پاورپوینت کامل زن و دانش،روایات و سیره معصومان(ع) «قسمت اول» ۸۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل زن و دانش،روایات و سیره معصومان(ع) «قسمت اول» ۸۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زن و دانش،روایات و سیره معصومان(ع) «قسمت اول» ۸۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل زن و دانش،روایات و سیره معصومان(ع) «قسمت اول» ۸۷ اسلاید در PowerPoint :

>

۳۰

زمانه، زمانه جهل بود و حاکمیت اوهام. لذا
جاهلیتش نامیدند.

بشر دست ناپرورده بود و رها از تعلیم
معلمی سزاوار، پس امی لقب گرفت. مردم آن
روزگار چنان بودند که گویند در میان قریش
تنها ۱۷ نفر و در مدینه بین دو گروه اوس و
خزرج فقط یازده نفر سواد خواندن و
نوشتن داشتند.(۱)

آنان که توان نوشتن داشتند آن چنان
اندک بودند که نام تمامی آنان در کتب تاریخ با
عنوان کاتبین ضبط شد.

ثبت است که پیامبر(ص) نامه ای برای
قبیله بکربن وائل فرستادند و در میان آن قبیله
بزرگ کسی که قادر بر خواندن باشد
وجود نداشت.(۲)

کلام کوتاه. اساسا در بین بسیاری از اعراب
آن روزگار، سواد ننگ و عار به حساب می آمد.

در چنین روزگاری، پیامبری مبعوث شد که
معجزه جاویدش کتاب است و زیباتر از همه
آنکه اولین آیات این کتاب که بر رسول نازل
می شود چنین است:

«اقرء باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان
من علق. اقرء و ربک الاکرم. الذی علم بالقلم.
علم الانسان ما لم یعلم.»(۳)

نبی بزرگ، مذکر این پیام می گردد که آن
رب که جانهاتان همه با او آشناست، خداوند
تعلیم دهنده به قلم است و آموزنده انسان، آنچه
را که نمی داند.(۴)

هنوز جان تشنگان وحی، مست شمیم
آیات سابق است که خداوند قسم به قلم و
نگاشته می خورد. «ن و القلم و ما یسطرون»(۵)

و اساسا هدف از این همه رحمت بیکران
در بعث انبیاء را تزکیه نفوس، تعلیم کتاب و
حکمت و آموزش نادانسته ها، بیان می دارد.
«یزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمه و یعلمکم
ما لم تکونوا تعلمون.»(۶)

رسول او نیز در اولین جنگ بین امت
اسلام و جماعت کفر، شرط آزادی مشرکین
اسیر را در صورت نداشتن مالی با عنوان فدیه
(حداقل هزار درهم) آموزش خواندن و نوشتن
ده نفر از انصار، توسط هر اسیر باسواد
قرار داد.(۷)

ایشان مکررا در جمع مسلمین با بیان
اهمیت دانش و ارزش طالب علم، مشوق آنان
در فراگیری علم شد.

علم را سرچشمه همه خیرات نامید،
عالمان را وارث انبیاء، قلم عالم را برتر از خون
شهید و نگاه به چهره دانشمندان را عبادت
خواند. بیان داشت که چگونه ملک بالهای
خویش را سرشار از رضا، زیر پای طالب علم
می گستراند و هر آنچه در جهان است حتی،
ماهی در دریا، برای او طلب آمرزش از خدا
می نماید.(۸)

در کلام تا بدانجا می رود که به همه آنان
که سخت در تکاپوی یافتن اثری از
بهشتند می گوید:

«من کان فی طلب العلم کانت الجنه فی
طلبه؛(۹)

کسی که در طلب دانش باشد بهشت در
طلب او است.»

تأکید بر دانش آموختن چنان است که
فرستاده الهی همه افراد را به آن دعوت
می کند، در هر نقطه دوری و از هر نوع مفیدی
که باشد:

اطلبوا العلم و لو بالصین.(۱۰)

العلم اکثر من ان یحصی فخذ من کل
شیئی احسنه.(۱۱)

طلب العلم فریضه علی کل مسلم و
مسلمه.(۱۲)

زنان در جاهلیت

نمود جهل عصر جاهلیت آنکه نیمی از
پیکره اجتماع ارجی نداشته و چه بسا عدمش را
بر وجود ترجیح می دادند. چه تعداد نوزادان
دختری که یا زنده در گور مدفون گشتند و یا از
بلندی به دره پرتاب شده جان باختند. چه بسا
پدرانی که از دنیا رفته، در زمره لباس و ظرف و
مسکن، همسر خود را برای پسرانشان به ارث
گذاردند و پسران با همسر پدر خود هر چه
خواستند کردند یا به همسری برگزیدند و یا
چون کالایی به مردان دیگر عطا کرده مهریه او
را خود دریافت نمودند. و چه دخترانی که بدون
رضایت و در معاوضه ای ناپسند به کابین مردان
درآمدند. در چنین زمانه ای آن عادل حکیم،
جهت احقاق حقوق زنان آیات فراوان نازل
کرده و رسول گرامی او نیز زمینه را جهت رشد
و اعتلای معنوی و مادی آنان فراهم نمود.
خلیفه دوم بیان می کند:

«و اللّه ان کنا فی الجاهلیه ما نعد للنساء
امرا حتی انزل اللّه تعالی فیهن ما انزل و قسم
لهن ما قسم؛(۱۳)

به خدا ما در جاهلیت برای زنان شأنی
قایل نبودیم تا آنکه خداوند در باره زنانی
آیاتی نازل کرد و حقوق و بهره هایی برای آنان
قایل شد.»

سخن در زمینه چگونگی ارتقای و جایگاه
فردی و اجتماعی زنان در کلام وحی و
اهل بیت و سیره عملی آن بزرگواران فراوان
است به همین جهت برای احتراز از پراکندگی
مطلب، در این نوشتار تنها به تلاش گسترده
جهت رشد علمی بانوان اشاره می شود.

علم آموزی زنان

هدف از نزول انبیا و ارسال کتب آسمانی
آن بوده که انسانها از ظلمات جهل به در آمده و
به نور علم دست یابند لذا در شریعت مقدس
اسلام علم آموزی بر همگان فرض است. تأکید
بر آموختن علم توسط پیامبر(ص) با لفظ
«طلب العلم فریضه؛ طلب علم
واجب است.(۱۴)»

و یا با عنوان «طلب العلم فریضه علی کل
مسلم؛ طلب علم بر هر مسلمانی واجب است»
بیان شده است.(۱۵)

برای تأکید بر آنکه در این علم آموزی
همگانی، کسی مستثنی نمی باشد و زنان نیز
چون مردان موظفند در طلب علم باشند
پیامبر(ص) در کلامی دیگر بیان داشته اند:

«طلب العلم فریضه علی کل مسلم و
مسلمه» طلب علم بر هر مرد و زن مسلمانی
واجب است.(۱۶)

ذکر لفظ «مسلمه» علی رغم آنکه روایات
سابق، با لفظ عام، زنان را نیز شامل می شد
ممکن است به چند دلیل باشد از جمله آنکه
گاه زنان به دلیل مشغله فراوان زندگی شخصی
و خانوادگی، خود، نسبت به این امر مهم توجه
کافی مبذول نمی نمایند. با تأکید خاص بر لزوم
تلاش علمی بانوان، هشدار لازم به آنها
داده می شود.

گاه نیز برخی مردان با سوء استفاده از
قدرت خویش جهت استفاده ابزاری از زن مانع
از تحصیل علم زنان می گردند چرا که ابزار، نیاز
به اندیشه و دانش ندارد.

حال این سؤال مطرح می گردد که تأکید
خاص بر دانش زنان به چه جهت است؟ با
اندک تأملی در می یابیم:

۱ـ نیمی از افراد جامعه دارای رشد فکری
می گردند. رهبر فرزانه انقلاب در اجتماع بزرگ
زنان آذربایجان غربی فرمود:

«امروز متدین ترین، انقلابی ترین،
پاکترین، باایمان ترین زنان جهان ما در میان
قشرهای تحصیلکرده هستند. کسانی که اهل
تجمل و چسبیدن به زر و زیورآلات هستند یا
به طور کورکورانه و چشم بسته می خواهند در
لباس و پوشاک و وضع زندگی از الگوهای
غربی تقلید کنند غالبا آدمهایی هستند که سواد
و معرفت و معلومات کافی ندارند. کسی که
معلومات داشته باشد می تواند رفتار خود را
کنترل کند و با آنچه که حق و حقیقت و خوب
است تطبیق بدهد.»

۲ـ هر چه سطح دانش و معرفت زنان
اجتماعی بالاتر رود نسل آینده که در دامان
آنان تربیت می یابد رشد بیشتری خواهد یافت.
ارتقای فکر و عمل جامعه تا حد بسیاری
مرهون تربیت مادرانی است که در
حساس ترین ایام زندگی فرد، ایام حک شدن
عمیق آموزه ها در ذهن، معارف و آداب را در
ذهن و وجود فرزندان خود تثبیت نموده اند.
بیهوده نیست که آن روح الهی فرمود: «از دامن
زن است که مرد به معراج می رود.»

۳ـ اینها همه، جز نقشی است که زنان یک جامعه به عنوان همسران دارند. آن چنان که
گاه در پیوستگی عاطفی یک مرد به همسرش، همّ و غمّ او تأمین دنیاطلبی و زیورپرستیهای
زن می گردد و گاهی هم با تشویق همسر محبوبش، تشویش را از وجود می زداید و در پناه
آرامش حاصل از وجود همسر، توان خویش در رشد معنوی را چند برابر می یابد. بدین گونه
است که پیامبر(ص) برخی زنان را کارگزاران خدا می نامد. مصداق این زنان، همسر آن
مردی است که به پیامبر(ص) گوید آن گاه که زن من، مرا مغموم می یابد گوید اگر نگران رزق خود هستی بدان
که روزی تو را خداوند متکفل گردیده ولی اگر
نگرانی تو به جهت امری اخروی است خداوند
اهتمام تو را بیشتر نماید.

نکته مهم آنکه، پیامبر(ص) به دلیل نقش
این زن در حیات معنوی همسرش، او را سزاوار
نیمی از اجر شهید می داند.(۱۷)

در این افق دید است که مقام معظم
رهبری می فرماید:

«توصیه ای که می کنم این است که
خواهران و دختران عزیز من، این آگاهیها را
بیشتر کنید. کتاب، مطالعه، دقت، تحقیق،
درس، ورود در مسایل مورد ابتلای روز و
اهتمام به کارهای دینی جزو وظایف حتمی و
مسلمی است که امروز زنان کشور باید
خودشان را مثل مردان موظف بدانند. شما
هستید که فرزندان صالحی را تربیت می کنید،
شما هستید که همسران خودتان را برای ورود
در میدانهای خوب تشجیع می کنید، بسیاری
از زنان، شوهران خودشان را بهشتی می کنند و
آنها را از مشکلات دنیا و آخرت نجات
می دهند، چنین ارزشی را کار و تلاش و آگاهی و
موضع گیری زن دارد.»

با توجه به تأثیر ارتقای فکر زنان در رشد
خانواده، توصیه هایی چند در روایات می یابیم:

۱ـ امام کاظم(ع) بهترین همسر را آن
محبوبه ای می دانند که:

«کان لها عقل و ادب؛(۱۸)

صاحب اندیشه و قدرت تعقل و نیز دارای
ادب باشد.»

۲ـ در روایات تأکید فراوان بر آن است که
از ازدواج با زنان احمق و نادان پرهیز شود. از
جمله کلام حضرت علی(ع) که فرمود:

«ایاکم و تزویج الحمقاء؛(۱۹) از ازدواج با
زنان احمق بپرهیزید.»

و یا امام صادق(ع) فرمود:

«لا تزوجوا الحمقاء …(۲۰) با زنان احمق
ازدواج نکنید.»

۳ـ حساسیت نقش عقل و علم زنان به
میزانی است که حتی در مورد زنانی که
مسؤولیت شیردهی کودکان را بر عهده
می گیرند نیز توصیه شده زنان و کم خرد نادان
را جهت این امر استخدام ننمایند. امام باقر(ع)
می فرماید:

«لا تسترضعوا الحمقاء فان اللبن
یعدی؛(۲۱) دایگی فرزندانتان را به زنان احمق
نسپارید زیرا حماقت او به واسطه شیر دادنش
به فرزند سرایت می کند.»

۴ـ دانش زن از چنان ارزشی برخوردار
است که گاه شرط ورود در زندگی مشترک
زوجین، دانش آموختن زن توسط مرد تعیین
شده است. زیبا آنکه از هنگامه خلقت اولین زن
در جهان هستی عنایت خداوند را بر این
امر شاهدیم.

آن گاه که حضرت آدم(س) قصد ازدواج با
حوا(س) را کرد خداوند رضایت خود را برای
وقوع این ازدواج، منوط به آن دانست که
آدم(س) معالم دین الهی را به همسر خویش
بیاموزد. و چه علمی برتر از دانش معالم
دین الهی.

«… فقال: یا رب فانی اخطبها الیک فما
رضاک لذلک؟ فقال عز و جل: رضای ان تعلمها
معالم دینی …»(۲۲)

نکته در خور توجه آنکه در عصر
پیامبر(ص) نیز یکی از انواع مهریه زنان،
آموزش بوده است. به عنوان نمونه می توان به
روایت امام باقر(ع) اشاره نمود که فرمود در
عصر پیامبر(ص) آن گاه که مردی، فاقد بنیه
مالی جهت پرداخت مهریه به همسر مورد
نظرش بود، پیامبر(ص) عقد ازدواج او را واقع
ساخت و مهریه آن را آموزش قرآن توسط
شوهر، قرار داد:

«قد زوجتکها علی ما تحسن من القرآن
فعلمها ایاه»(۲۳)

مسؤولیت همسران در رشد

علمی بانوان

چنانچه مشاهده شد در امر خطیر گزینش
همسر، دانش زن به عنوان ملاکی ارزشمند
مطرح گردید و صداق این پیمان مقدس نیز گاه
آموزش علم قرار داده شد و این تازه ابتدای راه
است. در تداوم این سیر همه اعضا، خانواده
نسبت به یکدیگر مسؤولند. زن در مقابل
همسر خویش و شوهر نیز در برابر بانوی
خانه اش. رفع حجاب جهل و وصول به نور
علم، در زمره مسؤولیتهایی است که اعضای
آشیانه با صفای خانواده مؤمن، بر عهده دارند و
این مسأله، عمل به امر خداست که: «قوا
انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس و
الحجاره؛ خود و خانواده خویش را از آتشی
که آتش گیره آن سنگ و بشر است، بر
حذر دارید.»(۲۴)

به دلیل این سفارش الهی است که وقتی
سلیمان بن خالد از امام صادق(ع) سؤال می کند
که خانواده من سخن مرا پذیرا هستند آیا تشیع
را به آنان بیاموزم؟ آن حضرت با استناد به
همین آیه شریفه می فرماید: «آری»:

«ان لی اهل بیت و هم یسمعون منی
افادعوهم الی هذا الامر؟ فقال(ع): نعم، ان اللّه
عز و جل یقول فی کتابه: قوا انفکسم و
اهلیکم نارا».(۲۵)

تأکید بر یاری زن و فرزند در آموزش، بدان
حد است که از پیامبر(ص) نقل شده است در
قیامت، فرد خدا را ملاقات نمی کند به گناهی
بالاتر از جهالت خانواده خویش:

«لا یلقی اللّه سبحانه احد بذنب اعظم من
جهاله اهله و اولاده»(۲۶)

ازدواج پیش از آنکه مقدمه ای باشد بر
ارتباط دو جسم، پیوندی است تا زن و شوهر را
به یکدیگر متصل نموده آن چنان عشقی بین
دو فرد ایجاد نماید که هیچ یک تاب توقف
دیگری را نداشته باشد. زوج می رود و با خویش
می برد. مگر آنکه همسر، از رفتن سر باز زند و
ماندگاری خود طلب نماید، که در این صورت
همسر از رنج زوج خویش گریزان است و لذا او
را اجبار بر رفتن نمی نماید.

مردی از امام صادق(ع) در تفسیر آیه «قوا
انفسکم و اهلیکم نارا» می پرسد و حضرت
پاسخ می دهد که به همسران امر به خوبیها
کنید و آنها را از بدیها باز دارید ولی آنان را اجبار
ننمایید چرا که شما وظیفه خویش را در مقابل
خانواده خود انجام داده اید:

سئل الصادق(ع) عن قول اللّه عز و جل
«قوا انفسکم و اهلیکم نارا» کیف نقیهن؟ قال:
تأمروهن و تنهوهن قیل له. نامرهن و نهاهن
فلا یقبلن. فقال(ع): اذا امرتموهن و نهیتموهن

فقد قضیتم ما علیکم».(۲۷)

این نحوه از ارتباط لطیف بین زن و شوهر،
هر چه افراد متعالی تر باشند، متکامل تر خواهد
بود. در نگاه مرد خاکی که هنوز چشمی به
افلاک نگشوده است زن ابزاری است تا رفع
شهوت مادی نماید ولی در انسانهای متعالی،
رفع نیاز جنسی فقط گوشه ای از روابط زن و
شوهر را در بر می گیرد. در چنین خانواده ای از
طرفی آتش هیجانات جنسی فروکش می نماید
و از طرفی دیگر انس و محبت بین زن و
شوهر، آرامشی لطیف بر خانه فرو می پاشد
(لتسکنوا الیها) و از جانبی دیگر قیامی
دوشادوش در راه خدا آغاز می گردد (قوموا للّه
مثنی …) و …

زن و شوهر خانواده آرمانی، می کوشند تا
چراغ علم برافروزند و عمل صالح توشه خویش
سازند. نمونه های مکرر این امر را در زندگی
اسوه های حسنه خویش می یابیم.

الف) پیامبر عظیم الشأن اسلام که روحش
بستر فرود آیات منور الهی است در دریافت این
انوار به خود بسنده نمی کند و از همان آغاز، به
همسران خود نیز تعلیم می دهد. لذا خداوند به
همسران پیامبر(ص) متذکر می گردد که: «به
یاد آورید آنچه از آیات خدا و حکمت که در
خانه هاتان بیان شد؛ و اذکرن ما یتلی فی

بیوتکن من آیات اللّه و الحکمه.»(۲۸)

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.