پاورپوینت کامل زن و باورهای جوامع اسلامی ;در گفتگو با آیه اللّه سید محمد حسین فضل اللّه ۹۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل زن و باورهای جوامع اسلامی ;در گفتگو با آیه اللّه سید محمد حسین فضل اللّه ۹۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زن و باورهای جوامع اسلامی ;در گفتگو با آیه اللّه سید محمد حسین فضل اللّه ۹۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل زن و باورهای جوامع اسلامی ;در گفتگو با آیه اللّه سید محمد حسین فضل اللّه ۹۳ اسلاید در PowerPoint :
>
۴۰
اشاره:
پیشتر به مناسبت مقاله «جامعه، سیاست و نقش زن» اشاره کردیم که مرکز مسائل زنان در لبنان
مجموعه ای را منتشر کرده است. این مجموعه که با عنوان «زن، میان واقعیت و حقوقش در جامعه
سیاسی، اسلامی» انتشار یافته است شامل دو گفتگو با آیت اللّه سیدمحمدحسین فضل اللّه و یک
سخنرانی از ایشان به علاوه یک پیش گفتار می شود که ترجمه سخنرانی مذکور با عنوان «اسلام و
نقش اجتماعی زن» و نیز پیش گفتار یاد شده با عنوان «جامعه، سیاست و نقش زن» را در دو شماره
قبل تقدیم کردیم. آنچه اینک می خوانید، ترجمه متن گفتگویی است که خانم «زینب جمعه» با آقای
«فضل اللّه » به انجام رسانده است و ما با عنوان «زن و باورهای جوامع اسلامی» تقدیم می کنیم.
خانم زینب جمعه که خود دارای مطالعات اسلامی در زمینه مسائل زنان است این مصاحبه را در قالب
یک بحث به پیش برده است و آن را برای خوانندگان پربارتر نموده است. از این مجموعه، یک
گفتگوی دیگر در باره کتاب «تأملات اسلامیه حول المرأه» نوشته آقای فضل اللّه باقی مانده است که
در ادامه تقدیم خواهد شد. یادآور می شود کتاب یاد شده را قبلاً با عنوان «اسلام، زن و کنکاشی
نوین» در چهارده قسمت در همین مجله منتشر نموده ایم.«پیام زن»
منابع دینی، آیا نصوص هستند یا واقعیتها؟
خانم زینب جمعه: ابتدا پرسشی را مطرح
می کنم که به اصل موضوع زن، باز می گردد و آن
اینکه با توجه به مشکلات بسیاری که فرا روی
زن قرار دارد، برای ترسیم چهره کلی او، از چه
منابعی باید کمک بگیریم؟ آیا «نص» [آیات و
روایات [منبع اصلی است و یا واقعیتهای
موجود در جامعه، جایگاه و ویژگیهای زن را
تعییـن می کنـد؟ و یـا اینکـه از هـر دو
استفاده می شود؟ در این صورت اگر یکی بر
دیگری تقدم دارد، نص و دلیل است یا
واقعیت؟
آقای فضل اللّه : طبیعی است هنگامی که
ما جایگاه خود را به عنوان مردمی مسلمان
بررسی می کنیم، در حقیقت، در هر اندیشه ای
از نصوص اصلی که در منابع اصلی هستند،
بهره می بریم.
البته نص، مفهومی قطعی را به گونه ای
صد در صد، ارائه نمی کند؛ چرا که در اصطلاح
اصولیین، به نصوص، ظواهر گفته می شود و
ظاهر لفظی است که شصت و یا هفتاد درصد،
بر معنای ظاهر، دلالت می کند. در این میان،
سی تا چهل درصد، احتمال خلاف ظاهر وجود
دارد. بر مبنای علم اصول، ظواهر حجّتند.
پس از آنکه با توجه به تمامی مسایل فوق،
معنای نص را به دست آوردیم، باید به بررسی
شرایطی بپردازیم که این نص، بر طبق آنها،
وارد شده است.
باید بررسی شود که آیا این شرایط موجب
پیدایش ویژگی خاصی در نص نشده اند؟ به
گونه ای که نص، ارتباط تنگاتنگی، با این
شرایط، داشته باشد. اگر ارتباطی میان آنها
باشد، نص مذکور، تنها به همان شرایط خاص
اختصاص پیدا می کند و در این مرحله باید آن
را با نصوص دیگر مقایسه کنیم، تا دریابیم که
آیا آن دو با یکدیگر هماهنگ اند، یا با یکدیگر
تنافی دارند؟ و اگر تنافی دارند، کدام یک را
برگزینیم و اگر هر دو با یکدیگر مساوی باشند،
چه کنیم؟
تمامی این مسایل باید از نقطه نظر دلیل و
استنباط از آن، مورد بررسی قرار گیرد.
در اینجا نکته دومی وجود دارد که به
واقعیت مربوط می شود و آن اینکه اگر به نصی
برخوردیم که صد در صد با واقعیت مخالف
باشد، به گونه ای که نص، حکمی را برای مرد یا
زن بیان می کند، اما ما با تمام وجود احساس
می کنیم که در عصر حاضر واقعیت با نص، به
طور کامل، متفاوت است به شکلی که ما نص
را می خوانیم و به واقعیتهای موجود می نگریم،
اما واقعیت را چیزی غیر از نص می بینیم، در
چنین مواردی اگر امکان دارد، باید از نص،
چشم پوشی کنیم و این همان چیزی است که
فقها از آن تعبیر می کنند به: «دانشش را به
اهلش بسپارید.» یعنی ما نمی توانیم به آن
عمل کنیم و در اصطلاح به این امر، «طرح و
ردّ عَمَلی موضوع» گفته می شود. راه دیگر آن
است که نص را به سبب مصلحت واقع، بر
معنای خلاف ظاهرش حمل کرد. چرا که نص،
همواره باید مرتبط و همگام روند با واقعیات
باشد.
البته تمامی این موارد، تنها در صورتی
است که واقعیت را به گونه ای دقیق دریابیم،
چرا که ممکن است واقعیت متفاوت باشد؛ زیرا
طبیعت امور، این چنین اقتضا می کند.
ما به سبب مصلحت واقع، نص را نادیده
می گیریم، همان گونه که هنگامی که واقعیت
برگرفته از طبیعت امور باشد، به سبب مصلحت
حکم عقلی قطعی، نص را نادیده می گیریم.
[در این قسمت برگزار کننده گردهمایی
درخواست می کند، دامنه بحث گسترده نشود و
پرسشها تنها پیرامون زن و مسایل سیاسی
مطرح گردد. با این توضیح که تا بدین جا استاد
سیدمحمدحسین فضل اللّه چهره کلی و شیوه
شناخت زن را از دیدگاه اسلام، ترسیم کرده
است و در حقیقت سخنان او مقدمه ای
می باشد که دیدگاههای آینده بحث، بر پایه
آنها استوار است.]
پیشینه تاریخی زن در مسایل سیاسی
خانم جمعه: برای آنکه گفتگو را در مسیر
خاصی هدایت کنیم، به مشارکت زنان، در
مسایل سیاسی جامعه می پردازیم. به شهادت
تاریخ اسلام و تجارب تاریخی ما، کمتر فرازی
را، حتی در عصر حاضر، می توان یافت که زنان
در عرصه های سیاسی، به گونه ای فعال،
شرکت داشته باشند و اگر بخواهیم پیرامون
این مطلب، بحث کنیم، به سبب نبودن پیشینه
تاریخی، باید با نگرش نوین به این بحث
بنگریم. نظر حضرت عالی در این زمینه
چیست؟
آقای فضل اللّه: اگر مسأله از چنین
زاویه ای بررسی شود که چرا در جهان عرب و
عالم اسلام، زن نتوانسته است زمام حکومتی
را در دست گیرد؟ در پاسخ، عقیده من این
است که در جوامع عربی شرایط تاریخی، با
چنین فعالیتهایی از سوی زنان، هماهنگی
نداشته است، به ویژه اینکه چنین امری بر زن
واجب نیز نبوده است. زیرا اگر چنین نقشی
برای زن واجب بود، حق داشتیم که به گونه ای
انتقادی، بپرسیم: چرا زن نتوانسته است متولی
امور جامعه شود؟! و یا اگر چنین نقشی برای
زن واجب است، چرا اسلام در صدد تحقق آن
برنیامده است. اما می گوییم اسلام، چنین
فعالیتی را برای زن، تنها جایز می شمارد و
هنگامی که جایز بود، ممکن است اسلام، برای
عملی شدن این امر، تلاشی نکرده باشد. زیرا
چه بسا شرایط پیچیده موجود در جامعه، اسلام
را از حرکت در چنین مسیری، بازداشته است.
البته عدم موفقیت زن در امر حکومت، ناشی از
موانع فکری به معنای حرمت تشریعی نیست،
بلکه ناشی از موانعی است که در طبیعت
جامعه، وجود دارد؛ چنانکه جامعه، در بسیاری از
موارد، جامعه مردان، شمرده می شود.
سرپرستی مرد و مسؤولیت زن
خانم جمعه: من تصور می کنم مانعی
اساسی در برابر فعالیتهای اجتماعی و سیاسی
زن، افراشته شده است و اگر آن را مانع ننامیم،
حداقل حالت بازدارنده دارد و آن سرپرستی
مرد درزندگی زناشویی و خانوادگی بر زن است.
آقای فضل اللّه: من فکر نمی کنم
سرپرستی مرد، مانعی برای فعالیت سیاسی و
اجتماعی زن، باشد. بلکه این خودِ زن است که
به انجام چنین فعالیتهایی مبادرت نمی کند. این
در حالی است که اگر نگاهی به فعالیتهای زنان،
در تاریخ اسلام بیافکنیم و تعداد بسیار زنان را
در مسأله دعوت اسلامی بررسی کنیم، خواهیم
دید که در میان آنان زنانی بوده اند که دیگران را
به اسلام فرا خوانده اند؛ چنانکه هجرت زنان از
مکه به مدینه، به خوبی نشان می دهد که آنان
علاوه بر شرکت در مسایل سیاسی،
مبارزه طلبی نیز می کردند. به گونه ای که با
اراده ای قوی و استوار، با پدر، برادر، همسر و
فرزندان خود، مبارزه می کردند و به سبب
پایبندی به ارزشهای اسلامی همه آنها را رها
می کردند. بی تردید چنین عملکردهایی از اوج
تلاش کم نظیر آنان حکایت دارد، که اکنون
همانند آن را در جامعه و در میان مردان و
زنان، نمی یابیم.
همچنین عملکردهای حضرت زهرا(س)
راه را برای فعالیت در چنین مسیری، حتی در
زمان حاضر، هموار می کند. فاطمه زهرا(س)
هرگز از جامعه، جدا نشد. در هنگام فعالیتهای
سیاسی ـ اجتماعی حضرت فاطمه(س) چه در
لابه لای سخنرانیهای آن حضرت در میان
انبوه مهاجر و انصار و چه در گفتگوهای
شخصی آن حضرت با مردان مهاجر و انصاری
که او را تنها گذارده بودند، تا کنون نشنیده ایم
که کسی در آن مجلس فریاد کرده باشد، چرا
زن در مسایل خلافت یا در مسایل مربوط به
مردان دخالت می کند؟ و یا چرا زن در میان
مردان سخن می گوید؟ اما در عرف اجتماعی ما
اگر زنی در میان مردان سخن بگوید، بسیاری
از علماء و مسلمانان، برمی آشوبند و این عمل
را از ویژگیهای «آخرالزمان» می شمارند! در
حالی که حضرت زهرا(س) در میان مردان
خطبه خواند و با آنان سخن می گفت و دخترش
زینب(س) نیز در برابر بنی امیه ایستاد و احدی
به کار او ایراد نگرفت [این از نقطه نظر تاریخی
بود]. عقیده من این است که عرف اجتماعی، از
نظر فضای اسلامی، باید بر مبنای همان
دوران پیامبر(ص) باشد. در عرف اجتماعی آن
زمان، زن می توانست در برابر مردان سخنرانی
کند و با آنان به بحث و گفتگو بپردازد و
بی شک چنین فضایی را پیامبر(ص) پدید آورده
بود.
حتی پیامبر(ص) از نظرات و آراء زنان
استقبال می کرد و در بسیاری از موارد، زنان با
پیامبر(ص) به بحث می پرداختند، مانند آن زنی
که به پیامبر(ص) می گفت: چرا خداوند در قرآن
به گونه اختصاصی از زنان، نام نبرده است. و از
این ناراحت بود که چرا قرآن، نسبت به زن
اهتمام نورزیده است. و مانند آن زنی که از
پیامبر(ص) پیرامون حقوق شوهر بر زن پرسید
و هنگامی که به سختی موقعیت پی برد، گفت:
به خدا سوگند هرگز ازدواج نمی کنم! چنانکه
می بینیم این زنان با قدرت با پیامبر(ص)
مناقشه می کردند و این نشانه آن است که
جامعه اسلامی در آن روز، جامعه ای باز بوده
است، اگر این گونه نبود، زنان این چنین
نمی کردند.
اما سرپرستی مرد، تنها مربوط به قوانین
خانوادگی است و چنانکه می بینیم، سرپرستی
علی(ع) در خانه، موجب نمی شود که فاطمه
زهرا(س) از فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، باز
بماند و یا زینب کبری(س) نتواند به همراه
برادرش راه کربلا را در پیش گیرد و رهبری
کاروان اسراء را به عهده بگیرد.
خانم جمعه: شاید علت این امر، این باشد
که شوهر حضرت فاطمه(س) حضرت علی(ع)
است؟
آقای فضل اللّه: بسیاری از زنان با معاویه و
با مردان دیگر نیز چنین برخوردهایی داشته اند.
می خواهم بگویم بسیاری از مردانی که در
دوران پیامبر(ص) و دوره های نخستین اسلام
زندگی می کردند، به مراتب پایبندتر از
مسلمانان عصر حاضر بوده اند. در آن دوره
نمی توان مردی را یافت که به همسرش بگوید:
دوست ندارم در نماز جماعت با پیامبر(ص)
شرکت کنی؛ اما اکنون بسیاری از مسلمانان
پایبند و متدین را می توان یافت که هر یک به
همسر خود، ستم می کنند و می پندارند که
چنین حقی دارند، بی آنکه به پیامدهای بد این
امر، در زندگی اجتماعی زن مسلمان، توجه
کنند.
علل دگرگونی واقعیت زن، در عصر حاضر
خانم جمعه: با توجه به پیشینه تاریخی که
بیان فرمودید، هنگامی که جایگاه کنونی زن را،
با جایگاه او در صدر اسلام، مقایسه کنیم، به
یک دگرگونی مضر پی می بریم. به نظر
حضرت عالی، علل روی گردانی از تعالیم
اسلامی که به وسیله پیامبر(ص) تکامل یافته
است، چیست؟
آقای فضل اللّه: من نمی گویم که مسلمانان
پس از پیامبر(ص) تلاش بیشتری داشته اند اما
از آن زمان که مسلمانان، با فرهنگهای بیگانه
درآمیختند، آنچه سبب شد زن جایگاه خود را از
دست بدهد، تأثیرپذیری از فرهنگهای بیگانه
بود. سپس این فرهنگها بر مفاهیم اصیل
اسلامی، سایه افکندند و در پی آن، واقعیتها ـ
این گونه که هست ـ به وجود آمد.
علل عوام زدگی در مسایل اسلامی، نسبت به زن
خانم جمعه: در اینجا مسأله ای مطرح
است که به اشکالی اساسی، بر اساس مسایل
فکری، در میان مسلمانان، باز می گردد و آن
عوام زدگی و بیگانگی با درمان مشکلات
مربوط به زن، و تنها مقدس شمردن تاریخ و
فرهنگ، بدون هیچ بررسی و تحلیلی است. و
این امر موجب شده است که چهره زن امروز
بسیار متفاوت با سیمای زن ترسیم شده در
معارف اسلامی باشد و به همین سبب،
مشکلات بسیاری نیز پدید آمده است. به نظر
حضرت عالی علل تصور این روش، در پیدایش
یک پیام فکری کامل و باز چیست؟
آقای فضل اللّه: خطری که اینک «بیداری
اسلامی» را تهدید می کند، این است که
مسلمانان، در عرصه های جهاد و سیاست،
پیشاپیش دیگران بوده اند، اما در میادین اندیشه
و فرهنگ، از دیگران، عقب مانده اند. به همین
سبب است که افکار برتر و نو را در میان جامعه
نمی یابیم، به گونه ای که اندیشه ای نو و همتراز
با دیگران را عرضه کنند. البته مواردی از این
اندیشه های نوین در برخی از کشورها، همچون
ایران، مصر، تونس و سودان دیده می شود، اما
من تصور می کنم که سایر افکار بر پایه
شنیده ها و رسوم، استوار است. من نیز حتی در
حال حاضر، کمتر حرکت فرهنگی نوینی را در
جوامع اسلامی، مشاهده می کنم. به همین
سبب در هزاران کتاب منتشر شده، از هر هزار
کتاب، یکی را نمی توان یافت که نگرشی و
نسبت به مسایل اسلامی، داشته باشد.
تمامی این مسایل، برای بازگرداندن
فرهنگ، به گذشته، به طریقه ای، نامناسب
است و در حقیقت چنین عملکردی، حرکت در
مسیر عقب ماندگی است. بسیاری از نویسندگان
و مردم، برای برگرداندن جامعه به پنجاه سال
پیش، از نظر خرافات و تفکرات، تلاش
می کنند. و به همین سبب است که دیگران
برخی از اعتقادات این گروه را در برابر متفکران
حرکت بیداری اسلامی قرار می دهند، به
گونه ای که بپندارند، اسلام نیز همانند این
گروه، عقب مانده و مرتجع است.
واقعیت زن، در حرکتهای اسلامی
خانم جمعه: شرکت زن بویژه در چارچوب
حرکتهای اسلامی در میان جوامع عربی و
اسلامی واپس گراست و این حرکت واپس گرا
علاوه بر حجاب شرعی، زن را در میان
حصارهای انزوا و عزلت زندانی می کند، و او را
موجودی می پندارد که تنها برای خدمت به
مرد، آفریده شده است.
آقای فضل اللّه: چنانکه گفتم این حالات و
رفتارها از طبیعت مفاهیمی که این گروه به آن
پایبنداند ناشی می شود، خواه در تصورات آنها
از مفاهیم اسلامی ریشه بگیرد و خواه از
مفاهیمی باشد که از عامه مردم در ذهن دارند.
به همین سبب من می گویم که مردان و زنان
در حرکتهای اسلامی، باید فعالیت کنند.
الگوی واقعی زن، کیست؟
خانم جمعه: ویژگیهای زن نمونه در اسلام
چیست؟
آقای فضل اللّه: به نظر من زن نمونه، زنی
است که شخصیتی چند بُعدی داشته باشد و در
هر یک، برای زن (به عنوان انسان) الگویی
والا باشد. بی تردید فاطمه زهرا(س) والاترین
مصداق این چنین زنی است. او برای
فرزندانش بهترین مادر و برای پدرش، بهترین
فرزند و برای شوهرش بهترین همسر و در
دفاع از مقام ولایت، استوارترین حامی است و
اگر به راستی «مصحف فاطمه» پرداخته خود
او، باشد [چنانکه روایاتی نیز در این زم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 