پاورپوینت کامل زن در فرهنگ اسلامی ۷۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل زن در فرهنگ اسلامی ۷۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زن در فرهنگ اسلامی ۷۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل زن در فرهنگ اسلامی ۷۲ اسلاید در PowerPoint :

>

۴۰

«زن» یکی از چند کلید رازگشای فرهنگ
یک قوم و آئین است. تلقی هر فرهنگ و نظام
از زن، یکی از بهترین شاخصها در ارزیابی آن
است، زیرا زنان نیمی از جامعه انسانی اند و در

صلاح و فساد آدمیان نقش ویژه دارند.

فرهنگ هر جامعه از آداب و رسوم، باورها
و اعتقادات و رفتار مردمان آن، به دست
می آید. همان گونه که فرهنگ یک مکتب، باید
از متون اصلی و گفتار و رفتار بانیان نخستین
آن، گرفته شود. برای بررسی «زن در فرهنگ
اسلامی» نخست باید به نکته ای ضروری
توجه کرد:

فرهنگ اسلامی با فرهنگ مسلمین یکی
نیست ـ البته تباین کلی نیز ندارند ـ زیرا
پیرایه ها و کاستیهایی که در طول قرون
متمادی، بر فرهنگ اسلامی روا داشته شده
است، جای انکار ندارد. گر چه در اندازه و مقدار
آن سخن بسیار است؛ آنچه محصول این
افزودن و کاستن و جمع و تفریق است،
فرهنگ مسلمین نام دارد نه فرهنگ اسلامی.

فرهنگ اسلامی را باید از قرآن و گفتار و
کردار معصومان به دست آورد و فرهنگ
مسلمیـن را از گفتـار و مـردمـان مسلمـان،
آثــار شاعـران و نویسنـدگـان و … اخـذ
نمـود.

حقیقت آن است که به این تفکیک باید از
سر تحقیق خردمندانه و اخلاص دینی نظر
کرد، و بسیاری از عالمان به اشارت و صراحت
از آن سخن رانده اند.

در این نوشتار کوتاه، همت بر آن است که
گزارش گونه ای از «پاورپوینت کامل زن در فرهنگ اسلامی ۷۲ اسلاید در PowerPoint»
ارائه شود. مطالب این نوشته بر اساس سه
محور اصلی دین شناسی یعنی قرآن، گفتار
معصومان و رفتار معصومان، در سه قسمت
طرح می شود و در پایان نیز به قاعده ای در
زمینه مطالعه احادیث و روایات اشاره خواهد
شد.

یکم. قرآن

قرآن کریم مسائل مربوط به زن را در سه
محور زندگی فردی، خانواده و جامعه در آیات
متعددی نزدیک به دویست آیه طرح کرده
است. در اینجا پانزده موضوع را که نشان دهنده
دید و رأی کلی قرآن در باره زن است
می آوریم.

۱ـ در داستان آفرینش انسان، که از
خلافت و جانشینی، سجده فرشتگان، دمیدن
روح، تعلیم اسماء، وسوسه شیطان، عصیان و
نافرمانی، اجتبا، تلقی و دریافت کلمات، توبه و
ماده آفرینش، سخن رفته است، زن و مرد
یکسان دانسته شده اند. در این آیات سخن از
«انسان»، «بشر» و «بنی آدم» است.(۱)

۲ـ قرآن کریم در باره استعدادها و امکانات
مربوط به زن و مرد نیز نگرش واحدی دارد.
استعدادهای درونی چون؛ برخورداری از روح
الهی(۲)، تسویه و تعدیل در خلقت(۳)،
برخورداری از ابزار ادراکی(۴)، داشتن فطرت
الهی(۵)، وجدان اخلاقی(۶) و حمل امانت(۷) را
برای هر دو می داند. در امکانات بیرونی چون؛
خلقت طبیعت(۸)، دانش(۹)، فرستادن
رسولان(۱۰) و تنزیل کتاب(۱۱) نیز، به زن و
مرد یکسان نگریسته است.

۳ـ هدف آفرینش آدمیان را که
عبودیت(۱۲)، امتحان(۱۳)، حیات طیّبه(۱۴) و
شناخت قدرت الهی است(۱۵)، به صورت عام
مطرح کرده است.

۴ـ در ارزشهای انسانی، چون ایمان و
عمل صالح(۱۶)، علم و دانش(۱۷)، سبقت در
ایمان(۱۸)، تقوا و پارسایی(۱۹)، هجرت(۲۰) و
جهاد(۲۱)، زن و مرد را برابر می بیند.

آیه ۳۵ از سوره احزاب به تسویه زن و مرد
در پاره ای از این ارزشهای یاد شده تصریح
کرده است.

«خدا برای مردان مسلمان و زنان مسلمان
و مردان مؤمن و زنان مؤمن و مردان اهل
طاعت و زنان اهل طاعت و مردان راستگوی و
زنان راستگوی و مردان شکیبا و زنان شکیبا و
مردان خداترس و زنان خداترس و مردان
صدقه دهنده و زنان صدقه دهنده و مردان
روزه دار و زنان روزه دار و مردانی که شرمگاه
خود را حفظ می کنند و زنانی که شرمگاه خود را
حفظ می کنند و مردانی که خدا را فراوان یاد
می کنند و زنانی که خدا را فراوان یاد می کنند،
آمرزش و مزدی بزرگ داده است.»

۵ـ مسیر تکامل و راه سعادت را برای
همگان «صراط مستقیم»(۲۲) معرفی کرده
است و همه را بدان دعوت کرده است.

۶ـ شیطان را دشمن مشترک انسان
می داند، تأثیرگذاری او را در زن و مرد یکسان
می داند(۲۳)، در آغاز خلقت نیز، شیطان هر دو
را وسوسه کرد و هر دو را فریب داد.(۲۴) چنین
نیست که مهر و قهر شیطان میان زن و مرد
تقسیم شده باشد، که دوستی اش از آن زنان و
عداوتش تنها با مردان باشد.

۷ـ زنان و مردان را مکمل یکدیگر می داند
و از این مطلب چنین تعبیر کرده است:

«هنّ لباس لکم و انتم لباس لهن»(۲۵)

«آنان (زنان) پوشش شما هستند و شما
پوشش آنهایید.»

علامه طباطبایی معنای آیه را چنین
توضیح داده است:

«الظاهر من اللباس معناه المعروف و هو ما
یستر به الانسان بدنه و الجملتان من قبیل
الاستعاره فان کلا من الزوجین یمنع صاحبه
عن اتباع الفجور و اشاعته بین افراد النوع
فکان کل منهما لصاحبه لباسا یواری به سوأته
و یستر به عورته»(۲۶)

«لباس همان معنای معروف را دارد. یعنی
آنچه انسان با آن بدن را می پوشاند. این دو
جمله به صورت استعاره به کار رفته اند، زیرا هر
یک از زن و مرد دیگری را از دنبال شر رفتن،
و آن را شایع ساختن باز می دارد. پس هر کدام
برای دیگری لباسی است که با او پلیدیهای
خود را پنهان می دارد.»

۸ـ خداوند آن گاه که مثل و نمونه برای
مؤمنان و کافران ذکر می کند از زنان نام می برد.

مریم و همسر فرعون را نمونه برای همه
مؤمنان و همسر نوح و همسر لوط را نمونه
برای کافران معرفی می کند:

«خدا برای کافران مثل زن نوح و زن لوط
را می آورد که هر دو نکاح دو تن از بندگان
صالح ما بودند و به آن دو خیانت ورزیدند. و
آنها نتوانستند از زنان خود رفع عذاب کنند و
گفته شد: با دیگران در آتش درآیید.

و خدا برای کسانی که ایمان آورده اند، زن
فرعون را مثل می زند آن گاه که گفت: ای
پروردگار من، برای من در بهشت نزد خود
خانه ای بنا کن و مرا از فرعون و عملش نجات
ده و مرا از مردم ستمکاره برهان.»

و مریم دختر عمران را که شرمگاه خویش
را از زنا نگه داشت و ما از روح خود در آن
دمیدیم. و او کلمات پروردگار خود و کتابهایش
را تصدیق کرد و او از فرمانبرداران بود.»(۲۷)

۹ـ قرآن کریم کار نیک زنان و مردان را
ارج نهاده و یکسان قابل پاداش می داند.»

«فاستجاب لهم ربهم انی لا اضیع عمل
عامل منکم من ذکر او انثی»(۲۸)

«پروردگارشان دعایشان را اجابت فرمود
که: من کار هیچ کس را از شما، چه زن و چه
مرد ناچیز نمی سازم.»

۱۰ـ قرآن کریم در مواردی که اختیار
برخی امور اجرایی را به مرد سپرده است،
«معاشرت به معروف» را به عنوان یک اصل
قانونی، نه یک توصیه اخلاقی صرف، لازم
می داند:

«عاشروهن بالمعروف»(۲۹)

واژه «معروف» ۳۸ دفعه در قرآن ذکر شده
که ۱۹ مورد آن، توصیه به مردان در باب
معاشرت و رفتار با زنان است.

علامه طباطبایی معروف را چنین تفسیر
می کند:

«معروف آن است که افراد جامعه انسانی
آن را می شناسند، بدون آنکه نسبت به آن
جاهل باشند یا آن را انکار نمایند.»(۳۰)

و نیز فرموده است:

«معروف آن است که انسانها آن را با ذوق
اجتماعی درک می کنند.»(۳۱)

در تفسیر «المنار» این آیه چنین تفسیر
شده است:

«بر شما مؤمنان واجب است، با زنانتان
نیکو رفتار کنید، یعنی مصاحبت و همنشینی با
آنان به صورت شناخته شده در طبع زنان باشد
و شرع، عرف و جوانمردی آن را زشت نداند.
بنابراین سختگیری در نفقه، آزار دادن با سخن
و رفتار، ترشرویی و گرفتگی، با معاشرت نیکو،
ناسازگار است.»(۳۲)

۱۱ـ قرآن کریم حضور اجتماعی و نظارت
بر اعمال و رفتار جامعه اسلامی (امر به معروف
و نهی از منکر) را به عنوان یک حق و ولایت
به زنان و مردان سپرده است:

«و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء
بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن
المنکر.»(۳۳)

«مردان مؤمن و زنان مؤمن بر یکدیگر
ولایت دارند به نیکی فرمان می دهند و از
ناشایست باز می دارند.»

۱۲ـ قرآن کریم مشارکت زنان در مسائل
سیاسی را در رده بالای حاکمیت، در قالب
«بیعت» مورد تأیید و امضاء قرار داده است:

«یا ایها النبی اذا جاءک المؤمنات یبایعنک
علی ان لا یشرکن باللّه شیئا و لا یسرقن و لا
یزنین و لا یقتلن اولادهن و لا یأتین ببهتان
یفترینه بین ایدیهن و ارجلهن و لا یعصینک
فی معروف فبایعهن و استغفر لهن»(۳۴)

«ای پیامبر، اگر زنان مؤمن نزد تو آمدند تا
بیعت کنند، بدین شرط که هیچ کس را با خدا
شریک نکنند و دزدی نکنند و زنا نکنند و
فرزندان خود را نکشند و فرزندی را که از آن
شوهرشان نیست به دورغ به او نسبت ندهند و
در کارهای نیک نافرمانی تو نکنند، با آنها بیعت
کن و برایشان از خدا آمرزش بخواه.»

و نیز از کاردانی بلقیس ملکه سبا، در اداره
دولت یاد کرده، بدون آنکه بر آن نقدی روا
سازد.(۳۵)

۱۳ـ قرآن کریم مردان و زنان را یکسان
به حیا و عفت توصیه کرده است و آن را نشانه
مؤمنان می داند:

«قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و
یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان اللّه خبیر
بما یصنعون و قل للمؤمنات یغضضن من
ابصارهن و یحفظن فروجهن.»(۳۶)

«به مردان مؤمن بگو که چشمان خویش
را ببندند و شرمگاه خود را نگاه دارند. این
برایشان پاکیزه تر است. زیرا خدا به کارهایی که
می کنند آگاه است. و به زنان مؤمن بگو که
چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگاه
دارند.»

۱۴ـ قرآن، زنده به گور کردن دختران و
شوم دانستن آنان را سخت مذمت کرده است:

«و اذا الموؤده سئلت بای ذنب قتلت.»(۳۷)

«و چون از دختران زنده به گور شده

پرسیده شود که به چه گناهی کشته شده
است.»

«و اذا بشّر احدهم بالانثی ظل وجهه
مسودا و هم کظیم، یتواری من القوم من سوء
ما بشّر به ایمسکه علی هون ام یدسه فی
التراب الا ساء ما یحکمون.»(۳۸)

«و چون به یکیشان مژده دختر دهند،
سیه رو می شود و خشم خود فرو می خورد. از
شرم این مژده، از مردم پنهان می شود. آیا با
خواری نگاهش دارد یا در خاک نهانش کند؟
آگاه باشید که بد داوری می کنند.»

۱۵ـ در تفکر قرآنی پدر و مادر، بویژه
مادران از تعظیم و تکریم خاص برخوردارند:

«و وصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته
امه کرها و وضعته کرها»(۳۹)

«آدمی را به نیکی کردن با پدر و مادر خود
سفارش کردیم. مادرش بار او را به دشواری
برداشت و به دشواری بر زمین نهاد.»

«و وصینا الانسان بوالدیه حملته امه وهنا
علی وهن و فصاله فی عامین»(۴۰)

«آدمی را در باره پدر و مادرش سفارش
کردیم. مادرش به او حامله شد و هر روز
ناتوان تر می شد و پس از دو سال از شیرش
بازگرفت.»

این پانزده اصل قرآنی نشانگر، نگرش
قرآن به زن است.

دوم: گفته معصومان

در این قسمت به نقل پاره ای از گفته های
معصومان(ع) بسنده می کنیم.

۱ـ زنان همتای مردان:

رسول خدا فرمود: «انما النساء شقایق
الرجال»(۴۱) زنان همتای مردانند.

این سخن با تعبیرهای دیگری نیز نقل
شده است مانند:

«انما هن شقایق الرجال»(۴۲)

«ان النساء شقایق الرجال»(۴۳)

در کتب لغت نیز چنین آمده است:

«النساء شقایق الرجال یعنی مثل و مانند
آنها در خلق و خوی و طبیعت. به طوری که
گویا زنان از مردان جدا شده اند.»(۴۴)

ریشه این واژه شقیق است که به معنای
برادر پدری و مادری می باشد.

برخی از صاحبان اثر و نظر در زمینه
احادیث ضعیف، تصریح کرده اند که این سخن
از پیامبر(ص) است.

۲ـ بهشت زیر پای زنان

رسول خدا فرمود:

«ان الجنه تحت رجل المرأه»(۴۵) بهشت
زیر پای زنان است.

این مطلب با تعبیرهای مختلفی در منابع
حدیثی نقل شده است. مانند:

«الجنه تحت اقدام الامهات»(۴۶) بهشت
زیر پای مادران است.

«الجنه بناؤها اقدام الامهات»(۴۷)زیربنای
بهشت، گامهای مادران است.

«الزم رجلها فان الجنه تحت اقدامها»(۴۸)
ملازم مـادر بـاش که بهشـت زیر پاهای
اوست.

«الزم رجلها فثم الجنه»(۴۹) پاهای مادر را
بچسب، که بهشت آنجا است.

«الزمها فان عند رجلیها الجنه»(۵۰) ملازم
او باش که بهشت پیش پاهای او است.

«فالزمها فان الجنه عند رجلیها»(۵۱)
ملازم او باش که بهشت نزد پاهای اوست.

۳ـ تکریم زنان

رسول خدا فرمود:

«خیارکم خیارکم لنسائه»(۵۲) بهترین شما

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.