از بروز حوادث پیش بینی نشده در سراسر جهان خواهد بود. رضا کهولی با ابداع این شیوه جدید، افق نوینی در حل مشکلات خشکسالی گشوده است. روش قبلی دانشمندان روسی، به دلیل هزینه بَر بودن، نیاز به مدت زمان طولانی و از همه مهم تر، داشتن ذرات زیان بار برای انسان و طبیعت، منسوخ شده است.

۵. دکتر مجتبی نواب پور[۹]

دکتر مجتبی نواب پور، که دکترای فیزیک و مهندسی پزشکی دارد، مخترع دستگاه «پرتودرمانی ثانویه» و ابداع کننده «شیوه جدیدی برای درمان سرطان» است که توانست در سال ۱۳۸۶ در نمایشگاه بین المللی اختراعات نورنبرگ در کشور آلمان مدال طلا دریافت ک

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.