پاورپوینت کامل سروش یسن ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سروش یسن ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سروش یسن ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سروش یسن ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

۱۴

پاورپوینت کامل سروش یسن ۲۷ اسلاید در PowerPoint که با گزارش نگارنده، با شمارگان ۱۵۰۰ و در ۲۴۴
صفحه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال جاری انتشار یافته،
پژوهشی است درباره پنجاه وهفتمین یسن اوستا که در آن ایزد سروش و ویژگی های او
توصیف شده و آیین ستایش او بدان گونه که در میان به دینان رایج بوده، آمده است.

کتاب اوستا که امروز مجموعه ای متشکّل از پنج بخشِ یشتها،
یسنا، ویسپرد، وندیداد و خرده اوستا است، باارزش ترین کتاب بازمانده از ایران
باستان و معرّف راستین فرهنگ و دانش نیاکان ما است که جلوه هایی از مطالب آن را
در آثار فارسی نو به ویژه متن های آغازین زبان دری می توان دید. مجموعه یشتها
دربردارنده اساطیر مردم ایران باستان در سده های نخستینِ جایگزینیِ آنان در
فلات ایران و نیز ستایش ایزدانی است که ایرانیان در آن زمان می شناخته اند.
غالب این پندارهای اساطیری در قالب نام و کارهای پهلوانان افسانه ای در آثار
حماسی برجای مانده است. یسنا که در ۷۲ فصل (= اوستایی: هائیتی) تقسیم بندی شده،
دربردارنده سرودهایی آئینی است که در جشن های دینی خوانده می شده و کهن ترین
بخش اوستا و سند مکتوب فرهنگ ایرانی گاهان (اوستایی: گاثه ها) در این مجموعه به
دست ما رسیده است. پاورپوینت کامل سروش یسن ۲۷ اسلاید در PowerPoint ستایشی است در بزرگداشت سروش از همین قسمت اوستا.

امّا گرامی داشت ایزد سروش در اوستا به یسن پنجاه وهفت
محدود نیست؛ ستایش دیگری از او نیز در یشت یازدهم آمده که مطالب آن با آنچه در
یسنا آمده است همانندی های بسیار دارد. برای جدایی این دو ستایش در متن ها،
پاورپوینت کامل سروش یسن ۲۷ اسلاید در PowerPoint را «سروش یشت سَرِشب» و سروش یشت را «سروش یشت هادخت» گفته اند. علاوه
بر این، دو سرود اصلی، یسن های سوم تا پایان یسن هشتم را سروش دِرَون (اوستایی
draonah نان تقدیس شده) و دعای کوچکی در خرده اوستا را سروش باژ (= دعای سروش)
نیز نامیده اند.

سروش از معدود ایزدانی است که نام او به همراه برخی از
وظایفش در متن های فارسی نو نیز برجای مانده است؛ از آن جمله:

مترادف با جبرئیل:

در راه عشق وسوسه اهرمن بسی است

پیش آی و گوش دل به پیام سروش کن

حافظ

به فرمان یزدان خجسته سروش

مرا روی بنمود در خواب دوش

فردوسی

در معنی وحی و الهام:

رسید از عالم غیبم سروشی

که فارغ باش از گفت و شنیدن

ناصرخسرو

سروشی بدو آمده از بهشت

که تا بازگوید بدو خوب و زشت

فردوسی

نام روز نوزدهم هر ماه:

ز گیتی برآمد سراسر خروش

به آذربد این جشن روز سروش

فردوسی

ایزد سروش بدان گونه که از متن های اوستایی و فارسی میانه
برمی آید، در دیباچه کتاب پاورپوینت کامل سروش یسن ۲۷ اسلاید در PowerPoint (ص ۱۸ـ ۸) معرفی شده است؛ که به گوشه هایی
از آن اشاره می شود:

۱. واژه سروش در اوستایی: srao353;a، اسمی است ساخته شده از
ریشه فعلی sru به معنی «شنیدن» که در کاربرد عام معنی «پذیرفتن و فرمان بردن»
دارد و این با یکی از نقش های او نیز سازگاری دارد؛ چه، واژه اوستایی در گاهان
نام ایزدی تجسم یافته و مادی نیست بلکه معرّف جنبه فرمانبری و انقیاد دربرابر
فرمان های اورمزد است و علاوه بر این یک بار با صفت visPa mazi353;ta: «بزرگ تر از
همه» نیز آمده است. در اشارات گاهانی همراه با vohu manah: «اندیشه نیک» و
aIcirc;rmaiti: «درست اندیشی، فروتنی» و a353atildeIcirc;: «پاداش» نیز به کار رفته و صفت بارز
او در اوستای جدید نیز a353;iuuant: «پاداش دهنده» و a353atildeIcirc;m: «اشی دوست» است. اشی
یعنی درست اندیشی و فروتنی با سروش یعنی فرمانبریِ ایزدی پیوند نزدیکی دارد به
گونه ای که در اوستای جدید که این هر دو تجسّم مادی یافته اند و اشی ایزد بانوی
توانگری شده است. او را خواهر سروش نیز دانسته اند. همین ارتباط او با
پاداش دادن شاید سبب شده باشد که او را در کنار مهر و رشن و گاه اشتاد، داور
مینوی دانسته اند، داوری که به همراه دو ایزد نامبرده در چینود پل کارهای
آفریدگان را می سنجد و پادافراه یا پاداش آنها را مشخص می کند. و نیز در سفر
روحانی ارداویراز به همراه ایزد آذر روانِ ارداویراز را در جهان دیگر می گرداند
و کیفر گناهکاران و پاداش نیکوکاران را به او نشان می دهد.

۲. در اوستای جدید سروش ایزدی بزرگ است که گاه در شمار
امشاسپندان نیز یاد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.