پاورپوینت کامل اوضاع اجتماعی فرهنگیزنان در کشور سیرالئون «قسمت اول» ۸۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اوضاع اجتماعی فرهنگیزنان در کشور سیرالئون «قسمت اول» ۸۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اوضاع اجتماعی فرهنگیزنان در کشور سیرالئون «قسمت اول» ۸۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اوضاع اجتماعی فرهنگیزنان در کشور سیرالئون «قسمت اول» ۸۵ اسلاید در PowerPoint :

>

۳۰

* موقعیت جغرافیایی

کشور سیرالئون (SIER.RA
LEONE) با ۷۱۷۴۰ کیلومتر مربع
مساحت (حدود وسعت استان سمنان ایران)
در غرب افریقا و نیز در ساحل شرقی
اقیانوس اطلس بین کشورهای گینه(۱) و
لیبریا(۲) قرار دارد، ۷۱۶۲۰ کیلومتر مربع از
خاک آن در خشکی و ۱۲۰ کیلومتر آن در
دریاست.

آب و هوای آن حارّه ای و پر باران بوده و
درجه حرارت این سرزمین بین ۱۶ تا ۲۸
درجه سانتی گراد نوسان دارد، میزان
بارندگی در نقاط گوناگون آن بین ۱۸۳ تا
۶۷۸ میلی متر متغیر است، رودهایش از
قبیل منو، لیبریا و موآ جهت شرقی غربی
داشته و به اقیانوس اطلس می ریزند، از
لحاظ پستی و بلندی این کشور را به پنج
بخش می توان تقسیم کرد: زمینهای ساحل
اقیانوس اطلس، دشتهای کم ارتفاع داخلی،
فلات داخلی، شبه جزیره فری تاون و منطقه
کوچک فوتاجالون. بلندترین نقطه آن از
سطح دریای آزاد ۱۹۴۸ متر ارتفاع دارد.(۳)
شمال و شرق سیرالئون پوشیده از ساوان (از
ارتفاع ۵۰۰ متر تا ارتفاع ۲۱۰۰ متر در
سلسله جبال لوما) است و منطقه ساحلی
آن را جنگل مرطوب پوشانیده است.(۴) در
لابه لای درختان بزرگ، متراکم و درهم
جنگلها که با برگهای همیشه سبز و فراوان،
یک زندگی پیچیده و هراس آوری را ایجاد
کرده و روزنه های نادر و کم وسعتی را
می توان از داخل یک هواپیمای در حال پرواز
در سطح پایین تشخیص داد که نواحی،
توسط کشاورزان ایجاد شده اند، در این
نقاط هنرمندان محلی به پیکرتراشی
مشغولند، تندیسهای جالب با اندازه های
همگون که مردان و زنان با همکاری یکدیگر
در پدید آوردن آنها دخالت دارند.(۵)

* راه دشوار استقلال

سیرالئون با جلوه دایمی عقب ماندگی
در زمینه های گوناگون در قاره افریقا
مشخص شده است و این در حالی می باشد
که منابع و ذخایر سرشاری دارد و در
موقعیت فوق العاده استراتژیکی هم واقع
شده است. بررسیها نشان می دهد که
نقشه های استعماری در رکود و
عقب افتادگی آن نقش بارزی داشته است.
در قرون گذشته بخشهایی از سیرالئون
مرکز برده های افریقایی آزادشده بود، در
سال ۱۴۶۰ میلادی کاشفان پرتغالی آن را
کشف کردند و در سال ۱۸۹۶ میلادی این
کشور تحت الحمایه بریتانیا قرار گرفت.

دکتر میلتون مارگایی از طایفه مند که
تحصیلات خود را در کالج بووفورابی به
پایان رسانیده بود به عنوان نخستین
پزشک از میان مردم بومی در سیرالئون به
طبابت پرداخت وی که از یک خانواده بزرگ
رؤسای سنتی برخاسته بود و عمیقا به
آداب و رسوم و هویت فرهنگی کشورش
پای بند بود، به جامعه سری پورو تعلق
داشت. وی در طول ۱۸ سال طبابت در
روستاها از جمله آموزش مذهبی زنان به
منظور توسعه آموزش بهداشت سود گرفت
و شیوه نوسازی از درون را در مورد جامعه
افریقایی از زنان شروع کرد. او از همین
طریق فعالیت سیاسی را پی گرفت و دو
بخش باسوادان و سنتیها را آشتی داد.
پایه گذاری احزاب سیاسی که برای استقلال
مبارزه کردند، با همین تلاش عملی شد و در
آوریل ۱۹۵۳ م شش عضو حزب مردم این
سرزمین که از سوی فرماندار انگلیس برای
عضویت در شورای اجرایی برگزیده شده
بودند، وظایف مربوط به وزیران را عهده دار
شدند. سال بعد میلتون مارگایی رهبر حزب
مردم سیرالئون به عنوان رییس هیأت وزیران
انتخاب شد و در سال ۱۹۵۸ م نخست وزیر
گردید. سرانجام به دنبال اعتصابهای پی در
پی مردم تصمیم نهایی در مورد اعلام
استقلال این کشور اتخاذ می گردد و روز ۲۷
آوریل ۱۹۶۱ میلادی، کشور سیرالئون به
عنوان یک واحد سیاسی مستقل حضور
خود را در عرصه های بین المللی اعلام
می دارد.(۶)

اگرچه سیرالئون پس از استقلال،
تمامیت ارضی خود را حفظ کرد، ولی برخی
تحرکات سیاسی حزبی و کودتاهای ملال آور
در عقب ماندگی آن دخالت داشت؛ توطئه ها
و تغییراتی که از نبودن کارآیی و نادرستی در
حکومت ناشی می شد. سیرالئون صحنه

چندین کودتای نظامی شد تا سرانجام
وقتی نظامیان اطمینان یافتند رجالی که بر
سر کارند کمتر از سیاست مدارانی که
برکنارشان ساخته بودند اهل جدال و
فسادند، حکومت را به غیر نظامیان وا
نهادند.(۷) از سال ۱۹۶۸ میلادی که
حکومت غیر نظامیان در این کشور روی کار
آمد، و دکتر سیاکا اسیئونس ابتدا به نخست
وزیری و در آوریل ۱۹۷۱ م به سمت ریاست
جمهوری سیرالئون برگزیده شد.(۸)

سیرالئون نام خود را از کوهستان
شیرها گرفته است زیرا صداهای توفانهای
گرمسیری را اروپاییان ساکن در آن به غرش
شیر تشبیه کرده اند.(۹)

فری تاون مرکز حکومت سیرالئون در
شبه جزیره ای در کنار اقیانوس اطلس واقع
است. کشور سیرالئون چهار استان دارد که
هر کدام به ۱۴۷ منطقه قبیله نشین تقسیم
می شود.

* ویژگیهای انسانی

مردم سیرالئون از نژاد سیاه و ۶۰% آنان
از تیره تمنه و منده هستند. لبنانی ها،
سوری ها و اروپاییان نیز در این کشور
سکونت دارند. تعداد مسلمانان سیرالئون را
منابع گوناگون بین ۵۰ تا ۸۵% ذکر
کرده اند.(۱۰) طبق آخرین برآورد موجود
(جولای ۲۰۰۰ میلادی) کشور سیرالئون
۶۲۴/۲۳۲/۵ نفر سکنه داشته که
۷۳/۴۴% آنها را زیر ۱۴ سال و ۱۶/۵۲%
آنها بین ۱۵ تا ۶۵ سال سن داشته اند.
تراکم جمعیت در آن ۶۸ نفر در کیلومتر

مربع است، میانگین رشد جمعیت در آن
(سال جاری) به ۶۷/۳% رسیده که خیلی
بالاست. امید به زندگی در میان مردم در
سال ۱۹۹۸ میلادی حدود ۳۷ سال و در
سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۲۵/۴۵ سال
بود. هم اکنون این میزان در مردان ۳۷/۴۲ و
در زنان ۲۱/۴۸ می باشد. تقریبا دوسوم
افراد این کشور که در سن اشتغال به سر
می برند، در بخش کشاورزی فعالند. نرخ
تورم سیرالئون در سال ۱۹۹۸ میلادی
۵۲/۳۵% بوده است. این کشور از لحاظ
تولید محصولاتی چون برنج، قهوه، کاکائو،
خرما و بادام زمینی وضع مناسبی دارد و این
اقلام جزو مهمترین تولیدات زراعی آن است،
همچنین از نظر ذخایر الماس، بوکسیت،
سنگ آهن، طلا و کرومیت غنی است.(۱۱)

* جایگاه بانوان در فرهنگ سنتی

در فرهنگ سنتی سیرالئون، زنان
جایگاهی پایین تر از مردان دارند و تنها با
حمایت مردان قادرند زندگی سالم و مورد
قبولی داشته باشند. اگر زنی شوهر نداشته
باشد باید سرپرستی وی را یکی از بستگان
مرد و یا حتی زنان سالخورده ای که دارای
شوهر بوده و فرزند دارند، عهده دار گردند،

البته این سرپرستی متضمن مخارج
نمی باشد. وظیفه زنان در این کشور نسبت
به جامعه ای که در آن اقامت دارند، متفاوت
است و بر حسب نقاط شهری و روستایی،
موقعیت تحصیلی و وابستگیهای قبیله ای
فرق می کند اما عمده وظیفه آنان کشاورزی،
دامداری، خانه داری و به دنیا آوردن فرزند
است و داشتن همسر نیز برایشان نوعی
افتخار و حتی تشخّص اجتماعی محسوب
می گردد و در تحکیم هویت آنان دخالت
دارد، زنان عقیم را لعنت شده و شوم
می دانند، همچنین بر اساس سنت و آداب
قبیله ای در برخی امور آزادی و اختیاراتی
دارند کما اینکه در پاره ای از امور محدودیت
دارند به عنوان نمونه حق داد و ستد و
فعالیت اقتصادی داشته و می توانند درآمد
خود را طبق میل خویش صرف کنند.

زنان هنگامی که در خانواده پدر هستند،
تحت قیمومت اویند و پس از ازدواج تحت
سرپرستی شوهر و خانواده اش قرار
می گیرند. حتی پس از مرگ همسر طبق یک
سنت قبیله ای زن باید به عقد ازدواج یکی از
برادران شوهر در آید مگر اینکه مهریه را
پرداخت نماید و از سلطه این خانواده
رهایی یابد. هنگامی که می خواهند دختری
را به خانه شوهر ببرند، او از والدین خویش
می خواهد که برایش دعا کنند، آنان نیز
ضمن نصیحت وی و به خصوص توصیه
مطیع شوهر بودن، از خداوند می خواهند که
در مسیر زندگی سعادت و شادمانی را در
آغوش بکشد و از گزند حوادث و بلایا مصون
باشد.

در جوامع روستایی و نقاطی که آداب و
رسوم سنتی و کهن حاکم است
چندهمسری رایج بوده و به داشتن فرزندان
زیاد افتخار می کنند. در این نواحی زنان نه
تنها برای شوهران مشکلات اقتصادی به بار
نمی آورند بلکه در تقویت بنیه خانواده آنان
از طریق فعالیتهای مختلف می کوشند. زنان
در روستاها غالب کارهای کشاورزی را بر
عهده دارند و مردان تنها شخم زدن و
کارهایی را که مستلزم نیروی بدنی است
انجام می دهند، از این جهت در دهه های
گذشته حتی زنان ترجیح می دادند که با
مردی زندگی کنند که دارای چندین همسر
باشد و مردان نیز چنین فکر می کردند که
داشتن یک همسر آنان را فقیر می کند و زنان
متعدد توان اقتصادی و در نتیجه پایگاه
اجتماعیشان را ارتقاء می دهند، زنان هم
وقتی در چنین خانواده ای باشند کارها را
بین هم تقسیم می کنند و در نتیجه فشار
کمتری را متحمل می گردند. البته در
سالهای اخیر به دلیل تحصیلات و گرایش
به زندگی شهر و نیز تماس مکرر با
انسانهای باسواد و همچنین در اثر فعالیت
گروههای مذهبی و برخی سازمانهای
دولتی، چندهمسری به تدریج کاهش یافته
است ولی این رسم هنوز در بین رؤسای
قبایل، افراد متمکن و سالخورده یک نوع
تشخص اجتماعی محسوب می گردد و
همچنان متداول می باشد.(۱۲)

زنان در سیرالئون وظایف سنگینی را بر
عهده دارند و باید برای رسیدگی به امور
مربوط به خود قبل از طلوع آفتاب بیدار
شوند و تا پاسی از شب به کارهای خویش
بپردازند. رفتار با آنان به میزان تحصیلات،
موقعیت شغلی، محل سکونت، قبیله و
باورهای قبیله ای ارتباط دارد و در برخی
طوایف آنقدر برای زنان اهمیت قایل هستند
که حتی زمینه هایی فراهم می کنند تا آنان به
ریاست قبیله برسند. البته خیلی مشکل
است در جامعه سنتی پدرسالار زنان به
موقعیت بالاتری دست یابند و البته مواردی
از سلطه و اقتدار زنان در خانواده های

سازمان یافته بر اساس مادرسالاری وجود
دارد. در خانواده هایی که قدرت در دست پدر
می باشد یافتن زنانی که قدرت و نفوذ برای
کنترل و اداره مردان و سایر اعضای خانواده
را داشته باشند غیر عادی نمی باشد. در
مواردی زنان ثروتمند و مستقل با
برخورداری از موقعیت حرفه ای از وضع
ارزنده ای در جامعه خود برخوردار می شوند،
به نحوی که در خانواده چندهمسری
فراسوی روابط ضعیف، نسبت به سایرین از
قبیل فرزندان، بستگان و دیگر زنان و حتی
مردان اعمال قدرت و کنترل می کنند. این
قبیل زنان به دلیل عضویتشان در جوامع
مخفی به مناصب ارزنده ای دست می یافتند
و چنین عضویتی در کل، آنها را در اداره
سایرین توانا ساخته است.

اگرچه زنان سیرالئون در مسایل
سیاسی نقش کمی داشته اند اما نمی توان
همین موضوع را فراموش کرد که خانم
مادام یوکو حاکم کنفدراسیون کپا ـ مندی
یکی از قدرتمندترین زنان سیاسی غرب
افریقا بود که با نفوذ سیاسی که ناشی از
درایت، هوش، قدرت، شخصیت و ثروت بود،
بر قلمرو تحت امرش اعمال قدرت
می کرد.(۱۳) مادام یوکو در دوره تغییرات
سیاسی اجتماعی سریع در سرزمین
قوم مند، در سیرالئون به مقام سیاسی
اجتماعی بالایی دست یافت. زنان این قبیله
(قبیله مند) به طور عام و به ویژه آنان که در
سلسله رؤسا به دنیا آمده بودند دارای
هوش، جذبه و اقتداری بودند و اغلب از
ویژگی زن بودن خویش جهت دستیابی به
قدرت سیاسی قابل ملاحظه استفاده
می کردند. بسیاری از این زنان از اعتبار و
نفوذ در یک یا چند انجمن مخفی برخوردار
بوده و اغلب امور پزشکی را اداره می کردند و
برخی اوقات اقبال خوبی برای استفاده از
خدمات مسلمانی متخصص و تشریفات
مذهبی داشتند، هرچند مادام یوکو عقیم
بود و اولادی نداشت که یاد او را زنده نگه
دارد اما با سرپرستی تعداد زیادی از ایتام،
نقش مادری خود را ایفا کرد. او با داشتن
تعداد زیادی حامی که به شیوه ای جالب
پرورش داده بود با مهارت فراوان و ابتکاری
کم نظیر برخی تشکیلات اجتماعی سیاسی
را با خود همسو کرد و از شبکه خویشاوندان
نسبی و اقوام سببی و روابط دوستانه برای
توسعه قلمرو حمایت سیاسی خود
استفاده کرد تا حاکم نشین یا فدراسیون
گسترده شد. در وضع فعلی هیچ زن
سیرالئونی دارای عناوین استاندار، شهردار
یا عضو شورای محلی نیست و شاید بتوان
تعداد اندکی از آنان را در سطوح پایین تر
سیاسی همچون انجمن محلی بازار در
روستا و شهر مشاهده کرد.

* آموزش و پرورش

یکی از مهمترین ابزار تحرک اجتماعی
زنان سیرالئون میزان سوادآموزی،
تحصیلات و روی آوردن به مشاغل جدید
می باشد. امروزه زنان در جامعه سیرالئون
مشاغلی را عهده دار می شوند که در گذشته
اختصاص به مردان داشت و زنانی که
توسط شوهر و یا پدرشان موقعیت خود را
ترسیم می کردند با ورود روزافزون به بازار کار
و روی آوردن به خدمات اداری، اجرایی،
علمی و فرهنگی رتبه اجتماعی خویش را به
دست خود و با استقلال کامل رقم می زنند،
میزان باسوادی در سیرالئون یک آمار
شگفت انگیزی را برای ما بازگو می کند زیرا
طبق بررسیهای آماری در سالهای اخیر
۹۶% زنان بزرگسال از نعمت سواد برخوردار
بوده اند در حالی که این میزان برای مردان
۹۰% بوده است (البته این رقم مربوط به
سنین دوران آموزش بزرگسالان می باشد و
مربوط به کل جامعه نیست.) اما زیاد هم
نباید به این موضوع خوش بین بود زیرا
اختلاف تحصیلی میان دو جنس در
دوره های تحصیلی بالاتر رقم قابل توجهی
را نشان می دهد. سوادآموزی در جامعه
سیرالئون در بررسیهای جدید آماری به این
شکل است که ۲/۴۵% مردان و تنها ۲/۱۸%
زنان باسواد بوده اند، در حالی که سطح
سواد زنان و اختلاف تحصیلی آنان با مردان
عامل تعیین کننده ای در میزان رفاه خانواده
و رشد اقتصادی است، سودمندیهای
حاصل از بهبود آموزش زنان فراتر از توانایی
شخصی در تولید و ایجاد درآمد افزونتر
است. وقتی ز

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.