پاورپوینت کامل روز، هفته، ماه یا سال تربیت ۵۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل روز، هفته، ماه یا سال تربیت ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل روز، هفته، ماه یا سال تربیت ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل روز، هفته، ماه یا سال تربیت ۵۶ اسلاید در PowerPoint :

>

۶۶

در استقبال از هشتم اسفند، سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی

به بهانه هشتم اسفندماه، سالروز تأسیس
نهاد امور تربیتی، بر آن شدیم تا با کار این نهاد
و چگونگی شکل گیری آن و نحوه فعالیت

مربیان پرورشی مدارس بیشتر آشنا شویم.

دستیابی به تربیت صحیح، آن هم بر
اساس تعالیم اسلام، زمینه ساز پایه گذاری نهاد
امور تربیتی توسط دو شهید بزرگوار «رجایی»
و «باهنر» گردید. این دو شهید عزیز با توجه به
بینش خاصی که نسبت به تربیت مذهبی و
اسلامی کودکان و نسل جوان در نظام
جمهوری اسلامی داشتند، بر آن شدند تا با
تأسیس این نهاد، مرکزی برای برنامه ریزی،
جذب و آموزش و اعزام افراد متعهد و
متخصص در امر تربیت به مدارس داشته
باشند. این افراد با عنوان «مربیان تربیتی و
پرورشی» مشغول به کار می شدند و به عنوان
حافظان ارزشهای انقلاب و پاسداران دین و
قرآن خدمت می کردند.

با توجه به نظر مسؤولین امر، فعالیت امور
تربیتی به سه دوره مشخص تقسیم می گردد.
دوره اول که به سالهای اول انقلاب مربوط
می شود، مرحله «مبارزه با انحرافات عناصر
ضد انقلاب» در مدارس بود. در آن زمان
مربیان تربیتی که به تعبیر شهید «رجایی»
سربازان انقلاب نامیده می شدند، هشیارانه،
مانع انحراف فکری دانش آموزان شده و
توطئه های گروهکها را خنثی می کردند. در
دوره دوم که به سالهای جنگ تحمیلی باز
می گردد، کار عمده وظیفه بسیج دانش آموزی
بود. در این مدت ایران اسلامی شاهد
ایثارگریهای چشمگیر قشر دانش آموز و شهادت
سی و شش هزار تن از آنها بود. در دوره سوم
که به زمان حال برمی گردد با مسأله سازندگی و
شبیخون فرهنگی مواجه هستیم. در این
مرحله حساس که به مراتب پیچیده تر از دو
مرحله قبل می باشد، مربیان با فعالیتها و
برنامه های گوناگون در زمینه های مختلف
فرهنگی، هنری و قرآنی و ورزش سعی در
فعال کردن دانش آموزان و تهیه خوراک
فرهنگی و فکری آنها دارند.

با توجه به آشنایی با امور تربیتی این
سؤال به ذهن متبادر می شود که در وضع
موجود آیا امور تربیتی توانسته کارآرایی لازم را
داشته و در شکل گیری و ثبات شخصیت
دانش آموزان موفق باشد. سؤالاتی از این
دست، می طلبید که در تهران و قم به میان
دانش آموزان و مربیان برویم تا از نزدیک با
فعالیت این نهاد آشنا شویم.

یکی از مسؤولین امور تربیتی شهر قم
فعالیتهای این نهاد را در طرحهای ذیل خلاصه
کرد. طرح اسوه، طرح کرامت، طرح ارشد
مدرسه، طرح نمایندگان کلاس، طرح تقویت
بسیج دانش آموزی و انجمنهای اسلامی، طرح
بهداشتیاران مدارس، طرح پویندگان، طرح
یاران معروف و همچنین ایجاد رغبت و عادت
به مطالعه و کتابخوانی، تقویت پیوند
دانش آموزان با مساجد، تشکیل مجمع بحث و
انتقاد جوان، تشکیل گروههای راهپیمایی و
کوهنوردی و راه اندازی اردوهای تفریحی،
زیارتی و علمی، تهیه صندوق پاسخ به
سؤالات، برگزاری برنامه هایی به مناسبت ایام
اسلامی و انقلابی، برگزاری جشن تکلیف
دانش آموزان دختر و پسر، پر کردن اوقات
فراغت دانش آموزان در پایگاههای تابستانی،
تجهیز کتابخانه مدارس و اهداء کتاب و کمد به
مدارس، برگزاری مسابقات قرآنی و تواشیح زیر
نظر اساتید مجرب، برگزاری مراسم دعای
توسل، ندبه، کمیل و زیارت عاشورا، تشکیل
نمایشگاه کتاب و برگزاری کنگره شعر
دانش آموزی و غیره.

خانم «لاجوردی» مربی پرورشی یکی از
مدارس منطقه ۲۰ شهر تهران در باره طرح
«اسوه» می گوید:

ـ این طرح با توجه به اهمیت ایجاد و
گسترش تشکیلات و گروهی برای جذب و
مشارکت دانش آموزان می باشد که با الهام از آیه
شریفه «لقد کان لَکُم فی رسول اللّه اسوهٌ
حَسنه» تهیه شده است و سعی دارد با الگو
قرار دادن سیره و سنت رسول اکرم (ص) و
ائمه معصومین (ع)، در برقراری ارتباط و
مشارکت بین دانش آموزان، تربیت اخلاقی،
ایمانی، پرورشی و شکوفایی استعدادهای
بالقوه آنان را برای پذیرش مسؤولیتهای
اجتماعی، فرهنگی، هنری و غیره در آینده
جامعه فراهم کند.

در این طرح همه دانش آموزان به نوعی
فعالیت می کنند و خودشان کلیه کارهای تربیتی
را زیر پوشش دارند و مربیان نیز بر کار آنها
نظارت می کنند. در حال حاضر این طرح در
مدرسه ما به اجرا گذاشته شده است ولی
مشکل اصلی ما هنوز پا برجاست.

مشکلات فرهنگی و مادی خانواده های
دانش آموزان، یکی از بزرگترین مشکلات
اساسی ماست، تا حدی که اکثر خانواده ها حتی
مسایل و احکام شرعی مورد نیاز خود را
نمی دانند و ما ناچاریم با کمک دیگر ارگانها از
هر جهت به مشکلات این دانش آموزان و
خانواده هایشان رسیدگی کنیم.

خانم «عسگری» یکی دیگر از مربیان در
ادامه می گوید: مربی تربیتی، در حال حاضر باید
حالت «آچارفرانسه» را داشته باشد و اقدام به
حل انواع مشکلات مادی، فرهنگی، روحی،
پزشکی، درسی و … دانش آموزان کند. تنوع کار
مربیان این نهاد بسیار زیاد است و تنها با
علاقه به کار و دانش آموزان و داشتن نیتی
خالص است که می توان به کار ادامه داد. به
عنوان مثال، یکی از دانش آموزان ما از بدو
ورود به این مدرسه دارای مشکل حادّ اخلاقی
بود که به تدریج و با ایجاد رابطه صمیمی و
دوستانه با وی به صورت تذکرات مستقیم و
غیر مستقیم موفق به جذب او شدیم. طوری
که در حال حاضر با چادر و با رعایت موازین
اخلاقی به مدرسه رفت و آمد می کند.

خانم «مشایخی» که مدیریت دبیرستان
«شهید بابایی» را به عهده دارد، می گوید:
سالها به عنوان مربی تربیتی کنار بچه ها بودم و
به نظرم اگر یک مربی جنبه ایثار و از
خودگذشتگی را در کارش مد نظر داشته باشد،
کارهای زیادی می تواند بکند. یک مربی به
عنوان مشاور همیشگی به حل مشکلات و
مسایل دانش آموزان می پردازد و می تواند به
صورت یک بازوی قوی به مدیر و دیگر کادر
آموزشی مدرسه کمک کند و نظر بدهد.

از خانم «مشایخی» می پرسیم که آیا
معاونت پرورشی منطقه بر کار مربیان نظارت
می کند یا نه؟ ـ به طور مداوم که نه، فقط سالی
یک بار، آن هم در دهه فجر می آیند که خواه
ناخواه در آن زمان هر مدرسه ای فعالیتهایی را
انجام داده است.

در رابطه با کارآیی مفید مربیان تربیتی و
دیدگاه کادر آموزشی نسبت به آنها، یکی از
معاونین پرورشی می گوید: حیطه آموزشی،

گستره وسیعی دارد. با آنکه سابقه آموزش
رسمی حدود نیم قرن است ولی هنوز هم با
مشکلاتی مواجه هستیم. بنابراین، این نهاد که
فقط ۱۷ سال از تأسیس آن می گذرد، بالطبع با
مشکلات درون سازمانی و برون سازمانی زیادی
مواجه است. وقتی در نظر بگیریم که به ازاء هر
۳۲۶ دانش آموز یک مربی تربیتی ۲۴ ساعته
تعلق می گیرد، یعنی برای هر ۵۸ دانش آموز
یک ساعت تربیتی؛ از طرفی دیگر با توجه به
ابزارهایی که دشمن برای خراب کردن اخلاق
دانش آموزان به کار می برد، خراب کردن،
راحت تر از ساختن است، بنابراین نمی توانیم
انتظار داشته باشیم که مربی صد در صد موفق
باشد. با در نظر گرفتن حیطه کار و با وقت
محدود و با توجه به اینکه یک مربی تنها در
زنگ تفریح است که باید روی دانش آموزان
تأثیر بگذارد، بنابراین اصل را زیر سؤال بردن
منصفانه نیست.

یکی از مدیران منطقه ۳ تهران در باره
نقش خانواده در همکاری با مربیان تربیتی
می گوید: در منطقه ما، خانواده ها دارای
فرهنگهای متفاوت و اکثرا به نوعی مخالف با
اهداف تربیتی مدارس می باشند. مثلاً ما باید
دایم مواظب باشیم که اگر دانش آموزی امروز
حرفی را از ما شنید و قبول داشت، آیا فردا هم
آن را قبول دارد یا اینکه صد و هشتاد درجه
تغییر کرده است. نقش خانواده در تأثیرگذاری
بر شخصیت کودک خیلی بیشتر از بقیه است.
بچه ها پاک و معصومند و این ماییم که بر لوح
ضمیر آنها نقش می زنیم، لذا باید خانواده ها را
هم آموزش بدهیم. در همین راستا ما جلساتی
برای خانواده ها داریم که در این جلسات از
متخصّصان تربیتی و روانشناسی دعوت
می کنیم تا خانواده ها هم مسایل و مشکلات
خود را در ارتباط با فرزندانشان مطرح کنند؛
ولی عملاً نمی توانیم تغییری در خط فکری
آنها بدهیم و کلاً عقاید و فرهنگشان را دگرگون
کنیم. مثلاً ما نمونه هایی داشتیم که بعد از
انجام مراسم خاصی که نکات اخلاقی و
مذهبی در آن گفته می شد، کسانی نزد خودم
آمده و گفته اند که خانم، ما می دانیم حرفهای
شما حقیقت دارد و خیلی هم مایل هستیم به
تمامی احکام و اصول اخلاقی پای بند باشیم و
چادر سر کنیم ولی خانواده هایمان ما را مسخره
می کنند.

ـ پس با این حساب نقش خانواده و بعد از

آن، نقش دوستان در شکل گیری شخصیت
کودک مهمتر از نقش مربیان تربیتی است. به
نظرتان چگونه می توانید با این مسأله کنار
بیایید؟

ـ من فکر می کنم که نباید بچه ها را به
حال خودشان رها کنیم، به هر طریقی که شده
باید با آنها ارتباط برقرار کرد. در دوره دبیرستان
جوان بیشتر تحت تأثیر دوستان و همسالان
خود است. پس ما می توانیم با اجر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.