پاورپوینت کامل جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) نزد پروردگار از منظر زیارتنامه ها (۲) ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) نزد پروردگار از منظر زیارتنامه ها (۲) ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) نزد پروردگار از منظر زیارتنامه ها (۲) ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) نزد پروردگار از منظر زیارتنامه ها (۲) ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

مقدمه

فضائل و مناقب خاندان پیامبر(ص) موضوعی مهم است که اندیشمندان مسلمان (اعم از شیعه و سنی) پیرامون آن کتاب های زیادی نوشته اند. در این نوشتار تلاش می شود با درنگ در زیارت نامه های معتبر، تبیین دقیقی از جایگاه اهل بیت ارائه گردد.

جایگاه اهل بیت:

فضائل خاندان پیامبر(ص) در زیارت نامه های معتبر با تعابیر مختلفی بیان شده است؛ پیشتر به ویژگی هایی چون: برگزیده خداوند، مقام عصمت، حافظ سر الهی، مقام شفاعت، دوست پروردگار، کانون آمد و رفت فرشتگان و تجلی حق، اشاره شد و در این نوشتار برخی از ویژگی های مندرج در زیارت نامه ها بیان می گردد.

۱- تأیید و هدایت شدن از جانب خداوند

خداوند متعال با حکمت بالغه خویش برای پیامبران و ائمه اطهار: منزلتی بخشیده است که از طریق آن با عالم غیب ارتباط برقرار کرده و مورد عنایت و امداد ویژه خداوند قرار می گیرند. یکی از موضوعاتی که در وصف اهل بیت و بیان شخصیت و فضیلت آنان در روایات و زیارت نامه ها به چشم می خورد، همین مسئله است. أَشْهَدُ أَنَّکُمُ الْأَئِمَّهُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ. (شیخ صدوق، ۱۴۰۴ق، ج ۲، ص۶۱۱). گواهی می دهم که شما امامانی هدایت یافته هستید.

اما اینکه هدایت الهی چیست و چگونه است، فرازهای دیگر زیارت نامه ها مشخص تر بیان نموده است از جمله اینکه در زیارت جامعه آمده است: «وَ اجْتَبَاکُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّکُمْ بِهُدَاهُ. . . وَ أَیَّدَکُمْ بِرُوحِهِ» (همو، همان. ) خداوند با قدرت خود شما را برگزید و با هدایت خود شما را عزیز و شکست ناپذیر کرد و با روح خویش شما را تأیید نمود.

اگر تاریخ زندگی اهل بیت: را نگاه کنیم انواع جنایات را علیه آنان می بینیم، دنیاپرستان و قدرت طلبان، آنان را به صورت ناجوانمردانه مورد آزار و اذیت قرار دادند، از خانه و کاشانه بیرون راندند و حقشان را غصب کردند اما هرگز نتوانستند عشق و محبت آنان را از دل های میلیون ها انسان عاشق بیرون کنند و در نتیجه اهل بیت: همواره دارای قدرت و شکوه معنوی بوده و هستند!

در زیارت امام جواد علیه السلام آمده است: الْمُوَفَّقِ بِالتَّأْیِیدِ وَ السَّدَادِ. . . (شیخ صدوق، ۱۴۰۴ق، ج ۲، ص۶۱۱). خداوند تو را به وسیله تأیید و قدرت خود، موفق گردانیده است. در زیارت امام علی علیه السلام می خوانیم: اجْتَبَاکَ اللَّهُ لِقُدْرَتِهِ فَجَعَلَکَ عَصَا عِزِّهِ وَ تَابُوتَ حِکْمَتِهِ، وَ أَیَّدَک بِتَرْجَمَهِ وَحْیِهِ وَ أَعَزَّکَ بِنُورِ هِدَایَتِهِ وَ خَصَّکَ بِبُرْهَانِهِ. وَ أَیَّدَکَ بِرُوحِهِ، فَصَیَّرَکَ نَاصِرَ دِینِهِ وَ رُکْنَ تَوْحِیدِهِ، وَ اخْتَصَّکَ بِفَضْلِهِ. (ابن مشهدی، ۱۴۱۹ق، ص۳۰۶) خداوند تو را برای قدرت خویش برگزید پس تو را عصای عزت خود و ظرف حکمت خویش قرار داد و تو را برای ترجمه (تبیین) وحی خود، قدرت بخشید، با نور هدایت خویش عزیز گردانید و به برهان خود مختص ساخت و شما را با روح خویش قدرت داد و یاور دین و رکن توحید گردانید و تو را به فضل خویش مخصوص ساخت.

نظر به همین ویژگی است که ما حضرات معصومین: را نماد قدرت خدای سبحان در عالم می دانیم، آنان قدرت انجام همه امور را در نظام عالم دارند و کمترین ضعف و عجزی به آن بزرگواران نسبت داده نمی شود. ما معتقدیم این شاءنی از شؤ ون و مرتبه ای از مراتب اسم الله است که خداوند، انبیاء و اولیا: را به وسیله آن تأیید کرده است، چنان که فرمود: {وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْه }. (مجادله ۲۲) آنان را با روح خویش تأیید نمود.

ابوبصیر از امام صادق علیه السلام درباره تفسیر آیه {وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا}. ، سؤال کرد که ای مولای من! چه روحی است که به وسیله آن بر پیامبر وحی شده است؟ امام صادق علیه السلام در پاسخش فرمودند: «یَا أَبَا مُحَمَّدٍ خَلْقٌ وَ اللَّهِ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ وَ مِیکَائِیلَ وَ قَدْ کَانَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) یُخْبِرُهُ وَ یُسَدِّدُهُ وَ هُوَ مَعَ الْأَئِمَّهِ یُخْبِرُهُمْ وَ یُسَدِّدُهُمْ. » (صفار، ۱۴۰۴ه . ق، ج ۱ ص۴۵۸- ۴۵۵ ).

ای ابا محمد این روح، مخلوقی است بزرگتر از جبرییل و میکاییل و این روح همیشه با پیامبر است و [بعد از پیامبر] با بقیه معصومین: است که آنان را یاری می دهد.

از همین روی ما معتقد هستیم میزان توانمندی حضرات معصومین: بالاتر از جبرییل و میکاییل است، زیرا خدای سبحان آنان را به سبب فرشته روح که مخصوص خود آنها ست، تقویت نموده و توانا کرده است.

در سایه همین تأیید الهی است که پیامبر (ص) و آل طیب و طاهرش با اذن خدا می توانند گره گشا باشند و گرفتاری مردم را بر طرف سازند. چنان که بر اساس روایات، برخی فرشتگان و انبیای الهی، برای حل مشکل خود به اهل بیت: متوسل شده اند همان طور که در روایات معتبر آمده است، پذیرش توبه حضرت آدم به جهت این بود که نام پنج تن آل عبا را در عرش الهی مشاهده کرد و خدا را با همان نام ها خواند تا دعایش مستجاب شد (سیوطی، ۱۴۱۴ق، ج ۱ ص۶۲- ۶۱، حسکانی، ق، ج ۱ ص۱۰۰).

۲- حزب الهی

قرآن کریم از حزب الله (مائده ۵۶) و حزب الشیطان (مجادله ۱۹) نام برده است. حزب در لغت یعنی یاران، گروه هم فکر و نظر، هم پیمان. (خلیل بن احمد ۱۴۱۴ه . ق، ج ۳ ص۱۶۴، راغب اصفهانیّ، ۱۴۱۲ه ، ص۲۳۱). بر اساس آیات قرآن، ویژگی مهم حزب الله، دارا بودن ایمانی راستین است که هرگز از آن روی برنمی گردانند. آنان با مرزبندی های مشخصی که در راه ایمان خود دارند، حاضر هستند همه چیز خود را در راه خدا فدا کنند. بر پایه روایات، پیامبر اسلام (ص) و خاندان مطهر ایشان مصداق اکمل حزب الله هستند. علی بن ابراهیم قمی می گوید: مراد از {أُولئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ} أَئِمَّه هستند و منظور از روح در {وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ} (مجادله ۲۲) فرشته ای بزرگ تر از جبرئیل و. میکائیل است که با رسول خدا بوده و با ائمه بوده و اکنون هم هست و مراد از «حِزْبُ اللَّهِ» ائمه اطهار هستند که آنان یاران خدا می باشند «أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». آگاه باشید که حزب الله (یاران خدا) رستگارند. (قمی، بی تا، ج ۲ ص۳۵۸)

رسول خدا (ص) به امام علی علیه السلام فرمود: یَا عَلِیُّ أَنْتَ أَمِینُ أُمَّتِی وَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَیْهَا بَعْدِی قَوْلُکَ قَوْلِی وَ أَمْرُکَ أَمْرِی وَ طَاعَتُکَ طَاعَتِی وَ زَجْرُکَ زَجْرِی وَ نَهْیُکَ نَهْیِی وَ مَعْصِیَتُکَ مَعْصِیَتِی وَ حِزْبُکَ حِزْبِی وَ حِزْبِی حِزْبُ اللَّهِ- (وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُون ). (شیخ صدوق، ، ۱۴۰۰).

ای علی تو امین امت منی و حجت خدا بر آنها بعد از من، گفتار تو گفتار منست و فرمان تو فرمان من و اطاعتت از تو اطاعت از من است، غدقن کردنت غدقن کردن من و نهیت، نهی من و نافرمانیت نافرمانی من و حزبت حزب من و حزب من حزب خدا، هر کس دوست گیرد خدا و رسولش و کسانی که گرویدند، براستی که حزب خدا همانا هستند که پیروزند.

حزب خدا بودن اهل بیت پیامبر (ص) در زیارت نامه ها نیز مطرح گردید ه است. در زیارت جامعه خطاب به آنان می گوییم: «السَّلَامُ عَلَی الْأَئِمَّهِ الدُّعَاهِ وَ الْقَادَهِ الْهُدَاهِ. . . وَ خِیَرَتِهِ وَ حِزْبِه. . . ». (شیخ صدوق، ۱۴۰۴ق، ج ۲، ص۶۱۰). سلام بر امامانی که دعوت کننده (به دین) و فرمان داران هدایت گر. . . و برگزیده و حزب خداوند هستند.

درعبارت «وَ حِزْبِهِ» ما حضرات معصومین را حزب خدا، (یعنی یاران و گروه هم پیمان) خدا می شناسیم، گروه توانمندی که قرآن آنها را پیروز همیشگی معرفی نموده و می فرماید: {فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ}. (مائده ۵۶). حزب و جمعیّت خدا پیروز است.

تاریخ گواهی می دهد که ائمه اطهار: همیشه پیروز بوده اند! برخی از آنان تبعید شده اند، برخی با شمشیر و یا سم شهید شده اند. آنان تلخ ترین شکنجه ها را دیدند و تحمل نمودند، اما هیچ گاه عزم و اراده آنان مغلوب نشد! ظلم و ستم دیدند اما هرگز در برابر دشمنان سر خم نکردند. چرا که شخصیت معصوم هرگز مغلوب نمی شود جسم او زیر سم اسب می رود اما شخصیت او همیشه می درخشد. چنانکه امام حسین علیه السلام همیشه در حال درخشیدن است.

۳- آیت خداوند و مظهر کمالات الهی

هر یک از موجودات در حدّ خود آیت و مَثَل برای خداوند و نشان دهنده کمالات خالق خویش است. و فی کُلِّ شَیْءٍ لَهُ آیَه تَدُلُّ عَلی أنَّهُ واحِدٌ؛ (قمی، بی تا، ج ۲ ص۲۶۷) در هر چیز برای خدا نشانه ای وجود دارد که دلالت میکند خدا یکی است.

اما در میان آفریده های خداوند، انبیا و اوصیای الهی، به عنوان بر گزیده خدا شناخته می شوند تا مردم آنها را تجسم همه ارزش ها و فضیلت ها بدانند و برای رسیدن به همه خوبی ها آنان را مقتدای خود قرار دهند. از این نظر سلسله انبیاء و اولیای خدا در مَثَل بودن کامل تر از دیگر موجودات هستند، در میان اولیای الهی، چهارده معصوم: (اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص)) مَثَل اعلای خداوند هستند، یعنی در عالم امکان، کسانی که بتوانند خدا را در حدّ تمام و کمال، نشان بدهند، اهل بیت رسالت: هستند.

چون چشم ها از دیدن ذات و عقول از درک صفات حضرت حق ناتوان هستند، با نگاه به خاندان نبوت: ، در واقع مظهر اسماء و صفات حضرت حق را به نظاره می نشینند. چنان که خداوند سبحان می گوید: {. . . لَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلی فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ}. (روم ۲۷). . . . برای اوست توصیف برتر در آسمانها و زمین و اوست توانمند و حکیم!

در زیارت نامه ها برای بیان این فضیلت و ترسیم چنین جایگاهی برای حضرات معصومین: ، چنین آمده است: «السَّلاَمُ عَلَی أَئِمَّهِ الْهُدَی… وَ وَرَثَهِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمَثَلِ الْأَعْلَی» (شیخ صدوق، ۱۴۰۴ق، ج ۲، ص۶۱۰). سلام بر [حضرات معصومین] که امامان هدایت. . . وارثان پیامبران و مثل اعلی هستند. کنار هم قرار گرفتن این دو فراز «وَ وَرَثَهِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمَثَلِ الْأَعْلَی» چنین تداعی می کند که گفته شود: شما حضرات معصومین، مَثَل اعلی برای انبیاء الهی و از نظر کمالات سرآمد انبیاء پیشین هستید و هرکس که قصد مثال زدن صفتی از انبیاء را داشته باشد می تواند از شما یاد کند چون شما وارث تمام خوبیها هستید و کمالات انبیاء پیشین را در بردارید. و در نتیجه بالاترین و بهترین نمایانگر عظمت پروردگار هستید.

پیامبر (ص) و ائمه معصومین: در برخی از سخنان خود آیت الهی بودن خود را به زبان آورده اند و هدفشان این بوده است که مردم را با وجود پروردگار آشنا سازند. هاشم بن ابی عمار گوید: از علی علیه السلام شنیدم که می فرمود: أَنَا عَیْنُ اللَّهِ وَ أَنَا یَدُ اللَّهِ. . . وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ. من چشم خداوند و دست خداوند. . . و دروازه (درِ رحمت) خدا هستم (صفار، ۱۴۰۴ه . ق، ج ۱ ص۶۲).

معنای سخن حضرت این است که هر کس می خواهد قدرت، عظمت، مهر و محبت پروردگار را مشاهده کند به امام علی علیه السلام بنگرد. چرا که پیامبر اسلام (ص) و خاندان مطهرشان چون فانی در عظمت و قدرت خدا هستند و بیانگر همه کمالات وجودی پروردگار می باشند، می توانند به عنوان آیت و نشانه خدا، آئینه تمام نمای صفات جمال و جلال خداوند باشند.

زیارت نامه ها که در بر گیرنده برخی از این تعابیر هستند، نوعی آموزش برای زائران است. زائر پیامبرو هر یک از خاندان مطهر ایشان باید متوجه باشند چه کسی را زیارت می کنند و هدف از زیارت چیست؟ زائران حرم مطهر معصومین: با خواندن این زیارت نامه ها متوجه می شوند که خداوند متعال حضرات معصومین: را از جهت دارا بودن مقام رفیع انسانی و فضائل و کمالات نفسانی، از دیگران ممتاز کرده و آنها را برترین نمونه خلقت برای بشریت قرار داده است و چون از هر جهت نمونه هستند به عنوان مثل اعلی معرفی شده اند. اگر ما مقام معصومین: را به عنوان مَثَل اعلی بشناسیم از طریق آنها به توحید خالص راه می یابیم. چرا که وجود مبارک معصومین: و جایگاه بلندشان نزد پروردگار، مشابه و مانندی در عالم ندارد و هر چه بیشتر به حقیقت مَثَل الاعلی بودن آنها پی ببریم در مسیر انسانیت و کمال بیشتر قدم نهاده ایم.

در زیارت امام علی علیه السلام آمده است: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ وَ حِطَّتَهُ، وَ عَیْنَ اللَّهِ وَ آیَتَهُ، . . . وَ الْآیَهَ الْکُبْرَی وَ الْمَثَلَ الْأَعْلَی. (ابن مشهدی، ، ۱۴۱۹ ق، ۳۰۴). سلام بر تو ای باب ورود به سوی خدا ای چشم خدا در میان خلق، ای آیت و نشانه حق تعالی. . . ای آیت بزرگ و مثل اعلای الهی.

در دعا و زیارت غدیریه حضرت علی علیه السلام می خوانیم: وَ لِسَانُکَ الْمُعَبِّرُ عَنْکَ فِی خَلْقِکَ. . . (مفید، ، ۱۴۱۳ه . ق، ص۹۴). (پروردگار! علی علیه السلام) زبان توست که در میان مردم به حرکت در می آید و حقایق تو را برای مردم بیان می کند.

از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: مراد از قول خدای عز و جل که فرمود: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاهٍ فِیها مِصْباحٌ. هُوَ مَثَلٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ لَنَا. این، مَثَلی است که خدا آن را از برای ما بیان فرموده است. (شیخ صدوق، ۱۳۹۸ق، ص۱۵۷).

۴- امین خداوند

امین، یعنی کسی که مورد اعتماد و اطمینان است و انسان می تواند با آسودگی خاطر، متاع خود را نزد او به عنوان امانت قرار دهد. (زمخشری، ۱۹۷۹ م، ص۲۲).

پیامبر اکرم (ص) به دلیل منزلتی که نزد پروردگار داشت امین خداوند شناخته شد و شایستگی دریافت و ابلاغ وحی الهی را پیدا نمود. آن حضرت و اهل بیت طاهرینش: از سوی خداوند موظف بودند از تعالیم الهی نگهبانی کرده و بدون کوچکترین دخل و تصرف، پیام و دستورات خداوند را به مردم ابلاغ نمایند. از این رو امین خدا بودن از مقامات وفضائل ویژه پیامبر (ص) و خاندان مکرم ایشان در زیارت نامه ها مطرح گردیده است. در آداب زیارت امام علی علیه السلام آمده است وقتی در محاذی قبر مطهر علی علیه السلام قرار گرفتی روی خود را بسوی قبر نما و بگو: السَّلَامُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ أَمِینِ اللَّهِ عَلَی وَحْیِهِ وَ عَزَائِمِ أَمْرِهِ. . . (طوسی، ۱۴۱۱ه . ق، ج ۲ ص۷۴۱، ابن طاووس، ۱۴۱۸ق، ج۱ ص۳۴۹). سلام بر رسول خدا و امین ایشان بر وحی و امور حتمی از جانب خداوند.

در نماز و دعای روز غدیر، خطاب به امیر المومنین علی علیه السلام نیز آمده است:

السلام عَلی. . . . وَ أَمِینُکَ الْمَأْمُونُ الْمَأْخُوذُ مِیثَاقُهُ وَ مِیثَاقُ رَسُولِکَ عَلَیْهِمَا السَّلَامُ مِنْ جَمِیعِ خَلْقِکَ وَ بَرِیَّتِک. . . (طوسی، ۱۴۱۱ه . ق، ج ۲ ص۷۴۹).

سلام بر. . . و امین تو که مورد اطمینان بوده و او کسی است که پیمان در باره او و رسولت از همه آفریده هایت گرفته شده است.

در فرازی از زیارت جامعه از جنبه امین بودن اهل بیت: به خدا نگریسته و آنان را به خدایی که این مقام را به آنان عنایت کرده قسم می دهیم. فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَکُمْ عَلَی سِرِّهِ. . . (شیخ صدوق، ۱۴۰۴ق، ج ص۶۱۶).

همچنین در زیارت جامعه می خوانیم. . . أُمَنَاءَ الرَّحْمَنِ. . . (همان ص۶۱۶). درود بر شما ای امین های خدای مهربان.

برخی از مصادیق و جلوه های امانت

آیا خداوند، پیامبر (ص) و اهل بیتش را در چه چیزی امین دانسته و چه امانت هایی را به آنان سپرده است؟ قطعاً دانستن چنین موضوعی از حوزه اندیشه بشری بیرون است و باید دست نیاز به سوی خدای تعالی و برگزیدگان الهی دراز نماییم. در آیات و روایات برای امانتی که به پیامبر (ص) و خاندان مطهرش سپرده شده چندین مصداق ذکر شده است:

الف: یکی از جلوه های امانت الهی، تدبیر امور تشریع و تکوین است، که خداوند آنان را امین خود دانسته و برنامه ریزی امور شرعی و امور عینی عالم را به دست آن ها سپرده است؛ و لذا منصب «امناءالرحمن»از عالی ترین و پرافتخارترین مناصب الهی است و اهل بیت: مظهر رحمانیّت خدا هستند. تجلیّات رحمت حضرت حقّ از آینه وجود آن ها در عالم، ظهور پیدا می کند. در تفسیر آیه شریفه: {وَ ما تَشاءوُنَ إلاّ أنْ یَشاءَ اللهُ. . . } (انسان ۳۰، تکویر ۲۹)، از امام هادی علیه السلام آمده است: اِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَتَعالَی جَعَلَ قُلُوبَ الاَئِمَّه مَوْرِداً لِاِرادَتِهِ وَ اِذا شاءَ شَیئاً شاءُ وهُ؛ (صفار، ۱۴۰۴ه . ق، ج ۱ ص۵۱۷، قمی، بی تا، ج ۲، ص۴۰۹ ).

خداوند قلب امامان را مورد مشیّت خودش قرار داده است. قلب امام محل مشیّت خداوندست؛ او که چیزی را بخواهد، امام نیز همان چیز را می خواهد.

در زیارت اوّل از زیارات مطلقه امام حسین علیه السلام این جمله آمده است:

(إرَادَه الرَّبِّ فِی مَقَادِیرِ اُمُورِهِ تَهْبِطُ إلَیْکُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُمْ. . . )؛ (کلینی، ۱۳۸۹ه . ق، ۴ ص۵۷۷، ابن قولویه، ۱۳۵۶ ش، ص۲۰۰).

«اراده و خواست خدا در تقدیراتش بر شما فرود می آید و آنگاه از خانه ی شما به عالم صادر می گردد».

بنابر این در زمان فعلی خانه امام عصر/ اتاق فرمان است. از آنجا فرمان به فرشتگان صادر می شود و آن ها به تدبیر و اجرای تقدیرات خدا در عالم می پردازند. چنان که خداوند می فرماید: {وَ جَعَلْناهُمْ أئِمَّه یَهْدُونَ بِأَمْرِنا. . . } (انبیاء ۷۳) ما به آن ها منصب امامت داده ایم که به امر و فرمان ما، همه موجودات را هدایت می کنند و به مقصد می رسانند.

ب: یکی دیگر از نشانه های امین بودن حضرات معصومین: امانت داری در موضوع رهبری جامعه است. در فرازی از زیارت جامعه که می گوییم: «أُمَنَاءَ الرَّحْمَن» آنان، در دو جایگاه قرار می گیرند اول آن که بدانیم خداوند هر آنچه زندگی بشر به آن نیازمند است از جمله کتاب خویش را به آنها سپرده است تا احکام و قوانین زندگی را به مردم برسانند، بندگان را از اسرار الهی آگاه کنند تا باعث وصول بندگان به حق شود.

دوم اینکه هر یک از حضرات معصومین: نسبت به امام بعد از خود امین هستند و آنچه را باید به امام بعد از خود یادآوری کنند و به او بسپارند انجام می دهند و این بزرگواران سفارشات لازم را در اختیار امام بعد از خود قرار می دهند.

احمد بن عمر گوید: از امام رضا علیه السلام در باره آیه {إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها. . . } سوال کردم. فرمودند: هُمُ الْأَئِمَّهُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صأَنْ یُؤَدِّیَ الْإِمَامُ الْأَمَانَهَ إِلَی مَنْ بَعْدَهُ وَ لَا یَخُصَّ بِهَا غَیْرَهُ وَ لَا یَزْوِیَهَا عَنْهُ. (کلینی، ۱۳۸۹ه . ق، ج ۱ ص۲۷۶). ایشان ائمه از آل محمد (ص) می باشند که باید هر امامی امانت امامت را به امام بعد از خود بسپارد، به دیگری ندهد و از امام هم دریغ ندارد.

ج: در برخی از آیات قرآن وجود پیامبر (ص) رحمت برای جامعه بشری به شمار آمده است. وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ. (انبیاء ۱۰۷) و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم. و در برخی دیگر خداوند می فرماید: بر مردم منت نهادیم که پیامبر را برای هدایت آنها فرستادیم. (آل عمران ۱۶۴). بنابر این وجود معصومین: در جامعه، جلوه رحمت پروردگار است که همچون آبشاری از رحمت خداوند به جامعه بشری سرایز شده است. منظور از امین بودن اهل بیت این است که در وساطت برای نزول این رحمت کوتاهی نکنند و مردم را از برکات معارف الهی بی نصیب نگذارند. در فرازی از زیارت جامعه آمده است «وَ الرَّحْمَهُ الْمَوْصُولَهُ وَ الْآیَهُ الْمَخْزُونَهُ وَ الْأَمَانَهُ الْمَحْفُوظَه». (شیخ صدوق، ۱۴۰۴ق، ج ۲، ص۶۱۳). (ای اهل بیت!) وجود شما رحمتی است متصل به پروردگار، نشانه و امانتی است مصون و محفوظ نگه داشته شده از جانب خداوند.

۵- راه راست خداوند

یکی از تعابیر زیارت نامه ها در باره فضایل اهل بیت: این است که در ضمن سلام به آنان می گوییم: «. . . أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَم». (شیخ صدوق، ۱۴۰۴ق، ج ۲، ص۶۱۳). شما حضرات معصومین: استوارترین راه خدای سبحان هستید. صراط در لغت به معنای راه راست است. (راغب اصفهانیّ، ۱۴۱۲ ق، ص۴۸۳)، ما مسلمانان در شبانه روز ده ها بار در نمازهای واجب و مستحب هدایت شدن به راه راست و استواری در آن را از خداوند طلب می کنیم. منظور از این صراط مستقیم همان دین حق است که خداوند غیر از او را از بندگانش نمی پذیرد.

خداوند متعال به پیامبرش می فرماید: {وَ إِنَّکَ لَتَدْعُوهُمْ إِلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ} (مؤمنون ۷۳) « به طور قطع و یقین، تو آنان را به راه راست دعوت می کنی» و مفسرین قرآن، صراط در این آیات را به حضرات معصومین: تطبیق کرده اند.

علامه طباطبایی می گوید: منظور از این صراط، راه مستقیم و بدون انحراف است و عبارت از راه کسانی است که خداوند به آنان نعمت بخشیده است (صراط الذین أنعمت علیهم) چنین راهی، شایستگی دارد که انسان، هدایت شدن به آن را از خداوند بخواهد. (طباطبایی، ۱۴۱۷ ق، ج ۱ ص۲۸). علی بن ابراهیم قمی می گوید: خداوند به پیامبرش فرمود: {وَ إِنَّکَ لَتَهْدِی إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ} (شوری ۵۲) یعنی تو به ولایت علی هدایت می کنی زیرا: الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ هُوَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ مَعْرِفَتُهُ. (قمی، بی تا، ج ۱ ص۲۹ و ۹۳ و ۲۸۰) صراط مستقیم همان امیر المومنین علی علیه السلام و شناخت وی است.

در بعضی از روایات نیز همه حضرات معصومین: صراط مستقیم معرفی شده اند. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «نَحْنُ أَبْوَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم » (شیخ صدوق، ۱۳۶۱ ه. ش، ص۳۵). ما ابواب الهی وصراط مستقیم هستیم.

بنابر این، صراط مستقیم، همان راهی است که پیامبر (ص) و اهل بیت معصومش آن را مسیر خود به سوی خداوند قرار داده اند. اهل بیت: که دارای مقام عصمت و برگزیده خدوند به شمار می آیند راهشان مطمئن ترین و وسیع ترین راهی است که انسان را به همه مقاصد مادی و معنوی، دنیوی و اخروی می رساند. در زیارت جامعه ای که مرحوم صدوق در عیون أخبار الرضا علیه السلام، آورده چنین آمده است: أَنْتُمُ السَّبِیلُ الْأَعْظَمُ وَ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ. . . (شیخ صدوق، بی تا، ج ۲ ص۲۷۴). شما راه بزرگ و استوار هستید.

اکنون که شأن ائمه: را شناختیم و دانستیم که راه ایشان بزرگترین و مطمئن ترین راه بسوی خداوند هست، متوجه می شویم که هر کس آن راه را بپیماید به بالاترین مرتبه قرب و کمال می رسد. بر اساس اعتقاد شیعه امامیه که بر گرفته از آیات قرآن وسخنان قطعی پیامبر اسلام (ص) است، پذیرش ولایت اهل بیت: ، تنها راه برای رسیدن به مقصد نهایی توحید و قرب و رضوان الهی است. چون سالک راه ولایت در دستانش چراغ و در پیش رویش پرچم های هدایت را دارد که او را به حق می رسانند. ما در زیارت آل یس خطاب به امام زمان عج عرضه می داریم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ». (ابن مشهدی، ۱۴۱۹ ق، ۵۶۸، طبرسی، ۱۳۸۶ه . ق، ج ۲، ص۴۹۳). سلام بر تو ای پرچم برافراشته.

هدایت به صراط مستقیم، در واقع برنامه امام زمان شناسی است هر کسی باید نسبت به حضور امام در عالم آگاه باشد و امام زمان خویش را بشناسد و از راه های غیر او دوری نماید. وقتی به خدا می گوییم: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم » یعنی خدایا امام زمانم را به من معرفی کن که از طریق او مسیر کمالی را طی کنم.

مهمترین ویژگی صراط مستقیم این است که افراط و تفریط به آن راه ندارد و مستقیم بودن در بطن صراط نهفته است هیچ گاه حرکت های افراطی از جانب معصوم به بندگان توصیه نمی شود زیرا آنان خود صراط مستقیم هستند و دعوت کننده به سوی خداوند. پس هر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.